Ik begrijp jouw punt overigens ook, in die zin dat je kritisch bent voor dergelijke aanpak, maar stel dat echt blijkt dat zoiets beter werkt dan een andere methode, dan vind ik dat je daar open voor moet durven staan. Pro-actief optreden kan toch wel heel wat nuttige zaken aan het licht brengen. Ook al zou het niet de massa uitmaken.
Dat is wat anders. Het gaat hier over een specifieke manier van opsporen, indien men het louter zou doen om mensen in verleiding te brengen die normaal niet regelmatig fietsen stelen, dan zou je een punt hebben met deze stelling.
Klopt idd. dat het nuttig kan zijn om pro-actief op te treden. Ik heb nog steeds mijn twijfels bij de methode van pro-activiteit. Ik vind het een hellend vlak...
Het feit dat men er nu al jaren mee bezig is, is een indicatie dat het juist goed werkt. Politie en leiding houden dat soort zaken vrij goed in het oog. Indien men hiermee bendes kan opsporen die anders veel moeilijker op te sporen zijn lijkt het me dus een essentieel onderdeel van het beleid. Ik nodig je uit om het tegendeel te bewijzen.
In het beleid van fiesendiefstalpreventie ben ik het eens met die redenatie...en je hebt ook aannemelijk gemaakt dat een lokfiets daarin een rol speelt.
Dat is ook niet het punt van dit argument wat ik gebruikte. In het algemeen politie beleid vind ik de focus op fietsendiefstal leggen een waardeloze keus als dat betekend dat je gaat beargumenteren dat je niet genoeg middelen hebt om de in die afgelopen jaren eveneens stijgende tendens in berovingen van ouderen, overvallen en straatterreur in bepaalde wijken tegen kan gaan.
Kan het beide...dan prima...maar het kan nu eenmaal blijkens de huidige situatie niet tegelijk.
En in dat opzicht denk ik dan dat de middelen die je inzet niet effectief worden ingezet en dat de winst die je behaalt met het tegengaan van fietsendieven in het niet valt met de ellende die het veroorzaakt elders.
In dat opzicht kwalificeer ik fietsendiefstal dus als minder vervelend dan als straatterreur...en als zodanig vind ikd dat als je dus blijbaar keuzes moet maken die altijd richting de meest levensingrijpende problemen moeten gaan. En een gestolen fiets is k*t...echt...maar ik vind het vervelender als ik niet mijn huis uit durf of als mijn vriendin niet over straat kan lopen zonder de kans te lopen aangerand of verkracht te worden dan dat ik met het OV moet of moet lopen.
Tja dan houdt alles op. Vertrouwen hebben in de arm der wet moet in een democratie als de onze toch kunnen. Blind vertrouwen is niet slim, geen vertrouwen is overdreven.
het zou idd moeten. Maar ik vind het politieapparaat (en niet de individuele politieagent) een extentie van de belastingdienst geworden...een apparaat dat door de politiek geworden is tot een prestatie instelling die wordt afgerekend op het aantal boetes en op diverse kwantitatieve quota.
En als zodanig vertrouw ik het dus niet.
Goed dat je pleit voor een betere aanpak van die criminaliteit iig
Doe ik altijd...criminaliteits aanpak in nederland zuigt van hier tot Tokyo en dat brengt de vrijheid van burgers in gevaar.
Echter heb ik een heel nadrukkelijke mening over welke rechten een politieapparaat moet krijgen en welke inbreuk op privacy en vrijheden zou moeten zijn toegestaan...ik vind dat veiligheid zo min mogelijk ten koste mag gaan van vrijheid en als er te veel rijheid moet worden opgeofferd dan vind ik veilgheid een stuk minder prioriteit hebben.
Vrijheid en zelfautocratie is inherrent.