XXL Nutrition

Magnesium & Zink

• Topic Starter Topic Starter
Als ik zo is zit te kijken zit er praktisch overal calcium in

Beter eet je ze niet, heb je ook geen last met wanneer te nemen 😂

Al tijdje geen reactie op deze post geweest, maar toch een vraag over. Slik nu 4 capsules Zink Magnesium van XXL (voor slapen gaan) en 1x multivitamine Kruidvat (bij ontbijt+nog wat andere supplementen). Totaal zink is dan 22,5mg xxl + 15mg kruidvat. Is dat dan overgedoseerd voor de zink en kan ik beter overstappen op bijvoorbeeld alleen magnesium bisglycinaat van xxl en daarnaast een multivitamine (die al 15mg zink bevat)?
@Galen?

Screenshot_20231210_000646_Chrome.jpg

Screenshot_20231210_000752_Chrome.jpg

Al tijdje geen reactie op deze post geweest, maar toch een vraag over. Slik nu 4 capsules Zink Magnesium van XXL (voor slapen gaan) en 1x multivitamine Kruidvat (bij ontbijt+nog wat andere supplementen). Totaal zink is dan 22,5mg xxl + 15mg kruidvat. Is dat dan overgedoseerd voor de zink en kan ik beter overstappen op bijvoorbeeld alleen magnesium bisglycinaat van xxl en daarnaast een multivitamine (die al 15mg zink bevat)?
@Galen?

Screenshot_20231210_000646_Chrome.jpg

Screenshot_20231210_000752_Chrome.jpg
Tot 40 mg is geen issue

Dat vind ik zo'n onzin. Magnesiumoxide bevat ongeveer 60% magnesium en magnesiumglycinaat bevat 14% magnesium. Het verschil in opname is vrij klein en echt goede studies zijn hier niet van (zie bijv.: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29123461/: "Some studies demonstrated a slightly higher bioavailability of organic Mg2+ salts (dat is dus alles met een molecuul eraan dat koolstof bevat, zoals bijv. glycine [magnesiumglycinaat] of gluconzuur [magnesiumgluconaat]) compared to inorganic compounds (dus alles zónder een koolstofmolecuul eraan; zoals magnesiumoxide of magnesiumsulfaat) under standardized conditions, whereas other studies did not"). Die slightly higher bioavailability gaat niet compenseren voor meer dan een viervoud hoeveelheid magnesium die er in magnesiumoxide zit per milligram dan magnesiumglycinaat.

Zink is een vergelijkbaar verhaal. Zinkoxide bevat zo'n 80% zink, en de absorptie is slechts ~10%-punt lager dan dat van zinkcitraat (bevat circa 34% zink) : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24259556
Je neemt dus simpelweg meer zink op uit eenzelfde hoeveelheid zinkoxide als zinkcitraat.

De anorganische zouten zijn doorgaans compacter (handig voor supplementen waarbij je met een ruimteprobleem zit aan volume, zoals bij een multivitamine), goedkoper, en leveren meer van het element wat je wilt binnenkrijgen per mg ondanks die geringe verschillen in biologische beschikbaarheid.
Uit je pubmed link:
Dietary factors impairing Mg2+ up-take include high doses of other minerals, partly fermentable fibres (e.g., hemicellulose), non-fermentable fibres (e.g., cellulose, lignin), phytate and oxalate, whereas proteins, medium-chain-triglycerides, and low- or indigestible carbohydrates (e.g., resistant starch, oligosaccharides, inulin, mannitol and lactulose) ENHANCE Mg2+ uptake.

Dus als je het inneemt met zeg een eiwitshake of met kokosvet (MCT) dan wordt de uptake verhoogd?

De laxerende werking komt van het osmotische effect, doordat je bij de organische zouten een stuk minder moleculen hebt per gewichtseenheid, is dat effect ook kleiner bij eenzelfde gewicht van de, zwaardere, organische zouten. Hetzelfde geldt voor de maagzuurremmende werking, die vloeit voort uit het magnesium die het chloride van het maagzuur(/zoutzuur) kan binden.
Dit kan je dus ook weer tegengaan lijkt mij door het in te nemen met een maaltijd of een eiwitshake.

Of zie ik het verkeerd?

Is het nemen van vitamines en mineralen dan überhaupt niet beter met of na een maaltijd ipv op een lege maag?

Terug
Naar boven