XXL Nutrition

Massa schema 4*week

h3nk3ns

Cool Novice
Waardering
0
Beste dbb'rs,hier volgt mijn wekelijks schema op deze moment.
Graag zou ik jullie mening hier omtrent willen horen. Bedoeling is om groter en sterker te worden :p (meer spiermassa)
Ik twijfel vooral aan het aantal sets per week voor de oefeningen omwille dat ik elke spiergroep maar 1 keer per week train (uitgezonderd buikspieren )

Ma: borst-triceps

*schuin-bankdrukken 5 6-8 (exclusief 2 opwarmingset)
*vlak dumbbelldrukken 5 6-8
*pek deck 5 6-8
*dippen 4 6-8
*small-bankdrukken 4 6-8
*liggend triceps strek 4 6-8

Di: benen-buik

*Squat 5 6-8 (exclusief 2 opwarmingsets)
*Legpress 4 6-8
*Leg extention 4 6-8
*Stifflegdeadlift 4 6-8
*Staandkuitheffen 4 10-12
*kuitheffen legpress 4 10-12
*Hangend beenheffen 3 15
*Ab crunch rom 4 10-12
*crunch oblique 4 10-12

Wo: rust !!

Do:schouders-traps

*Schouderdrukken dumbbells 4 6-8 (Exclusief 2 opwarmingsets)
*arnoldpress 4 6-8
*uprightrow dumbbells 4 6-8
*voorovergebogenzijwaartshef 4 6-8
*shrugs dumbbells 4 6-8

Vrij:rug-biceps-buik

*Deadlift 4 6-8 (exclusief 2 opwarmingsets)
*voorovergebogen roeien 4 6-8
*T-bar roeien (pulley) 4 6-8
*Halter crurl 4 6-8 (exclusief 2 opwarmingsets)
*Dumbbellcurl schuine bank 4 6-8
*preacher curl 4 6-8
*hangend beenheffen 3 15
*ab crunch rom 4 10-12
*Crunch oblique 4 10-12

ik vind het nogal veel eigenlijk ...

Meer is niet beter.
Kort, krachtig is het beste imo

• Topic Starter Topic Starter
Teveel oefeningen of teveel sets?

oefeningen
doe hooguit 4 oefeningen voor
borst
rug
benen

De rest hooguit 3 oefeningen

Mmmm Jah.
Zi wel goed kwa oefeningen en sets.
Je traint tenslotte alle spiergroepen 1 keer per week
dan mag je ook wel een mooi volume draaien

ik probeer onderstaand ongeveer aan te houden

10 setjes borst
12 setjes rug
8 setjes schouder
6 setjes armen

15 setjes benen
nog wat kuiten & abs erbij

(verspreid setjes over x aantal oefeningen)

is meer dan voldoende imo

en je traint je rug amper tegenover de rest ...

Laatst bewerkt:
overdreven veel setjes...als je van alles 5-jes en 4-jes nou eens een 3 maakt, hebben we het ergens over....

verder meer rug in verhouding

verder zou ik geen borst-triceps, rug-biceps doen.....die kun je dan namelijk nooit meer volledig pakken, omdat ze al vermoeid zijn door de compounds die je doet

10 setjes borst
12 setjes rug
8 setjes schouder
6 setjes armen

15 setjes benen

rug is idd veel minder omwille van een blesure die ik gehad heb en heb nog een beetje bang om te hard te trainen en rug te belasten.
dit schema van jou lijkt me toch weinig hoor.
Als je maar 8 setjes doet voor schouders, hoe train je dan? als je elke schouder kop 3 sejes zou doen zit je al aan 9
Ik begin met samengestelde oefening en ga dan elke kop isoleren,lijkt mij allesinds toch veel effectiever trainen en groeien...

verder zou ik geen borst-triceps, rug-biceps doen.....die kun je dan namelijk nooit meer volledig pakken, omdat ze al vermoeid zijn door de compounds die je doet
Ik merk het ook dat mijn bicep en tricep al moe zijn voor ik aan de eigenlijke oefeningen begin, maarja bicep en tricep zijn ook maar kleine spiergroep toch?
Voor massa niet veel bijbrengend.
Maar als ik nu om de week begin met de ander,bv rug - biceps en de week erop bicep-rug train , zou dit effectief zijn ??

10 setjes borst
12 setjes rug
8 setjes schouder
6 setjes armen

15 setjes benen

vind dit veel te weinig!
als je alles 1x per week traint kan je voor, borst/rug.benen makkelijk 18-20 sets pakke, en voor bicep/tricep ook wel 10-12 ofzo!

10 setjes borst
12 setjes rug
8 setjes schouder
6 setjes armen

15 setjes benen

Is ok ; voorkant benen 10 sets en achterkant benen 6 sets.
Kuiten 6 sets.

Als je intensief traint is dit meer dan genoeg.
Soms kan het zelfs iets te veel zijn.

10 setjes borst
12 setjes rug
8 setjes schouder
6 setjes armen

15 setjes benen

Is ok ; voorkant benen 10 sets en achterkant benen 6 sets.
Kuiten 6 sets.

Als je intensief traint is dit meer dan genoeg.
Soms kan het zelfs iets te veel zijn.

Yep ... moet wel toegeven dat er idd bij schouders en armen
soms nog wel wat bijkomt. Maar bij schouders sla ik mijn voorste
koppen zowiezo al over. Gezien deze al voorlopen.

Ik vind niet dat je een oordeel kan vellen over of jou schema ok is of niet...je verteld namelijk niets over de intensiteit waarmee je het doet...als je bijv bij het bankdrukken zwaar loopt te kaatsen en hele snelle reps maakt, kan je nog wel 10 oefeningen erbij doen :P (bij wijze van spreke) Er zijn bodybuilders die maar 1!!! oefening per spiergroep doen en dan bij sommige oefeningen zelfs maar 1 set...(mike mentzer ooit mr olympia geweest bijv, dorian yates etc...H.I.T principe)
Heb vorige maand zelf ook 5 oefeningen per grote spiergroep gedaan met veel reps, dit was om droger te worden en definitie te krijgen...nu doe ik om te groeien max 4 oefeningen op grote groep (biceps triceps soms zelfs maar 2, die doe ik namelijk net als jij NA borst en NA rug <-- onzin dat dat slecht is, is juist goed...de spieren zijn dan namelijk toch al voor-vermoeid, waardoor ze makkelijker vol te krijgen zijn, bovendien krijgen je biceps en triceps te weinig rust als je die dus al bij borst en rug mee hebt laten werken bij je aparte training voor armen <- grotere kans op overtraining)
Ik doe nu maximaal 8reps en ik zorg ervoor dat ik door het gewicht wat ik gebruik in mn 4de setje de 8 niet eens haal (failure) Heb na elke training dikke spierpijn, dus beetje rust erna = GROEI. Boodschap : Intensiteit! (ga bij je zelf na of je bij elke oefening ook echt bent doorgegaan tot failure..doe je reps sloom bijv 3-1-4 of als je echt hardcore intens wilt trainen 4-2-4 (sec.)

Oh henkens...ik lees net je vraag of je kan afwisselen door bicep-rug te doen ipv rug-bicep...ik raad het je af...

Dus beste is en blijft toch de rug met biceps en de borst met triceps te trainen. In deze volgorde !

De intensiteit van mijn training zit dus namelijk zo; als ik 5 sets doe voor een oefening doe ik de 3 eerste sets juist 8 keer en bij de laatste 2 sets haal ik meestal vlot de 6,maar 7 is maar net en 8 haal ik niet,ik blijf dan drukken tot mijn armen of benen trug naar beneden zakken.
Bij 4 sets doe ik het 2/2.

Maar ik zou dus ook mijn oefeningen kunnen verminderen en de intensiteit opdrijven naar elke set tot failure dan is het even effectief of effectiever met minder sets en minder tijd ?????

grtz..

Ja als je de laatste set tot failure gaat van elke oefening zit je goed (na de failure kan je ophouden met die oefening, dan ga je immers overtrainen, dus niet elke set!!!) Of je minder tijd nodig zal hebben weet ik niet, weet niet hoe lang je er nu over doet, maar als elke set 10sec per rep is zal je dus ongeveer een minuut over 1 set doen..
ik ga zelf meestal van licht naar zwaar gewicht en dan zorg ik dat ik de 4de set van de oefening niet meer 8 reps kan halen (meestal red ik dan maar net 6 of 5) Die spier(en) hebben dan alles gegeven wat ze konden geven, dus is de eerste missie voltooid (training) daarna hebben ze alleen maar rust nodig om te groeien. In principe zit je dus goed met laatste set tot failure, maar om te groeien is het beter om minder oefeningen te doen, maar de oefeningen die je wel doet zwaarder en intenser (lees langzamer) die methode is zowiezo effectiever. Ik weet niet hoelang je de tijd neemt tussen setjes, maar probeer dat kort te houden, verval niet in op t bankje zitten en staren, gewoon extra gewicht eropknallen, diep ademhalen, en gaan! Ben met bijv Rug-biceps max 45-50 minuten bezig!! zelfde geldt voor borst-triceps, benen ben ik mee klaar in een half uur (en dan kan ik dus bijna niet meer naar de kleedkamer lopen :D) er zijn ook bodybuilders die 1 training doen, 4dagen rust en dan weer een training, vind het zelf heel erg moeilijk om daarop over te stappen (echte HIT training), maar ze halen ermee wel de mr olympia binnen...komt omdat ze letterlijk ELKE training vooruit gaan, te danken aan voldoende rust, tijdens je training krijg je pomp, maar je groeit niet, groeien gebeurt in de rust (dus 1x per week per spiergroep is meer dan genoeg) Ik zou zeggen, probeer het een maandje uit met minder oefeningen, minder reps, meer intensiteit, meer gewicht! Doordat je minder oefeningen doet, heb je immers meer kracht voor de oefeningen die je wel doet! succes ermee ;)!!

Ja als je de laatste set tot failure gaat van elke oefening zit je goed (na de failure kan je ophouden met die oefening, dan ga je immers overtrainen, dus niet elke set!!!) Of je minder tijd nodig zal hebben weet ik niet, weet niet hoe lang je er nu over doet, maar als elke set 10sec per rep is zal je dus ongeveer een minuut over 1 set doen..
ik ga zelf meestal van licht naar zwaar gewicht en dan zorg ik dat ik de 4de set van de oefening niet meer 8 reps kan halen (meestal red ik dan maar net 6 of 5) Die spier(en) hebben dan alles gegeven wat ze konden geven, dus is de eerste missie voltooid (training) daarna hebben ze alleen maar rust nodig om te groeien. In principe zit je dus goed met laatste set tot failure, maar om te groeien is het beter om minder oefeningen te doen, maar de oefeningen die je wel doet zwaarder en intenser (lees langzamer) die methode is zowiezo effectiever. Ik weet niet hoelang je de tijd neemt tussen setjes, maar probeer dat kort te houden, verval niet in op t bankje zitten en staren, gewoon extra gewicht eropknallen, diep ademhalen, en gaan! Ben met bijv Rug-biceps max 45-50 minuten bezig!! zelfde geldt voor borst-triceps, benen ben ik mee klaar in een half uur (en dan kan ik dus bijna niet meer naar de kleedkamer lopen :D) er zijn ook bodybuilders die 1 training doen, 4dagen rust en dan weer een training, vind het zelf heel erg moeilijk om daarop over te stappen (echte HIT training), maar ze halen ermee wel de mr olympia binnen...komt omdat ze letterlijk ELKE training vooruit gaan, te danken aan voldoende rust, tijdens je training krijg je pomp, maar je groeit niet, groeien gebeurt in de rust (dus 1x per week per spiergroep is meer dan genoeg) Ik zou zeggen, probeer het een maandje uit met minder oefeningen, minder reps, meer intensiteit, meer gewicht! Doordat je minder oefeningen doet, heb je immers meer kracht voor de oefeningen die je wel doet! succes ermee ;)!!

Dankze goede genen en een beste spuit in zijn reet.

Nu ik al tijden alle spiergroepen 2 keer per week pak met weining oefeningen
Maar wel zwaar wil ik niet snel meer trug naar old school split waarbij je alles ieen keer pakt

Terug
Naar boven