AndroidHealthClinic

Max eiwit inname

IMO is het een hoop gespeculeer over een niet bestaand probleem. Zodra iemand met een degelijk verhaal komt in plaats van "mijn collega vertelde me", of "die meneer in de sportschool zei"... dan wil ik er over nadenken. Tot die tijd is er geen probleem :)
Volledig mee akkoord.

IMO is het een hoop gespeculeer over een niet bestaand probleem. Zodra iemand met een degelijk verhaal komt in plaats van "mijn collega vertelde me", of "die meneer in de sportschool zei"... dan wil ik er over nadenken. Tot die tijd is er geen probleem :)

Persoonlijk, en na het lezen van wat dingen, denk ik dat je je eerder zorgen moet maken over je eiwitsynthese
en die op gang te houden. Dus ja, de beschikbaarheid van amino's moet gewoon voldoende zijn tot je volgende eiwitpiek.

Ik weet dat Layne het in 1 van zijn video logs heeft over de optimale hoeveelheid eiwitten (afhankelijk van de bron) per maaltijd. Uit mijn hoofd was dit minimaal 20 en max 80 (natuurlijk ook afhankelijk van veel zaken). Kan zijn dat dit in deze besproken wordt:

Lezon: http://themedicalbiochemistrypage.org/amino-acid-metabolism.html

Wat er met een teveel aan eiwitten gebeurt is afhankelijk van de staat waar het lichaam zich in bevind en hoe gezond het is. Is het in vast, is er sprake van glycoceen depletie, is het in ketose, is het uitgehongerd of is er sprake van hoog glucose?
Je kunt dus nooit van een plafond spreken omdat er simpelweg teveel factoren meewegen wat betreft de omzetting van eiwitten.

Die onzin over max. aantal gram per uur moet echt eens uit de wereld. Wat een geleuter.

• Topic Starter Topic Starter
BS dus, bedankt voor de info

---------- Post toegevoegd 9 August 2013 om 16:24 ----------

Ik weet dat Layne het in 1 van zijn video logs heeft over de optimale hoeveelheid eiwitten (afhankelijk van de bron) per maaltijd. Uit mijn hoofd was dit minimaal 20 en max 80 (natuurlijk ook afhankelijk van veel zaken). Kan zijn dat dit in deze besproken wordt:

Er is geen enkel wetenschappelijk onderzoekt dat bewezen heeft dat er een maximum is.

Dat is niet helemaal correct.

Er is experimentele data bekend, zie bijv.:
http://ajcn.nutrition.org/content/69/3/556.full

En er is ook een klein aandeel aan data bekend voor specifieke malabsorptie aandoeningen bij mensen.

Echter is er geen geschikte data voor een gezonde populatie. Het is echter zonder twijfel dat er een maximum bestaat. Bij het drinken van 2L olijfolie per dag zul jij bijv. niet de verwachte 2kg in gewicht aankomen. Je zult een aanzienlijk deel simpelweg via de ontlasting verliezen.

Hoe hoog de maximum capaciteit echter is, dat is onduidelijk.

De kans is overigens klein dat, mits er geen sprake is van een vorm van malabsorptie, je dit maximum ook maar enigszins zult bereiken. Zoals het experimentele artikel ook aangeeft, volledige absorptie wordt bereikt met diverse concentraties van eiwit/vetten/koolhydraten reeks binnen 5m dunne darm bij een varken na toediening van voeding via de maag.

Mensen hebben 7m dunne darm ter beschikking. En je maaglediging regelt verder de aanvoer van voeding over het algemeen wel. De enige uitzonderingen zullen mogelijk zijn de producten welk snel de maag passeren. En vast voeding doet dit niet bij een normale anatomie.

Stel jij drinkt hoge concentraties voedingsstoffen in vloeibare vorm of nagenoeg vloeibare vorm, dan zal het kunnen zijn dat je een maximum capaciteit passeert. Maar nogmaals, waar deze grens ligt, is onduidelijk en zal waarschijnlijk ook wel nooit echt bekend worden (het is namelijk compleet irrelevant voor een doorsnee, gezonde populatie).

Wat wel bekend is is dat bijv. na diverse vormen van bariatrische chirurgie, zoals de gastric bypass, malabsorptie problemen kunnen ontstaan. Dus stel je hebt zo'n vorm van chirurgie achter de rug en bent daarna gaan trainen, dan kunnen grote maaltijden mogelijk een probleem vormen.

Nog even los van het feit of er een maximum is kun je de vraag nog stellen in hoeverre dat een nuttig gegeven is. Als je iedere 2 uur 50 gram zou nemen zou je op 400 gram komen... dat is veel te veel, en ook de vraag of iedere 2 uur eiwit nemen optimaal is een goede vraag. Staat me bij dat Layne adviseert 4 tot 6 (ipv 6 tot 8) maaltijden van 50 gram te nemen verdeeld over de dag (ontbijt, lunch, diner, en 's avonds laat) en daartussen door adviseert hij volgens mij snacks zonder eiwit.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...rqBrL6P3GkB7jOMsQ&sig2=LgSS0TmMFE9hsG8dmdLPBw

• Topic Starter Topic Starter
Nog even los van het feit of er een maximum is kun je de vraag nog stellen in hoeverre dat een nuttig gegeven is. Als je iedere 2 uur 50 gram zou nemen zou je op 400 gram komen... dat is veel te veel, en ook de vraag of iedere 2 uur eiwit nemen optimaal is een goede vraag. Staat me bij dat Layne adviseert 4 tot 6 (ipv 6 tot 8) maaltijden van 50 gram te nemen verdeeld over de dag (ontbijt, lunch, diner, en 's avonds laat) en daartussen door adviseert hij volgens mij snacks zonder eiwit.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...rqBrL6P3GkB7jOMsQ&sig2=LgSS0TmMFE9hsG8dmdLPBw

Wie heeft het over elke 2 uur 50gr?

inderdaad... telkens....

Anyways, beschuldig je mij nu van laksheid, of Dave77 ?

Ik beschuldig niemand, ik stel louter vast.
Wanneer men dit doortrekt naar bv vitamine C suppletie gaan er ook stemmen uit dat dit begrensd is tot een bepaalde waarde. In de context van deze topic vraag ik me dan ook af welke waarde je hieraan kan hechten?

Nu we toch bezig zijn, als ik zo vrij mag zijn om eventjes mijn gedachten de vrije loop te laten.
Vele mensen hier op het forum (waaronder ikzelf!) nemen aan dat een goed dieet bestaat uit een 2g eiwit / kg en 1g vet / kg, naar mijn mening is dit weerom een aanname eerder dan een wetenschappelijk feit.

Wanneer men bv kijkt naar mensen achter de tralies. Deze hebben Geen toegang tot deze "exacte" hoeveelheden van voedingsstoffen maar dit houdt hun lichaam niet tegen om voorruitgang te boeken.

Ik zou graag alsnog een antwoord krijgen ...

Ik beschuldig niemand, ik stel louter vast.
Wanneer men dit doortrekt naar bv vitamine C suppletie gaan er ook stemmen uit dat dit begrensd is tot een bepaalde waarde. In de context van deze topic vraag ik me dan ook af welke waarde je hieraan kan hechten?

Nu we toch bezig zijn, als ik zo vrij mag zijn om eventjes mijn gedachten de vrije loop te laten.
Vele mensen hier op het forum (waaronder ikzelf!) nemen aan dat een goed dieet bestaat uit een 2g eiwit / kg en 1g vet / kg, naar mijn mening is dit weerom een aanname eerder dan een wetenschappelijk feit.

Wanneer men bv kijkt naar mensen achter de tralies. Deze hebben Geen toegang tot deze "exacte" hoeveelheden van voedingsstoffen maar dit houdt hun lichaam niet tegen om voorruitgang te boeken.

Met geld is alles te koop achter de tralies, dus ook steroids en meer dan voldoende eten.

Terug
Naar boven