AndroidHealthClinic

Krachtschema compound only

Wat beginner zegt is ook een goede optie, meer dan 1 keer per week van 1-5 is zinloos en zal, zoals beginner ook al terecht opmerkte, je centrale zenuwstelsel overbelasten.
Je MOET de rep ranges wisselen, ofwel in 1 training, ofwel over de week ofwel over verschillende weken.

de TS is geen beginner dus dat zou betekenen dat er niet elke week/training getopt kan worden.
Schema moet dus herzien worden. Een 5x5 schema zou mij wel aanstaan en dan de percentages hanteren van billstar....daarmee ga je sowieso 2x per week zwaarder(deads en squats)

• Topic Starter Topic Starter
Wie zegt dat hij dat niet meer kan?
Dit schema is ook om opzoek te gaan naar mijn max 1rm. Ik maak nog steeds iedere week goede progressie dus weet zeker dat ik nog steeds mijn gewichten kan verhogen.

We gaan het eens proberen en ik zal jullie opmerkingen in mijn achterhoofd meenemen. Mocht het niet bevallen dat kan er meteen ingegrepen worden.

Hou jullie op de hoogte.

Dit schema is ook om opzoek te gaan naar mijn max 1rm. Ik maak nog steeds iedere week goede progressie dus weet zeker dat ik nog steeds mijn gewichten kan verhogen.

We gaan het eens proberen en ik zal jullie opmerkingen in mijn achterhoofd meenemen. Mocht het niet bevallen dat kan er meteen ingegrepen worden.

Hou jullie op de hoogte.

Maar om je 1RM op te zoeken kan je toch ook gewoon een weekje gaan toppen.. hoef je toch geen heel schema voor op te zetten?

Maar om je 1RM op te zoeken kan je toch ook gewoon een weekje gaan toppen.. hoef je toch geen heel schema voor op te zetten?
Zoiets zoek je toch niet ff op, of je moet echt opzoek gaan naar blessures. Dat moet je toch opbouwen. En daarnaast wil ik zodra ik deze weet aanzienlijk verhogen. We zullen zien. ;)

Zoiets zoek je toch niet ff op, of je moet echt opzoek gaan naar blessures. Dat moet je toch opbouwen. En daarnaast wil ik zodra ik deze weet aanzienlijk verhogen. We zullen zien. ;)

Hoezo je zoekt dat niet op? Je warmt op, je probeert een gewicht dat je zeker haalt, test, je hangt er wat gewicht bij, test, nog wat gewicht, test, nog wat, etc. tot je failt. Zorg dat er een spotter bij is en er kan weinig gebeuren. Als je techniek in orde is voor 5 reps, dan is die ook in orde voor 1 rep, zelfs al die erg zwaar is.

Ik vind dit schema ook helemaal niks. Je hebt gewoon wat oefeningen bij elkaar gegooid (goeie oefeningen, dat wel), zonder stil te staan bij repranges, herstel, verschil assistance/main lifts, etc.

Ik ben, helaas, akkoord met de voorgaande post. Dit is een schema dat aan een hangt met haken en ogen, steeds in een lage rep range gaan zitten en dat voor zelfs drie trainingen per week is, met excuses aan mc die ik zeer respecteer, waanzin. Het is zo al zeer moeilijk om één keer per week gewicht bij te steken (of vooruitgang te maken in reps), drie keer trainen in een lage rep range (of zelfs twee keer) zal de vooruitgang al snel tot stilstand brengen. Dit is een vaststaand feit en beter zou het dus zijn om elke training in een andere rep range te trainen, want dat is imo de kortste en beste weg naar vooruitgang.
Als je traint tussen 3 en 12/15 reps dan kan je steeds vooruitgang blijven maken en zullen je kracht én massa het snelst vooruit gaan. Maxen kan je dan 1 keer per week, of nog beter om de paar weken.
Met dit systeem zal het lichaam er al snel de brui aan geven, om nog maar te zwijgen van het centrale zenuwstelsel dat zeer snel overbelast zal worden.

Ik vind dit schema ook helemaal niks. Je hebt gewoon wat oefeningen bij elkaar gegooid (goeie oefeningen, dat wel), zonder stil te staan bij repranges, herstel, verschil assistance/main lifts, etc.
Schema qua oefeningen komt in feite sterk overeen met een rippetoe schema.

Zie zelfs dat jij dit log hebt http://forum.dutchbodybuilding.com/f81/rippetoe-log-114547/

Een squat en een deadlift op een dag vind ik waanzin, ookal is het door meneer rippetoe gemaakt. De bewegingen van een squat en een deadlift komen sterk overeen dus is het imo beter om deze als basis in je schema op te nemen op ieder een andere dag. Zo train je steeds weer de benen ipv eens in de zoveel tijd.

Daarnaast zie ik een mill press en een Row na de squat. De mill press is bij mij een bench, rest is precies hetzelfde.

Heb gewoon de beste compound oefeningen genomen.
Squat
Bench
Incline press
BOR
Pendlay
Deads
Rack pull
MP
Chins

En deze zo ingedeeld dat je iedere training of de squat of de deads hebt en daarna een push en een pull oefening. Zo heb je in een training alle spieren gepakt. Twee push of pull oefening extra op een dag lijkt mij juist zoeken naar het slopen van je lichaam.

En als je kijkt naar powerlifters/strongmen hier op dit forum dan zie ik ook dat ze iedere training zeer laag in de reps zitten zowat iedere training op 1rm.

Mijn oude schema zat altijd hoog in de reps en was altijd tegen fail, bijna iedere set.
Een squat setje zag er toen als volgt uit:
warming-up
15x80kg
10x100kg
6x120kg
5x130kg

Al die setjes voor mijn topset zaten hoog in de reps, en dat kost energie.

Nu wil ik de volgende training als volgt opbouwen:
warming-up
5x80kg
5x100kg
5x120kg
3x130kg
3x135kg
1x140kg

Zoals je ziet zijn alle setjes onder de 130kg easy. Totaal niet tot fail waarbij je voldoende energie over hebt. Zelfs de 130kg set is lager in de reps dus ook daar kom ik niet eens bij mijn grens. Ook de topset is geen 100% 1RM. Zal eerder 90-95% zijn. Als ik dan toch gesloopt wordt dan weet ik het niet meer.

Als ik nou alle 5rm setjes 120kg zou doen en alle 3rm's 135kg zou doen en mijn 1rm 150kg zou doen en dat iedere training dan zou mijn lichaam dat idd niet trekken, maar ik ben niet gek. Alle setjes voor de 1rm dienen de topset en zijn eigenlijk geen echte werksetjes.

Daarnaast zal dit schema niet heel lang duren, is voor ff tussendoor, zeker geen maanden.
Een afbouwende piramide reprange met daarna wat hoge reps zou beter zijn, maar aangezien ik niet weet waar mij 1rm ligt is dit vragen om problemen om uit een warming-up meteen je 1rm te pakken.

Laatst bewerkt:
Schema is afgerond, zit nu in de deload. Ik kan concluderen dat dit een veilige methode is geweest om op kracht te trainen en goed aangeeft waar je 1rm bij verschillende oefeningen ligt.

Mijn grote 3 heb ik toch in ruim een maand met 55kg weten te verhogen.

Terug
Naar boven