fredje1800
Advanced Bodybuilder
- Waardering
- 885
- Lengte
- 1m85
- Massa
- 100kg
- Vetpercentage
- 14%
Hoe bedoel je “dus ook kwark”?Niet met calcium, neem dan 45min ervoor je zink en magnesium. Dus ook kwark
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hoe bedoel je “dus ook kwark”?Niet met calcium, neem dan 45min ervoor je zink en magnesium. Dus ook kwark
Niet met calcium, in zuivel zit ook calcium.
Ja ok. Ik las je bericht ff verkeerd. Excuus. Duidelijk! Op een lege maag kan dus ook prima?Niet met calcium, in zuivel zit ook calcium.
Kwark kun je ook wel 2u voor slapen nemen
YupJa ok. Ik las je bericht ff verkeerd. Excuus. Duidelijk! Op een lege maag kan dus ook prima?
Dat is wel een hele goeie van je. Zo had ik her nog niet bekekenBeter eet je ze niet, heb je ook geen last met wanneer te nemen 😂
Tot 40 mg is geen issueAl tijdje geen reactie op deze post geweest, maar toch een vraag over. Slik nu 4 capsules Zink Magnesium van XXL (voor slapen gaan) en 1x multivitamine Kruidvat (bij ontbijt+nog wat andere supplementen). Totaal zink is dan 22,5mg xxl + 15mg kruidvat. Is dat dan overgedoseerd voor de zink en kan ik beter overstappen op bijvoorbeeld alleen magnesium bisglycinaat van xxl en daarnaast een multivitamine (die al 15mg zink bevat)?
@Galen?
![]()
![]()
Uit je pubmed link:Dat vind ik zo'n onzin. Magnesiumoxide bevat ongeveer 60% magnesium en magnesiumglycinaat bevat 14% magnesium. Het verschil in opname is vrij klein en echt goede studies zijn hier niet van (zie bijv.: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29123461/: "Some studies demonstrated a slightly higher bioavailability of organic Mg2+ salts (dat is dus alles met een molecuul eraan dat koolstof bevat, zoals bijv. glycine [magnesiumglycinaat] of gluconzuur [magnesiumgluconaat]) compared to inorganic compounds (dus alles zónder een koolstofmolecuul eraan; zoals magnesiumoxide of magnesiumsulfaat) under standardized conditions, whereas other studies did not"). Die slightly higher bioavailability gaat niet compenseren voor meer dan een viervoud hoeveelheid magnesium die er in magnesiumoxide zit per milligram dan magnesiumglycinaat.
Zink is een vergelijkbaar verhaal. Zinkoxide bevat zo'n 80% zink, en de absorptie is slechts ~10%-punt lager dan dat van zinkcitraat (bevat circa 34% zink) : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24259556
Je neemt dus simpelweg meer zink op uit eenzelfde hoeveelheid zinkoxide als zinkcitraat.
De anorganische zouten zijn doorgaans compacter (handig voor supplementen waarbij je met een ruimteprobleem zit aan volume, zoals bij een multivitamine), goedkoper, en leveren meer van het element wat je wilt binnenkrijgen per mg ondanks die geringe verschillen in biologische beschikbaarheid.
Dit kan je dus ook weer tegengaan lijkt mij door het in te nemen met een maaltijd of een eiwitshake.De laxerende werking komt van het osmotische effect, doordat je bij de organische zouten een stuk minder moleculen hebt per gewichtseenheid, is dat effect ook kleiner bij eenzelfde gewicht van de, zwaardere, organische zouten. Hetzelfde geldt voor de maagzuurremmende werking, die vloeit voort uit het magnesium die het chloride van het maagzuur(/zoutzuur) kan binden.