Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader, en de Zoon en de Heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. [1]
Jezus aan Matteus...
Ik denk dat ze dus wel degelijk op wereld macht uit zijn.
[
Absoluut...de wereld was een stuk kleiner. Letterlijk soms maximaal de regio
waarin men geboren was. Het was uiterst zeldzaam dat mensen verder reisden dan de omliggende steden. Dan past dat soort religie ook beter in het wereldbeeld.
Met de toenemende reismogelijkheden en de mondialisering botst de oude visie op de maatschappeljike realiteit.
++
Precies wat ik bedoel...complete onwetendheid.
Klopt...cijfers komen uit India...maar zijn naar ons geexporteerd via de islamitische wereld. Evenals irrigatie...een techniek die in de middeleeuwen overigens vaak verboden werd door de kerk....dus na de val van Rome en het uiteenvallen van het Romeinse rijk.
Overigens is Cijfer een verbastering van de arabische benaming.
---------- Toegevoegd om 19:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:56 ----------
Molukker is de benaming voor inwoners van de Molukken...als je die term dus gebruikt doel je daarop. Ik ben benieuwd wat jullie als indicatie voor inwoners van de Molukken gebruiken, maar ik heb even bij mijn Belgische collega's uit Gent en Antwerpen gevraagd...en die daar noemen die mensen dan ook gewoon Molukker. Dat je plaatselijke dialect dus een woord neemt en er een andere betekenis aan toe kent is niet ons probleem. Dat jullie de agarische betekenis hechten aan het woord als in de zin van Oosterling geeft aan hoe ontzettend weinig de taal is meegegroeid met de tijd...