XXL Nutrition

Magnesium & Zink

magnesiumoxide wordt medisch gebruikt als laxeermiddel

Belangrijk om te weten over magnesiumoxide​

• Magnesiumoxide maakt uw maagzuur minder zuur. Het werkt ook als een laxeermiddel. Het houdt water in uw darm vast, waardoor uw poep zachter wordt. Hierdoor kunt u makkelijker poepen.
  • Bij maagklachten, verstopping en spierkrampen in de kuit tijdens de zwangerschap.
  • Maagklachten: neem dit medicijn dan alleen in bij zuurbranden of pijn. Neem magnesiumoxide 1 uur na elke maaltijd en voor het slapen gaan. Heeft veel last van uw maag? Neem dan iedere 2 uur 1 tablet. Uw maagpijn wordt binnen 15 minuten minder.
  • Verstopping: u kunt binnen 2 tot 8 uur makkelijker naar het toilet.
  • Kauw de tabletten goed. Slik door met een half glas water.
  • U kunt dit medicijn gebruiken totdat uw maagklachten verdwenen zijn. Merkt u na 2 weken nog geen verbetering? Raadpleeg dan uw apotheker of arts.
  • U kunt diarree of darmkramp krijgen. Dit hoort bij de werking als laxeermiddel. Gebruikt u het medicijn tegen maagklachten en heeft u veel last van diarree? Vraag dan aan uw apotheek om een ander medicijn tegen maagklachten zonder deze bijwerking.
  • Er zijn veel wisselwerkingen met andere medicijnen. Laat uw apotheker controleren of u het veilig kunt gebruiken met uw andere medicijnen, ook die u zonder recept heeft gekocht.
  • U mag dit medicijn gebruiken als u zwanger bent. Of als u zwanger wilt worden.
  • U mag dit medicijn gebruiken als u borstvoeding geeft.

magnesiumoxide wordt medisch gebruikt als laxeermiddel

Belangrijk om te weten over magnesiumoxide​

• Magnesiumoxide maakt uw maagzuur minder zuur. Het werkt ook als een laxeermiddel. Het houdt water in uw darm vast, waardoor uw poep zachter wordt. Hierdoor kunt u makkelijker poepen.
  • Bij maagklachten, verstopping en spierkrampen in de kuit tijdens de zwangerschap.
  • Maagklachten: neem dit medicijn dan alleen in bij zuurbranden of pijn. Neem magnesiumoxide 1 uur na elke maaltijd en voor het slapen gaan. Heeft veel last van uw maag? Neem dan iedere 2 uur 1 tablet. Uw maagpijn wordt binnen 15 minuten minder.
  • Verstopping: u kunt binnen 2 tot 8 uur makkelijker naar het toilet.
  • Kauw de tabletten goed. Slik door met een half glas water.
  • U kunt dit medicijn gebruiken totdat uw maagklachten verdwenen zijn. Merkt u na 2 weken nog geen verbetering? Raadpleeg dan uw apotheker of arts.
  • U kunt diarree of darmkramp krijgen. Dit hoort bij de werking als laxeermiddel. Gebruikt u het medicijn tegen maagklachten en heeft u veel last van diarree? Vraag dan aan uw apotheek om een ander medicijn tegen maagklachten zonder deze bijwerking.
  • Er zijn veel wisselwerkingen met andere medicijnen. Laat uw apotheker controleren of u het veilig kunt gebruiken met uw andere medicijnen, ook die u zonder recept heeft gekocht.
  • U mag dit medicijn gebruiken als u zwanger bent. Of als u zwanger wilt worden.
  • U mag dit medicijn gebruiken als u borstvoeding geeft.
Ik weet niet helemaal zeker wat je wilt zeggen met deze copy/paste, maar het is belangrijk om te benoemen dat dit net zo zeer van toepassing is op de organische zouten van magnesium. Je hebt er alleen hogere dosissen voor nodig dan bij magnesiumoxide (net zoals dat je die hogere dosissen nodig zou hebben om eenzelfde hoeveelheid magnesium geabsorbeerd te krijgen in vergelijking met magnesiumoxide). De laxerende werking komt van het osmotische effect, doordat je bij de organische zouten een stuk minder moleculen hebt per gewichtseenheid, is dat effect ook kleiner bij eenzelfde gewicht van de, zwaardere, organische zouten. Hetzelfde geldt voor de maagzuurremmende werking, die vloeit voort uit het magnesium die het chloride van het maagzuur(/zoutzuur) kan binden. De organische zouten bevatten per gewichtseenheid nu eenmaal een stuk minder magnesium om het chloride te binden. Medisch gezien is het natuurlijk onhandig als je een 4x hogere dosis van bijv. magnesiumglycinaat dan magnesiumoxide moet slikken voor dezelfde laxerende of maagzuurremmende werking als magnesiumoxide. Je hebt dan pillen nodig van zo'n 3 gram, en dat gaat niet.

Dit effect is trouwens alleen noemenswaardig bij vrij hoge dosissen, darmklachten spelen in de regel pas op bij de inname van magnesiumzouten die zo'n 200-300 mg of meer magnesium bevatten.

Ik copy/paste omdat niet iedereen op de link klikt, en er dan toch een stuk tekst te zien is. Magnesium suppleer ik omdat belangrijk is voor de je botten, en voor een goede werking van de spieren, en zenuwen, niet als laxeermiddel. icm calcium, zink en meer vitaminen/mineralen.

• Topic Starter Topic Starter
Is dat wat van “bodymass”? Want ik heb daar ooit lang lang geleden wel is proteïne van gekocht. (De Action verkocht dat dacht ik). Maar dat was toch een partij rommel wat ook bijna niet op te lossen was.

Is dat wat van “bodymass”? Want ik heb daar ooit lang lang geleden wel is proteïne van gekocht. (De Action verkocht dat dacht ik). Maar dat was toch een partij rommel wat ook bijna niet op te lossen was.
Is prima. Heb t zelf ook gebruikt.

Waarom niet gewoon die van XXL?

Zoals met die zink capsules van xxl die bevatten per capsule 22,5mg. Terwijl 25mg wordt gezien als de maximale veilige bovengrens. Snap niet waarom het zo hoog gedoseerd wordt.

Zoals met die zink capsules van xxl die bevatten per capsule 22,5mg. Terwijl 25mg wordt gezien als de maximale veilige bovengrens. Snap niet waarom het zo hoog gedoseerd wordt.
Vraag vanuit de consument. Zink is behoorlijk gehyped geweest, met name toen 'ZMA' op de markt kwam als supplement. Dus potentiële klanten zien er waarschijnlijk liever iets "teveel" in dan "te weinig". De resultaten in de literatuur zijn wisselend en weinig overtuigend (tenzij je cherrypickt), al lijkt het een klein positief effect op duursport te hebben. Een dergelijke dosering als die van XXL is daar oké voor. Ik zou verder niet al teveel inzitten over veiligheid ook hoor met dergelijke doseringen, tenzij je zink ook nog binnenkrijgt uit andere supplementen. Het risico van een te hoge zinkinname is een kopertekort, en die loop je niet op bij suppletie van circa 20 mg dagelijks bovenop je dieet. Mocht je je zorgen maken kun je het natuurlijk ook prima om de dag suppleren.

Vraag vanuit de consument. Zink is behoorlijk gehyped geweest, met name toen 'ZMA' op de markt kwam als supplement. Dus potentiële klanten zien er waarschijnlijk liever iets "teveel" in dan "te weinig". De resultaten in de literatuur zijn wisselend en weinig overtuigend (tenzij je cherrypickt), al lijkt het een klein positief effect op duursport te hebben. Een dergelijke dosering als die van XXL is daar oké voor. Ik zou verder niet al teveel inzitten over veiligheid ook hoor met dergelijke doseringen, tenzij je zink ook nog binnenkrijgt uit andere supplementen. Het risico van een te hoge zinkinname is een kopertekort, en die loop je niet op bij suppletie van circa 20 mg dagelijks bovenop je dieet. Mocht je je zorgen maken kun je het natuurlijk ook prima om de dag suppleren.
Bedankt voor je uitleg. Dus eigenlijk moet je voor het mooie ook nog een koper supplement nemen naast je zink en magnesium.

Bedankt voor je uitleg. Dus eigenlijk moet je voor het mooie ook nog een koper supplement nemen naast je zink en magnesium.
Eigenlijk zou je gewoon niet zoveel zink moeten suppleren dat het kopersuppletie vereist. (Tot een dosering van circa 40 mg dagelijks zou ik me daar niet echt druk over maken.)

Of je neemt een goede multivitamine. van het een komt het ander. Teveel koper verlaat je lichaam via Gal en urine, ik dacht dat dat max 3mg per dag is. dus loop je de kans op teveel koper

Deze ga ik maar bestellen. Zijn redelijk mild van dosering. Wat zeggen jullie

nemen jullie zink & magnesium tegelijkertijd? Omdat ik namelijk lees dat het minder goed opneemt als je het samen neemt. En welk moment van de dag pakken nemen jullie het. Ik zelf voor het slapen bij me kwark. In de hoop dat het me slaap misschien nog wat kan bevorderen. Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is.

Innemen van zink en magnesium wordt juist geadviseerd niet met zuivel te combineren ivm opname.
Meestal staat er half uur voor de maaltijd of 2 uur erna.
Zink en magnesium zitten vaak in 1 tablet (ZMA). Dus waarom zouden ze niet samen kunnen?

Innemen van zink en magnesium wordt juist geadviseerd niet met zuivel te combineren ivm opname.
Meestal staat er half uur voor de maaltijd of 2 uur erna.
Zink en magnesium zitten vaak in 1 tablet (ZMA). Dus waarom zouden ze niet samen kunnen?
Ok dan duidelijk. Met wat voor maaltijd raad jij het dan aan om te combineren? Of kan ik het wel prima een half uur voor me kwark nemen of werkt dat dan alsnog averechts.

Ja geen idee, vond ik dus ook al vreemd omdat zma ook beide inzit. Maar op internet stond niet samen nemen tegelijk

Slik zelf magnesiumcitraat (action) bij het avondeten.

Niet met calcium, neem dan 45min ervoor je zink en magnesium. Dus ook kwark

Slik zelf magnesiumcitraat (action) bij het avondeten.
Ja oke. Dat zou ik in principe ook kunnen doen. Alleen had gelezen dat als je het voor het slapen zou nemen zink/magnesium dat het eventueel je slaap kan bevorderen. Dus vandaar dat ik het graag even tijdje voor het slapen gaan wou nemen. Maar omdat ik dus ook kwark eet voor het slapen, wordt dat dus een beetje lastig

Terug
Naar boven