MuscleMeat

Laptop nat

Zelda

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
52
Gister door een freak accindent een flesje water over m'n laptop laten vallen. Ik gooide een schaar op een matras en die bouncte een halve meter verderop tegen het flesje aan dat naast de laptop stond. Stom natuurlijk om het daar te hebben staan maar goed. Hij was gelukkig wel dichtgeklapt.

Ik dacht daarom dat het allemaal meeviel en het water er niet in was gekomen, en nadat ik hem eerst voor de zekerheid maar had losgekoppeld van de accu heb ik hem uiteindelijk maar aangezet. Op het eerste gezicht leek er niets aan de hand en ik moest weg. Maar later beter gekeken en nu blijken er toch dingen echt fout te zitten. :(

Hij vraagt vlak na het aanzetten nu om het bootdevice te selecteren (HDD of CDROM). Als je gewoon de harde schijf selecteert gaat het opstarten verder normaal. Na het opstarten reageert ie de eerste minuut niet op het klikken op pictogrammen, maar na een tijdje wel, en kun je bijvorbeeld firefox opstarten. In die eerste periode zie je als je op start klikt een fractie van een seconde het menu maar daarna is het weer weg.Na een tijdje reageren de pictogrammen wel, maar eerder aangeklikte programma's starten niet alsnog op. Firefox start op met een wit scherm en links onderin staat 'gestopt'. Je kan wel handmatig adressen intypen zoals www . google . nl en dat doet ie dan wel, maar de bookmarks reageren niet. Na korte tijd werkt het wel normaal.

Ik kan foto's wel openen in de standaard windows viewer, maar niet in Photoshop, wat trouwens verder volkomen normaal opstart. Misschien iets met videokaart?

Weet iemand genoeg van hardware om te kunnen zeggen wat dit is? En heeft iemand tips wat nu te doen? Laptop is een half jaar oud en kostte 1200 euro. :( :(

Klinkt meer als het mainboard dat er geen zin meer in heeft. Je kan die laptop beter uitlaten en laten nakijken. Eigenlijk was aanzetten zo kort na het incident al te snel, nu kan er schade zijn ontstaan omdat het water zich nog in de laptop bevond.

Klinkt meer als het mainboard dat er geen zin meer in heeft. Je kan die laptop beter uitlaten en laten nakijken. Eigenlijk was aanzetten zo kort na het incident al te snel, nu kan er schade zijn ontstaan omdat het water zich nog in de laptop bevond.

Zoals EricR al zegt, beter had je 24 uur gewacht met het weer opstarten van je laptop,
nadat het flesje was gevallen, heb je gelijk je laptop stop gezet, of heb je hem afgesloten via windows?
In iedergeval laten nakijken, en hopen dat het te fixen is voor een mooi bedrag!

• Topic Starter Topic Starter
Ja stom om hem zo snel aan te zetten maar ik dacht dat het meeviel en ik MOEST weten of ie het deed. :o

Haha dat is behoorlijk k*t ja, ik heb dat ook eens meegemaakt. Je kan je laptop beter helemaal uit elkaar halen, en elk onderdeel + de case goed droogfohnen.

Zoals EricR al zegt, beter had je 24 uur gewacht met het weer opstarten van je laptop,
nadat het flesje was gevallen, heb je gelijk je laptop stop gezet, of heb je hem afgesloten via windows?
In iedergeval laten nakijken, en hopen dat het te fixen is voor een mooi bedrag!

Hij stond uit en dichtgeklapt, dus ik hoopte dat al het water er langs was gestroomd. Het was ook vrij weinig water. Maar nee dus. Ik denk achteraf dat het water er wellicht vanaf de onderkant in is gekropen, hij staat net niet hoog genoeg op z'n pootjes. :(

Ik typ dit trouwens vanaf de bewuste laptop. Nu die toch al meer dan uur weer aanstaat is het mogelijke leed denk ik wel geleden, en door de bedrijfswarmte en ventilator droogt hij hopelijk sneller uit, waardoor het water minder kans krijgt verdere schade aan te richten.

Bij fohnen alleen heel goed uitkijken dat je niet te dicht bij board komt, je zal de eerste niet zijn die opeens overal soldeerpuntjes losgefohnd hebt.

Haha dat is behoorlijk k*t ja, ik heb dat ook eens meegemaakt. Je kan je laptop beter helemaal uit elkaar halen, en elk onderdeel + de case goed droogfohnen.

Deed ie het bij jou wel weer goed achteraf?

Ik heb net ook ergens gelezen dat je hem beter niet teveel kan bewegen en verplaatsen, omdat dan het water wat er nog inzit naar fatale plekken kan stromen en hij er dan definitief mee kan ophouden. Misschien ga ik morgen dan beginnen met uit elkaar schroeven.

dat is echt een freak accident ja :D

goed klote. succes met fohnen. (en niet ver ongeluk een verfstripper gebruiken of zo :D)

De reden dat als ik mijn koffie pak nooit boven me laptop kom en er altijd omheen ga, ik knoei overal op als ik niet uitkijk.

Ik heb net ff 3DMark06 gedraaid (hardware test prog voor gamers: 2160 punten ofzo) om hem ff goed op te warmen en te kijken of hij nog op snelheid is: alles normaal. Goed teken dus, als er iets goed mis kan hij niet zo goed presteren zou je zeggen.

Bedankt allemaal voor de tips tot nu toe!

Foto's openen nog steeds niet in Photoshop trouwens, voor de rest kan ik geen gebreken vinden...

Het is een benchmark programma, geen testprogramma. 1 run 3Dmark06 zegt niks over eventueel blijvende schade. Zet dat ding nou gewoon uit, heb zelf met een toetsenbord waar water over heen ging dat deze na te snel weer in gebruik nemen het loodje legde.

Jup ... UIT laten dat ding en goed laten drogen ...

Eric en Hiekie jullie hebben gelijk. Ik heb hem nu met alle plaatjes eraf geschroefd op 30 cm van een föhn gezet. Hij wordt niet te heet maar er gaat een lekkere warme luchtstroom onder en boven langs. Zo staat ie al een uur of 2. Ik ga nu weg, ben om een uur of zes terug, dan probeer ik het denk ik nog maar eens.

Nah hij heeft nu een uur of vijf gefohnd, maar nog steeds dezelfde problemen. Op zich is er redelijk mee te werken, maar niet alles doet het goed. Schijfcontrole heeft trouwens ook geen problemen kunnen vinden. Het grootste probleem is dus dat alles pas na een paar minuten werkt, of via een omweg. Firefox moet je eerst zelf een adres intypen, daarna kun je pas de bookmarks gebruiken. PS opent geen foto's.

Is er iemand die weet waar het probleem zit?

De laatste 24 uur werkt alles weer! Nu hopen dat het zo blijft...

Grote kans dat het gewoon blijft werken. Bij het bedrijf waar ik het gezeten heeft iemand eens een complete beker chocolademelk over z'n openstaande laptop heen gegooid. Ding uit elkaar gehaald en een nachtje op de verwarming laten liggen. Deed het weer prima :)

Mooi spul dan

Als ie chocolademelk overleeft moet ie dit ook wel kunnen overleven. :) Kwestie ook van geluk hebben denk ik dat het vocht niet op fatale plekken komt.

Net vroeg ie trouwens weer 'select bootdevice' bij het opstarten, maar verder doet ie het nog steeds goed.

Terug
Naar boven