XXL Nutrition

Man 2 keer opgepakt, in een paar uur tijd

Dat doet me denken aan pieër. Dat was een oude dorpsgek die vroeger met een agentenpet en een kniebroek elke dag door ons dorp marcheerde. Op en warme zomerdag lieten we eens de voordeur openstaan, waardoor hij stiekem wist binnen te glippen. Hij was zich van geen kwaad bewust, wss omdat onze woning gewoon toeganklijk was. Hij had ook een flesje cola op zak, waar hij rustig van aan het teugen was. Ik kwam net de woonkamer wanneer hij een slok nam en riep zijn naam. Van het schrikken verslok hij zich hevig en spoot de cola via zijn mondhoeken door de hele kamer. Hij was enorm geschrokken, en bovendien had hij zijn slokdarm aardig verrokken door het ophopende koolzuurgas wat zich ophoopte tijdens de verslikking.

Wat ik maar wil zeggen. Als je een fiets niet op slot legt en je gaat dan diegene die ermee wegrijdt oppakken, dan kan die persoon daar aardig van schrikken.

Wat?

Niet iedereen zal het ermee eens zijn nee. Maar ik ben toch tevreden dat het kennelijk goedgekeurd wordt door mensen die er toch heel wat verstand van hebben (als we even bescheiden zijn, wellicht meer dan iedereen hier op het forum samen).

Maar dat is geen anomalie in een stalling.

Ik heb vertrouwen in die mensen. Gaat wat ver om te denken dat je het beter weet dan dergelijke mensen, die toch een beter zicht hebben op het geheel.

Prima...ben het met je eens dat het geen anomalie is in een stalling (je krijgt dan ook geen geld van de verzekering omdat zij juridisch succesvol, betogen dat je dus gelegenheid hebt geschept voor de diefstal)

Ik bestrijd overigens de beslissing niet van de HR...maar ik vind het specifiek genoemde argument vreemd. Want zo sec uit context impliceert dit dat elk handelen vooropgezetheid impliceert en dat wil dus weer zeggen dat er volgens die redenatie ook geen verschil kan zijn tussen bijvoorbeeld doodslag en moord (waarbij vooropzet van belang is voor moord...zonder opzet dus doodslag).

Dus heb ik de daadwerkelijke uitspraak erbij gepakt en dan wordt het wel een ander argument.

Daaruit valt te lezen in context dat de verdachte niet op andere gedachten is gebracht door het simpelweg plaatsen van de fiets volgens de HR....en dat zijn handelen dus veroorzaakt is door eigen beslissing. En zij verwoorden dat dus als "vooropgezet plan". Of wel: tussen het zien en het daadwerkelijk pakken van de fiets was hij van plan die fiets te pakken...en niet dat hij dus per se met vooropgezet plan om een fiets te jatten naar de stalling is gegaan.

Context...its just that important.

Zelfs een fiets die op slot staat creëert gelegenheid. Je hebt dan alleen een tang nodig, of in het geval van een goedkoop cijferslot, de juiste feeling.

En dus moet je die middelen bij je hebben...dat is het onderscheidt in vastliggende intentie en gelegenheid. ;)

Iemand die een onafgesloten fiets van politie meeneemt, zou ook een onafgesloten fiets van een burger hebben meegenomen. Dus inderdaad, men kan dergelijke daad toch zien als iets wat sowieso speelde in het hoofd van de dader. De eigenaar van de fiets maakt dan niet zoveel uit.

Mogelijk...waarschijnlijk. Dat wil nog niet zeggen dat toen de persoon langs de fiets liep hij ook vooraf intentie had.

Volgens mij word dat ook ongeveer bedoeld.
[

In context idd.

Valt mee, tenzij je echt spijkers op laag water gaat zoeken, ik ben tevreden over de uitspraak iig. Politie moet over de nodige middelen en macht beschikken, de burger hoeft niet altijd gelijk te krijgen.

zo beperkt mogelijk...dan ben ik het met je eens.

Maar goed zoals gezegd: uitlokking vind ik ook niet echt ok, opsporing bende's en regelmatige dieven via lokfiets wel.

---------- Toegevoegd om 21:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:16 ----------

Volgens velen in dit topic mag je dus een fiets die niet op slot staat meenemen? Een trieste gedachte.. Een huis waarvan de voordeur openstaat mag je dan zomaar betreden? Een auto met de sleutel erin zomaar wegnemen? Als je weet dat het je eigen spullen niet zijn moet je er gewoon met je tengels vanaf blijven, open of op slot! En dan durven sommige het vergelijk te maken met wat geld wat je op straat vind.. Triest dit..

Je hebt een hele vreemde invulling aan "velen". Ik weet niet precies wie dat betoogd trouwens...misschien heb ik er over heen gelezen?

Maar het is natuurlijk exact hetzelfde als gevonden geld in je zak steken. Dat geld is niet jouw eigendom en eigenlijk behoor je dat dus af te geven bij de politie zodat de rechtmatige eigenaar zich daar kan melden. Of je moet het gewoon laten liggen tot de rechtmatige eigenaar...net als met de fiets...het geld komt ophalen/zoeken.

Principe is hetzelfde.

Doet niemand...maar het principe van een ongesloten fiets ergens neerzetten en de dief is hetzelfde principe als geld neerleggen en de persoon die het oppakt en niet terug breng naar de politie maar in zijn zak steekt arresteren voor diefstal.

Zeg je nu.. Totdat je eens het slachtoffer bent. En dan praat ik niet over iets simpels.

Ik woon in Leiden...hoeveel fietsen denk je dat ik in de afgelopen jaren ben kwijtgeraakt hier omdat een goede samaritaan het beestje heeft afgegeven bij de politie?

Lees vooral nog een keer goed de geciteerde zin door....en lees even de volgende woorden in die zin: "zo min mogelijk"en "teveel"

En realiseer je dan het volgende:

Ik ben drie keer bedreig met een mes in mijn oude buurt...twee daarvan overvallen....en nog weiger ik mee te doen aan preventieve fouillering en legitimatieplicht...en ja...daarvoor moet ik mee naar het bureau, de cel in en betaal ik een boete.

En ja...ik ga rustig vliegen en ik realiseer me dat mijn vliegtuig..mogelijk, misschien, heel erg misschien een keer gekaapt of opgeblazen kan worden....en toch ben ik tegen full body scans op het vliegveld.

Dus nee...ook niet als mij iets ernstigs zou overkomen.

TPH1976 zei:
Je hebt een hele vreemde invulling aan "velen". Ik weet niet precies wie dat betoogd trouwens...misschien heb ik er over heen gelezen?

Waarschijnlijk wel, ik tel er in dit topic al minimaal 5.

TPH1976 zei:
Maar het is natuurlijk exact hetzelfde als gevonden geld in je zak steken. Dat geld is niet jouw eigendom en eigenlijk behoor je dat dus af te geven bij de politie zodat de rechtmatige eigenaar zich daar kan melden. Of je moet het gewoon laten liggen tot de rechtmatige eigenaar...net als met de fiets...het geld komt ophalen/zoeken.

Pure nonsens wat je hier zegt. Zie post Klaaswitz

Klaaswitz zei:
Vind ik een beetje een manke vergelijking. Geld is anoniem, niet persoonlijk en daarbij een kleiner onderdeel van wellicht iemands grotere verzameling. Niemand kan er achteraf aanspraak op maken, omdat iedereen zijn 2 euro munt kan zijn verloren. Een portemonnee met daarin geld, een fiets en een auto hebben veel sterkere persoonlijke kenmerken en zijn entiteiten op zichzelf.

TPH1976 zei:
Lees vooral nog een keer goed de geciteerde zin door....en lees even de volgende woorden in die zin: "zo min mogelijk"en "teveel"

(..)

als er te veel vrijheid moet worden opgeofferd dan vind ik veiligheid een stuk minder prioriteit hebben.

Ik las vooral dit stukje. Je verbind geen voorwaarden aan het opofferen en de prioriteit. Hieruit kan ik opmaken dat je an sich veiligheid minder belangerijk vind dan vrijheid. Nou is dit je goed recht, maar nou zie ik niet in wat het principieel niet bij hebben van je legitimatie nou je vrijheid beperkt, maargoed.

Waarschijnlijk wel, ik tel er in dit topic al minimaal 5.

Ok.

Pure nonsens wat je hier zegt. Zie post Klaaswitz

Ik begrijp wat Klaaswitz heeft gezegd, maar ik ben het niet met hem eens als je stelt dat het wezenlijk ander is...(ik steek oveigens ook gevonden geld in mijn zak..daar niet van, maar het gata om het principe)....Het principe is namelijk dat eigendom eigendom en dient vrijwillig of onder gerechterlijk bevel te worden overgedragen. niet door zelftoe eigening. Je wete misschien neit van wie het eigendom is...maar je weet dondersgoed dat het niet JOUW eigendom is.

Het argument dat Klaaswitz opgeeft zou dus uiteindelijk kunnen betekenen dat als je maar genoeg kan beredeneren dat iets objectief gezien niet persoonlijk is het meegenomen mag worden. En dat is natuurlijk ridicuul.

Postzegels? Niet egdomesticeerde dieren?
Een fiets die al een jaar in de stalling staat is derhalve dus vrij van eigendomsrecht....een fiets die er net staat niet.

Wat is de grens?

Ik las vooral dit stukje. Je verbind geen voorwaarden aan het opofferen en de prioriteit. Hieruit kan ik opmaken dat je an sich veiligheid minder belangerijk vind dan vrijheid.

Dat klopt idd. Ik vind dat vrijheidsberperkende middelen en het recht op zelfautonomie alleen onder zeer zeer dwingende situaties moegen woreden geschonden.

Nou is dit je goed recht, maar nou zie ik niet in wat het principieel niet bij hebben van je legitimatie nou je vrijheid beperkt, maargoed.

Ik heb mij legitimatie altijd bij me. Ik weiger echter deze te ovehandigen. Ik heb nl niets gedaan. Er is geen gerede verdenking van een misdrijf en derhalve heeft de politie geen gerechtvaardigde grond om mij om mijn legitimatie te verzoeken....behalve om controle uit te oefenen.

heb ik ook hier eens gezien, een marokkaantje op een gele nieuwe mountainbike en werd ie aangehouden door de politie en die zeiden die heb je gestolen, heel rustig. en toen zei die van nee heb ik voor me verjaardag gekregen van me broer en toen zei die politie dat ze zijn broer kenden en dat ie vast zat. en toen gaf die hem maar terug en moest ie mee naar het bureau, want zn broer was ook of is nog steeds crimineel. maar of het nou een lokfiets was weet ik niet.

TPH1976 zei:
Ik begrijp wat Klaaswitz heeft gezegd, maar ik ben het niet met hem eens als je stelt dat het wezenlijk ander is...(ik steek oveigens ook gevonden geld in mijn zak..daar niet van, maar het gata om het principe)....Het principe is namelijk dat eigendom eigendom en dient vrijwillig of onder gerechterlijk bevel te worden overgedragen. niet door zelftoe eigening. Je wete misschien neit van wie het eigendom is...maar je weet dondersgoed dat het niet JOUW eigendom is.

Ok. Ik ben het niet eens met jouw redernering, maargoed, een verschil van mening moet kunnen!

TPH1976 zei:
Postzegels? Niet egdomesticeerde dieren?
Een fiets die al een jaar in de stalling staat is derhalve dus vrij van eigendomsrecht....een fiets die er net staat niet.

Wat is de grens?

Inheemse dieren zijn van niemand geloof ik, is in ieder geval wettelijk geregeld. En er bestaat idd een verjaringstermijn op het eigendomsrecht. Geld dan wel dat je het goed in bewaring moet hebben, dus een fiets die een jaar in de stalling staat gaat niet op.

Ok. Ik ben het niet eens met jouw redernering, maargoed, een verschil van mening moet kunnen![/quote

Moet kunnen

Inheemse dieren zijn van niemand geloof ik, is in ieder geval wettelijk geregeld. En er bestaat idd een verjaringstermijn op het eigendomsrecht. Geld dan wel dat je het goed in bewaring moet hebben, dus een fiets die een jaar in de stalling staat gaat niet op.
Ik had het eigenlijk meer over tamme, maar niet gedomesticeerde, dieren. Eigenaar verliest volgens het BW zijn eigendomsrecht op het moment dat de beestjes zijn verwilderd.

In principe hangt de verjaringstermijn van eigendom af van het object en van wie het is. Als leidend principe geldt echter artikel 18-2-5 BW...en dat wil zeggen dat de eigenaar zijn iegendom pas verliest nadat hij het bezit prijsgeeft met het oog zich ervan te ontdoen.

Pas als een stalplaats een stipulatie heeft geformuleerd dat na een periode
eigendom verbeurd wordt verklaard kan hij zijn eigendomsrecht verliezen zonder die wilsbepaling.

Tenminste...zo zie ik het op dit moment. Misschien weet jij hier iets meer van, want ik zou het op zich best interessant vinden als je wat artikelen hebt omtrent verval van eigendomsrecht?

Mijn voorbeeld was eigenlijk meer om het principe te duiden....en niet zo zeer inhoudelijk. Als iets zijn personificatie verliest dan zou het dus weer terugvallen aan de gemeenschap en dus de eerlijke vinder.

Laatst bewerkt:
De avonturen van EricR: de lokfiets en de valse pas.

TPH1976 zei:
In principe hangt de verjaringstermijn van eigendom af van het object en van wie het is. Als leidend principe geldt echter artikel 18-2-5 BW...en dat wil zeggen dat de eigenaar zijn iegendom pas verliest nadat hij het bezit prijsgeeft met het oog zich ervan te ontdoen.

Tenminste...zo zie ik het op dit moment. Misschien weet jij hier iets meer van, want ik zou het op zich best interessant vinden als je wat artikelen hebt omtrent verval van eigendomsrecht?

Burgelijk Wetboek, Boek 5.

Artikel 6 lid 1

De vinder die aan de hem in artikel 5 lid 1 gestelde eisen heeft voldaan, verkrijgt de eigendom van de zaak één jaar na de in artikel 5 lid 1 onder a bedoelde aangifte of mededeling, mits de zaak zich op dat tijdstip nog bevindt in de macht van de vinder of van de gemeente.

Zie ook:http://www.wetboek-online.nl/wet/Burgerlijk%20Wetboek%20Boek%205.html

Terug
Naar boven