AndroidHealthClinic

Klopt deze BULK berekening ?

ironman01

Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
73kg
Vetpercentage
8%
Lezers,

Ik ben sinds kort begonnen met bodybuilding, en heb na het lezen van véél reviews en artikels eindelijk ingezien dat mijn methode niet klopt :

Ik nam véél te weinig calorieen in omdat ik bang was om vet aan te komen, maar de spiermassa is dan ook minimaal na 6maanden intensief trainen. alsook mixte ik cardio met gewichtstraining, en nam ik maar 3 maaltijden per dag, waarvan de calorieen zéér laag waren.

Ik heb volgende berekening gevonden maar ik wil zekerheid hierover :

Katch-McArdie methode :

BMR : 1817
Onderhoud : 3452
LBM : 67

Mijn persoonlijke gegevens :

Gewicht : 73 kg ( 9% lichaamsvet )
Lengte : 183 cm
Leeftijd : 22
Activiteitsniveau : 5 ( dagelijks sporten/trainen + arbeidsintensieve job )

Klopt het volgende? :

Om aan te komen in massa moet ik :

- uitzoeken hoeveel ik boven mijn onderhoud moet gaan eten
- minimum 6 maaltijden verspreid over de dag met telkens 3uren tussen

Het volgende ben ik nog niet teweten gekomen en wil ik graag wat hulp bij :

- Hoe bereken ik hoeveel Koolhydraten, eiwitten, vetten ik dagelijks moet eten, en in welke maaltijden? ( ochtend, middag, avond ? )

Alvast bedankt !

Ik denk dat je niet alle stickies goed hebt gelezen. Ik ben ook geen expert in het maken van voedingsschema's maar ik ben zelf ook bezig op het moment met mijn eigen schema. Ongeveer dezelfde stats als jou alleen minder actief, 3 maal p/w trainen en rustig werk. Mijn onderhoud is dan ook veel lager dan dat van jou.
Om te bulken moet je op ongeveer 120% van het aantal kCal van je onderhoud gaan zitten. Deze moet je dan verdelen over eiwit, koolh en vet. de verhouding die ik aanhoud is 30%, 50%, 20%.

let op de verschillen in kCal per gram, de grammen zijn dus in een andere verhouding. Is zeker te vinden op internet, anders een tool zoeken op dit forum om dit te berekenen voor je.

Ik probeer vervolgens dit te verdelen over 6 maaltijden die ongeveer gelijk zijn aan elkaar

---------- Post toegevoegd 4 July 2013 om 09:20 ----------

kCal per gram zijn:

Eiwit: 4 kCal/gram
koolh: 4kCal/gram
Vet: 9 kCal/gram

• Topic Starter Topic Starter
Thanks man !

Die raad zal ik zeker volgen.

De aantal protein shakes zoals Whey en Mutant mass, die tel je gewoon bij je dagelijkse waarden ? ( aantal kh, vet, eiwitten in een shake. )

Wat denk je van mijn ochtend ?

datum voeding Gewicht/g Eiwitten/g Koolhydraten/g Vetten/g Calorieen
4/06/13 baan 120 1 gram 30 gram 0 gram 124
4/06/13 Mutant Mass 130 26 gram 88 gram 9 gram 530
4/06/13 Muesli 100 9,1 gram 65,8 gram 12,1 gram 400
4/06/13 Kwark 100 4,9 gram 6,7 gram 0,8 gram 54
Tussentelling 450 41 gram 190 gram 21,9 gram 1.108

Voor mijn training heb ik niets van voeding genomen, dit is alles 20min na mijn training. en daarna ben ik nog 40min gaan joggen.

---------- Post toegevoegd 4 July 2013 om 08:30 ----------

Waarom zou je die er niet bij tellen?:eek:

Ik heb ze er gewoon bijgeteld, in dezelfde voedingstabel.

Je krijgt die shakes binnen dus je hoort ze er ook bij te tellen.
Hetgene dat je eet lijkt mij prima. Je traint 'smorgens begrijp ik?
Op een lege maag lijkt me toch niet zo geweldig. Ik kan mezelf ook niet helemaal volladen als ik net wakker ben (ontbijt is ook mijn grootste probleem). Maar ik zou toch proberen om iets te eten.

Ja, ik train in de ochtend. meestal tussen 30-50min per spiergroep. ( tot ik faal )
Ik heb het inderdaad niet makkelijk met smorgens te eten, maar zoals ik vanochtend gedaan heb is véél beter. ik had geen honger tot 13u. waar ik normaal tegen 11u al serieuze honger krijg.

Nogmaals bedankt voor je info !

je weegt 73 kg en onderhoud is 3450? :o

Ik sport wel dagelijks, en heb een job waar ik veel beweging heb. Dit is wat de calculator me laat weten op basis van m'n vetpercentage, lengte, leeftijd en inspanning.( niveau 5 ). Ik was er ook aardig van verschoten. Ik zit dus op 3800 om boven m'n onderhoud te gaan.

Ik denk dat je niet alle stickies goed hebt gelezen. Ik ben ook geen expert in het maken van voedingsschema's maar ik ben zelf ook bezig op het moment met mijn eigen schema. Ongeveer dezelfde stats als jou alleen minder actief, 3 maal p/w trainen en rustig werk. Mijn onderhoud is dan ook veel lager dan dat van jou.

Jij hebt ze wel gelezen? :D

Zou er een clean bulk van maken, +10% boven onderhoud mik op 0.3-0.5 kg erbij in de week!

eiwitten 1.8-2.0 gr per kg BW
vet 0.75-1.0 gr per kg BW

Rest Carbs

Suc6!

Ik heb net de berekening opnieuw gemaakt :

mijn BMR zou 1832 moeten zijn, ondanks ik op niveau 5 zit qua dagelijkse inspanning is mijn onderhoud 3412 calorieen volgens de calculator, dus als ik er 10% bij doe, kom ik op 3753,2 calorieen om bij te komen.

dit is volgens de formule van Katch-McArdie

Kan dit kloppen ?

---------- Post toegevoegd 4 July 2013 om 14:16 ----------

Jij hebt ze wel gelezen? :D

Zou er een clean bulk van maken, +10% boven onderhoud mik op 0.3-0.5 kg erbij in de week!

eiwitten 1.8-2.0 gr per kg BW
vet 0.75-1.0 gr per kg BW

Rest Carbs

Suc6!

Dus als ik je goed snap :

ik weeg 73.

dus dan heb ik ongeveer nodig :

EIWITTEN : 131-146 gram/dag
VETTEN : 54-73 gram/dag

Ik heb mijn voeding vandaag en gisteren strikt bijgehouden.
Er is mij aangeraden om mijn lichaam eerst stabiel te krijgen door de onverstandige cut die ik deed. ( gedurende 2 weken ).
Ik zou deze eens willen laten nakijken door een van jullie. het is een excel bestand, wie dit zou willen doen, mag altijd ze'n email doorsturen in prive bericht.

thanks anyway !

nog altijd veel te veel lol... Ik weeg er 80 en me onderhoud is net geen 3000...

nog altijd veel te veel lol... Ik weeg er 80 en me onderhoud is net geen 3000...
Ik heb het aangepast gekregen, zit eerst op onderhoud voor 2 weken om alles terug in balans te krijgen. daarna ga ik naar 100Kcal/week opvoeren.

Dat is geen graadmeter! Ik eet ook tussen de 2200-2800 kcal, en blijf stabiel op gewicht, elk lijf is anders je moet een basis dieet maken en vanaf daar je punt vinden tot suc6!

Terug
Naar boven