Fitness Seller

Migrantenvrouwen zijn te druk om te werken

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13
DEN HAAG - Een heleboel migrantenvrouwen zitten niet thuis duimen te draaien en hebben helemaal geen tijd om te participeren in de samenleving of aan het werk te gaan, zoals veel politici eisen. Ze zouden dat wel willen, maar ze raken in de knel met de zogenoemde mantelzorg die ze als vanzelfsprekend bieden.

Daarom eiste een groep Marokkaanse, Turkse, Iraakse en Surinaamse vrouwen van het project Mantel der Liefde vrijdag dat de politiek, maar ook zorgaanbieders, ambtenaren en belangenorganisaties daar hun ogen voor openen. Zij deden dit op een bijeenkomst met minister Maria van der Hoeven (Onderwijs) in het kader van de Dag van de Mantelzorg.

Kinderen

Turkse, Marokkaanse, Iraakse en Surinaamse vrouwen zouden graag hun persoonlijke ambities willen verwezenlijken. Maar ze merken dat de samenleving die dat ook van hen eist niet ziet dat ze het te druk hebben met de zorg voor bijvoorbeeld de drie kinderen en de man van de buurvrouw die opeens in het ziekenhuis is opgenomen.

Superwomen

Of voor hun ouders waar geen voorzieningen voor zijn. "Migrantenvrouwen zijn sterk, maar geen superwomen", stelden zij.

In een manifest dat zij vrijdag samen met een boek aan minister Van der Hoeven aanboden, daagden zij de politiek uit om mee te denken over manieren waarop zij die zorg wel kunnen combineren met scholing en werk. Verder vroegen ze van hun mannelijke familieleden en vrienden meer hulp en erkenning en stelden zij dat belangenorganisaties en zorginstellingen meer gebruik moeten maken van de kennis en ervaring van deze vrouwen.

Tolk

Bovendien vinden ze dat het groeiende 'leger' aan allochtone vrijwilligers dat wordt ingeschakeld als tolk wordt misbruikt. Die vrouwen moeten de mogelijkheid krijgen om door te groeien naar een betaalde functie in de zorg.

Deze groep mantelzorgsters wordt te weinig gezien, stelt Sheileen Saib van de Stichting BMP, die de problemen van de migrantenvrouwen bestudeert. Volgens Saib zijn de vrouwen niet vertegenwoordigd in de belangenorganisaties en bij zorginstellingen en wordt hun kennis en ervaring te weinig gebruikt. Dat het om veel vrouwen gaat is bekend. Maar om hoeveel niet. Saib pleit daarom voor een onderzoek. Ook om te kijken wat zij precies betekenen voor de samenleving.

ANP

Zijn er mensen die dit kunnen onderstrepen???

Ik zag de topictitel en dacht meteen aan jou. :)

Verder boeit het topic mij inhoudelijk niet zo. Ga zo richting Almere en zie het allemaal zondag wel weer.

Kusje op je bolletje kerel en hou je een beetje in. ;)

Waarom hebben alleen migranten dit probleem?

• Topic Starter Topic Starter
Omdat wij asociaal zijn, voor niemand zorgen, ons nergens mee bemoeien en dus geen zorg bieden aan familie die in het ziekenhuis ligt. :D
Wij laten onze familie gewoon het eten opeten dat ze voorgezet wordt in het ziekenhuis. We komen niet het ziekenhuis insjouwen met zakken vol dadels en olijfpannekoeken maar accepteren de regels zoals ze zijn. Daardoor hebben we ook nog tijd over om deel te nemen aan de samenleving en te werken.

Daarentegen is het wel weer zo dat er naar verhouding meer allochtonen aanspraak maken op medische zorg dus dat is dan ook wel weer waar....

Mijn moeder werkt er gewoon nog naast :) superwoman dus

Ik ken alleenstaande Nederlandse vrouwen met een fulltime baan en 2 kinderen.

Die zeiken niet over 'geen tijd om te werken'.

werkster? kinderoppas? deeltijdbanen?

Er zijn GENOEG alternatieven te vinden.

Maar weer -voor de zoveelste keer- wensen ze een uitzonderingspositie voor zaken waar ze niet aan deel wensen te nemen.

Ik ken ook een vrouw m'n eigen moeder die Drs. is en mij kreeg op haar 30e die klaar was met haar studie en alleenstaande was en nog steeds is. Ik ken nog een vrouw een Surinaamse vrouw, vriendin van me moeder die ook alleenstaande is en ook nog steed is en heeft een zoon van mij leeftijd en heeft haar studie afgemaakt 30 jaar geleden aan de hogere franse hotelschool spreekt vloeidend Duits,Frans Spaans.

Voor hun was het niet zo moeilijk om een baan te vinden en 1 kroost op te voeden. Ik heb van mij 6e tot mijn 12e op een kinderdagverblijf gezeten.

Maar om een kinderdagverblijf te betalen heb je wel geld nodig en zeker als je 4 kinderen hebt, zo als je vaak ziet bij allochtonen families. Je begrijpt denk ik zelf ook wel dat niet iedere alleenstaande vrouw een hogere studie heeft genoten

In een zin, je voorbeeld slaat helemaal nergens op.

het is een FEIT dat HEEL VEEL mantelzorgers overspannen raken. In nederland is de zorg voor naasten een kwestie geworden van zorg door de zorg. De politiek wil graag dat mensen een mantelzorgfunctie op zich nemen, om de zorg te ontlasten. (dit is ook heel goed mogelijk). Vanuit de opleidingen voor en in de zorg wordt zelfs onderwezen in het begeleiden van mantelzorgers.

Daarnaast is het een feit dat in dergelijke culturen de zorg voor familie véél belangrijker is dan in onze cultuur. De allochtone groep mensen die ik heb meegemaakt in de zorg hebben gemiddeld denk ik verreweg het meeste aan bezoek en verzetjes. In veel gevallen was er sprake van dagelijkse bezoeken door de familie.

bijstand incasseren en aan andere kant met lucratieve dingen bezig zijn. dit is gemeengoed in onze familie, en we zijn hier al met zn velen kusje

Omdat wij asociaal zijn, voor niemand zorgen, ons nergens mee bemoeien en dus geen zorg bieden aan familie die in het ziekenhuis ligt. :D
Wij laten onze familie gewoon het eten opeten dat ze voorgezet wordt in het ziekenhuis. We komen niet het ziekenhuis insjouwen met zakken vol dadels en olijfpannekoeken maar accepteren de regels zoals ze zijn. Daardoor hebben we ook nog tijd over om deel te nemen aan de samenleving en te werken.

Daarentegen is het wel weer zo dat er naar verhouding meer allochtonen aanspraak maken op medische zorg dus dat is dan ook wel weer waar....

dit is zon stomme post van iemand die elke dag op telegraaf.nl reacties geeft bij het zoveelste islam-gerelateerde bericht.. vroeger had ik je hoog zitten, maar je bent echt in een diep gat gevallen..doet me denken aan een vriend die nu de straten sepastisch afstroopt op zoek naar drugs

Je eerste zin is correct. Ik wil niet zeggen dat mensen hier bewust voor kiezen, maar je wordt meegezogen in de maalstroom van de maatschappij. Dat wil niet zeggen dat die maatschappij het op alle vlakken bij het juiste eind heeft. Voor zin 4 wil ik zeggen dat het een goed idee is. Belang van voeding op herstelprocessen is nog steeds belachelijk laag geacht in de zorg imo. Net zoiets als nederlandse topsporters die nog fijn de hollandse pot gewoon zijn gebleven en zich blind wanen voor betere alternatieven. De zorgorganisatie waar ik voor werk is onderscheiden met een prijs voor de goede voeding die ze geven, zou iig het beste zijn van (oost)nederland. Maar stel dat ik naar de keuken zou gaan en aan de kok zou vragen wat de GL van zijn voeding is en hoe dit relateert naar mensen met een grote kans op DM II, of de volledigheid van het proteinepakket... ik ben benieuwd. En ik houd m'n hart vast voor mensen die worden verzorgd op plekken waar de voeding slechter is.

Is overigens het feit dat ze allochtoon zijn van belang in het ziekenhuisbezoek? Of is dit de SES, de Sociaal Economische Status?
Het is al jaaaaren bekend dat mensen uit de lagere klassen meer last hebben van overgewicht, chronische ziekten en ook een lagere levensverwachting hebben. Hoe veel % van de allochtone bevolking bevindt zich in die groep?

ja, en als die kinderen over 10 jaar door het gebrek aan opvoeding op straat liggen te rotten, opent DBC01 er wel weer een topic over :rolleyes:
word sociaal werker als dit je zo aangrijpt man :D

excuses excuses excuses

Je relberichtjes worden iets te opvallend DBC. Als je dat nou iets mindert, dan zal je megafoon veel efficiënter zijn.

de participatiegraad van de allochtonen mannen laat anders ook nog wel te wensen over

Je relberichtjes worden iets te opvallend DBC. Als je dat nou iets mindert, dan zal je megafoon veel efficiënter zijn.

haha... dat komt omdat hij al zo'n monster is dat kleine hoeveelheden aas niet meer werken. En van grote hoeveelheden word je wat prikkelbaarder... toch opa ? :P

Terug
Naar boven