XXL Nutrition

Leer me Front Squaten

gewoon barbell op de schouders leggen en "kniebuigen" maar.

http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/FrontSquat.html

FrontSquat.gif

Probeer het anders eerst in een smith-machine en de baar laten rusten op de voorkant van je schouders, is er daar niemand die je het kan leren?

[Link niet meer beschikbaar] en klik dan op 't flimpje voor de front squat (alle credits gaan naar calibre, echt een supersite)

ik zou wel je armen kruisen.. vind ik wat fijner dat volgens het plaatje

Je kan hem ook met gekruiste armen doen. Zelf doe ik hem zo als ik front squat, als ik het combineer met cleanen neem ik hem olympisch. Het is vreemd, vroeger vond ik het ook een vervelende oefening om die bar goed te leggen, nu gaat het als niets. Zorg gewoon dat je lichaam mooi rechtop blijft, leg de bar voldoende hoog op je schouderkoppen bij gekruiste armen en het voelt erg natuurlijk aan.

Als je niet genoeg flexibiliteit hebt om je armen er netjes onder te houden kun je ook de kozakken-greep (kruislings voor je keel langs) gebruiken.

@Cynthia, mooie demo inderdaad op die site... Echter Matt is wel een ervaren olympisch gewichtheffer.. techniek is perfect, lenigheid subliem, kracht enorm, explosiviteit super :) Hij doet hier dan ook erg lichte gewichten voor (want hij heeft die middag nog een 3,5 uur workout. *zucht*).

En zo moet je het ook leren... met lichte gewichten. begin met een lege stang (of zelfs zonder stang desnoods)

Raistlin zei:
Je kan hem ook met gekruiste armen doen. Zelf doe ik hem zo als ik front squat, als ik het combineer met cleanen neem ik hem olympisch. Het is vreemd, vroeger vond ik het ook een vervelende oefening om die bar goed te leggen, nu gaat het als niets. Zorg gewoon dat je lichaam mooi rechtop blijft, leg de bar voldoende hoog op je schouderkoppen bij gekruiste armen en het voelt erg natuurlijk aan.

Yep zoals al meerdere malen aangegeven, doe em met gekruiste armen. En zorg dat je goed recht blijft. Begin niet TE licht, ik vind em persoonlijk moeilijker als er geen tegengewicht is :)

Wat is je probleem precies? "Het wilt niet echt vlotten" kan je nogal ruim interpreteren.

ff een vraagje tussen door. Wat is nou het voordeel van deze oefening tov de normale squat? Belast je je benen hier nou heel anders mee? ???

phrenesis zei:
ff een vraagje tussen door. Wat is nou het voordeel van deze oefening tov de normale squat? Belast je je benen hier nou heel anders mee? ???

De Quads worden met deze volgens mij meer belast.

Wat bedoel je met het wilt niet vlotten?

punani zei:
ik zou wel je armen kruisen.. vind ik wat fijner dat volgens het plaatje

Raistlin zei:
Je kan hem ook met gekruiste armen doen.

Angerfist zei:
Yep zoals al meerdere malen aangegeven, doe em met gekruiste armen. En zorg dat je goed recht blijft. Begin niet TE licht, ik vind em persoonlijk moeilijker als er geen tegengewicht is :)

Ik vind hem juist veel fijner aanvoelen als ik 'm niet met gekruisde armen doe, dus ik zou het zeker allebei uitproberen. Bij mij duurde het ook ff voor het 'natuurlijk' aanvoelde om hem zo vast te houden, dus misschien is het ook wel gewoon een kwestie van even wennen.
En flink je ellebogen omhooghouden, daar moest ik mezelf wel steeds aan helpen herinneren in 't begin, voor je 't weet zakken ze toch iets naar beneden en dan is het een stuk lastiger de stang vast te blijven houden.

Tjah, ik weet dat het persoonlijk is. Zoals ik al zei doe ik hem ook olympisch bij het cleanen, maar puur voor het frontsquatten neem ik de gekruiste armen omdat ik dan tenminste niet moet stoppen omdat m'n handen verkrampen. Zal er ook wel mee te maken hebben dat de totale duur van een set front squats een stuk langer is dan de duur van een clean. Allemaal een kwestie van aanvoelen :) .

ik druk mn luchtpijp altijd dicht als ik deze doe.. kan helemaal niet meer ademen. geef het vanavond nog een kans.

Citaat:
Origineel gepost door phrenesis
ff een vraagje tussen door. Wat is nou het voordeel van deze oefening tov de normale squat? Belast je je benen hier nou heel anders mee?

De Quads worden met deze volgens mij meer belast.

Klopt, doordat het gewicht meer naar voren ligt, worden de voorkant van de benen meer belast en de hamstrings dus wat minder dan bij een normale squat.

• Topic Starter Topic Starter
Samu zei:
Wat is je probleem precies? "Het wilt niet echt vlotten" kan je nogal ruim interpreteren.

Mijn excuus ik had niet veel tijd deze morgen.

Ik weet dus niet waar ik die bb moet leggen eerst legde ik hem te "ver" ik kreeg een rode kop omdat die bb tegen m'n nek drukte :o daarna legde ik hem op borst hoogte maar toen rolde ie "van" m'n armen :duh: hahaha tja, ...:rolleyes:

Alvast bedankt voor de gegeven tips!

Laatst bewerkt:
teddybeerke zei:
Probeer het anders eerst in een smith-machine en de baar laten rusten op de voorkant van je schouders, is er daar niemand die je het kan leren?

Dat is nog erger. Dan zitten die haken in de weg tijdens de oefening. Dan kun je beter gewoon aan het klooien zijn met een normale barbell

De juiste plek vinden is inderdaad een beteje zoeken. Ik leg hem achter mijn delts boven op mijn sleutelbeen, maar dan drukt hij wel een beetje tegen mijn keel aan... tja, dat zorgt er in ieder geval voor dat ik me niet te veel naar voren buig. Zorg ook dat je je ellebogen goed omhoog duwt, dan rolt hij er ook niet zo makkelijk af. En goed recht zakken, niet naar voren buigen uiteraard.

Maak anders een filmpje en post dat, dan kunnen we beter zien wat er precies mis gaat.

Gebruik je straps (als je die heb) als handvaten

Gewoon de straps om de stang doen, stang op pec/delt tie-in en dan de "flappen als grepen gebruiken

Even proberen, maar werkt prima

Terug
Naar boven