AndroidHealthClinic

Mijn beginnersschema, graag feedback!

Waardering
0
Lengte
1m96
Massa
90kg
Ik ga al een tijd lang naar de sportschool zonder doel. Ik klootte maar wat aan en boekte 0,0 resultaten. Nu wil ik dat wel, en dus heb ik een schema laten opstellen door een instructeur. Ben benieuwd wat jullie er van vinden! ???

Alle oefeningen doe ik 12x, 10x en 8x.

Dag 1 en dag 3

• Row bent over standing - Barbell
  • Assisted pull-up machine
  • Deadlift - Barbell
  • Biceps curl standing, alternated - DBs
  • Biceps curl standing -Ez bar
  • Hammer Curl, alternated - DBs
  • Lunge, om en om - DBs
  • Squat - Barbell
  • Abdominal crunch machine
  • Rotary torso machine
  • Knee raise - Captain's chair

Dag 2 en dag 4

• Bench press - Barbell
  • Bench press inclined - DBs
  • Crossover - Pulley
  • Triceps extension lying - DBs
  • Triceps push down - Pulley
  • Triceps dip machine
  • Shoulder Press zittend - DBs
  • Side Raise Standing - DBs
  • Upright Row,smal - Barbell
  • Abdominal crunch machine
  • Side bends, links - DB
  • Side bends, rechts - DB
  • Knee raise - Captain's chair

Wegens een blessure aan mijn voet heb ik hardlopen op stil gezet. Ben wel van plan 2 keer per week wat cardio te doen na het trainen (het liefst zwemmen of de roeimachine).

Ik doe dit schema nu 3 weken, het gaat best goed. Ik ga zelfs al langzaam wat vooruit.

Graag feedback op het schema! Hoop dat ik ook antwoord kan krijgen op de volgende vragen:

- Ik heb uitgerekend dat ik 3700 calorieen per dag moet eten. Tot nu toe gaat dit prima. Is het dan ook goed om 4000 calorieen op trainingsdagen te eten en 3400 op rustdagen? Of is dit niet aan te raden?

-Wat vinden jullie er van dat ik 4 x per week buik train? Het leek me zo veel.

-Ik zou eigenlijk wel een dag 5 er bij willen doen. Zou je dan aanraden om daar een dag voor benen van te maken?

Verbaast me dat er toch nog veel mensen een schema laten maken door hun sportinstructeur...
De meeste sportinstructeurs maken echt bullshit schema's, waaronder deze hierboven.
Sorry maar 6 oefeningen biceps en 6 oefeningen triceps per week...

Jij bent nog een beginner. Je bent veel beter af met een fullbody schema.
Kijk eens naar Ice Cream 5x5. Dit schema is speciaal gemaakt voor beginners om kracht en massa mee op te bouwen.
Hier ga je sowieso resultaat mee boeken, mits jouw voeding OK is.

Antwoord op jouw vragen:

-ik ga er vanuit dat jouw doel bulken is, spiermassa opbouwen dus. Om spiermassa op te bouwrnmoet je boven onderhoud eten. Ik zou op trainingsdagen 300-500 kcals boven onderhoud gaan eten en op rustdagen 3700 kcals.
Overigens zijn er ook mensen die elke dag 300-500 kcals boven onderhoud eten, kan ook prima.

-4 x per week buik is niet nodig, je buik is ook een spier die rust nodig heeft. Bij het fullbody schema die ik je heb aangeraden kan je na elke training je buik trainen, is 3 x per week.

-niet meer van toepassing

• Topic Starter Topic Starter
Verbaast me dat er toch nog veel mensen een schema laten maken door hun sportinstructeur...
De meeste sportinstructeurs maken echt bullshit schema's, waaronder deze hierboven.
Sorry maar 6 oefeningen biceps en 6 oefeningen triceps per week...

Jij bent nog een beginner. Je bent veel beter af met een fullbody schema.
Kijk eens naar Ice Cream 5x5. Dit schema is speciaal gemaakt voor beginners om kracht en massa mee op te bouwen.
Hier ga je sowieso resultaat mee boeken, mits jouw voeding OK is.

Antwoord op jouw vragen:

-ik ga er vanuit dat jouw doel bulken is, spiermassa opbouwen dus. Om spiermassa op te bouwrnmoet je boven onderhoud eten. Ik zou op trainingsdagen 300-500 kcals boven onderhoud gaan eten en op rustdagen 3700 kcals.
Overigens zijn er ook mensen die elke dag 300-500 kcals boven onderhoud eten, kan ook prima.

-4 x per week buik is niet nodig, je buik is ook een spier die rust nodig heeft. Bij het fullbody schema die ik je heb aangeraden kan je na elke training je buik trainen, is 3 x per week.

-niet meer van toepassing

Bedankt voor je antwoord. Ik ben overgestapt op StrongLifts 5x5. Heb er voor gekozen om de armoefeningen er bij te doen (dips en pullups) en doe er na een half uur cardio.

Verbaast me dat er toch nog veel mensen een schema laten maken door hun sportinstructeur... De meeste sportinstructeurs maken echt bullshit schema's, waaronder deze hierboven.
Hoe vaak ik dat al tegen beginners heb moeten uitleggen ... En geen kat die het geloofd.

En dan lig je zelf 3 jaar in de lappenmand en kom je daarna terug trainen. Na die 3 jaar is mijn progressie nog beter te zien dan diegene die die 3 jaar met het schema van de sportinstructeur verder hebben getraind.

Gisteren nog zo'n BS verhaal: Hij was iemand een gecombineerde isolatie oefening aan het aanleren. (alternating deltoid raise) Volgens hem was dat een zeer goede compound oefening voor de schouders.
Zucht ... Geeft wel een idee van het niveau.

---------- Toegevoegd om 15:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:04 ----------

Bedankt voor je antwoord. Ik ben overgestapt op StrongLifts 5x5. Heb er voor gekozen om de armoefeningen er bij te doen (dips en pullups)
Waarom? Ben je bang dat je armen niet voldoende groeien met je 5x5 programma? Daarbij zijn pull-ups vooral voor de rug. Die heb je dus toevallig wel goed gekozen. ;) Dips zijn anders ook geen slechte assistentie. Maar voor een beginner die elke keer wat zwaarder gaat zou SL 5x5 toch zwaar genoeg moeten zijn om lekker uitgeput te geraken.
en doe er na een half uur cardio.
Niet moe genoeg van je SL 5x5? Zwaarder trainen!!

Terug
Naar boven