XXL Nutrition

Nieuws Kanker door zonnebank

Realist

Massive Warrior
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
851
Lengte
1m85
Massa
95kg
Vetpercentage
15%
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

DEN HAAG/LYON - Wie vanaf zijn jeugd regelmatig een zonnestudio binnenstapt, loopt grote kans op latere leeftijd een ernstige vorm van huidkanker te krijgen.

In het medische tijdschrift The Lancet Oncology concluderen wetenschappers dat het risico op melanomen, de dodelijkste variant van huidkanker, met 75 procent toeneemt bij mensen die voor hun 30ste geregeld onder de zonnebank gaan. Tot nu toe werd dat risico alleen maar vermoed.

Het Internationale Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) in Lyon heeft de UV-straling van de zonnebank in dezelfde hoogste risicocategorie gezet als roken, blootstelling aan asbest en mosterdgas.

Dermatoloog Wietze van der Veen, verbonden aan het Nederlands Kankerinstituut en directeur van het Nederlands Instituut voor Pigmentstoornissen, denkt dat de bruiningsindustrie door het onderzoek een gevoelige tik kan krijgen. ,,Eigenaars van zonnestudio’s hebben tot nu toe altijd geroepen dat de zonnebank veiliger is dan gewoon zonnen. Die mythe is nu doorbroken.’’

De voorzitter van de branchevereniging Samenwerking Verantwoord Zonnen, Huib van Heest, denkt dat zijn branche juist heel verantwoord bezig is. ,,Net zoals je op een zomerdag moet uitkijken, moet je dat ook met een zonnebank doen.’’

Veel jongeren gebruiken al vanaf hun puberteit regelmatig de zonnebank. Vaststellen of een specifiek geval van huidkanker door de ultraviolette straling van de zonnebank is veroorzaakt is echter lastig, denkt Van der Veen. ,,Als je mensen er later naar vraagt weten ze vaak niet hoe lang ze onder de zonnebank hebben gelegen. En ze hebben natuurlijk ook in de gewone zon rondgelopen.’’

Letseladvocaat mr. J. Koeleman denkt dat ‘één op één’ moet worden vastgesteld dat de zonnebank de boosdoener is, voordat iemand die huidkanker oploopt een schadevergoeding kan eisen. Dat is bij longkanker en asbest wel de praktijk. ,,Maar een zonnebankstudio die dit verhaal nu kent doet er wel goed aan waarschuwingsstickers te plakken.’’

Nu krijgt één op de zes Nederlanders huidkanker. De verwachting is, dat dit aantal snel zal stijgen. Volgens de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit zijn nieuwe richtlijnen voor studio’s niet nodig omdat deze in 2007 al op Europees niveau zijn aangescherpt.

Bron : Ad.nl

Voor je 30ste is deze kans dus al zo groot :o

En ik ga elke week... Maar ff oppassen dan hehe, wist wel dat het niet goed was, maar dat het zo slecht zou zijn...

beter 6 keer per jaar naar een zonnige bestemming gaan voor 2 weken,dan blijf je ook het hele jaar bruin...begrijp niet dat er al zoveel mogelijk is met technologie,maar hierop hebben ze nog niks gevonden...

• Topic Starter Topic Starter
beter 6 keer per jaar naar een zonnige bestemming gaan voor 2 weken,dan blijf je ook het hele jaar bruin...begrijp niet dat er al zoveel mogelijk is met technologie,maar hierop hebben ze nog niks gevonden...

Tja, enige wat zou kunnen is een creme dat alle gevaar weg haalt, maar waar je toch nog bruin van wordt ;)

ben nu ook weer ff bezig met de zonnebank, mja zolang je niet gaat overdrijven zal het wel meevallen

de hele dag achter je pc zitten lijkt nu nog zo slecht niet hé jongens en meisjes?:D

ben nu ook weer ff bezig met de zonnebank, mja zolang je niet gaat overdrijven zal het wel meevallen

Ach om je kleurtje te behouden moet je wel alweer elke week gaan, dus ik weet niet wat jij overdreven vindt, maar elke week lijkt mij wel geregeld :p

---------- Toegevoegd om 10:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:19 ----------

de hele dag achter je pc zitten lijkt nu nog zo slecht niet hé jongens en meisjes?:D

Klopt, maar dat maakt je weer niet NOG aantrekkelijker :D

Denk het ook, ik ga 2maal per maand voor telkens 12min om mijn kleurtje te behouden. Alcholol kan ook leverkanker veroorzaken bij overmatig gebruik en de ene zegt dat het dan weer goed is om een glaasje wijn te drinken, als het maar met mate is!

wat verstaan ze onder regelmatig? 20minuten per dag onder de superjumboturbopower? of 1 x per week 10 minuutjes onder een lichte bank?
en ik denk dat de mensen die zeggen dat je dus beter in de zon kan gaan liggen het niet helemaal begrepen hebben

ik ga 1x per twee weken. Soms nog minder, ligt aan het weer. Hoef niet superbruin te worden maar een kleurtje is niet verkeerd.

Tja, kanker...
Ik rook niet, ik drink niet, gebruik geen drugs, heb nooit coïtus, ik doe aan hardlopen, train mijn hersens, het enige wat ik nog moet doen is mijn kraanwaterzuiveren. Als ik nu nog kanker krijg, dan is het leven gewoon echt k*t.

ik ga ook bijna elke week maarjah maak me er niet druk om :P
natuurlijke dood is zoooo uuiiitttt :P

Tja, kanker...
Ik rook niet, ik drink niet, gebruik geen drugs, heb nooit coïtus, ik doe aan hardlopen, train mijn hersens, het enige wat ik nog moet doen is mijn kraanwaterzuiveren. Als ik nu nog kanker krijg, dan is het leven gewoon echt k*t.

Je hebt nooit coïtus? :sukkeltje:

Nope, vrouwen houden niet van een kale kop met een hoog BF:(

Haha, jullie moeten er allemaal aan geloven straks.

Ik ben een beetje bang voor hyperpigmentatie bij Melanotan anders had ik het wel geweten.

Ga ook bijna elke week wel een keer onder de zonnebank.

wat verstaan ze onder regelmatig? 20minuten per dag onder de superjumboturbopower? of 1 x per week 10 minuutjes onder een lichte bank?
en ik denk dat de mensen die zeggen dat je dus beter in de zon kan gaan liggen het niet helemaal begrepen hebben
Vraag ik me ook af... gezonde voeding doet trouwens ook heel wat om kanker af te weren, in dat onderzoek zullen ze wel weer de average joe getest hebben die nooit iets gezond eet. Zo ben je vanzelf al meer vatbaar voor kanker

Mooi, ik hoef me dus geen zorgen te maken.

Volgens mij is kanker trouwens voor het grootste deel een erfelijke/genetische zaak.

Terug
Naar boven