XXL Nutrition

Maken Oly lifts Rows overbodig?

Guts

Freaky Bodybuilder
Waardering
938
Lengte
1m76
Massa
99kg
hey, ik vraag me dit nu al een tijdje af;

Ik ben recent begonnen met olympische lifts (voornamelijk power style) en ik vind ze echt helemaal te gek, de explosiviteit, intensiteit, etc.

Nu zou ik ze liefst zo veel mogelijk in mijn schema's steken als voornaamste 'back builders', samen met de conventionele deadlift.

Nu is mijn vraag: hoef ik dan eigelijk nog wel rows te doen? mijn doel is om zo sterk mogelijk te worden op de big 3, en ik vroeg me af hoe dit zou varen als ik alle rows zou vervangen door (power)cleans en (power)snatches. (khou namelijk niet zo van rows).

Voor squat en Deadlift zou dit absoluut geen slecht idee zijn natuurlijk, maar zou mijn bench er mss niet onder gaan lijden? Rows zijn op zich wel bevorderlijk voor bench presses en ik weet niet of oly lifts hetzelfde voordelige effect hebben op de lats (als je de rug van olympische lifters bekijkt zou je natuurlijk niet zeggen dat zij aan rugkracht tekort komen).

een beetje een rare vraag maar humour me :)

Cleans waren in de meeste old school programma's te vinden, maar zijn nu vaak vervangen door rows. Waarschijnlijk omdat de laatste technisch makkelijker zijn, niet omdat ze effectiever zijn. In die zin kun je dus best kiezen voor cleans. Echter, puur naar de bewegingen kijkend zijn voor een gebalanceerde aanpak van je bench rows nodig. Gewoon proberen dus, of afwisselen, zou ik zeggen.

Ik heb eigenlijk altijd power cleans en pull ups als basis gezien, met als assistance dumbbell rows erbij. Barbell rows lijken mij dan niet meer nodig, maar wel handig.

Laatst bewerkt:
oly lifters doen ook rows, dus waarom jij niet?! en niet leuk vinden, ja....is niet pick and choose, je moet rowen for back strength ( lats, rhomboids, middle traps,etc). Al pendlay rows gedaan?

• Topic Starter Topic Starter
oly lifters doen ook rows, dus waarom jij niet?! en niet leuk vinden, ja....is niet pick and choose, je moet rowen for back strength ( lats, rhomboids, middle traps,etc). Al pendlay rows gedaan?

ik doe altijd pendlay rows :) das volgens de grote der aarde de meest effectieve row variant dus ja.

Maarde over de rhomboids, en de (gehele) traps maak ik me niet zoveel zorgen, die krijgen enorm veel aandacht bij oly lifts, kheb meer schrik voor de lats, omdat die eerder een 'stabiliserende' rol spelen bij oli lifts.

kzal altijd wel een beetje moeten blijven rowen vrees ik :(

gewoon beide blijven doen

Beide houden. Als je meer gaat cleanen zal het geen kwaad kunnen om ietsje minder te rowen, maar ik zou ze er zeker niet helemaal uitlaten.

En wat is er nu beter dan een dikke rug? (na dikke poten dan :D)

toch zijn er redelijk wat voorbeelden van pl-schema's die 0 rows invoegen. bijvoorbeeld; stefan korte 3x3 en vrijwel alle sheiko programma's. Bill Starr heeft zelfs liever dat je cleans doet dan rows (als ik zijn articles goed interpreteer), de optie rows is er alleen maar omdat cleans niet voor iedereen even toegankelijk zijn.

de oly schema's die ik gezien heb staat me ook niet bij dat er rows gedaan werden. het is dus niet de general opinion dat je rows MOET doen, het zal eerder coach en persoon afhankelijk zijn.

ik zelf zou toch altijd wel ergens wat pullups en zeker face pulls/rear delt raises erin houden. maar rows zodra er ook cleans gedaan worden, tja... je zal er niet slechter van worden. maar bijvoorbeeld Joppie, deed/doet nauwelijks rows maar alleen oly lifts en als je kijkt naar zijn backstrength is dat prima in verhouding met de rest van zijn lifts. fysiek gezien zie je het gebrek aan rows er ook niet aan af ofzo. maar goed, dit is maar een voorbeeld en eentje die makkelijk te weerleggen is.

zoals gewoonlijk is de waarheid ergens in het midden Jonathan, er is geen right or wrong, er is alleen een punt wat we met zijn allen willen bereiken, maar iedereen kiest zijn eigen weg er naar toe.

Laatst bewerkt:
toch zijn er redelijk wat voorbeelden van pl-schema's die 0 rows invoegen. bijvoorbeeld; stefan korte 3x3 en vrijwel alle sheiko programma's. Bill Starr heeft zelfs liever dat je cleans doet dan rows (als ik zijn articles goed interpreteer), de optie rows is er alleen maar omdat cleans niet voor iedereen even toegankelijk zijn.

de oly schema's die ik gezien heb staat me ook niet bij dat er rows gedaan werden. het is dus niet de general opinion dat je rows MOET doen, het zal eerder coach en persoon afhankelijk zijn.

ik zelf zou toch altijd wel ergens wat pullups en zeker face pulls/rear delt raises erin houden. maar rows zodra er ook cleans gedaan worden, tja... je zal er niet slechter van worden. maar bijvoorbeeld Joppie, deed/doet nauwelijks rows maar alleen oly lifts en als je kijkt naar zijn backstrength is dat prima in verhouding met de rest van zijn lifts. fysiek gezien zie je het gebrek aan rows er ook niet aan af ofzo. maar goed, dit is maar een voorbeeld en eentje die makkelijk te weerleggen is.

zoals gewoonlijk is de waarheid ergens in het midden Jonathan, er is geen right or wrong, er is alleen een punt wat we met zijn allen willen bereiken, maar iedereen kiest zijn eigen weg er naar toe.

klinkt zeer aanvaardbaar. Als ik rows zou weglaten zou ik idd ook een rear delt oefening doen om de overall shoulder health wat te verzekeren (ookal doe je genoeg staande presses). kzal eens een paar maandjes enkel cleanen en snatchen en zien wat het met de rugontwikkeling doet :) ik zal jullie proefkonijn zijn :D ik heb recent nog een rugpic genomen en dan neem ik er binnenkort nog een om te vergelijken.

Ik snap alleen nooit waarom powercleans en andere oly lifts op de lower body dag worden geplaatst.

Ik doe ze nooit, maar het lijkt me dat je UB toch behoorlijk belast word.

ik vind dat nog wel logisch, je kunt powercleans beter bij squats zetten dan bij DL

Got lats?

gennady_ivanchenko2.png

hahaha die foto hierboven :D ...rows worden niet of nauwelijks gedaan idd door oly lifters. toch zou ik het er wel ingooien, aangezien sterke traps, lats, rhomboideus belangrijk zijn voor de schouderstabilisatie spieren (rotator cuff). de rotator cuff wordt heel zwaar belast met oly lifts en dus is het belangrijk om die ook specifiek aan te sterken met exo en endorotaties, face pulls etc.

---------- Post toegevoegd Mon 9 Jan 2012 om 11:41 ----------

juist. nu ik bijvoorbeeld weet dat m'n flexoren (hamstrings, adductoren en inner croin) in m'n benen veeeel te veel de overhand hebben wat er voor zorgt dat je heup constant in exorotatie staat en wat op den duur kan zorgen voor heupslijtage, kies ik front squats boven back squats. het is maar net waar je zwakke punten liggen, daar zou je je trainingsroutine op kunnen / moeten baseren.

ik heb al een paar maanden geen rows meer gedaan, alleen pullups en deadlifts, maar ga ze er denk ik toch weer ingooien. Ik had al het idee dat mijn midback wat zwakker was geworden maar merk de laatste tijd toch vrij regelmatig dat ik een lichte rugpijn/zeurend gevoel rond het midden/onderkant van mijn traps heb.
Had ook een artikel van Starr gelezen waarin hij zij dat dit voor kan komen. Hoop dat het helpt.

le artikel:

http://www.ironmanmagazine.com/index.cfm?page=article&go2=1427&StartRow=1

Terug
Naar boven