Niet zo letterlijk maar je wekt wel die suggestie door op mijn chins pleidooi te reageren met de opmerking
rug is meer dan alleen lats...
Chins belast meer dan alleen lats, maar rows belasten meer dan chins
Kan zijn, rows zijn voor dikte, chins voor wijdte. De beweging is anders, en hebben een ander doel. Ik kan niet zeggen dat de een beter is. Het is en/en en niet en/of.
Ik denk als je hier (en op andere fora) even kijk naar wat ik post, je niet kan zeggen dat ik me niet in de materie verdiept heb en weet welke spieren je belast met welke oefening. Ik heb zelfs in een grijs verleden een opleiding anatomie, fysiologie en kinesiologie gedaan.
Dit geloof ik meteen, maar daardoor kan ik me niet voorstellen dat je niet pro chins bent. Het hoort naar mijn mening bij de 3 basis oefeningen voor de rug, de rows, deadlift en dus de chins. Voor een super rug cruciaal.
Jij noemt het bull, iemand die weet welke spieren er allemaal gebruikt worden met deze twee bewegingen zeggen iets anders. Noem een rugspier die met een combi van deze twee oefeningen niet belast wordt?
Zoals ik al eerder zei belast je niet alle spieren in de rug onder dezelde hoek, dus zal het resultaat zonder de chin anders zijn.
Vandaar ook dat de rug van hedendaagse BB vele malen beter is dan die van toen. Amateurs behalen nu door meer kennis van zaken dezelfde resultaten als de pro's van toen.
Dat vind jij, ik kan deze ruggen niet meer mooi vinden. Maar alsof Arnold en Sergio een dunne rug hadden, amateurs die dit bereiken... dat wil ik zien. pics please. En dan is nog altijd de vraag of ook zij de chins weigerden te doen.
Iemand die binnen een uur een full body schema af wil werken zal wel degelijk een keuze moeten maken
Maar goed, als Arnie's encyclopedie jouw bijbels is, het zei zo.
Dat geloof ik dat die keuzes moeten maken, maar ook zij veranderen hun schema's hoop ik om de spieren te shockeren tot groei. Heeft geen zin om een schema jaren lang vast te houden, je spieren wennen hier aan wat resulteerd in minder groei. Dus komt er altijd wel een moment waarin je de chins kunt doen.
Dat jij denkt dat dit mijn bijbel is mag jij denken, zelf weeg ik altijd verschillende zaken af. Daarnaast probeer ik zelf suggesties uit en kijk of het werkt. Dat ik nu iets quote uit dit boek was omdat hier vaak wordt beweerd dat bepaalde oefeningen alle spieren trainen, en nog erger dat je niet op wijdte kunt trainen. Arnold geeft duidelijk aan dat dat wel het geval is. En mijn lichaam verteld mij het zelfde. Jarenlang heb ik alleen chins gedaan, deed nauwelijks rows. Dat was stom, weet nu beter. Maar mijn v-vorm was extreem wijd, helaas ontbrak dikte. Ook voel ik na chins in de buitenste vezels van de lats extreme spierpijn. Kan dus niet anders dat je deze spieren dan ook het meest belast bij de chin.