AndroidHealthClinic

Kan iemand me helpen?

lindaxxx

Novice
Waardering
1
Hoi ik ben een dame van 32 jaar en ga al zo'n 15 jaar 3 a 4 keer per week naar de sportschool. Maar tot nu toe deed ik alleen mee aan de groepslessen. Nu ik ouder ben merk ik dat mijn lichaam erg slap is geworden en wil met fitness beginnen.
Ik heb al een schema gekregen maar ik heb er geen goed gevoel bij, ik wil er echt voor gaan, en ook spieren kweken( een beetje dan)
Zou iemand me kunnen vertellen wat ik het beste zou kunnen doen?
Ik wil nl de groepslessen ook niet missen. In totaal heb ik ongeveer 2 uur voor de fitness, maandag 1 uur na de les, dinsdag een half uur na de les en donderdag een half uur voor en evt na de les.
Zou dat wel genoeg zijn om resultaat te krijgen???

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Thanx!
Groetjes Linda

Ik wil nl de groepslessen ook niet missen. In totaal heb ik ongeveer 2 uur voor de fitness, maandag 1 uur na de les, dinsdag een half uur na de les en donderdag een half uur voor en evt na de les.
Zou dat wel genoeg zijn om resultaat te krijgen???

Allereerst, Welkom:).

Tja, ouder worden;). Ik geniet zelf ook heel erg van lessen (bbbb- shape, zumba en zumba-shape, roeien, binnenkort spinning, body combat en nog veel meer). Wat ik heb geleerd hier is dat krachttraining VOOR een les het meest effectief is. Mij gebied de eerlijkheid te zeggen dat ik mijn trainingen drastisch heb veranderd voor mijzelf dan.

Daar waar ik weinig reps deed en hoog in gewichten ben ik hoog in reps (3x 20) en lager in gewichten gegaan. Dit om hartslag omhoog te gooien. Dan pak ik en mijn cardio en spieren. Meestal doe ik de laatste reps van de 3-de x wat zwaarder. Er schuilt een stiekeme krachtpatser namelijk in mij.

Na de training doe ik altijd een les. Zowel kt als les vind ik heerlijk. Maar ik zet wel alles op alles in een les zodat het ook cardio (flink) is. Je kan het zelf namelijk zo gek maken als je maar wilt.

Uiteraard zullen er mensen hier zijn die het onzin vinden hoe ik mijn reps doe, verhogen hartslag en verlagen gewichten. Maar bijna allen zullen zeggen dat krachttraining VOOR cardio/ les moet.

Ik ben in cm's (door voeding maar ook door trainingen) echt al wat kg's kwijt en ook centimeters. BFM is gedaald en spieren nemen langzaam aan ruimte van het vet in. Ben alles behalve slapper in huid en vel gaan zitten.

Ow, of dat aantal dagen voldoende is.

Even ter indicatie. ik ben alleenwonende moeder en werk onregelmatig. Ik sport de ene keer 2x de andere keer 5x. Als kleine naar school is direct beuken 3 kwartier en uur les.
Zelfs de mindere sportweken leveren mij resultaat.

En je kan, als je dat kan opbrengen, altijd thuis tijdens tvkijken gaan steppen ofzo.

Succes

Het lijkt mij inderdaad ook verstandig om de krachttraining voor de groepsles te doen. Dit allereerst omdat je je spieren zo intensiever aan kan pakken, ten tweede omdat bij de vaak meer op conditie gerichte groepslessen daarna je vetverbranding ook verhoogd zal zijn wat nog een voordeel is.

Een tip voor de krachttraining is om niet te licht te gaan. Vaak zie je in de gym vrouwen met lichte gewichtjes veel herhalingen maken en zichzelf nauwelijks in het zweet werken, het doel zou 'toning' zijn.
Toning bestaat echter niet, er is spiermassa bouwen en vet afbreken waardoor spieren meer zichtbaar worden. Door dieet en cardio verbrand je vet (calorieën tekort) Door krachttraining wordt je sterker en bouw je spiermassa.
Een beetje rustig opbouwen kan natuurlijk geen kwaad, maar het is belangrijk dat je de herhalingen per oefening niet ver voorbij de 12 herhalingen laat gaan, en dat je zorgt dat iedere set redelijke tot grote inspanning vereist. Je wilt de workout zo intensief mogelijk maken, anders zal je geen vooruitgang gaan boeken.
(wees niet bang dat je straks te gespierd wordt als je zwaardere gewichten gebruikt, dat gebeurt namelijk niet zo snel ;))

Daarnaast is voeding van groot belang natuurlijk, training zonder goede voeding zet geen zode aan de dijk. Let erop dat je niet overdosed met carbs, en iedere maaltijd een goede portie eiwit binnenkrijgt. Kleinere, meer frequente maaltijden eten is ook een goed idee ;) Kijk eens door de voedingssectie om een idee te krijgen van goede voeding (vooral de schema's van de vrouwelijke leden op dit forum)

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Hey, super bedankt voor je reactie!
Hier kan ik wel wat mee. Ik dacht altijd dat je beter kt na de les kon doen, niet dus!
Begin je gelijk met kt of eerst cardio?
Mijn schema was ook alles 3x20. Maar het leek me zo weinig...wat denk jij; moest eerst de borst doen, daarna (weet niet hoe het heet) met de benen naar boven wegdrukken, daarna schouders, daarna biceps met gewichten ( 4 kilo) en tot slot triceps.
Dan pak ik toch lang niet alle groepen???
Heb jij misschien een schema voor me?
Thanx!

Begin je gelijk met kt of eerst cardio?
Mijn schema was ook alles 3x20. Maar het leek me zo weinig...wat denk jij; moest eerst de borst doen, daarna (weet niet hoe het heet) met de benen naar boven wegdrukken, daarna schouders, daarna biceps met gewichten ( 4 kilo) en tot slot triceps.
QUOTE]

Je kan mijn splitschema jatten als je wilt. Maar je begint eerst met kracht. Van veel herhalingen met lichte gewichtjes krijg ik ook geen zweet. Maar door op hoog tempo die reps met gewichten zodat ik ze net ALLEMAAL kan uitvoeren zit mijn hartslag lekker hoog en loopt het zweet overal.

Inderdaad kan je reps van 12 uitvoeren maar waarom 12 als je met datzelfde gewicht 20 kan vind ik. En nogmaals, ik pak en kracht en verbranding. Behlave cm's ben ik namelijk ook in spieren wat toegenomen.

Jouw doel was strakker worden dus zou ik zeggen lees even flink bij de meiden. Vele posten tussen al het geklets ook hun schema's namelijk. Trek daar jouw leer uit. Wat ik wil zeggen is verdiep je eerst deze week in al het leesvoer bij de meiden.

Kijk trouwens ook naar voeding hè;)

Hey goed dat je zoieso wat aan de krachttraining wilt gaan doen..
Zelf doe ik altijd sets van 5x8 of soms 5x10 en dan pyramide..dwz je begint met een relatief laag gewicht en eindigt in een gewicht dat je nog net aan omhoog krijgt ..etc
Zelf train ik dus ook 5x in de week..2 spiergroepen per keer..max 1,5 uur per keer
Jij zegt dat je dus 1 x 1uur hebt en 2 x een half uur..hmmm wel weinig om echt resultaat mee te boeken hoor..ik zou er toch serieus over na denken om een les of wat te laten vallen dat je zeker 3 x in de week over houd om te gaan krachttrainen en dan minimaal een 1uur per x....wat vind je belangerijker..de lessen voor fun of kt voor resultaat?? en trouwens..waarschijnlijk als je dus bezig bent met de kt ga je het vanzelf steeds leuker vinden omdat je resulaten gaat zien maar van zo weinig in de week..tja...wonderen zijn de wereld nog niet uit maar....

Hey dank je wel!
Ik dacht dus ook al dat mijn nieuwe schema 3x20 met lichte gewichten niet veel zou doen. Het gaf me geen voldoening en was er maar weer mee gestopt.
Ik train liever zwaarder, geeft een beter gevoel.
En nog ff iets; zou je alles op de toestellen kunnen trainen voor de armen, zonder losse gewichten dus?
Ik baal nl dat er alleen maar mannen zijn bij de gewichten die zo op je letten.
Denk je trouwens dat 2 uur kt per week voldoende zal zijn?
Thanx!

Super bedankt voor je hulp!
Ik zal alles hier eens goed doornemen en maandag een nieuw schema laten maken.
Thanx!

sorry maar losse db's vind ik over t algemeen beter..ik vind dat je met losse gewichten alles veel beter kunt isoleren en op machines trainen is altijd een vast gegeven..dus als je bv ergens een pijntje of zo hebt kan je het niet ontlasten door het bv net een tikke anders te pakken....train eigenlijk heel weinig met machines..dus gewoon echt maling aan hebben..is alleen maar stoer!!
En nogmaals,,2uurtjes is echt mijn inziens te weinig..maar ja iets is altijd weer beter als niets maar...liever minimaal 3 uurtjes..dat lukt toch wel...(en als je eenmaal een addict bent net als wij..dan ga je het toch uitbreiden,lol)

---------- Toegevoegd om 21:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:46 ----------

Je kan ook heel veel lezen en tips uithalen door de stickies allemaal te lezen..succes en graag gedaan..ik geef alleen maar aan hoe ik t zelf doe.. en waar ik aardig wat progressie mee boek..maar ervaren is de beste keus!

Ik baal nl dat er alleen maar mannen zijn bij de gewichten die zo op je letten.

Ik ben ook een beginner, maar kan me niet veel schelen. Kan ook wel eens helpen, want ik heb toch al regelmatig goede tips gekregen hoe het beter kan of de bevestiging dat ik het goed doe.

Als je met dumbbells traint zullen 'de heren' eerst eens goed naar je kijken, maar juist wanneer je doorzet op deze manier te trainen krijg je des te meer respect van ze. Ook zijn die stoere / sterke mannen vaak niet zo eng als ze lijken ;)
(ik heb nooit problemen om wat advies te krijgen van ze, gecombineerd met een bewonderende blik omdat ik zwaar train - een stuk zwaarder dan andere dames in mijn sportschool in elk geval)

Hey goed dat je zoieso wat aan de krachttraining wilt gaan doen..
Zelf doe ik altijd sets van 5x8 of soms 5x10 en dan pyramide..dwz je begint met een relatief laag gewicht en eindigt in een gewicht dat je nog net aan omhoog krijgt ..etc
Zelf train ik dus ook 5x in de week..2 spiergroepen per keer..max 1,5 uur per keer
Jij zegt dat je dus 1 x 1uur hebt en 2 x een half uur..hmmm wel weinig om echt resultaat mee te boeken hoor..ik zou er toch serieus over na denken om een les of wat te laten vallen dat je zeker 3 x in de week over houd om te gaan krachttrainen en dan minimaal een 1uur per x....wat vind je belangerijker..de lessen voor fun of kt voor resultaat?? en trouwens..waarschijnlijk als je dus bezig bent met de kt ga je het vanzelf steeds leuker vinden omdat je resulaten gaat zien maar van zo weinig in de week..tja...wonderen zijn de wereld nog niet uit maar....
Dank je wel voor je reactie en advies!
Als je zegt dat 2 uur niet genoeg is dan ga ik 3 zeker 3 keer.
Ik had ff op je profiel gekeken (je ziet er super uit trouwens) en zag ;
dag1: borst+tri
dag2: benen+bi
dag3: schouders+rug
Maar ben je dan echt anderhalf uur bezig met alleen bv borst en triceps?

Dank je wel voor je reactie en advies!
Als je zegt dat 2 uur niet genoeg is dan ga ik 3 zeker 3 keer.
Ik had ff op je profiel gekeken (je ziet er super uit trouwens) en zag ;
dag1: borst+tri
dag2: benen+bi
dag3: schouders+rug
Maar ben je dan echt anderhalf uur bezig met alleen bv borst en triceps?

Toevallig vandaag 70min over gedaan..ex mijn cardio off course..
Ik zeg ook..max anderhalf uur..mijn trainingen duren eigenlijk nooit langer dan dat..tenzij er weer één of ander sufkonijn op MIJN toestel zit te suffen..:D
Maar dan ga ik er gewoon zo quasi dreigend bij staan vanne moet je nog veel?? dan zijn ze meestal zo klaar hahaha

Maar ja gemiddeld doe ik bv bij borst een oef of 4 a 5 en 5x8 sets en bij triceps 3 a 4 oef en ook 5x8 sets dus ja das niet binnen 30 min gepiept..

Maar ik heb niet een echt voor de hand liggend schema..i know..want meestal word bv shouders+rug niet bij elkaar gedaan omdat je bv met rug al heel veel schouders pakt en dus ook al vermoeid raakt..maar op 1 of andere manier werkt dat bij ons (train samen met mijn mannetje) gewoon goed..
Bij borst+ tri hetzelfde verhaal..
Enne dank je wel voor je compliment always nice to hear, hoewel er nu wel weer wat meer vet op zit helaas..;)

Terug
Naar boven