XXL Nutrition

Kleinzerigheid van de sme..euhm politie kost man 500 euro

t*ring man ga ff lekker smeris spelen , sorry hoor maar je bent wel meneer smeris nummer 1 :o:rolleyes:

500 euro is gewoon te belachelijk voor woorden maar naar jou standaards prima zo blijkt ?
wat is next 1000Euro voor moderaten ?!

Serieus het moet echt niet gekker worden !!!
gelukkig hebben we geen crisis of zo !

500 is helemaal niet belachelijk... denk je dat agenten zomaar een leuk getal verzinnen ? Als die man een boete van 500 euro heeft gekregen dan zal hij het wel naar gemaakt hebben. En als hij vind van niet (als hij weer nuchter is) dan laat hij het lekker voorkomen en dan maken de advocaten en de rechter wel uit of dit een rechtmatige boete was....

Wat betreft de hoogte van de boetes:

- ten eerste bepaalt de politie het bedrag niet

- ten tweede worden bepaalde boetes bijna niet gegeven, omdat ook de agenten de bedragen absurd hoog vinden

Die hele boete zou voor dit vergrijp helemaal niet gegeven moeten kunnen worden. Dat is het probleem juist.

Strafwerk (wat je krijgt als je minderjarig bent, en niet als je meerderjarig bent.. Mag ik hopen) vergelijken met een geldboete?

Mijn doel was niet om strafwerk te vergelijken met een boete. Mijn doel was om aan te tonen dat er nu eenmaal bepaalde gezagsposities zijn die je moet respecteren, omdat het syteem anders mis loopt.

Ben je als kindje ongehoorzaam in de klas: straf de klas anders een en al chaos wordt, en niemand iets bijleert.

Gedraag je je als een ongemanierde boer tegenover politie: een boete, omdat als niemand nog respect heeft voor de functie van politie, politie nooit op een efficiënte manier kan ingrijpen.

Bedoel ik hiermee dat straf in klas vergelijkbaar is met een boete voor het opsteken van je vinger? Niet echt, het gaat er om dat er nu eenmaal sommige mensen een gezagsfunctie bekleden.

Vrij sneu gedrag van beide kanten maar de politie vervult naar mijn inziens geen enkele belangrijke taak om de man 500 euro afhandig te maken, hem aanspreken op zijn gedrag was de juiste manier van aanpak geweest.

Het is natuurlijk ook maar door een 3e partij geschreven he...
voor hetzelfde geld heeft die kerel wel meer gezegd.
Zo niet, dan is het inderdaad vrij sneu

Een volwassen man moet zich weten te gedragen om de straat.

Als je zulk uitschot tegen komt op de straat dan heb je gelijk ruzie. Voor mij mogen ze zulk krapuul zelfs wat meer straf geven. :cool:

Oke stel het is een andere situatie. De man heeft ruzie thuis gehad ontzettend harde ruzie.
Loopt kwaad weg omdat hij anders zijn vrouw tot moes slaat en loopt te schelden en te tieren buiten. Agenten spreken de man aan (let: niet tot bedaring brengen) en dus de man zijn middelvinger opsteekt (ik pure emotie) en dus een boete van 500euro krijgt?

Tuurlijk het is niet goed te praten enzo, maar jezus ik dacht dat de taak van de politie ook een beetje maatschappelijk werk was en ze aan het protocol moeten houden. Ook hier hadden ze de man moeten aanspreken en tot bedaring brengen. Deed hij dit niet dan een geldboete.

Het feit dat de politie achter een emotionele voetbalfan achterna fietst, terwijl de man in kwestie geen gevaar voor de samenleving op dat moment heeft, betuigt van iets of iemand willen betrappen/pakken op een strafbaarfeit, ipv. relschoppers in cafés weg halen omdat zij zich WEL misdragen.

hooligans zijn ook emotioneel hoor.

waarschijnlijk dient deze beste man als voorbeeld en krijgt hij daarom ook hoge boete

Scheld tegen je leerkracht, of steek je middelvinger uit, en je krijgt strafwerk. Scheld een politie agent uit, en je krijgt een boete.

In dit geval (hoewel we natuurlijk niet alle details kennen) vind de €500 boete zeker overdreven. Maar bij voortdurend gescheld, nadat de politie-agent herhaaldelijk heeft gevraagd om wat respect te tonen, vind ik een boete zeker verantwoord.
Dat is opvoeding van een minderjarige/kind. Als volwassene bestaat dat niet meer en gelden de wetten. Wetten maak je op basis van rechten, en rechten bepaal je op basis van principes. Principieel is het fout om mensen het recht op vrije meningsuiting (met name op openbare plaatsen) te ontnemen. Een agent moet gewoon de burger beschermen, en zijn gezag verdienen door dit correct te doen. Gefrustreerde burgers moet hij ontzien en kalmeren. En daar houd zijn taak op.

Mooi dat afgeven op de politie. Totdat ze jou of een van je geliefden hulp moeten bieden, je vriend(in) geruststellen terwijl hij of zij bekneld zit in de auto, ouders moeten vertellen dat hun kindje is aangereden en helaas overleden, mensen reanimeren terwijl er tokkies omheen staan te schreeuwen en je het werk onmogelijk maken, de gevolgen van een zelfmoord mogen aanschouwen, etc. En uitgescholden worden moet je dan maar pikken...... :roflol:

Inleven in emotie is één ding, maar je zonder respect laten behandelen iets anders. Respect voor gezag is helaas niet vanzelfsprekend. Zoals sommigen hier redeneren mag de scheidsrechter het ook niet te bont maken, want anders.....

Gedraag je en er lijkt mij niets aan de hand. :dunno:

Was dat maar zo. Ik heb zelf niet zo lang geleden nog iemand die een epiletische aanval had moeten helpen terwijl 2 k*tjes van de politie van een kilo of 90 bij 1m55 in paniek toe stonden te kijken.

Dat is opvoeding van een minderjarige/kind. Als volwassene bestaat dat niet meer en gelden de wetten. Wetten maak je op basis van rechten, en rechten bepaal je op basis van principes. Principieel is het fout om mensen het recht op vrije meningsuiting (met name op openbare plaatsen) te ontnemen. Een agent moet gewoon de burger beschermen, en zijn gezag verdienen door dit correct te doen. Gefrustreerde burgers moet hij ontzien en kalmeren. En daar houd zijn taak op.

Schelden en vinger uitsteken heeft niets met vrij mening te maken. Je mening uit je met argumenten, bestaande uit zinnen (zoals we nu aan het doen zijn), en niet door elkaar voor "****ing debiel" uit te schelden. Als jij een politie-agent iets ziet doen wat in jouw ogen fout is, en je spreekt hem daar op een normale manier op aan, dan zal hij jou geen boete geven.

Een politie-agent uitschelden, betekent dat je niet genoeg respect hebt voor die functie. Als er dan een echte probleemsituatie is, zal een politie-agent veel sneller naar zwaardere middelen moeten grijpen om de boel te kalmeren.

Nu om meer op dit geval zelf te reageren: een scheldende man (die waarschijnlijk wel in het oranje gekleed zal zijn geweest, en dus duidelijk gefrustreerd was door verlies) achterna fietsen, vind ik ook wat belachelijk. Hem laten uitrazen was inderdaad beter geweest.

Maar Big T, als je het zo oneerlijk vindt, kan je altijd een wetsvoorstel indienen om dit te schrappen:

Art. 448. Hij die hetzij door daden, hetzij door geschriften, prenten of zinnebeelden iemand beledigt in een van de omstandigheden in artikel 444 bepaald, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen.
(Met dezelfde straffen wordt gestraft hij die, in een van de omstandigheden in artikel 444 bepaald, iemand die drager is van het openbaar gezag of van de openbare macht of die met een openbare hoedanigheid is bekleed, door woorden beledigt in zijn hoedanigheid of wegens zijn bediening.) <W 27-07-1934, art. 3>

;)

Laatst bewerkt:

De agent deed dit ook correct. Vrije meningsuiting in nederland is niet absoluut, beledigen (en smaad) mag niet volgens de wet (edit: ik zie dat ik hiermee net iets te laat ben). Daarnaast staat er nergens in het nieuwsbericht wat dat 'om hem aan te spreken' precies in hield. Ik kan me voorstellen dat ze eerst wel geprobeerd hebben de man te kalmeren. Maar goed dat is raden van mijn kant. Nogal een probleem van de hedendaagse journalistiek, er zitten zelden genoeg feiten in die nieuwsberichten om er iets fatsoenlijks over te kunnen zeggen. Volgens mij is de hedendaagse snip en snap journalistiek de hoofdreden van zoveel maatschappelijke onvrede in Nederland.

Mensen die beginnen dat 500 oi onterecht en een te hoge prijs is..... alsof je je middelvinger wel zou opsteken als het 199,99 euro zou zijn.

Zo rot is de maatschappij, zolang je alles voor jezelf kan rechtlullen is het rechtvaardig.

Maar goed dat hij een boete gekregen heeft weinig behoefte aan scheldende asociale idioten op straat. 500 euro is wel een beetje cru

Als je het hebt over vrijheid van meningsuiting en geen extra rechten geven aan de politie, maar ze moeten wel de burger beschermen... Wat is de politie dan? Een militie die veiligheid van de burger moet afdwingen met geweld? Als ze namelijk geen hogere autoriteit hebben dan de reguliere burger hoef je er dus ook niet naar te luisteren als ze je ergens op aanspreken.

500 euro voor een middelvinger vind ik wat te hoog, maar het is wel terecht dat je een boete krijgt. Vrijheid van meningsuiting my ass, dat is belediging en als iemand dat op straat tegen jou doet, zeg je er waarschijnlijk ook wat van. Alleen ben je zelf niet in staat om een boete uit te delen..

Roepen dat je vaak onnodig vast hebt gezeten vind ik een beetje vreemd. Ik heb nog nooit vastgezeten en er is geen enkele normale reden waarom dat wel zo zou moeten zijn. Als je geen rotzooi trap, grote bek hebt tegen een ambtenaar in functie etc wordt je dus ook echt niet opgepakt.

Mijn mening, is verder ook niet verkeerd bedoeld richting anderen die mijn mening niet delen, maar de politie zal toch een bepaalde autoriteit moet hebben om de wet te kunnen handhaven.

Alsof schreeuwen op straat als een idioot vrijheids van meningsuiting is. Dat is de rust en orde verstoren. Stel je voor dat iedereen dat maar gaat doen. Hij kan zich toch gewoon beheersen of niet. Iemand die ook dan nog middelvinger naar politie op gaat steken is misschien niet meer voor rede vatbaar. Lijkt me nogal een immobiel persoon. En tja voor de politie als een ambtenaar in functie hoor je respect te hebben, aangezien het beroep is met gezag, als dat niet serieus genomen wordt verloederd de boel, of je ego dat nou toestaat of niet, beetje fatsoen is normaal.

---------- Post toegevoegd Tue 12 Jun 2012 om 10:43 ----------

Je kunt moeilijk van iedere politie verwachten dat ze ook psycholoogje kunnen spelen. De situatie die jij schetst is de ideale wereld, maar niet iedereen is te bedaren en niet iedere politie heeft psycholoog kwaliteiten.

---------- Post toegevoegd Tue 12 Jun 2012 om 10:44 ----------

We hebben het hier ook niet over de doorsnee burger. Alsof jij en ik de straat op zouden gaan te gillen. Is wel een ander kaliber mens.

Terug
Naar boven