XXL Nutrition

knieën tijdens squat

TomTomTomTom

Advanced Bodybuilder
Waardering
39
Lengte
1m76
Massa
79kg
Halloo,

Had eenzelfde vraag al eens voorbij zien komen maar kan het topic niet meer vinden en weet het antwoord niet meer.
Maar als ik mijn squat doe en ik weer vanonder par terug omhoog duw knikken mijn benen naar binnen en naar buiten.
Weet wel dat er in dat topic werd gezegd dat het slecht was voor je knieën en dat je er last van kreeg bij zwaarder tillen, dus hoe los ik dit op?
Iemand zei dat je je core en buik moest aanspannen, maar met dat word het probleem niet verholpen..

alvast bedankt,

Kuss

Heb het zelf ook als ik te zwaar pak/fail... het is imo enerzijds concentratie (gewoon je knieen in rechte lijn met je voeten houden), en anderzijds niet te zwaar pakken dan bedoel ik ook echt te zwaar. Sowieso is je form belangrijk maar helemaal bij squat.

---------- Post toegevoegd Sun 20 May 2012 om 16:58 ----------

Sta je ook met je voeten in een V-vorm?

• Topic Starter Topic Starter
Nee voeten recht vooruit op schouderbreedte..
En verder til ik niet zwaar, ben net begonnen met SL, zit nu op 22.5 kg ofzo...
En concentratie is het probleem ook niet, gewoon oortjes in en rammen..

Tom, ik denk dat het probleem bij je voetenwerk zit. je hoort je voeten niet helemaal recht naar voren te houden tijdens de squat, maar iets naar buiten gericht.
Zodat je voeten in dezelfde lijn gericht zijn als je benen wanneer je door je benen zakt.

Oortjes in en rammen?
Je bedoelt dat je naar muziek luistert terwijl je je eigenlijk moet focussen on the task at hand?:bang:

Nee voeten recht vooruit op schouderbreedte..
En verder til ik niet zwaar, ben net begonnen met SL, zit nu op 22.5 kg ofzo...
En concentratie is het probleem ook niet, gewoon oortjes in en rammen..

Tom, ik denk dat het probleem bij je voetenwerk zit. je hoort je voeten niet helemaal recht naar voren te houden tijdens de squat, maar iets naar buiten gericht.
Zodat je voeten in dezelfde lijn gericht zijn als je benen wanneer je door je benen zakt.

Oke, dus meer in een V?
En hoe controleer ik wat voor mij de beste houding dan is? Want de lijn van mijn benen snap ik niet:p

Oortjes in en rammen?
Je bedoelt dat je naar muziek luistert terwijl je je eigenlijk moet focussen on the task at hand?:bang:

Jaa maar alles is beter als gesprekken moeten volgen over hoeveel ze hebben gezopen dit weekend, hoeveel komend weekend, wanneer ze weer gaan blowen, hoeveel Jantje Pietje en Klaasje hebben gedronken etc. Want dan gaat ik mezelf ergeren :p

Halloo,

Had eenzelfde vraag al eens voorbij zien komen maar kan het topic niet meer vinden en weet het antwoord niet meer.
Maar als ik mijn squat doe en ik weer vanonder par terug omhoog duw knikken mijn benen naar binnen en naar buiten.
Weet wel dat er in dat topic werd gezegd dat het slecht was voor je knieën en dat je er last van kreeg bij zwaarder tillen, dus hoe los ik dit op?

Goed leren je knieën naar buiten te drukken. Je zou eventueel een elastieken band om je knieën kunnen doen om zo te wennen aan extra druk naar binnen en om dus extra zelf naar buiten te drukken.

Wat ik zelf wel deed was focussen om een beetje op de buitenkant van mijn voeten te gaan staan. Als ik daar de druk hield bleven mijn knieën netjes boven mijn voeten en gingen ze niet naar binnen.

Wat ik zelf wel deed was focussen om een beetje op de buitenkant van mijn voeten te gaan staan. Als ik daar de druk hield bleven mijn knieën netjes boven mijn voeten en gingen ze niet naar binnen.

Dit ben ik ook gaan doen. Zeker aan te raden.

Slechte schoenen kunnen zwabberknieën veroorzaken, waar squat je op?

Wat Benny bedoelt is dat je knieën dezelfde kant als je tenen op moeten wijzen.

Trainde ook op dat soort schoenen. Sinds ik ze heb ingewisseld voor All-stars merk ik dat ik veel stabieler sta en kan ik ook dieper squatten.

Okee thanks, heb het vandaag geprobeerd, en het is inderdaad stuk verbeterd, mijn voeten bleken ook niet ver genoeg naar voren te staan :)

Alleen kwam vandaag een sportinstructeur zeggen dat squats slecht waren voor je rug als je onder par ging, dit klopt niet toch? (Mehdi zegt dat het BS is, maarja hoe meer stemmen voor hoe beter toch)

Okee thanks, heb het vandaag geprobeerd, en het is inderdaad stuk verbeterd, mijn voeten bleken ook niet ver genoeg naar voren te staan :)

Alleen kwam vandaag een sportinstructeur zeggen dat squats slecht waren voor je rug als je onder par ging, dit klopt niet toch? (Mehdi zegt dat het BS is, maarja hoe meer stemmen voor hoe beter toch)

Het kan wel zijn dat JOUW squats slecht zijn voor de knieen

BS

Als je form maar correct is :)

Volgens mij had ik ergens gelezen dat je het best kunt squatten met schoenen die een platte zool hebben, dus geen luchtkussentjes etc. Daarnaast is mijn ervaring dat je niet teveel van een gemiddelde sportinstructeur aan moet nemen ;)

Het kan wel zijn dat JOUW squats slecht zijn voor de knieen

Ja daar ben ik ook altijd bang voor :p
Ben niet heel technisch (qua voetbal enz.) dus denk dat dat deel bij mij wat onderontwikkeld is over het algemeen :p
Maar oefening baart kunst, en anders baart het blessures :)

Volgens mij had ik ergens gelezen dat je het best kunt squatten met schoenen die een platte zool hebben, dus geen luchtkussentjes etc. Daarnaast is mijn ervaring dat je niet teveel van een gemiddelde sportinstructeur aan moet nemen ;)

Ja dit hoorde ik ook, maarja hij zei dat hij ook al die theorieën had gehoord wat die Mehdi aandraagt in z'n filmpjes en dat het weer niet klopt, en ik ben zo naïef als wat, dus dan gaat ik weer hem geloven, twijfelen, en dan ga ik alles maar hier vragen :)

het KAN slecht zijn voor je rug indien je niet lenig genoeg bent.
dit kan ervoor zorgen dat je onderrug krom trekt als je diep gaat.

zolang je die lenigheid hebt is er niks aan de hand.

Goed leren je knieën naar buiten te drukken. Je zou eventueel een elastieken band om je knieën kunnen doen om zo te wennen aan extra druk naar binnen en om dus extra zelf naar buiten te drukken.

Deze heb ik ook vaker gehoord ja, schijnt goed te werken, zelf geen ervaring mee.

Halloo,

Iemand zei dat je je core en buik moest aanspannen, maar met dat word het probleem niet verholpen..

alvast bedankt,

Kuss

Probeer eens een belt.
Dan kun je makkelijker je Core aanspannen.

Terug
Naar boven