XXL Nutrition

latpully

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb ook een keer een blessure gehad met behind the neck press, met als gevolg dat ik er maanden last van had. Voel het soms nu nog steeds een beetje. Kon gewoon borst niet meer zwaar trainen.

Het valt mij op dat bij veel mensen die latpully behind the neck doen, de stang automatisch schuintrekken, vooral als ze vrij zwaar gaan.

Ik heb de anatomie van de oefeningen opgezocht:

Neck Pully: bij deze oefening train je je rug de breedte in en vooral de brede rugspier(vooral de uitwendige en de onderste bundels) en de grote ronde spieren. De Buigspieren van de onderarmen(biceps, inwendige armspier, opperarmspaakbeenspier) kom ook aan bod, evenals de ruitvormige spieren en de onderste delen van de monnikskapspieren.

Fron Pulldown: Met deze oefening traint u uw rug in de diepte en vooral de bovenste en centrale vezels van de brede rugspier. bovendien komen de monnikskapspieren ( het middelste en inwendige deel) de ruitvormige spier de biceps de inwendige armspier en (in mindere mate) de borstpier in werking.

En tot slot; neck pulldown is een goede oefening voor beginners omdat ze hier snel kracht mee opbouwen en daarna eventueel kunnen overgaan op zwaardere optrekoefeningen.

Door te weinig of niet opwarmen bij neck pully kan je de lange kop van de triceps afcheuren, of door te diep trekken en verkeerde bewegingen je schouders blesseren want de schouders worden vastgezet bij de neckpulldown doordat de beweging ook vrij onnatuurlijk is.

Ik ben van mening dat je zelfs met alleen bor een volledige rug
kan bouwen. Dat gedoe over breedte en dikte is grote onzin.
De guru's zijn het iig met mij eens

Laatst bewerkt door een moderator:
Yup, wijdte en dikte oefeningen zijn onzin.

ik doe altiijd press behind the neck voor schouders. Nooit ergens last van. Laat de stank nooit lager zakken dan ongeveer je oren. Als je lager komt krijg je idd blesuures

Ik ben van mening dat je zelfs met alleen bor een volledige rug
kan bouwen. Dat gedoe over breedte en dikte is grote onzin.
De guru's zijn het iig met mij eens
Misschien dat de guru's het eens fout kunnen hebben?
Ik hoor iets anders van guru swarzenegger. Dit stuk komt uit een beschrijving van arnold over zijn persoonlijke trainingen en hij legt uit welke spieren je hier mee traint.

wide-grip chins to the front

These chins not only widen the lats, they also widen the shoulders by working the entire shoulder girdle. The scapulae (bones at the back of the shoulders) can be stretched, spread apart and made wider. The wide-grip chin is one of the very best exercises for widening the shoulders and creating the potential for more upper-back width and flaring lats.

At this point you are strong enough to do sets of wide-grip chins with extra weights.... That's when your lat development and upper-body width will really improve.

wide-grip chins to the neck

Wide-grip chins can also be done to the neck, as well as the front. The wide-grip chin to the neck is purely for lat width. It puts tremendous pressure on the scapulae, spreading and stretching them apart while working the outer fibers of the lats.

Dus wat hij zegt is dat wel degelijk de buitenste vezels (buitenkant) van de lats extra getraint kunnen worden. Vaak krijg ik hier de indruk dat een spier als een object wordt beschouwd die volledig wordt getraint bij een oefening. We vergeten hier dat spieren uit vezels zijn opgebouwd en daardoor niet uitsluitend als een geheel beschouwd kunnen worden. Ook dat halve reps maar halve spieren trainen wordt op dit forum zo opgevat, terwijl ik hier probeer aan te geven dat je alle vezels in een spier probeerd te trainen. Juiste houding en full reps zijn belangrijk om de vezels in je spier te ontwikkelen.

Als iemand hier zijn/haar lats ontwikkeld op uitsluitend BOR of Deadlifts dan haal je niet het volledige uit een training. Je doet je rug te kort. Je moet je rug aanvallen met verschillende oefeningen vanuit verschillende hoeken. Laat je rug niet wennen aan die oefeningen die je al jaren doet. Ga ook chinnen en zie hoe je rug veel meer wijdte krijgt. Je zou gek zijn als je het niet doet. Maar aan een ieder de keuze.

Dus wat hij zegt is dat wel degelijk de buitenste vezels (buitenkant) van de lats extra getraint kunnen worden. Vaak krijg ik hier de indruk dat een spier als een object wordt beschouwd die volledig wordt getraint bij een oefening. We vergeten hier dat spieren uit vezels zijn opgebouwd en daardoor niet uitsluitend als een geheel beschouwd kunnen worden. Ook dat halve reps maar halve spieren trainen wordt op dit forum zo opgevat, terwijl ik hier probeer aan te geven dat je alle vezels in een spier probeerd te trainen. Juiste houding en full reps zijn belangrijk om de vezels in je spier te ontwikkelen.

eens vanwege persoonlijke ervaring met plaatselijke spierpijn

wide-grip chins to the front

These chins not only widen the lats, they also widen the shoulders by working the entire shoulder girdle. The scapulae (bones at the back of the shoulders) can be stretched, spread apart and made wider.

Knap als je als volwassene je botten nog zou kunnen laten groeien. Ik denk dat het veel kleine mensen een hoop pijn zou besparen als ze niet meer operaties zouden moeten ondergaan waarbij de botten gebroken worden en uiteen gerekt om wat extra lengte te creëren.

Blijft alleen over dat je de ruimte tussen de gewrichten op zou kunnen rekken, maar ik denk niet dat dat een goed idee.

Dus wat hij zegt is dat wel degelijk de buitenste vezels (buitenkant) van de lats extra getraint kunnen worden.

Tsja, Arnie zegt wel meer wat tegen de werking van het menselijk lichaam ingaat.

Wat wel kan is dat omdat de origo van de lats over een groot bereik loopt je door positionering van je armen het accent kan verplaatsen van de onderste aanhechtingslokaties naar de meer naar boven gelegen locaties (vergelijkbaar met onder/midden/boven borst)

Posities waarbij de armen dicht bij het lichaam blijven belasten meer de onderste aanhechtingslokaties. Vandaar dat bv de yates row gezien wordt als een oefening die het onderste deel van de lats meer accentueert.

[
Vaak krijg ik hier de indruk dat een spier als een object wordt beschouwd die volledig wordt getraind bij een oefening. We vergeten hier dat spieren uit vezels zijn opgebouwd en daardoor niet uitsluitend als een geheel beschouwd kunnen worden.

Toch is dit voor veel spieren wel zo. Om terug te komen op bovenstaand verhaal. Je kan dan wel het accent verleggen naar lagere/hogere vezelbanen, maar deze worden wel van origo tot insertie gelijk belast.

Je kan dus niet zeggen dat zusofzo oefening ditofdat gedeelte van een bepaald deel van de lats belast. Zelfde verhaal als bij de borst. Je kan wel het sternocostale deel accentueren door de hoek waaronder je bank staat, maar je kan niet door de een of ander oefening een bepaald deel van het sternocostale deel van de borst accentueren (binnen/buitenkant verhaal, waar Zwarteneger ook in geloofde)

[
Als iemand hier zijn/haar lats ontwikkeld op uitsluitend BOR of Deadlifts dan haal je niet het volledige uit een training.

Waarom niet? Uiteindelijk zijn het je lats die de verbinding rug/armen vormt en het zijn dus je lats die met rows direct aangesproken worden.

Dat is een ander verhaal. Je rug bestaat uit meer dan alleen de lats

Als ik naar het fysiek van arnold kijk dan is dat beter dan wie dan ook op dit forum, hij heeft meer kennis opgedaan dan wie dan ook hier. Zelf merk ik ook dat de kennis die hij heeft opgedaan echt werkt.

Zeker bestaat je rug uit meer dan alleen lats, maar als mensen hier geen chins doen en alleen bor en deadlifts dan doe je je rug inderdaad te kort. Ik doe ze allemaal dus pak ook alles aan tijdens de training.

Kom op zeg ik dacht dat bb-ers intelligente mensen waren. Training vergt kennis van het lichaam. Ik mag toch wel aannemen dat je weet dat je lichaam, dus ook botten nog groeien als je traint ook als je volwassen bent. Door de belasting die je spieren maken op je bot worden ook deze sterker en zelfs dikker. Zou anders niet goed zijn, want je spieren worden zo sterk dat als je botten dat niet worden kunnen breken. Het klopt wel dat na je 25e het moeilijker wordt maar het kan nog steeds.

botten worden niet dikker.
Enkel de dichtheid word bepaald.

Kom op zeg ik dacht dat bb-ers intelligente mensen waren.

Training vergt kennis van het lichaam. Ik mag toch wel aannemen dat je weet dat je lichaam, dus ook botten nog groeien als je traint ook als je volwassen bent. Door de belasting die je spieren maken op je bot worden ook deze sterker en zelfs dikker. Zou anders niet goed zijn, want je spieren worden zo sterk dat als je botten dat niet worden kunnen breken. Het klopt wel dat na je 25e het moeilijker wordt maar het kan nog steeds.

Zoals Luppie aangeeft wordt de dichtheid groter. Maar ook al zouden ze dikker worden, dat betekent nog niet "langer" (zodra de epifysairschijven verdwenen zijn is lengtegroei niet meer mogenlijk) en dus wordt je ook niet "breder"

Sommige BB zijn dus intelligent genoeg om door de onzin van een bekende BB heen te kijken.

Ok hier verschillen we dan van mening in maar ben je het niet met mij eens dat chinnen ook gewoon een onderdeel van de rug training is die belangrijk is zoals BOR en deadlift dat ook is?

Ik vraag me soms af wat de achterliggende gedachten is dat sommigen niet willen chinnen en alleen op de andere oefeningen vertrouwen. Chinnen is hierin een totaal andere beweging waarmee je de rug traint en dus shockeerd tot groei. Je moet juist opzoek gaan naar variatie in je training om je lichaam te laten groei, toch?

Ok hier verschillen we dan van mening in maar ben je het niet met mij eens dat chinnen ook gewoon een onderdeel van de rug training is die belangrijk is zoals BOR en deadlift dat ook is?

Zoals ik ergens hierboven als zeg, je rug is meer dan alleen lats en vraagt dus meerdere oefeningen om geheel aangepakt te worden.

Maar een combinatie van rows en deads pakt alle spieren in de groep aan en kan dus voldoende zijn. Denk hierbij aan een FB schema waarin je maar een beperkt aantal oefening uitvoer.

Ik vraag me soms af wat de achterliggende gedachten is dat sommigen niet willen chinnen en alleen op de andere oefeningen vertrouwen. Chinnen is hierin een totaal andere beweging waarmee je de rug traint en dus shockeerd tot groei. Je moet juist opzoek gaan naar variatie in je training om je lichaam te laten groei, toch?

Ik vind persoonlijk niets mis met chins. Prima oefening

Ik heb alleen zelf al vanaf het begin pijn aan m'n ellebogen mee en heb de oefening dus niet in m'n schema. Maar als ik iemand of chins of pulldown aan zou moeten raden zou ik ook voor de chin gaan.

Maar, moest ik kiezen tusen rows of chins (oid) dan is de keus niet moeilijk en wordt het rows.

Ok, nee maar dan wordt het duidelijk. Dat veel bb-ers chins niet weten te waarderen is omdat ze de oefening niet prettig vinden. Dat je zegt dat je met chins alleen maar lats pakt zegt al genoeg. Veel willen zich er niet in verdiepen en weten daardoor ook niet welke spieren ze exact trainen bij de chin. Zeggen dat je met BOR en deadlifts alles traint is bull, alleen maar een manier om jezelf te overtuigen dat je zogenaamd je rug goed traint zonder een chin.

bb-ers als arnold en serge nubret gebruikte de chins als basis oefening. Dat was DE oefening voor de rug, zoals hier nu over de deadlift wordt gedacht. Serge trainde zelfs zijn rug voor mr.O met chins/lat pull to the neck/lat pull to the front/BOR. Geen enkele deadlift kwam in deze training voor. Maar liefs 3 oefeningen die afgeleid zijn van de chin.

Je kunt me veel vertellen maar het fysiek van arnold of nubret spreekt mij meer aan dan van die moderne bb monsters die waarschijnlijk overkill aan deadlifts doen. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Ik beperk mijn rug training niet (je moet niet kiezen) en ga voor de full pack, BOR, deadlift en ook chins.

Ok, nee maar dan wordt het duidelijk. Dat veel bb-ers chins niet weten te waarderen is omdat ze de oefening niet prettig vinden. Dat je zegt dat je met chins alleen maar lats pakt zegt al genoeg. Veel willen zich er niet in verdiepen en weten daardoor ook niet welke spieren ze exact trainen bij de chin. Zeggen dat je met BOR en deadlifts alles traint is bull, alleen maar een manier om jezelf te overtuigen dat je zogenaamd je rug goed traint zonder een chin.

bb-ers als arnold en serge nubret gebruikte de chins als basis oefening. Dat was DE oefening voor de rug, zoals hier nu over de deadlift wordt gedacht. Serge trainde zelfs zijn rug voor mr.O met chins/lat pull to the neck/lat pull to the front/BOR. Geen enkele deadlift kwam in deze training voor. Maar liefs 3 oefeningen die afgeleid zijn van de chin.

Je kunt me veel vertellen maar het fysiek van arnold of nubret spreekt mij meer aan dan van die moderne bb monsters die waarschijnlijk overkill aan deadlifts doen. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Ik beperk mijn rug training niet (je moet niet kiezen) en ga voor de full pack, BOR, deadlift en ook chins.

een pro hoeft niet evenveel kennis te hebben als dat hij spieren heeft, en daar kun je ook niet van uitgaan in de meeste gevallen.

Ok, nee maar dan wordt het duidelijk. Dat veel bb-ers chins niet weten te waarderen is omdat ze de oefening niet prettig vinden.

Ik kan niet namens alle BB die niet chinnen spreken, maar er zitten er zeker tussen die het om die reden niet doen

Dat je zegt dat je met chins alleen maar lats pakt zegt al genoeg.

waar zeg ik dat?

Chins belast meer dan alleen lats, maar rows belasten meer dan chins

Veel willen zich er niet in verdiepen en weten daardoor ook niet welke spieren ze exact trainen bij de chin.

Ik denk als je hier (en op andere fora) even kijk naar wat ik post, je niet kan zeggen dat ik me niet in de materie verdiept heb en weet welke spieren je belast met welke oefening. Ik heb zelfs in een grijs verleden een opleiding anatomie, fysiologie en kinesiologie gedaan.

Zeggen dat je met BOR en deadlifts alles traint is bull, alleen maar een manier om jezelf te overtuigen dat je zogenaamd je rug goed traint zonder een chin.

Jij noemt het bull, iemand die weet welke spieren er allemaal gebruikt worden met deze twee bewegingen zeggen iets anders. Noem een rugspier die met een combi van deze twee oefeningen niet belast wordt?

bb-ers als arnold en serge nubret gebruikte de chins als basis oefening. Dat was DE oefening voor de rug, zoals hier nu over de deadlift wordt gedacht. Serge trainde zelfs zijn rug voor mr.O met chins/lat pull to the neck/lat pull to the front/BOR. Geen enkele deadlift kwam in deze training voor.

Vandaar ook dat de rug van hedendaagse BB vele malen beter is dan die van toen. Amateurs behalen nu door meer kennis van zaken dezelfde resultaten als de pro's van toen.

Idd

Iemand die binnen een uur een full body schema af wil werken zal wel degelijk een keuze moeten maken

Maar goed, als Arnie's encyclopedie jouw bijbels is, het zei zo.

Niet zo letterlijk maar je wekt wel die suggestie door op mijn chins pleidooi te reageren met de opmerking rug is meer dan alleen lats...
Chins belast meer dan alleen lats, maar rows belasten meer dan chins
Kan zijn, rows zijn voor dikte, chins voor wijdte. De beweging is anders, en hebben een ander doel. Ik kan niet zeggen dat de een beter is. Het is en/en en niet en/of.
Ik denk als je hier (en op andere fora) even kijk naar wat ik post, je niet kan zeggen dat ik me niet in de materie verdiept heb en weet welke spieren je belast met welke oefening. Ik heb zelfs in een grijs verleden een opleiding anatomie, fysiologie en kinesiologie gedaan.
Dit geloof ik meteen, maar daardoor kan ik me niet voorstellen dat je niet pro chins bent. Het hoort naar mijn mening bij de 3 basis oefeningen voor de rug, de rows, deadlift en dus de chins. Voor een super rug cruciaal.
Jij noemt het bull, iemand die weet welke spieren er allemaal gebruikt worden met deze twee bewegingen zeggen iets anders. Noem een rugspier die met een combi van deze twee oefeningen niet belast wordt?
Zoals ik al eerder zei belast je niet alle spieren in de rug onder dezelde hoek, dus zal het resultaat zonder de chin anders zijn.
Vandaar ook dat de rug van hedendaagse BB vele malen beter is dan die van toen. Amateurs behalen nu door meer kennis van zaken dezelfde resultaten als de pro's van toen.
Dat vind jij, ik kan deze ruggen niet meer mooi vinden. Maar alsof Arnold en Sergio een dunne rug hadden, amateurs die dit bereiken... dat wil ik zien. pics please. En dan is nog altijd de vraag of ook zij de chins weigerden te doen.
Iemand die binnen een uur een full body schema af wil werken zal wel degelijk een keuze moeten maken

Maar goed, als Arnie's encyclopedie jouw bijbels is, het zei zo.
Dat geloof ik dat die keuzes moeten maken, maar ook zij veranderen hun schema's hoop ik om de spieren te shockeren tot groei. Heeft geen zin om een schema jaren lang vast te houden, je spieren wennen hier aan wat resulteerd in minder groei. Dus komt er altijd wel een moment waarin je de chins kunt doen.

Dat jij denkt dat dit mijn bijbel is mag jij denken, zelf weeg ik altijd verschillende zaken af. Daarnaast probeer ik zelf suggesties uit en kijk of het werkt. Dat ik nu iets quote uit dit boek was omdat hier vaak wordt beweerd dat bepaalde oefeningen alle spieren trainen, en nog erger dat je niet op wijdte kunt trainen. Arnold geeft duidelijk aan dat dat wel het geval is. En mijn lichaam verteld mij het zelfde. Jarenlang heb ik alleen chins gedaan, deed nauwelijks rows. Dat was stom, weet nu beter. Maar mijn v-vorm was extreem wijd, helaas ontbrak dikte. Ook voel ik na chins in de buitenste vezels van de lats extreme spierpijn. Kan dus niet anders dat je deze spieren dan ook het meest belast bij de chin.

Ja, OK, rows voor dikte, chins voor wijdte, jij je zin. Jammer alleen dat bij rows de lats de belangrijkste spier is en het zijn juist de lats die voor de zgn wijdte zorgen.

Voor de rest heb ik geen zin in een welus nietus discussie. Ik heb zo'n beetje alles gezecht wat ik wil zeggen dus voor mij einde discussie.

mijn rug is wijder geworden sinds ik smaller ben gaan rowen.
klakkeloos alles van arnie overnemen en dan zelf denken dat het ook nog werkt is juist suggestie.

• Topic Starter Topic Starter
Ik kan nog niet echt lekker chinnen. Is de front lat pully een goeie oefening om je rugspieren daarvoor sterker te maken zodat de chins makkelijker gaan?

Kan nu maar bij de eerste setje 6x 2e 5x en 3e 4x dan ben ik echt op hehe

Terug
Naar boven