Fitness Seller

Krapuul de luxe in Gent

The Locust

Ripped Bodybuilder
Waardering
44
Normaal post ik niet in dit forumgedeelte, maar hier word ik even zo moedeloos van... niet alleen van de feiten, maar ook van de advocaat.

Dertig jaar voor foltering kleuter

GENT - Het Gentse hof van assisen heeft Joachim Van Hecke donderdagavond veroordeeld tot 30 jaar gevangenisstraf. De 28-jarige man uit Sint-Niklaas werd schuldig bevonden aan foltering met de dood tot gevolg van een jongen van drie. De jury en het hof hadden anderhalf uur nodig om zich uit te spreken over de strafmaat.

Het misdrijf werd gepleegd op een minderjarige, door een persoon die gezag over hem heeft of die hem onder zijn bewaring heeft, en heeft de dood veroorzaakt. De kwalificatie van de feiten wordt bestraft met twintig tot dertig jaar opsluiting.

Volgens de verdediging was Van Hecke niet schuldig aan foltering maar alleen aan onmenselijke behandeling van het slachtoffer. De voorzitter van het hof van assisen had na een korte beraadslaging de jury gevraagd om te bepalen of Van Hecke schuldig was aan foltering.

,,De drugs en de drank zijn geen rechtvaardiging voor zijn gedrag en hebben niets met deze zaak te maken", pleitte meester Herman Bogaerts. ,,Het kind zelf heeft niets misdaan en is volgens mij zelfs niet stout geweest. Mijn cliënt alleen is schuldig, maar niet aan foltering. De correcte omschrijving van de feiten is de onmenselijke behandeling van een minderjarige met de dood tot gevolg."

,,Volgens de rechtspraak van het Europees hof gaat het enkel om foltering als er voorwerpen gebruikt worden om een bepaald doel te bereiken. Het feit dat mijn cliënt in een periode van enkele uren vijftig slagen en twintig schoppen toebracht, betekent juridisch-technisch niet dat hij het kind folterde."

Burgelijke partijen ontzet

Het openbaar ministerie en de burgerlijke partijen reageerden ontzet op het pleidooi van de verdediging. ,,Foltering is elke onmenselijke behandeling die hevige pijn of ernstig lichamelijk of geestelijk lijden heeft veroorzaakt", zei substituut procureur-generaal Luc Decreus.

,,Ik heb geen begrip voor de gruwelijke en koelbloedige foltering, geen begrip voor zijn gebrek aan spijt", zei substituut procureur-generaal Luc Decreus. "Als u wil dat deze man tien jaar in de gevangenis zit, dan moet u hem tot de maximumstraf van 30 jaar veroordelen. Daarbij moet u rekening houden dat Van Hecke na aftrek van de voorhechtenis na zeven jaar en acht maanden al voorwaardelijke invrijheidstelling kan aanvragen."

,,Wil de advocaat beweren dat Van Hecke een aanporring of een vriendelijke terechtwijzing gaf? De verdediging probeert de jury gewoon te misleiden om een lichtere straf uit de brand te slepen." De wet is duidelijk, zei de openbare aanklager.

De verdediging pleitte het blanco strafregister van Van Hecke als enige verzachtende omstandigheid. Volgens de aanklager mag dat van geen tel zijn. ,,Hitler had ook een blanco strafregister", besloot Decreus.

De jury beraadslaagt binnenkort over de schuldvraag. Van Hecke riskeert voor foltering met de dood tot gevolg tot dertig jaar opsluiting. sdg

Wat valt die advocaat te verwijten dan? Hij doet zijn werk, de daden van zijn clienten goedpraten, ontkennen of bagatelliseren. Dit lijkt me echt geen prettige zaak om te doen.

Wat die kerel gedaan heeft, slaat inderdaad nergens op. Een kleuter doodschoppen, hoe kóm je erop!?

30 jaar? in nederland krijg je dan een wellnessbehandeling naar eigen keuze aangeboden + een logeerpartijtje in de tbs kliniek waarbij je elke dag met je begeleider om verse broodjes mag.

Dat ze hem maar de max. straf geven. Zeker als je ziet dat hij na 1/4e van die straf al zou kunnen vrijkomen (oh boy).

• Topic Starter Topic Starter
Wat valt die advocaat te verwijten dan? Hij doet zijn werk, de daden van zijn clienten goedpraten, ontkennen of bagatelliseren. Dit lijkt me echt geen prettige zaak om te doen.

Wat die kerel gedaan heeft, slaat inderdaad nergens op. Een kleuter doodschoppen, hoe kóm je erop!?

Ik weet niet of dat zijn werk is. Ook het grootste krapuul heeft recht op verdediging, dat is waar. Maar ik ben van mening dat de taak van de advocaat er dan in bestaat om de dader te helpen begrijpen, feiten in hun context plaatsen, eventueel verzachtende omstandigheden of andere aspecten naar voor brengen, etc... De vraag is idd : hoe kom je erop ? Maar als iemand uren aan een stuk staat te slaan en te schoppen op een peuter dan moet je dat op zich niet bagatelliseren of ontkennen, zo van 'ach het is allemaal zo erg niet, geen hulpmiddelen dus geen foltering...' (Zal ik hem es op een stoel vastbinden en zijn oor afbijten, ook zonder hulpmiddel.) Er zijn idd veel advocaten die het zo spelen, maar die vind ik niet echt een voorbeeld voor de werking van de rechtsstaat.

• Topic Starter Topic Starter
Potverdomme en zopas heeft er weer één of andere wacko een kind vermoord, feiten zijn net gebeurd, op school dan nog... wel totaal andere situatie dan de vorige post maar ik krijg het van dit soort dingen

Bankdirecteur snijdt zoontje keel over in gang van school

DM UPDATE 15u08 In Hoogerheide, vlak over de Belgische grens, is een zeven- of achtjarig jongetje door zijn vader op school vermoord. De man, een bankdirecteur uit Halsteren, sneed het kind de keel over in de gang. Het drama gebeurde net voor de middagpauze. Na een klopjacht per helikopter kon de moordenaar omstreeks 14 uur gevat worden. De kinderen van de school aan de Matthias Wolffstraat zijn naar huis gestuurd.

De jongen zat in groep vijf van de basisschool, en heeft volgens de vader van het klasgenootje nog twee zusjes op dezelfde school, een oudere en een jongere. De vader van het klasgenootje wist niet of er problemen waren in het gezin. Wel zei hij dat hij de ouders van het slachtoffertje nog nooit had gezien op school, en dat het jongetje vaak alleen naar school fietste. De vader zou ook al een aantal jaren "overspannen" zijn.

Voorlopig wil de politie geen verdere mededelingen doen. Op het gemeentehuis van Woensdrecht (provincie Noord-Brabant), waar Hoogerheide onder valt, is een crisiscentrum ingericht

30 jaar effectief voor iemand van 28 vind ik wel een voldoende zware straf, maar gezien de leeftijd van het slachtoffer en de manier waarop wellicht terecht.

Terug
Naar boven