XXL Nutrition

Meerdere vragen over cut

Lorenzzzz

Freaky Bodybuilder
Waardering
200
Lengte
1m90
Massa
90kg
Hey DBBers.
Ik ben vandaag begonnen aan de cut. Maar er zijn toch sommige punten waar ik mijn vraagtekens bij heb.

Allereerst over mijn hartslag:

max. hartslag: 220-leeftijd(15)=205

Moet ik nu hier tussen de 60 en 70% zitten voor optimale vetverbranding?

60%: 205x0,60=123
70%: 205x0,70=143,5

Klopt deze hartslag voor optimale vetverbranding in de cut?

---

Nu heb ik een vraag mbt voeding,

Zou het een optie zijn als ik als ''toetje'' na het avondeten van 18:00 uur 250gr kwark neem, en vervolgens vòòr het slapen 250gr kwark neem, of heb ik dan te weinig eiwitten om de nacht door te komen?

Laatst bewerkt:
Het maakt allemaal niet uit. Hartslag hoger of lager.. maakt niet uit. 250 en dan later nog eens 250 gram kwark is ook goed.

Hartslag maakt niet echt zoveel uit, zolang je maar voelt dat je iets aan het doen bent!

Hartslag maakt niet echt zoveel uit, zolang je maar voelt dat je iets aan het doen bent!

zelfs wandelen "werkt", alleen moet je het zo vreselijk lang doen om evenveel calorieen te verbranden als wanneer je stevig zou rennen of zelfs fietsen.

• Topic Starter Topic Starter
Okey thnx!

Maar zoals je zelf al zegt, als je wandelt zal je veel langer moeten lopen..
Wat voor hartslag is mij dan aan te raden indien ik 25 min. zou gaan cardioen?

En dat van kwark maakt dus niet uit? Want ik hoor dat de inname 8 uur is en dat ik dus dan tijdens me slaap een lange tijd zonder eiwit zou zitten, no problem ? :)

Okey thnx!

Maar zoals je zelf al zegt, als je wandelt zal je veel langer moeten lopen..
Wat voor hartslag is mij dan aan te raden indien ik 25 min. zou gaan cardioen?

En dat van kwark maakt dus niet uit? Want ik hoor dat de inname 8 uur is en dat ik dus dan tijdens me slaap een lange tijd zonder eiwit zou zitten, no problem ? :)

:rolleyes:

Als jij 25 min cardio doet, en je vraag is hoe verbrand ik het meeste vet,
is het antwoord 25 min lang op een hartslag sporten die je net 25 min vol kan houden, welke hartslag
dat voor jouw is weet ik niet.

Zo verbrand je absoluut gezien, dus in grammen, het meeste vet per tijdseenheid.

de ideale hartslag waar jij 't over hebt is wanneer je relatief 't meeste vet verbrand, dus in relatie tot 't verbranden van koolhydraten en eiwitten...

Hoe intensiever de training, hoe meer vet je absoluut gezien verbrand,
alleen een intensieve training kun je niet zo lang en niet zovaak doen.

maar wat hierboven al gezegd is, als je cardio doet bij de krachttraining om wat vet te verliezen is hartslag niet zo interessant, da's meer iets voor duursporters (zoals ik) om een optimale training op te stellen, en dan niet met 't doel om vet te verbranden (dat is bijzaak) maar om beter te worden...

duidelijker?

Laatst bewerkt:
Okey dan ga ik gewoon intensief cardio proberen te doen:)
Maar waarom heeft iedereen het dan toch steeds over dat low-intensivity cardio?

Okey dan ga ik gewoon intensief cardio proberen te doen:)
Maar waarom heeft iedereen het dan toch steeds over dat low-intensivity cardio?

Dat is een tijdje een hype geweest waar nu een beetje doorheen geprikt wordt.
er zit wel een waarheid in hoor...maar dat je op een lage intensiteit ABSOLUUT gezien, dus in grammen per tijdseenheid, meer vet verbrand, is niet waar...

op lage intensiteit sporten kun je langer volhouden, en kun je elke dag meerdere uren doen.
zo kun je dus dan wel weer meer vetverbranden als met elke dag een half uur intensief sporten.

Laatst bewerkt:
Ouwe stempel (imo). Nu zijn er veel meer onderzoeken naar andere "vormen" van cardio

Zolang je praat over "cardio" en je het eigenlijk hebt over bewegen van het lichaam om er gezonder/slanker/fitter van te worden maakt 't niet zo heel veel uit (zie dit niet als te kort door de bocht) wat je doet, of in welke vorm, het gaat altijd richting 't eerder genoemde doel.

mits ook aan andere omstandigheden denkend, bv voeding, zul je er altijd fitter, slanker, gezonder van worden...

Als je praat over 3, 4 x in de week 40 min cardio, evt. voor vetverlies, heb je niet de intensie om er beter in te worden zoals een wielrenner de beste fietser wil worden, (dan heb je het over training, dat is iets anders), en gaat 't om 't bewegen, in welke vorm dan ook. Til daarom niet te zwaar aan hartslagen of de vraag intensief/niet intensief of een combinatie daarvan...

mag wel, maar of 't voor jouw doel zoveel uitmaakt...

Laatst bewerkt:
Dan is het dus belangrijker om op de caloriën te letten die aangegeven staan op het cardio apparaat? (Niet dat deze represensatief zijn maar het zal toch enige indictatie hebben). En dus meer op gevoel van of ik ''wat heb gedaan''

Dan is het dus belangrijker om op de caloriën te letten die aangegeven staan op het cardio apparaat? (Niet dat deze represensatief zijn maar het zal toch enige indictatie hebben). En dus meer op gevoel van of ik ''wat heb gedaan''

Verbruik en inname calorien bepaalt inderdaad of je gewicht verliest, wat je precies verbrand heb je in een 1/2 uur cardio niet zo'n grote invloed op...
Die wielrenner die na de winter wat te zwaar is kan er wel voor kiezen de nadruk wat meer op ververbranding te leggen door ipv 3 uur interval op z'n omslagpunt 6 uur rustige duurtraining te doen.

afhankelijk van wat voor berekening dat ding maakt met leeftijd/gewicht/intensiteit zal dat best een goede indicatie zijn hoor, maar 't blijft een berekening en de ene persoon is de andere niet...

Ik heb ook wel eens tabellen gezien op 't web die aangeven hoeveel kcal's je met verschillende sporten verbruikt (ongeveer, afhankelijk van intensiteit enz,) volgens mij kwam de roeitrainer eruit als 't apparaat met 't hoogste verbruik...daarna hardlopen en fietsen ofzo...

er zit natuurlijk wel verschil in of je met een gewichtje in je hand al zwaaiende een bankje op en af stapt of dat je je een slag in de ronte roeit... maar zoals gezegd, een hartslagmeter is leuk speelgoed, maar voor jouw doel heb je hem niet echt nodig...

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven