XXL Nutrition

Man 2 keer opgepakt, in een paar uur tijd

Dit is gewoon k*t. Net zoiets als een portemonnee met 200 euro op straat neerleggen. Hoeveel mensen brengen die netjes terug naar de politie?
En als ze dat niet doen wil dat niet zeggen dat ze iemand zouden zakkenrollen...
Zie post #76, tweede reactie.

BeginnerBB zei:
Ga toch weg met je links man, heeft het waarschijnlijk weinig mee te maken, zie ook het verband niet zo.
Ik ben tegen fietsendieven, laat dat duidelijk zijn. Maar als je een fiets van een paar honderd euro ópen laat staan, moet je daarna niet gaan huilen als ie weg is. Plus dat je ook niet moet gaan denken dat je daarmee standaard fietsendieven mee oppakt.

+ 1

Snap niet hoe je zo'n debiele acties kan lopen verdedigen. Straks gaan ze nog een envelop vol geld midden de straat leggen en de slimste die hem het eerst neemt en in z'n zak steekt wordt even gearresteerd.:o
Lijkt me ook weer dat ze te zwak zijn om hun werk echt goed te doen, te weinig of geen dieven op heterdaad betrappen en dan maar een mooie fiets midden het plein gaan zetten en kijken wie als eerste toehapt.. Is gewoon puur uitlokken dit, niets meer of minder.

Ik begrijp jouw punt overigens ook, in die zin dat je kritisch bent voor dergelijke aanpak, maar stel dat echt blijkt dat zoiets beter werkt dan een andere methode, dan vind ik dat je daar open voor moet durven staan. Pro-actief optreden kan toch wel heel wat nuttige zaken aan het licht brengen. Ook al zou het niet de massa uitmaken.

Dat is wat anders. Het gaat hier over een specifieke manier van opsporen, indien men het louter zou doen om mensen in verleiding te brengen die normaal niet regelmatig fietsen stelen, dan zou je een punt hebben met deze stelling.

Klopt idd. dat het nuttig kan zijn om pro-actief op te treden. Ik heb nog steeds mijn twijfels bij de methode van pro-activiteit. Ik vind het een hellend vlak...

Het feit dat men er nu al jaren mee bezig is, is een indicatie dat het juist goed werkt. Politie en leiding houden dat soort zaken vrij goed in het oog. Indien men hiermee bendes kan opsporen die anders veel moeilijker op te sporen zijn lijkt het me dus een essentieel onderdeel van het beleid. Ik nodig je uit om het tegendeel te bewijzen.

In het beleid van fiesendiefstalpreventie ben ik het eens met die redenatie...en je hebt ook aannemelijk gemaakt dat een lokfiets daarin een rol speelt.

Dat is ook niet het punt van dit argument wat ik gebruikte. In het algemeen politie beleid vind ik de focus op fietsendiefstal leggen een waardeloze keus als dat betekend dat je gaat beargumenteren dat je niet genoeg middelen hebt om de in die afgelopen jaren eveneens stijgende tendens in berovingen van ouderen, overvallen en straatterreur in bepaalde wijken tegen kan gaan.

Kan het beide...dan prima...maar het kan nu eenmaal blijkens de huidige situatie niet tegelijk.

En in dat opzicht denk ik dan dat de middelen die je inzet niet effectief worden ingezet en dat de winst die je behaalt met het tegengaan van fietsendieven in het niet valt met de ellende die het veroorzaakt elders.

In dat opzicht kwalificeer ik fietsendiefstal dus als minder vervelend dan als straatterreur...en als zodanig vind ikd dat als je dus blijbaar keuzes moet maken die altijd richting de meest levensingrijpende problemen moeten gaan. En een gestolen fiets is k*t...echt...maar ik vind het vervelender als ik niet mijn huis uit durf of als mijn vriendin niet over straat kan lopen zonder de kans te lopen aangerand of verkracht te worden dan dat ik met het OV moet of moet lopen.

Tja dan houdt alles op. Vertrouwen hebben in de arm der wet moet in een democratie als de onze toch kunnen. Blind vertrouwen is niet slim, geen vertrouwen is overdreven.

het zou idd moeten. Maar ik vind het politieapparaat (en niet de individuele politieagent) een extentie van de belastingdienst geworden...een apparaat dat door de politiek geworden is tot een prestatie instelling die wordt afgerekend op het aantal boetes en op diverse kwantitatieve quota.

En als zodanig vertrouw ik het dus niet.

Goed dat je pleit voor een betere aanpak van die criminaliteit iig :thumbup:

Doe ik altijd...criminaliteits aanpak in nederland zuigt van hier tot Tokyo en dat brengt de vrijheid van burgers in gevaar.

Echter heb ik een heel nadrukkelijke mening over welke rechten een politieapparaat moet krijgen en welke inbreuk op privacy en vrijheden zou moeten zijn toegestaan...ik vind dat veiligheid zo min mogelijk ten koste mag gaan van vrijheid en als er te veel rijheid moet worden opgeofferd dan vind ik veilgheid een stuk minder prioriteit hebben.

Vrijheid en zelfautocratie is inherrent.

Laatst bewerkt:
+ 1

Snap niet hoe je zo'n debiele acties kan lopen verdedigen. Straks gaan ze nog een envelop vol geld midden de straat leggen en de slimste die hem het eerst neemt en in z'n zak steekt wordt even gearresteerd.:o
Lijkt me ook weer dat ze te zwak zijn om hun werk echt goed te doen, te weinig of geen dieven op heterdaad betrappen en dan maar een mooie fiets midden het plein gaan zetten en kijken wie als eerste toehapt.. Is gewoon puur uitlokken dit, niets meer of minder.
Ik ben ook tegen uitlokking hoor, maar wie de discussie goed gevolgd heeft weet dat het hier niet over uitlokking gaat. Dat zegt ook de Hoge Raad trouwens:

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten...+gebruik+van+een+lokfiets+blijft+in+stand.htm

Ik ben ook tegen uitlokking hoor, maar wie de discussie goed gevolgd heeft weet dat het hier niet over uitlokking gaat. Dat zegt ook de Hoge Raad trouwens:

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten...+gebruik+van+een+lokfiets+blijft+in+stand.htm

Nehh....ik vind het nog steed een hellend vlak. Ik ga wel met je mee..maar ik vind het toch lastig...

De uitspraak van de Hoge Raad
De Hoge Raad stelt dat het plaatsen van een lokfiets door de politie om fietsendieven te betrappen op zichzelf geoorloofd is. De politie heeft niet meer gedaan dan het plaatsen van die fiets op een plek waar veel fietsen worden gestald en waar veel fietsen worden gestolen, om vervolgens af te wachten wat er zou gebeuren.

Er ontbreekt wel iets van nuance...de fiets is onafgesloten...tussen andere fietsen geplaatst.

Het hof heeft geoordeeld dat er geen sprake is geweest van onrechtmatig handelen door de politie. Er was geen sprake van uitlokking. Het plaatsen van de lokfiets heeft de verdachte niet tot andere handelingen gebracht dan die waarop zijn opzet al tevoren was gericht.

Dat vind ik voor een gerechterlijke uitspraak wel een heel baude uitspraak...uit de daad zelf de vooropgezetheid ervan constateren is niet echt een juridische afweging.

En dat heeft echt te maken met nuance die eerder ontbrak...de fiets was onafgesloten.....tussen afgesloten andere fietsen geplaatst.

Dat maakt een dader niet minder dief...maar het creeerd wel gelegenheid.

Het zegt niets over de intentie van de dader...misschien loopt hij langs en ziet opeens een onafgesloten fiets en denkt...ja..zo een wil ik er wel. Niet vooropgezet dus....

Als je het strak interpreteerd zegt de hoge raad dat elke feitelijke pleging vooropgezetheid impliceerd....en dat lijkt me toch niet de bedoeling.

(Wat de Hogeraad wel juridisch sluitend had kunnen beargumenteren hier...en dat zou tot dezelfde conclusie leiden....is dat er geen sprake is van uitlokking omdat er geen actieve overtuiging heeft plaatsgevonden. )

En daarmee ga je incidenteel dus ook op een manier te werk waarvan dezelfde gerechterlijke macht zegt dat het reden is om eigen verantwoordelijkheid te claimen voor verzekeringsmaatschappijen waarmee beoordeeld wordt dat je mede verantwoordelijk bent voor het ontstaan van de diefstal ( en niet mede verantwoordelijk bent voor de diefstal..dat is weeer wat anders).

Dus van juridisch met twee maten meten is hierbij wel een beetje spraken.

Ok idd, maar waarom dan juist een 'lokfiets' daar zetten, als het toch op een plaats is waar veel fietsen worden gestolen.. Waren die dan ook allemaal ongesloten ofzo.. Lijkt me dat je dan toch mensen die er in de eerste plaats niet op uit waren te stelen ergens in de verleiding brengt om die ongesloten aantrekkelijke fiets even om te ruilen voor hun eigen krotfiets. Denk ook dat als je naar het politiebureau zou gaan om te zeggen dat je mooie fiets gestolen is maar hij niet gesloten was, ze wss eerst een keer goed me je zouden lachen.
Vind het dus vrij belachelijk van hen om daar dan een ongesloten fiets te gaan neerzetten. Ofwel moeten ze van het idee zijn dat je in feite overal je fiets ongesloten moet of zou moeten kunnen achterlaten zonder dat ie gestolen wordt, maar dat zou wel erg goedgelovig en optimistisch zijn gezien de huidige materialistische samenleving waar we in leven..

Laatst bewerkt:
een lokfiets... oh my god en dan de hele dag in de gaten houden??
Nee, want er is niks beters te doen voor de politie in dit land. pfff

Politie mag diefstal uitlokken

Hoge Raad staat toe dat de politie lokfietsen gebruikt om fietsendieven te vangen.

Een veroordeelde fietsendief die in de val was gelokt met een lokfiets heeft dinsdag definitief bakzeil gehaald. De Hoge Raad oordeelde dat de politie in Deventer niet onrechtmatig handelde door het plaatsen van de niet op slot staande fiets. Ook van uitlokking zou geen sprake zijn geweest.

Lokfiets in Deventer

De man uit Deventer werd in maart 2006 betrapt toen hij een fiets stal voor het treinstation in zijn woonplaats. Het rijwiel was daar neergezet in het kader van een politieproject met lokfietsen. In februari vorig jaar veroordeelde het gerechtshof de man tot 52 dagen cel, waarvan 30 voorwaardelijk.

Zijn advocaten gingen in cassatie omdat het bewijs onrechtmatig verkregen zou zijn. Hun cliënt, weliswaar veelpleger maar nog nooit eerder betrapt op fietsendiefstal, zou zijn uitgelokt door het niet afgesloten exemplaar. De advocaat-generaal was het daarmee eens en adviseerde de Hoge Raad in augustus de uitspraak van het hof te vernietigen.
Niet anders dan anders

Het plaatsen van de lokfiets heeft de man volgens de Hoge Raad echter niet anders doen handelen dan hij toch al van plan was. “De politie heeft niet meer gedaan dan het plaatsen van die fiets op een plek waar veel fietsen worden gestald en waar veel fietsen worden gestolen, om vervolgens af te wachten wat er zou gebeuren.”

http://www.dag.nl/binnenland/politie-diefstal-uitlokken-17578

Nehh....ik vind het nog steed een hellend vlak. Ik ga wel met je mee..maar ik vind het toch lastig...
Niet iedereen zal het ermee eens zijn nee. Maar ik ben toch tevreden dat het kennelijk goedgekeurd wordt door mensen die er toch heel wat verstand van hebben (als we even bescheiden zijn, wellicht meer dan iedereen hier op het forum samen).

Er ontbreekt wel iets van nuance...de fiets is onafgesloten...tussen andere fietsen geplaatst.
Maar dat is geen anomalie in een stalling.

Dat vind ik voor een gerechterlijke uitspraak wel een heel baude uitspraak...uit de daad zelf de vooropgezetheid ervan constateren is niet echt een juridische afweging.
Ik heb vertrouwen in die mensen. Gaat wat ver om te denken dat je het beter weet dan dergelijke mensen, die toch een beter zicht hebben op het geheel.

En dat heeft echt te maken met nuance die eerder ontbrak...de fiets was onafgesloten.....tussen afgesloten andere fietsen geplaatst.

Dat maakt een dader niet minder dief...maar het creeerd wel gelegenheid.
Zelfs een fiets die op slot staat creëert gelegenheid. Je hebt dan alleen een tang nodig, of in het geval van een goedkoop cijferslot, de juiste feeling.

Het zegt niets over de intentie van de dader...misschien loopt hij langs en ziet opeens een onafgesloten fiets en denkt...ja..zo een wil ik er wel. Niet vooropgezet dus....

Als je het strak interpreteerd zegt de hoge raad dat elke feitelijke pleging vooropgezetheid impliceerd....en dat lijkt me toch niet de bedoeling.
Iemand die een onafgesloten fiets van politie meeneemt, zou ook een onafgesloten fiets van een burger hebben meegenomen. Dus inderdaad, men kan dergelijke daad toch zien als iets wat sowieso speelde in het hoofd van de dader. De eigenaar van de fiets maakt dan niet zoveel uit.

(Wat de Hogeraad wel juridisch sluitend had kunnen beargumenteren hier...en dat zou tot dezelfde conclusie leiden....is dat er geen sprake is van uitlokking omdat er geen actieve overtuiging heeft plaatsgevonden. )
Volgens mij word dat ook ongeveer bedoeld.

En daarmee ga je incidenteel dus ook op een manier te werk waarvan dezelfde gerechterlijke macht zegt dat het reden is om eigen verantwoordelijkheid te claimen voor verzekeringsmaatschappijen waarmee beoordeeld wordt dat je mede verantwoordelijk bent voor het ontstaan van de diefstal ( en niet mede verantwoordelijk bent voor de diefstal..dat is weeer wat anders).

Dus van juridisch met twee maten meten is hierbij wel een beetje spraken.
Valt mee, tenzij je echt spijkers op laag water gaat zoeken, ik ben tevreden over de uitspraak iig. Politie moet over de nodige middelen en macht beschikken, de burger hoeft niet altijd gelijk te krijgen.

Maar goed zoals gezegd: uitlokking vind ik ook niet echt ok, opsporing bende's en regelmatige dieven via lokfiets wel.

Centrumlinks , vroeger was je volgens mij veel linkser als ik het me goed herinner :P

Nope, ben vrij gematigd eigenlijk. Maar in sommige discussies ben je al snel extreem links als je bepaalde standpunten inneemt. Wat dit betreft vind ik het een goede aanpak, de politie is in ieder geval op straat.

---------- Toegevoegd om 18:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:13 ----------

Welke lemming :dunno:

Wat een interessante discussie weer. Ik heb spijtig genoeg geen zin om er iets van te lezen, maar ga gerust verder.

Volgens velen in dit topic mag je dus een fiets die niet op slot staat meenemen? Een trieste gedachte.. Een huis waarvan de voordeur openstaat mag je dan zomaar betreden? Een auto met de sleutel erin zomaar wegnemen? Als je weet dat het je eigen spullen niet zijn moet je er gewoon met je tengels vanaf blijven, open of op slot! En dan durven sommige het vergelijk te maken met wat geld wat je op straat vind.. Triest dit..

TPH1976 zei:
ik vind dat veiligheid zo min mogelijk ten koste mag gaan van vrijheid en als er te veel vrijheid moet worden opgeofferd dan vind ik veiligheid een stuk minder prioriteit hebben.

Zeg je nu.. Totdat je eens het slachtoffer bent. En dan praat ik niet over iets simpels.

Volgens velen in dit topic mag je dus een fiets die niet op slot staat meenemen? Een trieste gedachte.. Een huis waarvan de voordeur openstaat mag je dan zomaar betreden? Een auto met de sleutel erin zomaar wegnemen? Als je weet dat het je eigen spullen niet zijn moet je er gewoon met je tengels vanaf blijven, open of op slot! En dan durven sommige het vergelijk te maken met wat geld wat je op straat vind.. Triest dit..
Wat is dan het daadwerkelijke verschil met geld op straat vinden? Dat is toch ook niet van jou? Dat heeft iemand er gewoon even neergelegd om later weer op te halen, of niet dan?

Overigens vind ik niet dat je zomaar elke open fiets zomaar mee mag nemen, maar op deze manier maak je het wel heel erg aanlokkelijk. En ook mensen die normaal niet snel een fiets zouden stelen breng je door zo'n actie wel erg in de verleiding.

Dit is geen fietsendief, dit is iemand die het eigendom van een ander leent, hij forceert toch niets. Als ik uit geweest ben en ik kom terug, zie een crappy fiets staan dan fiets ik er ook op naar huis, eenmaal thuis zet je hem weer weg. Als het nou echt een mooie oma fiets is waarvan het sleuteltje er nog inzit laat ik hem wel staan, had dat pas geleden ook, sleuteltje netjes in de fietstas gedaan, die zal zich wel rot gezocht hebben :D

Wat is dan het daadwerkelijke verschil met geld op straat vinden? Dat is toch ook niet van jou? Dat heeft iemand er gewoon even neergelegd om later weer op te halen, of niet dan?

Vind ik een beetje een manke vergelijking. Geld is anoniem, niet persoonlijk en daarbij een kleiner onderdeel van wellicht iemands grotere verzameling. Niemand kan er achteraf aanspraak op maken, omdat iedereen zijn 2 euro munt kan zijn verloren. Een portemonnee met daarin geld, een fiets en een auto hebben veel sterkere persoonlijke kenmerken en zijn entiteiten op zichzelf.

Laatst bewerkt:
Vind ik een beetje een manke vergelijking. Geld is anoniem, niet persoonlijk en daarbij een kleiner onderdeel van wellicht iemands grotere verzameling. Niemand kan er achteraf aanspraak op maken, omdat iedereen zijn 2 euro munt kan zijn verloren. Een portemonnee met daarin geld, een fiets en een auto hebben veel sterkere persoonlijke kenmerken en zijn entiteiten op zichzelf.

Daar heb je opzich wel een punt.
Maar als ik een fiets koop en laat hem ergens open staan en iemand neemt hem mee met sleuteltje en al, vraag ik me oprecht af of jij er dan nog aanspraak op kan maken, ik heb toch het sleuteltje. Bij een tweedehandsfiets krijg je vaak geen papieren, dus die fiets ben je gewoon kwijt.

Bij een auto of huis is het natuurlijk wel anders. Ahoewel je ook nog wel eens hoort dat huurders gewoon een huis overnemen, die krijg je er ook niet zomaar uit:D

Dat doet me denken aan pieër. Dat was een oude dorpsgek die vroeger met een agentenpet en een kniebroek elke dag door ons dorp marcheerde. Op en warme zomerdag lieten we eens de voordeur openstaan, waardoor hij stiekem wist binnen te glippen. Hij was zich van geen kwaad bewust, wss omdat onze woning gewoon toeganklijk was. Hij had ook een flesje cola op zak, waar hij rustig van aan het teugen was. Ik kwam net de woonkamer wanneer hij een slok nam en riep zijn naam. Van het schrikken verslok hij zich hevig en spoot de cola via zijn mondhoeken door de hele kamer. Hij was enorm geschrokken, en bovendien had hij zijn slokdarm aardig verrokken door het ophopende koolzuurgas wat zich ophoopte tijdens de verslikking.

Wat ik maar wil zeggen. Als je een fiets niet op slot legt en je gaat dan diegene die ermee wegrijdt oppakken, dan kan die persoon daar aardig van schrikken.

Terug
Naar boven