MuscleMeat

Lopen in deze vriestijd

Ano_1992_1

Competitive Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
19
Hey mensen!

Ik heb een vraagje,

is lopen bij deze koude temperaturen even doeltreffend als in de zomer? Of kan je het beter niet doen? Mijn doel is vooral conditie en droger staan.

Want ik ben eergisteren 10,5 km gaan lopen in 55min, en zweette amper.

groeten,
Platina

waarom zou het niet even doeltreffend zijn?
ik loop juist liever als het koud is, vooral hiit, lekker fris :D

Waarom zou je conditie er niet op vooruitgaan?:S
Ook al zweet je minder, je conditie gaat er echt wel op vooruit hoor.

Hey mensen!

Ik heb een vraagje,

is lopen bij deze koude temperaturen even doeltreffend als in de zomer? Of kan je het beter niet doen? Mijn doel is vooral conditie en droger staan.

groeten,
Platina

Krijg je wel conditie van, het is juist gezond met die kou, alhoewel ik heel weinig jog laatste tijd, ben ik dit weekend wel gegaan, voel me meteen fitter bij thuiskomst.

Volgens mij slaat ie kou zwaar op je keel met ademhalen, ik ben dan gelijk een week ziek. :(

Je hebt gelijk Mike, te koud is niet goed. Niet voor niets dat je neus lucht warmt maakt voor het in je longen komt.

Maar het geeft nog altijd veel meer voordelen dan nadelen

in de winterkou verbrand ge volgens mij nog iets meer kalories omdat je lichaam meer energie kwijt is om op te warmen. of mischien is dat wel een fabeltje.

ik hardloop trouwens alleen in midzomer nachten, ik houd niet zo van de kou.

Je hebt gelijk Mike, te koud is niet goed. Niet voor niets dat je neus lucht warmt maakt voor het in je longen komt.

Dat klopt, maar ik heb het probleem dat mijn neus altijd ietswat dicht zit. Dit bemoeilijkt het door de neus ademhalen enorm, vooral in de winter veel last van. Dan kan je het maar beter laten denk ik.

Is veel te glad hier om te lopen. Komt ervan als je op de boerenbuiten woont. :p

Nee hoor, moet je door je neus ademhalen en dikke jack aandoen, krijg je meer weerstand wodt je ook niet ziek.

Bij hardlopen altijd door je mond ademen, vooral wanneer het erg intensief is. Door je neus krijg je te weinig lucht binnen en ga je te snel ademen. En wat betreft de kou die op je keel slaat: goed wind/waterdicht jack aandoen met eventueel nog een warm vest eronder. Wanneer je met koud weer en wind voor 100% door je neus inademt, heb je een grote kans op voorhoofdholte-ontsteking.

Dus geen neus in-mond uit techniek? Ik merk dat ik heel snel een schrale, pijnlijke keel krijg bij koud weer als ik door mijn mond adem.

Volgens mij kan je bij de KNO arts je neusslijmvliezen laten dichtbranden, ofzo? Dan kan je weer beter door je neus ademen, iemand die hier meer van weet?

Dat kan je doen als je tussendoor of aan het eind rust neemt. Zachtjes rechtop lopen, borst naar voren, handen achter het hoofd en dan heel diep neus in, mond uit. Je hartslag daalt dan aanzienlijk en je krijgt zeer veel zuurstof binnen. Dat dichtbranden durf ik niets over te zeggen, die schrale keel e.d... tja de één krijgt het eerder dan de ander.

Daarom neem ik liever de bus smorgens naar school ipv de fiets. Anders zou ik op de motor gaan, alleen daar is het me nu iets te koud voor :P.

• Topic Starter Topic Starter
Ik doe gewoon een spannend onderhemd - sportTshirt - fleecetrui - loopvestje en een lichte short aan. Kleine handschoenen daar nog bij.

Last van m'n keel heb ik niet, dat is enkel als ik in koude binnenruimtes sport (tennispleinen enzo).

Bedankt voor antwoorden, sportieve groeten! ;)

Ik doe gewoon een spannend onderhemd - sportTshirt - fleecetrui - loopvestje en een lichte short aan. Kleine handschoenen daar nog bij.

Last van m'n keel heb ik niet, dat is enkel als ik in koude binnenruimtes sport (tennispleinen enzo).

Bedankt voor antwoorden, sportieve groeten! ;)

gappie je gaat toch niet nu buiten in je korte broek lopen he??

Ik vind het altijd heerlijk lopen in vriesweer.. vond het dan ook jammer dat de temperatuur boven nul was op 1 januari.

Hey mensen!

Ik heb een vraagje,

groeten,
Platina

In de winter zou je in principe meer moeten verbranden. Je lichaam moet op temperatuur blijven. In de winter is het dus kouder, en moet je lichaam meer verbranden om warm te blijven.

Dat je amper zweette kan kloppen. Je gaat zweten als je lichaamstemperatuur te hoog word. Als je in de zomer gaat hardlopen word je warm van de temperatuur van de zon, en van je inspanningen. In de winter alleen van je inspanningen. Tenminste, dat denk ik :p

Bij temperaturen onder de 0 graden is het niet echt aan te raden om nog buiten te lopen. De lucht is dan te koud en dat is niet zo goed voor de longen.
Je conditie opbouw zal zeker niet trager verlopen en het aantal caloriën dat je verbruikt kan ook een beetje hoger zijn aangezien je sneller afkoelt m.a.g dat je dus ook minder snel zweet.

Volgens mij kan je bij de KNO arts je neusslijmvliezen laten dichtbranden, ofzo? Dan kan je weer beter door je neus ademen, iemand die hier meer van weet?

Mijn neusschelpen zijn weggesneden en dichtgebrand door de KNO-arts.
Sinds een goede vriend van me mijn neus gebroken had kon ik niet meer goed ademen door mijn neus. Tussenschot rechtbreken was op mijn leeftijd gevaarlijker dan neuschelpen verkleinen dus hebben ze dat maar gedaan.
Ik adem opzich weer prima nu. Alleen wel nog lang met neusspray moeten spoelen.
De operatie is in een halfuurtje gebeurd, het erge is echter als ze de volgende dag de 10cm tampons eruit gaan rukken:eek:

Terug
Naar boven