Fitness Seller

Maak jij je zorgen om de kredietcrisis?

Peiling Peiling Denk jij dat er een economische ramp gaat gebeuren?

• Nee hoor, waait snel weer over

Stemmen: 42 33,6%
  • Misschien

Stemmen: 26 20,8%
  • Ik denk dat we een stevige dip gaan krijgen

Stemmen: 42 33,6%
  • We gaan failliet!

Stemmen: 15 12,0%

• Totaal stemmers
    125
Idd, maarja of dat gebeurd. Hoe meer er vanuit de politiek gezegd wordt dat we niks moeten oppotten enzo hoe meer het juist gedaan wordt.

Het wordt idd echt gedaan door onwettende mensen die niet doorhebben dat ze door dit soort egoïsme de crisis enkel maar in hand werken. Liquiditeiten van banken dalen hierdoor enorm en als consument word je er echt niet veel beter van om je geld in een kluis te deponeren (wat een vriendin van mn ma bv heeft gedaan :rolleyes:).

Als er werkelijk 1 grote belgische/nederlandse bank failliet gaat dan :
- kan het fonds onmogelijk iedereen deels vergoeden, laat staan volledig. Ook voor de overheid is dit een veel te grote kost. Maar men geeft 'de waarborg' puur om jan modaal te kalmeren, ik vrees alleen dat dit een averechts effect heeft.
- Dan volgen er wrs wel meer banken wat zowat het gehele systeem onderuit haalt waardoor je geld (of het nu afgehaald was of op deposito's staat) héél wat minder waard maakt.

Ik denk dat de consument duidelijkheid en transparantie van de (financiële) markt vraagt om zo stabilisatie en rust te bekomen waarna het vertrouwen weer kan groeien.

maak me wel zorgen. denk dat we ons in de nabije toekomst nog aan erger mogen verwachten en dan doel ik op het aantal faillisementen dat nog moet volgen + het aantal werklozen dat het met zich zal meebrengen. de economie moet zijn serieuze knauw nog krijgen. dat het zich ooit wel weer zal herstellen is een feit, maar denk dat er nu wel degelijk enkele magere jaartjes gaan aanbreken. ik zal al blij zijn als ik mijn huidige job zal mogen behouden, want dat er her en der in banen zal gesnoeid worden is nu al duidelijk.

Nee ik zit bij ABN. Als mijn geld daar niet veilig is dan weet ik het ook niet meer.

Grappig dat de meeste mensen zich zorgen maken om hun spaarcenten en verder niets. Net alsof ze in 1929 ook maar iets om hun spaarcenten gaven in de totale crisis.

Met hindsight natuurlijk lekker makkelijk, maar achteraf is duidelijk dat Lehman gered had moeten worden. Nu weet niemand waar de schade van Lehman zich bevindt. Amerika heeft het niet, Europa ook niet, China zit massaal in obligaties, dus denkt men nu dat een grote herverzekeraar de last heeft. Als dat failliet gaat, is er geen verzekering meer mogelijk.
Aan de andere kant zullen andere banken in Amerika het eventueel redden van Lehman zien als zekerheid wat natuurlijk een moreel risico in de hand werkt.

Sowieso is een hoge bankgarantie idyllisch, want waar moet het geld vandaan komen? Er kan niet eindeloos geld in de economie gepompt worden. Ze kunnen moeilijk de bankgarantie van persoon A bewerkstelligen met de spaarcenten van persoon B...

De kosten worden immens. De 700 miljard is maar een lachertje als je ziet dat de geldinjectie van de Bank of England van 200 miljard zo poef "weg" is. De schade wordt geschat op 10 biljoen dollar... Dat is 10.000.000.000.000.
Als het kwartje de verkeerde kant opvalt stijgt de werkloosheid tot 3+maal het huidige niveau en daalt het bnp met 5% (schattingen natuurlijk).

Bovenstaande is natuurlijk redelijk pessimistisch, maar Opel heeft de productie verlaagd en Mercedes heeft de kerstvakantie verlengt met een week. Na de financials zal de crisis vast nog wel even uitzieken in andere sectoren die geen kredieten meer hebben of last hebben van afnemende vraag.

^^ De horeca in NY.. omzet met 60% gedaald de afgelopen tijd.

Dit is een flinke crisis hoor en met pech gaat dat naar een goede depressie voor een paar jaar.

En nu of ik mij zorgen maak? Ja, want ik studeer finance terwijl er een financiële crisis gaande is en er dus geen investment banks meer bestaan in de vorm die we kennen van tot een maand geleden...
:D

heb 20 duizend bij icesave :( wat denken julie, zie ik dit terug?

Verloren beurswaarde moet ergens gebleven zijn hè ;) Als er veel financials een procentje of 50 verliezen, zitten er ook ergens de winnaars. Aan vallende beurzen is voor sommigen schandalig veel te verdienen.

En in de afgelopen jaren zijn er natuurlijk aardige bonussen gepakt toen er meer oog was voor de winst en bonus dan de lange termijn.

heb 20 duizend bij icesave :( wat denken julie, zie ik dit terug?

zeker wel.. Nederland wil de bankgarantie van Ijsland aanvullen tot een ton. Ijsland heeft zijn banken ook genationaliseerd dus als t land dus echt bankroet zou gaan dan heb je pas een probleem.

Daar komt bij dat er voor weet ik hoeveel miljard aan Nederlands geld daar zit. Als je het economisch bekijkt kan dat niet zomaar weg vallen. Dan zal de koopkracht een heel stuk dalen en dat zal de staat naar mijn mening niet laten gebeuren. Het klinkt overigens ook niet logisch dat Nederland de van 20.000 tot 100.000 wel wilt vergoeden maar als Ijsland dus failliet zou gaan niet de eerste 20.000 vergoedt. Ik zou me niet zo een zorgen maken als ik jou was.

;)

ik geloof je ;)

ach hoor net weer dat de ijslandse regering failiet is op het nieuws.. Wat een paniekzaaierij ook altijd ik erger me dood

En hoe lang denk je dat die 'DMR' het gaat volhouden marky? Na een paar weken ben je wel door je supermarkten heen, als anderen je niet voor zijn geweest.

Haha, ik denk dat ik de eerste ben die aan pakken wat je pakken kan doet. Maar dan wel als strijders van man op man.

Eigenlijk wil ik in dit stadium al voorstellen om niet meer naar ons werk te gaan om een signaal af te geven dat we echte prijzen willen en niet woekerprijzen die zijn aangescherpt met kunstmatige overinteresse. Pakje sigaretten? 30 cent. Nieuwe fiets? Hoogstends 120 Euro.

Verder heb ik de abominabele persconferentie van de heren JP, Bos en Wellink op m'n videorecorder nog eens vertraagd afgespeeld, en die gezichten van ze stralen onzekerheid uit van het zuiverste water.

Wel grappig dat ze verkondigen dat deze communistische Fortis staatsbank Nederland gaat beschermen, terwijl ze erop gokken dat deze stap vertrouwen moet scheppen. Eigenlijk klinkt dat als aan de roulette tafel aanschuiven nadat de Rijkman Groenninks zijn vertrokken.

De levensloop van gokverslaafde pioniers als centrale bankiers, beursjongens, CEO's is verzekerd met goud stafen, al spelen ze zwart en valt het balletje rood, hun vermogen groeit als een boom tot in de hemel.

Aan het eind v/d nacht zitten zij op hun hotelkamer met vijf sterren h**ren, een berg wit en worden wij, de belastingbetalende arbeiders op de stoel gezet achter de roulette tafel om alle fout gevallen balletjes van hun speedy nacht af te rekenen.

Ik maak me ook niet echt druk. Ik heb wel wat spaargeld op de banmk, maar de bank waar ik bij zit, is niet in de problemen...nog niet althans.

Verder heb ik geen hypotheek en een goede baan. Het heeft tot nu toe nog niet veel gevolgen voor me gehad.

Haha, ik denk dat ik de eerste ben die aan pakken wat je pakken kan doet. Maar dan wel als strijders van man op man.

Eigenlijk wil ik in dit stadium al voorstellen om niet meer naar ons werk te gaan om een signaal af te geven dat we echte prijzen willen en niet woekerprijzen die zijn aangescherpt met kunstmatige overinteresse. Pakje sigaretten? 30 cent. Nieuwe fiets? Hoogstends 120 Euro.

Verder heb ik de abominabele persconferentie van de heren JP, Bos en Wellink op m'n videorecorder nog eens vertraagd afgespeeld, en die gezichten van ze stralen onzekerheid uit van het zuiverste water.

Wel grappig dat ze verkondigen dat deze communistische Fortis staatsbank Nederland gaat beschermen, terwijl ze erop gokken dat deze stap vertrouwen moet scheppen. Eigenlijk klinkt dat als aan de roulette tafel aanschuiven nadat de Rijkman Groenninks zijn vertrokken.

De levensloop van gokverslaafde pioniers als centrale bankiers, beursjongens, CEO's is verzekerd met goud stafen, al spelen ze zwart en valt het balletje rood, hun vermogen groeit als een boom tot in de hemel.

Aan het eind v/d nacht zitten zij op hun hotelkamer met vijf sterren h**ren, een berg wit en worden wij, de belastingbetalende arbeiders op de stoel gezet achter de roulette tafel om alle fout gevallen balletjes van hun speedy nacht af te rekenen.

zo is het :mad:

Natuurlijk vind ik het erg voor die mensen die nu de dupe zijn van icesave maar aan de andere kant hebben zij wel gewoon de keuze genomen om naar een bank te gaan die geen onderdeel is van de EU centrale bank. Icesave gaf niet voor niets zoveel rente. Dat heb ik niet gedurft en nam dus genoegen met minder rente. Als we nu alles tot 100% gaan aanvullen vind ik dat ook niet fair. Als je risico neemt krijg je een beloning of ga je op je bek. Als er teruggave is zou ik teruggave zonder de rente wel zo eerlijk vinden. Een beetje op de blaren zitten voor de risico's die je genomen hebt.

En voor de betrokkenen, zoek eens de verhalen op van de van der Hoop bank. Dat was simpel een Nederlandse bank die onderuit ging, duurde zeker 3 maanden voor je je geld weer had. Als je nu je geld bij icesave hebt gaat het geld terugkrijgen nog heel veel langer duren!

keep an open mind.... het is allemaal een poppenspel.. opgezet met een bedoeling, zeker geen toeval!

Totaal geen zorgen maar denk dat de echte klap nog moet komen. Er is gigantisch veel geld verspeeld door beleggers en overheden hebben gigantische bedragen ingezet om de financiele markten te redden. Dat geld kan niet meer aangewend worden voor andere zaken en vooral de klap bij de consument zal leiden tot een vertraagde groei en waarschijnlijk een vrij heftige recessie in de Westerse landen.

De beurs is een paniekerige bende geworden, bij 1 slecht signaal wordt alles meedogenloos gedumpt. Zolang de indicatoren verzwakken zal het dumpen niet snel afnemen.

Zit zelf overigens nergens in en geef mijn spaargeld vooral uit. Heb tussen 2000 en 2004 mijn les wel geleerd, de beurs valt amper te timen en veilige aandelen bestaan niet. Alles kan naar de klote.

We gaan het wel zien wat er gebeurd.
Het enige wat ik op dit moment wel zeker weet, is dat de Koersplannetjes die ik bij Aegon heb lopen, binnenkort in de vuilnisbak kunnen.......:(

Zorgen, paniek, recessie, armoede, rellen, plunderingen, opstand, chaos, revolutie, anarchie !

Voorlopig ben ik al lang blij dat ik geen geld aan die IJslandse vikingen heb gegeven.

Totaal geen zorgen maar denk dat de echte klap nog moet komen. Er is gigantisch veel geld verspeeld door beleggers en overheden hebben gigantische bedragen ingezet om de financiele markten te redden. Dat geld kan niet meer aangewend worden voor andere zaken en vooral de klap bij de consument zal leiden tot een vertraagde groei en waarschijnlijk een vrij heftige recessie in de Westerse landen.
De beurs is een paniekerige bende geworden, bij 1 slecht signaal wordt alles meedogenloos gedumpt. Zolang de indicatoren verzwakken zal het dumpen niet snel afnemen.

Zit zelf overigens nergens in en geef mijn spaargeld vooral uit. Heb tussen 2000 en 2004 mijn les wel geleerd, de beurs valt amper te timen en veilige aandelen bestaan niet. Alles kan naar de klote.

bedoel je hier mee dat we straks allemaal in de rij staan bij de voedselbank of dat we straks nog maar 2 x per maand kunnen tanken ipv 3 x? :o

Terug
Naar boven