MuscleMeat

Mijn cutprogramma..

Casplantje

Dutch Bodybuilder
Waardering
13
Lengte
1m80
Massa
70kg
Vetpercentage
12%
Hallo daar.

Momenteel ben ik bezig met mijn (eerste) cutperiode. Nou vind ik het helemaal niet moeilijk om af te vallen, want ik heb een uitstekende discipline en zou mezelf voor ‘het hogere doel’ zonder moeite kunnen ‘uithongeren’. Maar ik probeer het natuurlijk op een langzame, voorzichtige manier te doen zodat ik mijn net opgebouwde hoeveelheid spier niet al te veel aantast tijdens het afvallen. Ik ben echter maar 4 kilo afgevallen in 4 weken. Nou vind ik dat niet eens zo’n ramp, want ik heb geduld. Maar… nu ben ik afgelopen week juist een halve kilo aangekomen, terwijl ik niet zozeer meer calorieën naar binnen heb gewerkt (of minder verbrand). Ik heb hieronder een beetje een schema dat ik grofweg aanhoud op de dagen dat ik niet train. Op welk punt zou ik de meeste winst kunnen behalen?

Mijn voedingsschema met het aantal calorieën tussen haakjes
7 uur:
375g magere kwark Zaanse hoeve (232.5)
1 volkoren boterham, margarine, ontbijtspek (76 + 18 + 36)
1 kiwi (46)

10 uur:
1 volkoren boterham, margarine, kipkerrie salade (76 + 18 + 41)
1 winterwortel (47)

11.30 uur:
200g magere kwark Zaanse hoeve (124)
1 volkoren boterham, margarine, aubergine spread (76 + 18 + 45)
1 winterwortel (47)

12.30 uur:
1 appel (62)

13.30 uur:
1 volkoren boterham, margarine, ontbijtspek (76 + 18 + 36)
1 winterwortel (47)

15.00 uur:
200g magere kwark Zaanse hoeve (124)
1 volkoren boterham, margarine, kipkerrie salade (76 + 18 + 41)
1 winterwortel (47)

18.00:
90g zilvervliesrijst/volkoren pasta of 375g aardappelen (323 / 317 / 320)
150g vlees (varieert, afgelopen week toevallig 'magere runderlap', komt op 155 calorieën)
2 winterwortels (94)

20.00:
100g magere kwark Zaanse hoeve (62)
1 winterwortel (47)

22.00:
1 winterwortel (47)

23.00:
500g magere kwark C1000 basis (250)

Als ik dit optel, kom ik op zo’n 2420 calorieën. Ik besef me dat ik niet het magerste broodbeleg eet, maar dat komt omdat ik wil zorgen dat ik in ieder geval nog wat vetten binnenkrijg. Als ik dat zou vervangen door bijv. schouderham, levert dat natuurlijk wel wat winst op, maar niet heel erg veel.

Eet ik teveel koolhydraten? (5 boterhammen, ca. 90g rijst en 2-3 stuks fruit is toch niet overdreven dacht ik zo) Eet ik teveel kwark? Dat is namelijk wel de meest betaalbare eiwitbron voor een arme student.. Ik kan het me echt niet veroorloven om me de hele dag vol te stouwen met kipfilet..

Waar ga ik de mist in? Hopelijk hebben jullie wat advies. Thanks in advance!

Waarom wil je verder afvallen? je bent al zo licht....
Ik zou eerder proberen wat schoner te gaan eten en hard trainen zodat je spieren aanzet.

• Topic Starter Topic Starter
Ik woog eerst 49kg. Ik ben in no time naar 68kg gegaan. Daarbij heb ik best wat spier opgebouwd, maar ook een aanzienlijke vetlaag en die bevalt me wat minder. Ik heb wel iemand in de sportschool die me wat advies geeft (met name m.b.t. het trainingsschema) en hij was het wel met me eens dat het tijd was voor een cut-periode.
Ik hoef ook niet zo nodig af te vallen in gewicht, maar ik wil wel meer vet kwijtraken en dat vind ik op dit moment belangrijker dan spier erbij kweken (heb niet de ambitie om overdreven gespierd te worden, wil gewoon een wat meer gemiddeld postuur). Nou vind ik het niet zo moeilijk om af te vallen, maar ik wil dus zo min mogelijk van dat beetje opgebouwde spier verliezen.

Ik herken het wel. Ben zelf in korte tijd van 32 naar 49 gegaan. Dus ja.. weet hoe dat gaat.
Ik heb zelf ook (nog) niet de ambitie BB-er te worden maar gewoon goed en gezond eruit te zien.
Maar gezien je niet al te hoge gewicht zou ik niet teveel cutten. Want ik vermoed dat je er ook best wat spieren mee kwijt kàn raken als je al redelijk laag in gewicht zit. Maar kan het mis hebben.

Uiteraard, uiteraard. Er hoeft niet overdreven veel vanaf. Maar ik heb op het moment een buikje en t**ten. Dan kan er best wat vet vanaf..
En ik weet dat spier kán kwijtraken, maar dat probeer ik dus te voorkomen en daarom hoop ik dus op tips.

Begin dan maar hier mee.

om zicht te krijgen op wat je aan het doen bent... en wat je zou moeten/kunnen doen; maak je een voedingsschema

bereken je behoefte met de sheet

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik een [Link niet meer beschikbaar]
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken

Spek en kip kerrie salade eruit Kipfilet en pindakaas erin
Ontbijt met havermout of brinta met halfvolle melk
Probeer niet al je brood te verdelen. Gewoon ochten tussendoor 2 bth pakken en met lunch 3 a 4
ipv tig keer kwark vervang een paar momenten door tonijn uit blik, kip andere vis oid
waarom elke maaltijd aan de wortelen?
Je kwark in de avond halveren en een goede hand noten erin.

1m80 en 49 kg? dan ben je inderdaad een kas plantje.

Begin dan maar hier mee.

om zicht te krijgen op wat je aan het doen bent... en wat je zou moeten/kunnen doen; maak je een voedingsschema

bereken je behoefte met de sheet

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken
Jep, dit kende ik. Wat ik doe verschilt enorm per dag, dus ik ga uit van een gemiddelde onderhoudsbehoefte van 2500kcal. Ik weet bijna zeker dat ik hier in ieder geval niet ONDER zit.

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik een [Link niet meer beschikbaar]
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken
Ga ik doen.

Spek en kip kerrie salade eruit Kipfilet en pindakaas erin
Dat spek en kipkerrie salade niet de meest calorie vriendelijke keuzes zijn, snap ik. Ik probeer echter een beetje vet in mijn voedingsschema in te houden, vandaar de kipkerrie salade. En ik had nog 2 pakjes ontbijtspek in de koelkast liggen en vind het zonde om weg te gooien. Ga daarna over op de schouderham, zat in de planning (3g vet/100g)
Ontbijt met havermout of brinta met halfvolle melk
Beter dan brood?
Probeer niet al je brood te verdelen. Gewoon ochten tussendoor 2 bth pakken en met lunch 3 a 4
Ik ben inderdaad de boterhammen misschien wat overdreven aan het verdelen. Maar het zou toch in ieder geval geen kwaad kunnen, zou ik denken?
ipv tig keer kwark vervang een paar momenten door tonijn uit blik, kip andere vis oid
Dat is dus met name een keuze o.b.v. de inhoud van de portomonee. Kwark is goedkoop, vlees een stukkie duurder. Maar ik vraag me dus af of de koolhydraten in de kwark me de das om doen..
waarom elke maaltijd aan de wortelen?
Voor de vezels. Maar dit doe ik zeker niet iedere dag op deze manier, dit was een voorbeeld. Als ik met mijn huisgenoten eet, eet ik altijd groente bij de maaltijd (vaak sperzieboontjes of broccoli) en hetzelfde geldt als ik in het weekend bij mijn moeder eet (dan eet ik bij de warme maaltijd vaak >1kg gekookte/gestoomde groente)
Je kwark in de avond halveren en een goede hand noten erin
Loop ik op deze manier niet tegen een eiwit tekort aan in de nacht?

Dankjewel! Op dit soort tips zat ik wel een beetje te wachten..

WTF srs? ga eten man! of clean bulken zou nog beter zijn!

WTF srs? ga eten man! of clean bulken zou nog beter zijn!

Ik krijg 2400 calorieën binnen. Dat is echt niet weinig als je wat vet wil kwijtraken. Toen mijn doelstelling was om wat meer spiermassa op te bouwen, zat ik hier ver boven (3500-4000kcal) en zo heb ik 20kg aan massa erbij gekregen. Het ging hierbij wel om wat meer vet dan gewenst en daar wil ik nu vanaf. Is dat zo'n rare gedachte? Ik heb niet de ambitie om een bodybuilder te worden. Ik wilde alleen wat meer spier opbouwen (en ik ben tevreden over hoe mijn armen/schouders/borstkas er nu uit zien), maar ik wil ook mijn sixpack weer terug, die ik voorheen ook had.. simpelweg door mijn zeer zeer lage vetpercentage destijds.

Met clean bulken... daarmee bedoel je spier aanmaken zonder dat je vet percentage omhoog gaat? Mij was toch echt verteld dat het onmogelijk was om spiermassa te kweken zonder ook een vetlaag op te bouwen..

Ik krijg 2400 calorieën binnen. Dat is echt niet weinig als je wat vet wil kwijtraken. Toen mijn doelstelling was om wat meer spiermassa op te bouwen, zat ik hier ver boven (3500-4000kcal) en zo heb ik 20kg aan massa erbij gekregen. Het ging hierbij wel om wat meer vet dan gewenst en daar wil ik nu vanaf. Is dat zo'n rare gedachte? Ik heb niet de ambitie om een bodybuilder te worden. Ik wilde alleen wat meer spier opbouwen (en ik ben tevreden over hoe mijn armen/schouders/borstkas er nu uit zien), maar ik wil ook mijn sixpack weer terug, die ik voorheen ook had.. simpelweg door mijn zeer zeer lage vetpercentage destijds.

Met clean bulken... daarmee bedoel je spier aanmaken zonder dat je vet percentage omhoog gaat? Mij was toch echt verteld dat het onmogelijk was om spiermassa te kweken zonder ook een vetlaag op te bouwen..

Klopt, maar je kunt de hoeveelheid vet wel erg beperken door je calorisch overschot niet te hoog te laten worden.
Wat is je vetpercentage nu dan? Kan me amper voorstellen dat je veel vet hebt bij 65kg op 1m80...

Klopt, maar je kunt de hoeveelheid vet wel erg beperken door je calorisch overschot niet te hoog te laten worden.
Wat is je vetpercentage nu dan? Kan me amper voorstellen dat je veel vet hebt bij 65kg op 1m80...

Hmm.. Ik weet niet of ik nog een keertje ga 'bulken', maar mocht het zover komen dan ga ik dat dan wel proberen met een wat lager calorie-overschot.
Ik weet mijn vetpercentage niet exact. Dat zou ik dan bij de dokter moeten laten meten of iets dergelijks? Lijkt me niet dat ze dat zomaar doen..
Uiteraard ben ik niet moddervet, maar ik kan wel duidelijk een vetlaag zien die er eerst niet was. En door mijn lage vetpercentage van voorheen had ik altijd zichtbare buikspieren en dat is nu niet meer het geval. Daarom is het nu de doelstelling om die weer terug te krijgen.
Overigens, mijn botdichtheid is heeeeeeeel erg laag (genetisch bepaald, heeft iedereen in mijn familie). Daarom ben ik dus altijd lichter dan mijn postuur wil doen vermoeden. Waar veel mensen zich beklagen over zware botten, heb ik dus letterlijk lichte botten.

Als je wat foto's plaats van je lichaam kunnen we hier je vetpercentage ook wel schatten.
Vaak zie je bij dunne mensen (waaronder ikzelf voorheen) de buikspieren puur en alleen door het lage vetpercentage.
De buikspieren zijn niet ontwikkeld, maar alleen zichtbaar vanwege magerheid. Zodra je goed gaat trainen en je buikspieren zich ontwikkelen komen ze weer tevoorschijn.
Vetpercentage meten kun je ook zelf doen met een caliper (huidplooi meter)

Ik heb nu even geen camera tot mijn beschikking. Ik zal dit weekend eens wat kiekjes maken en hopelijk kan dan een schatting van mijn vetpercentage worden gegeven.
Ik weet dat mijn lage vetpercentage de hoofdreden was dat mijn buikspieren voorheen zichtbaar waren. Maar inmiddels ben ik over het hele lichaam een stuk(je) gespierder dan eerder, dus als ik mijn vetpercentage terugdring naar 7% (gok ik zo), zouden mijn buikspieren ook wel weer zichtbaar moeten zijn. Hoop ik..

Geen verwijt, maar een waarschuwing:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Als je wat foto's plaats van je lichaam kunnen we hier je vetpercentage ook wel schatten.
Vaak zie je bij dunne mensen (waaronder ikzelf voorheen) de buikspieren puur en alleen door het lage vetpercentage.
De buikspieren zijn niet ontwikkeld, maar alleen zichtbaar vanwege magerheid. Zodra je goed gaat trainen en je buikspieren zich ontwikkelen komen ze weer tevoorschijn.
Vetpercentage meten kun je ook zelf doen met een caliper (huidplooi meter)

Hier een foto van de voorkant en de zijkant. Zou je een schatting van mijn vetpercentage kunnen geven?
241un9h.png

24zcbkm.jpg

Laatst bewerkt:
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik schat zo'n 15%.
Het lijkt misschien meer omdat je spiermassa nog niet ontwikkeld is.
Ga hard trainen en richt je vooral op de compound oefeningen.
Daarbij ietsje boven onderhoud eten (begin met 250 tot 350 kcal ongeveer).

Skinnyfat is gonna skinnyfat.

OT: lange weg te gaan maar 't is goed dat je begint! Zou overigens gewoon eerst massa gaan pakken.

Ik zou inderdaad gewoon goed gaan eten en hard gaan trainen.

Denk dat je dan vanzelf je doel gaat behalen.
Niet te veel boven je onderhoud, maar zoals al eerder gezegd +- 300 kcal

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik schat zo'n 15%.
Het lijkt misschien meer omdat je spiermassa nog niet ontwikkeld is.
Ga hard trainen en richt je vooral op de compound oefeningen.
Daarbij ietsje boven onderhoud eten (begin met 250 tot 350 kcal ongeveer).

15%? Ai..... Ik had wel verwacht boven de 10% te zitten, maar 15% had ik niet verwacht. Maar goed, gewoon blijven doorgaan en dan gaat dat percentage vanzelf wel omlaag. Thanks!

Skinnyfat is gonna skinnyfat.

OT: lange weg te gaan maar 't is goed dat je begint! Zou overigens gewoon eerst massa gaan pakken.
Wat bedoel je met 'skinnyfat is gonna skinnyfat'?
Mijn doelstelling is dus niet om bodybuilder te worden. Ik ben tevreden met wat ik aan spier erbij heb gekregen (ook al is dat niet veel), alleen niet met mijn buik. Dus ik snap wel dat iedereen zegt dat ik clean moet gaan bulken, maar ik hoef dus niet zonodig heel gespierd te worden. Mijn doelstelling is nu gewoon om die vette pens kwijt te raken en daarna kijk ik wel verder.

Ik zou inderdaad gewoon goed gaan eten en hard gaan trainen.

Denk dat je dan vanzelf je doel gaat behalen.
Niet te veel boven je onderhoud, maar zoals al eerder gezegd +- 300 kcal
Mijn doel is dus buikvet kwijtraken. Dus dan kan ik natuurlijk beter niet boven mijn onderhoud gaan zitten. Als ik nadat ik die buik kwijt ben erachter kom dat ik tóch gespierder zou willen worden, ga ik dan wel clean bulken.

Terug
Naar boven