Interessant, maar als je kijkt naar het verleden en de onderzoeken die toen zijn gedaan vind ik ''carb nightmare'' een beetje overdreven. Koolhydraten en insuline hebben ook voordelen, en zijn niet altijd alleen maar een nachtmerrie. Ik sta helemaal open voor je artikels, maar vind wel dat je ze moet afwegen tegen studies en artikels die het tegenovergestelde beweren, en ik vind niet dat je ze zomaar als de absolute waarheid moet aanschouwen.
Suikers na de training voor kracht- en duursporters
Spiervezels groeien sneller door veertig gram suikers tijdens krachttraining
Koolhydraten tijdens training verlagen cortisolspiegel
Sportvoeding | Sportdrank met suiker herstelt vochtbalans langduriger dan water
Snelle koolhydraten na de training maken massiever maar ook droger
Maar goed, jij neemt dus een combinatie van glucose en fructose? Is het niet zo dat fructose juist een lage GI heeft ondanks dat het bestaat uit monosachariden? Of is de geringe hoeveelheid insuline die het opwekt volgens jou voldoende om de eventuele rebound vande glucose op te vangen?
Dat brengt me meteen op een vraag waar ik denk ik niet een nieuw topic voor hoef aan te maken. Fruit (fructose) heeft een lage GI, ondanks dat het snelle koolhydraten (monosachariden) bevat. Het tegenovergestelde geld voor gekookte aardappelen. Gekookte aardappelen hebben een relatief hoge GI, maar bestaan voor een groot deel uit zetmeel (polysachariden = complexe koolhydraten). Zowel fruit als aardappelen zijn natuurlijk en onbewerkt, tenzij het koken van aardappelen het molecuulstructuur van zetmeel beschadigd?
Kortom, hoe kunnen eenvoudige koolhydraten een lage GI hebben, en complexe juist een hoge? Ik dacht dat Insuline enkel een reactie was op koolhydraten in de vorm van glucose in je bloedbaan. Maar ik heb begrepen dat bepaalde eiwitten ook al zorgen voor een flinke stijging in je suikerspiegel, nu was ik wel benieuwt of jij een artikel had waarin deze vragen beanwoord worden.