AndroidHealthClinic

Maximale inname

nickvh

Advanced Bodybuilder
Waardering
13
Lengte
1m85
Massa
77kg
Vetpercentage
8%
Naar aanleiding van voorgaand topic ben ik eventjes verder gaan denken.
Aangezien ik daar het topic wat gebumpt heb met mijn vragen/suggesties stel ik deze hier gewoon in een nieuw topic.

Als er niet echt een concreet onderzoek is die aantoont dat er een maximale absorptie is aangaande eiwit-inname dan vraag ik me af hoe concreet de onderzoeken zijn aangaande bv vitamine c suppletie en wat de relevantie hiervan is. (<250mg / x aantal uur)

Echter vroeg ik me ook hetvolgende af:
Vele mensen hier op het forum (waaronder ikzelf!) nemen aan dat een goed dieet bestaat uit een 2g eiwit / kg en 1g vet / kg en de rest aangevuld door carbs. Wat is hier dan de waarheid van?
Daarnet eventjes pubmed doorzocht en weinig echt concreet gevonden die deze parameters beaamt.

Wanneer men bv kijkt naar mensen achter de tralies. Deze hebben Geen toegang tot deze "exacte" hoeveelheden van voedingsstoffen maar dit houdt hun lichaam niet tegen om voorruitgang te boeken.

Als reactie hierop kreeg ik hetvolgend:
Met geld is alles te koop achter de tralies, dus ook steroids en meer dan voldoende eten.

Alles is inderdaad met geld te koop achter de tralies maar zo nauwkeurig zullen ze het wel niet nemen met "een stuk extra vlees", "een goeie scheut olie", ...

Hier moet je genoeg over kunnen vinden op DBB en Google lijkt me...

Als je gewoon van alles genoeg eet, gebruikt je lichaam wat nodig is en scheit de rest uit. Simpel als dat.

Naar aanleiding van voorgaand topic ben ik eventjes verder gaan denken.
Aangezien ik daar het topic wat gebumpt heb met mijn vragen/suggesties stel ik deze hier gewoon in een nieuw topic.

Als er niet echt een concreet onderzoek is die aantoont dat er een maximale absorptie is aangaande eiwit-inname dan vraag ik me af hoe concreet de onderzoeken zijn aangaande bv vitamine c suppletie en wat de relevantie hiervan is. (<250mg / x aantal uur)

Echter vroeg ik me ook hetvolgende af:
Vele mensen hier op het forum (waaronder ikzelf!) nemen aan dat een goed dieet bestaat uit een 2g eiwit / kg en 1g vet / kg en de rest aangevuld door carbs. Wat is hier dan de waarheid van?
Daarnet eventjes pubmed doorzocht en weinig echt concreet gevonden die deze parameters beaamt.

Wanneer men bv kijkt naar mensen achter de tralies. Deze hebben Geen toegang tot deze "exacte" hoeveelheden van voedingsstoffen maar dit houdt hun lichaam niet tegen om voorruitgang te boeken.

Alles is inderdaad met geld te koop achter de tralies maar zo nauwkeurig zullen ze het wel niet nemen met "een stuk extra vlees", "een goeie scheut olie", ...

ik ben van mening dat het klopt wat je zegt, maar de rest opvullen met carbs niet altijd, meer dan 300 gram carbs is imo niet nodig als je een non-actieve levensstijl hebt, en meer dan 400 is gewoon overkill, dat is voor duursporters. Ik ben van mening dat je bij 300gr carbs, de rest beter aan vetten (of eiwitten) kan geven.

ow en over dat van in de cel, hier een leuk stukje:

• Topic Starter Topic Starter
ik ben van mening dat het klopt wat je zegt, maar de rest opvullen met carbs niet altijd, meer dan 300 gram carbs is imo niet nodig als je een non-actieve levensstijl hebt, en meer dan 400 is gewoon overkill, dat is voor duursporters. Ik ben van mening dat je bij 300gr carbs, de rest beter aan vetten (of eiwitten) kan geven.

ow en over dat van in de cel, hier een leuk stukje:

Is dit van her en der hier op het forum te lezen?
"Als je iets 100x leest wordt het waarheid" principe.

Ik verwijt je heus niets hoor, zelf ben (was) ik ook zo.

vb.: Als je meer dan 3g/kg eiwit eet is het een overkill wordt hier gepredict maar sommige prof BB gaan hier ver boven.
Zelfde van lo-hi carb dieet, hoog in vet vs ong 1g/kg v, ...

Is dit van her en der hier op het forum te lezen?
"Als je iets 100x leest wordt het waarheid" principe.

Ik verwijt je heus niets hoor, zelf ben (was) ik ook zo.

vb.: Als je meer dan 3g/kg eiwit eet is het een overkill wordt hier gepredict maar sommige prof BB gaan hier ver boven.
Zelfde van lo-hi carb dieet, hoog in vet vs ong 1g/kg v, ...

Nee haha is gebaseerd op eigen logica, kijk Carbs zijn gewoon je energievoorraad, meer energie naar binnen gooien dan je nodig hebt zie ik als overbodig, en niemand hier heeft meer dan 300gr carbs nodig, dat gebruik je echt niet als je niet aan duursport doet.
vetten zijn goed voor je hormoonhuishouding, 30% van je voeding zou genoeg moeten zijn, maar meer doet hier geen schade aan toe, dus er is in mijn ogen geen kwaad om hier hoger in te gaan zitten (daarbij zitten al veel mensen lager dan dit.)
eiwit zou 2xbw genoeg zijn, maar alweer; meer doet je geen kwaad. dus geen probleem mee om hier meer aan te spenderen (behalve dat het geld kost.)

i.m.o is idd 2x je bw aan eiwit een minimum, maar meer mag
vetten minimaal 30% van je voeding (voor mensen die nummeriek willen zijn, 1,2 - 1,5x bw is ong. dit bij de meeste.) maar zie dit tevens ook als een minimum
en de rest kun je opvullen met wat je wil, carbs, eiwit en vetten. ikzelf zet mijn carbs altijd op een max van 300, de rest vul ik alsnog op met eiwit en vetten omdat dit in mijn idealogie gewoon logischer is.

Nee haha is gebaseerd op eigen logica, kijk Carbs zijn gewoon je energievoorraad, meer energie naar binnen gooien dan je nodig hebt zie ik als overbodig, en niemand hier heeft meer dan 300gr carbs nodig, dat gebruik je echt niet als je niet aan duursport doet.
vetten zijn goed voor je hormoonhuishouding, 30% van je voeding zou genoeg moeten zijn, maar meer doet hier geen schade aan toe, dus er is in mijn ogen geen kwaad om hier hoger in te gaan zitten (daarbij zitten al veel mensen lager dan dit.)
eiwit zou 2xbw genoeg zijn, maar alweer; meer doet je geen kwaad. dus geen probleem mee om hier meer aan te spenderen (behalve dat het geld kost.)

vetten minimaal 30% van je voeding (voor mensen die nummeriek willen zijn, 1,2 - 1,5x bw is ong. dit bij de meeste.) maar zie dit tevens ook als een minimum
en de rest kun je opvullen met wat je wil, carbs, eiwit en vetten. ikzelf zet mijn carbs altijd op een max van 300, de rest vul ik alsnog op met eiwit en vetten omdat dit in mijn idealogie gewoon logischer is.
zelf eet ik meer dan 300 gram carbs+ in de cut doe ik elke dag zwemmen ;)

• Topic Starter Topic Starter

In jou redenatie is een overschot aan vet/eiwit overbodig net zoals de voor jou 300g+ carbs.
Waarom zou je dan niet hoger zitten in carbs?

Zelf hou ik carbs ook vrij laag, dit ivm collageen (huid is weerspiegeling van hoe het vanbinnen gaat).
Ik snap je redenatie ergens wel maar zoals ik eerder al zei: waarom E/K/V van 2xBW/?/1xBW ?
Weinigen die hier zitten zullen effectief die 2xBW aan eiwitten nodig hebben, laat staan die die er boven zitten.
Over de vetten zelf weet ik niet zo bijster veel, enkel het hormoonhuishouding gedoe. Dus ga ik er, prematuur, van uit dat vetten "geen" kwaad kunnen.

In jou redenatie is een overschot aan vet/eiwit overbodig net zoals de voor jou 300g+ carbs.
Waarom zou je dan niet hoger zitten in carbs?

Zelf hou ik carbs ook vrij laag, dit ivm collageen (huid is weerspiegeling van hoe het vanbinnen gaat).
Ik snap je redenatie ergens wel maar zoals ik eerder al zei: waarom E/K/V van 2xBW/?/1xBW ?
Weinigen die hier zitten zullen effectief die 2xBW aan eiwitten nodig hebben, laat staan die die er boven zitten.
Over de vetten zelf weet ik niet zo bijster veel, enkel het hormoonhuishouding gedoe. Dus ga ik er, prematuur, van uit dat vetten "geen" kwaad kunnen.

2xbw eiwitten is door diverse studies (ofja, eigenlijk 1.8x) de optimale hoeveelheid voor spiergroei, nu is het zo dat dit dus inderdaad op basis van wat ik gelezen heb is, maar dit is wel wetenschappelijk onderbouwd. Nu klopt het dat vele hier het misschien niet nodig zullen hebben, maar ik ga er van uit dat mensen die ik hier aanspreek aspiraties (of in ieder geval de trainingszwaarte) van bodybuilding aanhouden, waarbij dit dus wel het geval zou zijn.

30% vetten is een beetje researchen, verschillende studies vinden en kijken welke jij het meest aannemelijk vind, dit vind ik de meest logische na diverse verschillende meningen gelezen te hebben (tevens ook de enige onderbouwde variant, 1x bw o.i.d. is vaak uit de lucht gegrepen, terwijl van 30% er weldegelijk studies zijn.)

Verder is een overschot aan vetten en eiwitten misschien inderdaad ook "overbodig" maar vetten zijn gezond voor hormoonhuishouding, testosteronaanmaak enz. dus hierin zit ik gewoon liever te hoog dan te laag. Hetzelfde geld voor eiwit, ik zit hierin liever te hoog dan te laag met betrekking tot spieropbouw en natuurlijk het termogene effect (het vult lekker.)

Carbs daarentegen zijn de enige vormen van voedingsstoffen waarbij ik niet 100% geloof in het kcal in vs kcal out principe, het klopt zeker dat je als je minder verbruikt dan je binnenkrijgt je afvalt en andersom, maar dit staat niet 1:1 met als je minder verbruikt dat je ook vet afvalt en als je meer binnenkrijgt ook spiermassa aanmaakt en ik denk dat daarin de rol van hoeveelheid carbs vaak een rol speelt in optimalisatie hiervan, waarbij ik een gelover ben dat wanneer je genoeg carbs binnenkrijgt om goed te kunnen trainen en functioneren op een dag, je niet meer nodig hebt en dit verder de minst nuttige/meest nutteloze voedingsstof van de 3 is om een overschot in te hebben (al helemaal in de cut).

Weet niet of het 100% klopt maar deze video brengt denk ik wel een aantal goede punten naar voren:
Why Prison Inmates Are So Muscular

Ehh... ok had de rest van de post moeten lezen. Nevermind.

Laatst bewerkt:
Dus als we van alles ''genoeg'' eten en de rest wat opvullen, zoals:

300k + 150e + 75v --> dit is genoeg voor iemand als mij. -- DE REST OPVULLEN MET eiwit, koolhydraat of vet, :naar keuze...

Wat is dan het praktisch nut van een voedingsschema?

Dus als we van alles ''genoeg'' eten en de rest wat opvullen, zoals:

300k + 150e + 75v --> dit is genoeg voor iemand als mij. -- DE REST OPVULLEN MET eiwit, koolhydraat of vet, :naar keuze...

Wat is dan het praktisch nut van een voedingsschema?

meerdere dingen:
-zorgen dat je een overzicht hebt van je calorische inname per dag (de kans op under/overeaten zonder schema is groot, plus je fluctueert veel van dag op dag wat zorg dat je progressie niet makkelijk meetbaar is)
-een ritme en/of iets om je aan vast te houden is vaak makkelijker vol te houden voor mensen
-je zorgt ervoor dat je toch alles binnenkrijgt (geloof het of niet, veel mensen gaan te laag in vetten zitten bijv. met "gewoon maar eten wat ze willen")
-optimalisatie, je kunt hierdoor heel goed bekijken wat voor jouw lichaam het beste werkt, dit zijn algemene richtlijnen maar jij kan anders reageren op macronucienten dan andere, wat je niet weet als je geen voedingsschema hanteert, dus meer je persoonsgebonden ervaring bij kunnen houden.

maar vooral de eerste (en laatste), zonder voedingsschema is je vooruitgang moeilijk te meten, en stel je komt te snel bij of valt te snel af is het moeilijk om iets "aan te passen" aangezien je geen richtlijn hebt.

Ik sluit me aan bij Kwarkkrawk (moest even 2x spieken om je forumnaam goed te spellen..)
Ik heb nou eenmaal een vrij snelle stofwisseling en houd daarom een voedingsschema aan waarin ik 3250kcal per dag eet. Als ik me aan de 2g eiwit en 1g vet per kg lichaamsgewicht houd, zit ik op zo'n 135g eiwit en 67g vet, wat bij elkaar op 1139kcal aan eiwit en vet neerkomt. De rest (2111kcal) zou ik dan uit koolhydraten moeten halen, wat neerkomt op zo'n 525g koolhydraten per dag. Dat zijn toch belachelijke hoeveelheden? Ik zat daarom op 3g eiwit en 1.5g vet per kilo lichaamsgewicht en eet nog altijd 350-400g koolhydraten per dag en dat lijkt me toch meer dan zat..

Terug
Naar boven