XXL Nutrition

Maximale uit training halen?

Fishstick_19

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m76
Massa
61kg
Ik werd aangeraden om stronglifts 5x5 te doen. Ik heb nu toch nog wat twijfels na vele verhalen te lezen.
Is 3 keer per week, 3 oefeningen doen voldoenden? is dat echt hoe ik het maximale uit mijn trainingen kan halen? kan ik niet bijvoorbeeld wat extra isolatie oefeningen doen? in de sportschool zie ik toch bijzonder weinig mensen bijvoorbeeld deadlifts doen.. ik zie veel mensen gewoon rustig isolatie oefeningen doen maarja die zijn natuurlijk veel meer gevorderd dan ik.
iemand tips?

De meesten in de sportschool kutten maar wat aan op een schemaatje van de sportschool of uit een Men's Health blaadje. In de sportschool zag ik zelden iemand squaten of deadliften, maar de benchpress wisten ze allemaal wel te vinden.

Wil je als beginner het maximale eruit halen dan is SL 5x5 daar prima geschikt voor. En als je echt 58 kg bent dan heb je maar 3 prioriteiten: eten, zware compounds en voldoende slaap/rust.

• Topic Starter Topic Starter
Ik lees ook vaak dat je bij SL 5x5 vooral kracht bijkrijgt.. terwijl massa aanmaken mijn doel is..

Zucht. Minder lezen en gewoon gaan trainen. Degenen die dat roepen zijn gewoon bang om 3x per week te moeten squaten en doen liever 3 verschillende bicep curls. Maar het is jouw keuze. :)

Als je je er niet lekker bij voelt dan pak je toch gewoon 3 × per week de 5 × 5 en dan doe je nog wat isolatie erna. Natuurlijk niet overdrijven.

Ik werd aangeraden om stronglifts 5x5 te doen. Ik heb nu toch nog wat twijfels na vele verhalen te lezen.
Is 3 keer per week, 3 oefeningen doen voldoenden? is dat echt hoe ik het maximale uit mijn trainingen kan halen? kan ik niet bijvoorbeeld wat extra isolatie oefeningen doen? in de sportschool zie ik toch bijzonder weinig mensen bijvoorbeeld deadlifts doen.. ik zie veel mensen gewoon rustig isolatie oefeningen doen maarja die zijn natuurlijk veel meer gevorderd dan ik.
iemand tips?

De meeste mensen in de sportschool trainen ook niet als ik ze zo bezig zie. Druk bezig met babbeltjes slaan en op hun gsm bezig zijn. Dus daar moet je zeker de mosterd niet halen :)

Laatst bewerkt:
Eens. Geen enkel schema is heilig imo, ik zie het eerder als richtlijnen.

Dat is zeker waar, maar wat voor de TS ook heel belangrijk is om te beseffen:

Het maximale uit je training halen staat niet -pérse- gelijk aan het doen van het maximale!

(in de zin van zoveel mogelijk oefeningen, sets en reps)

Ik wil dit toch nog even benadrukken, omdat gebrek aan vooruitgang heel vaak voortkomt uit ons 'gevoel' dat we maar niet genoeg kunnen doen.

Daardoor doen we feitelijk veel te veel doen en daarmee wordt progressie juist belemmerd.

Een beginner weet zich meestal geen raad met richtlijnen als "wat setjes isolatie pompen", want die gaat vervolgens rustig bij iedere sessie 20 sets voor zijn armen pakken zoals we zo vaak zien hier.

Een beginner moet gewoon in hapklare brokken verteld worden hoe hij progressie moet maken. En ja, bij gebrek aan een goede real life coach dan maar met een cookie cutter schema, waar ze zich strikt aan houden. Na een tijdje trainen zijn ze veel beter in staat te beoordelen wat er wel en niet werkt in de praktijk.

Als mensen dan toch extra shizzle willen toevoegen aan een programma als Stronglifts, doe dan Ice Cream Fitness, dan heb je in ieder geval nog wat houvast.

in de sportschool zie ik toch bijzonder weinig mensen bijvoorbeeld deadlifts doen.. ik zie veel mensen gewoon rustig isolatie oefeningen doen maarja die zijn natuurlijk veel meer gevorderd dan ik

Much cool Gym, so wow.

Really dude, over een jaar voel je jezelf gezegend dat je met deadlifts en squats bent begonnen ipv lekker curlen.

iemand tips?

Als eindeloos staan curlen e.d. maar verder niet weten met wat ze bezig zijn meer gevorderd wil zeggen...ja dan zijn ze dat zeer zeker.

Volg gewoon het schema precies zoals het geschreven is. Het duurt niet eeuwig voordat 3x maximaal squatten in de week je gaat slopen. Na je sets kun je best wat dips en pull ups toevoegen zolang je maar goed hersteld om 1 of 2 dagen later weer te squatten. Als je goed eet ga een sterk fundament opbouwen en kun je, wanneer je compleet stalled, je programma aanpassen naar gelang je doelen.
En vergeet niet, niets laat je harder groeien dan de squat, deadlift en bench, naar mijn mening moeten die in elk schema zitten.
En laat je niet gek maken in the gym door mensen die hulpmiddelen innemen, die je alleen maar hard ziet benchen en die altijd een lange broek dragen omdat hun bicep net zo groot is als hun bil. Iedereen mag dat zelf weten en mij maakt het niet uit maar het squatrek is altijd lekker vrij.

Doe jezelf een plezier en begin met compounds, na een tijdje kan je zien wat er achter loopt en dat kan je aanvullen met isolatie oefeningen. Zo maak je naar verloop van tijd ook een perfect schema voor jezelf.

Deze oefeningen zou ik zoiezo als basis doen:
Pull ups/chin ups
Deadlift
Squat (front/back/high/low/goblin)
Bankdrukken(of dips)
OHP
Bend over Row
Face pulls
iets voor buik

Ik lees ook vaak dat je bij SL 5x5 vooral kracht bijkrijgt.. terwijl massa aanmaken mijn doel is..

Ik hoop dat je snapt dat je zonder kracht nooit massa gaat krijgen. Er is geen "magische rep range" die het beste is.
Meer richting bodybuilding kan je wat isolatie toevoegen (biceps/triceps/calves).

Succes! :)

Kan genoeg zijn om een basis te bouwen, maar er zijn veel oefeningen die buiten de 5x5 mand vallen terwijl ze wel heel nuttig zijn ook zeker voor beginners.

Sheiko's beginner routine heeft bijvoorbeeld heel veel verschillende oefeningen die je algehele basis helpen opbouwen of die delen van de volledige squat en deadlift zijn om dat makkelijker te kunnen leren. Dat template heeft zelfs momenten voor sport ingepland.

Denk dat de gemiddelde gym rat zonder coach daar wel bij gebaat is en ik zou ook eerder zoiets met box squats, rack pulls, split squats, good mornings, etc aanraden dan een typische 5x5.

En dan inderdaad nog wat isolatie erbij voor de lol.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven