XXL Nutrition

Lage gewichten, slechte rug

totalscream

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
29
Hoi,

Simpele of niet zo simpele vraag, kan je het zelfde bereiken met lage gewichten, veel reps als met hoge gewichten weinig reps?

Reden waarom ik dit vraag, ik heb al zeer lang last van hoge en lage rugpijn. Heb al een operatie gehad aan mijn onderrug. Nu wil ik de gym zeker niet opgeven maar ik zit al lang op elk niveau met buldging tussen mijn wervels, nu ik 3x5 ben beginnen trainen begin ik te merken dat ik als maar meer last krijg.

Maw, ik wil kunnen blijven trainen, clean eten en een deftige fysiek krijgen!

Tijd geleden heb ik met deadlifte me rug zwaar overtraind.
Ik ging van 140kg sets naar 120, naar 100 en op een gegeven moment 80kg en ik wist maar niet waar het aan lag.
Totdat ik erachter kwam dat me rug kei hard overtraind was.
Toen ik daar achter kwam kon ik nog geen 50kg meer deadliften.
Ik heb toen 3 maanden niks meer gedaan en ben met een lege stang weer begonnen met opbouwen en dan 5kg p week.
Inmiddels zit ik nu weer over die 140kg heen en gaat alles goed.
Maar ik begon met een warming up van 20kg en dan verhoog ik elke x 20kg per 5 herh totdat ik bij mijn laatste 3 sets uit kom en dat zijn me werksets.
Bvb
1x5 100kg
1x5 120kg
1x5 140kg

Ik ben er heel voorzichtig mee geworden, omdat het toen geen pretje was, maar gelukkig gaat alles nu weer super goed, en door die (best veel) opwarmsets voelt het ook gewoon nog super.

Maar wat wil je precies bereiken met je rug?
Met minder herh en dus meer op kracht train je toch net even iets anders als met heel veel herh en minder kracht.
Maar tenslotte Train je in beide gevallen toch je rug.
Alleen veel herh met deadliften lijkt me wel heel erg zwaar, ondangs het minder hogen gewicht.

Succes

Wat dacht je ervan om dit aan een sportarts of sportfysio te vragen....

Denk niet dat je hetzelfde kan bereiken kijk maar naar marathon lopers en sprinters
Marathon lopers zijn heel illig
En sprinters hebben sterk fysiek

• Topic Starter Topic Starter
Wat dacht je ervan om dit aan een sportarts of sportfysio te vragen....
Enige antwoord dat je daar krijgt is stoppen met gewichten sleuren, zou zelf moeten veranderen van job
Denk niet dat je hetzelfde kan bereiken kijk maar naar marathon lopers en sprinters
Marathon lopers zijn heel illig
En sprinters hebben sterk fysiek
Het is dan ook niet mijn bedoeling om te stoppen met liften.

Enige antwoord dat je daar krijgt is stoppen met gewichten sleuren, zou zelf moeten veranderen van job

Het is dan ook niet mijn bedoeling om te stoppen met liften.

Je bent al naar een bekwame therapeut/arts geweest? Stuur een berichtje naar Gymz van het forum, ikzelf heb simpelweg nog niet de kennis om hier een uitgebreid antwoord op te geven.

• Topic Starter Topic Starter
Je bent al naar een bekwame therapeut/arts geweest? Stuur een berichtje naar Gymz van het forum, ikzelf heb simpelweg nog niet de kennis om hier een uitgebreid antwoord op te geven.

Ja natuurlijk. Anders had ik nog geen rugoperatie gehad en zou ik ook niet weten dak ik op elk niveau met buldging zit.

Ja natuurlijk. Anders had ik nog geen rugoperatie gehad en zou ik ook niet weten dak ik op elk niveau met buldging zit.

Ik heb het over een arts of therapeut die weet wat training is jong. Groot deel weet niet eens hoe een fatsoenlijke squat eruitziet. Een operatie kan gestuurd worden door verschillende artsen, ook deze hoeven geen kennis te hebben van de training die JIJ wilt uitvoeren. Zelfde met het weten dat je rug, om even eerlijk te zijn, aardig verdoet is. Belastte draaibewegingen en de eindextensie/flexie zou ik iniedergeval afraden. Verder transversus abdomini en multifidi zo sterk en optimaal gecoördineerd mogelijk maken. In jouw geval zeker techniek > gewicht en trainen na falen vermijden. Zoals ik dus al eerder aangaf, zoek een therapeut of arts die jou specifiek advies kan geven omtrent belasting/belastbaarheid van JOUW rug en hoe je die kan optimaliseren.

Terugkomend op je beginvraag: hankelijk van jouw interpretatie veel/weinig reps. Met 10-12 reps kan je ook prima massa bouwen. Ligt ook erg aan je doel qua fysiek.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven