MuscleMeat

Moslims zijn onwetendheid van autochtonen zat

Yzord

VIP ŸžõrЙ
Elite Member
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
167
Lengte
1m76
Massa
100kg
AMSTERDAM - Turkse en Marokkaanse jongeren worden moe van het negatieve beeld en de onwetendheid van autochtonen over de islam. Ze zijn het zat om zich steeds te moeten verantwoorden over hun religie en hun afkomst. Zelf hebben de moslimjongeren overigens ook niet bepaald een positief beeld over Nederlandse leeftijdgenoten maar ze stellen zich wel tolerant op, vinden ze.
Dat is een van de bevindingen die naar voren komt in het onderzoek 'Van Allah tot Prada', over de identiteit, leefsT en geloofsbeleving van Turkse en Marokkaanse jongeren tussen de 14 en 29 jaar in Amsterdam en Leiden. Directeur S. Harchaoui van Forum, het instituut voor multiculturele ontwikkeling, overhandigde de studie maandag aan burgemeester Cohen van Amsterdam.
Rode draad in het onderzoek is dat er geen rode draad is. Jonge moslims zijn geen homogene groep, want ze variëren enorm in gedrag, houding, identiteit, opleiding, geloofsbeleving en toekomstverwachtingen. Niet alleen tussen jonge Turken en Marokkanen is er een grote verscheidenheid maar ook binnen de twee etnische groepen zelf. Generalisaties zijn niet te vermijden: zo zouden Turken doeners zijn en Marokkanen dromers en ook hebben jongens een negatiever en minder realistisch toekomstbeeld dan meisjes.
Voor een flink deel komen de ervaringen overeen met die van autochtone jongeren: vmbo'ers zijn onbestemder over hun toekomst dan hun leeftijdgenoten op havo en vwo. Ook is het logisch dat voor velen de zekerheid toeneemt zodra ze ouder worden. Tegelijk zijn er bekende verschillen zoals het belang van de maagdelijkheid voor moslimmeisjes, de sociale druk bij de partnerkeuze en de loyaliteit naar de ouders en familie. Dit is voor autochtone jongeren veel minder of helemaal niet aan de orde.
Internet wordt steeds belangrijker in het leven van moslimjongeren. Daarbij trekken niet radicale islamitische teksten de aandacht maar vooral de andere coïtuse. Vooral voor moslimmeisjes is dit een manier om hun sociale isolement te verkleinen en (virtuele) contacten te leggen.
Verder blijkt dat jonge Turken en Marokkanen vaak hun eigen groep opzoeken in hun vrije tijd, ook al kennen ze autochtonen. Tegelijk zijn jonge moslims met een gemengde vriendenkring het meest tolerant. Andersom geldt dat jeugdigen op een islamitische school, die bijna niet in contact komen met andersgestemden, het minst tolerant zijn tegenover niet-islamitische leeftijdgenoten.
Het geloof is bijna altijd belangrijk voor de identiteit, maar daarin speelt de moskee geen belangrijke rol. Vooral jongens gaan naar de moskee, maar vaak alleen om de gezelligheid. Problemen worden niet met de imam aangekaart maar eerder met vrienden. De onderzoekers vragen zich sterk af of meer jongeren de moskee zouden bezoeken als de preek in het Nederlands zou worden gehouden.
Overigens geven vrijwel alle jongeren aan dat zij in Nederland willen blijven, ondanks het toegenomen onbehagen sinds september 2001 en nog sterker na de moord op Theo van Gogh eind 2004. Het woord integratie kunnen ze niet meer aanhoren. Moslimjongeren willen gewoon hun ding doen en hun eigen leven leiden, net als anderen.
Om enige lijn aan te brengen, hebben de onderzoekers de moslims verdeeld in drie clusters van jeugdigen, studenten en jongvolwassenen. Tegelijk zijn vijf typeringen bedacht die door de leeftijdsgroepen heen lopen: neo-orthodoxen (die uitgaan van de kracht van geloof en carrière), conformisten (de veiligheid van geloof en traditie), escapisten (vluchtig en perspectiefloos), flexibelen (genot zonder conflict) en hedonisten (vrijheid en genot).
Voor het onderzoek zijn negentien sleutelfiguren ondervraagd die van binnenuit inzicht hebben in 21 jongerennetwerken uit Amsterdam en Leiden. In totaal zijn daardoor ongeveer 1250 moslimjongeren vertegenwoordigd in de studie. Forum wil het onderzoek later uitbreiden met andere etnische groepen uit meer delen van Nederland.

:orly:

Zelf hebben de moslimjongeren overigens ook niet bepaald een positief beeld over Nederlandse leeftijdgenoten maar ze stellen zich wel tolerant op, vinden ze.

Dit hoeft geen bash topic te worden (liever helemaal niet), maar ik vind deze uitspraak wel ver gaan.

laten we wel wezen, als ik bij mezelf op het werk kijk zie ik moslima's met hoofddoek en moslims met baarden, rustige mensen waar je geen last van hebt, en een groep hangmarokkanen die loopt te janken als je ze voor de deur wegstuurt, inmiddels niet meer, moslim zijn heeft bijkomende voordelen:D

denk dat ik hiermee mijn mening wel heb samengevat toch?

Zelf hebben de moslimjongeren overigens ook niet bepaald een positief beeld over Nederlandse leeftijdgenoten maar ze stellen zich wel tolerant op, vinden ze.

nu begrijp ik de woede van bepaalde mensen wel echt :mad:

Sport2000 zei:
laten we wel wezen, als ik bij mezelf op het werk kijk zie ik moslima's met hoofddoek en moslims met baarden, rustige mensen waar je geen last van hebt,

die stiekem achter gesloten deuren een aanslag beramen :P

owja kleine toevoeging, veel mocro's die daar buiten op straat rondhangen en hun tijd staan te verdoen in portieken, weten geen zak van Islam, met alle respect voor degenen die een uitzondering vormen, maar hier worden 2 zaken met elkaar gemengd die je beter niet kan mengen, want moslims en (probleem)hangjongeren gaat (over het algemeen) niet samen

hebben de nederlanders niet begonnen met slavenhandel?, misschien daarom

JAJAJAAJJA

Sport2000 zei:
owja kleine toevoeging, veel mocro's die daar buiten op straat rondhangen en hun tijd staan te verdoen in portieken, weten geen zak van Islam, met alle respect voor degenen die een uitzondering vormen, maar hier worden 2 zaken met elkaar gemengd die je beter niet kan mengen, want moslims en (probleem)hangjongeren gaat (over het algemeen) niet samen

geef ik je gelijk in , maar als ze gepakt worden proberen ze hun wel goed te praten in naam van de koran

• Topic Starter Topic Starter
Probleem met hangjongeren is dat ze dan sneller naar het extremistische toe trekken, omdat de normale moslims hun niet moeten. Daar zou eens aandacht aan besteedt moeten worden.

koetje zei:
geef ik je gelijk in , maar als ze gepakt worden proberen ze hun wel goed te praten in naam van de koran
en dat is dus waar het probleem ligt, als het uitkomt je geloof erbij halen.
eerst de rebel uithangen en als je erop aangesproken word je gediscrimineerd voelen, ja zo lust ik er ook nog wel een paar.
je bent moslim of je bent het niet, ben je het, doe je best er dan voor. ben je het niet, gedraag je dan tenminste normaal:cool:

roxxe zei:
hebben de nederlanders niet begonnen met slavenhandel?, misschien daarom

JAJAJAAJJA

Noord-Afrikanen waren al de gluiperigste slavenhandelaars sinds de oudheid toen er nog geen sprake was van nederland, maar dit terzijde.

Sport2000 zei:
en dat is dus waar het probleem ligt, als het uitkomt je geloof erbij halen.
eerst de rebel uithangen en als je erop aangesproken word je gediscrimineerd voelen, ja zo lust ik er ook nog wel een paar.
je bent moslim of je bent het niet, ben je het, doe je best er dan voor. ben je het niet, gedraag je dan tenminste normaal:cool:

moslim zijn is niet cool :cool:

Sport2000 zei:
Jij bent echt een toevoeging voor dit board.
Eerlijk waar, jammer dat weinig autochtonen er zo overdenken.
Tunnelvisie wordt dat ook wel genoemd! Jij krijgt iig een dikke vette karma van me.. al zijn het maar 6 puntjes, dat zou echt vermenigvuldigt mogen worden mer 1000.:thumbs:

Blackadder zei:
Noord-Afrikanen waren al de gluiperigste slavenhandelaars sinds de oudheid toen er nog geen sprake was van nederland, maar dit terzijde.

Whut the?
Rechtvaardigd nog niet dat een ander "nog niet bestaand land" dat mag doen(in de toekomst).

even weer ontopic:
Ik las iets over de opleiding. Ik geloof dat mensen van het vmbo over het algemeen al zo'n bepaalde instelling hebben wat betreft het hangen(niet allemaal ofcourse). Maar daar hoef je geen allochtoon voor te zijn.. of mocro, of turk.. of suri etc. Londsdale jongeren hangen ook.. ik heb nog nooit een londsdaler gezien die havo/vwo/hbo/uni heeft gedaan? En als ze dat zouden doen, zouden het dan hangjongeren zijn?
Ik denk dat het verder ligt dan we denken. Alloch of autoch.

Laatst bewerkt:
SageFrancis zei:
Whut the?
Rechtvaardigd nog niet dat een ander "nog niet bestaand land" dat mag doen(in de toekomst).

Ik geef gewoon feiten weer sage, nergens zit er een waardeoordeel verborgen in mijn lap tekst. IK zou degene moeten zijn die karma mag krijgen.

Haha, dat Nederland een aantal 100-jaar terug dingen hebben gedaan waar ze niet trots op mogen zijn is iets ander natuurlijk.
Dat kunnen we niet meer terug draaien, en dat hoeft ook niet. Denk dat een Micheal Jordan blij was dat zijn overgrootouders ooit vanuit Afrika naar Amerika zijn gebracht, want basketbal in Ethiopie is niet zo bekend hoor ;)

Nu niet gelijk allemaal gaan zeiken dat ik het goed vind wat er ooit is gebeurd.

Maar we hebben het nu over de hedendaagse problematiek!

Niemand zegt het? Dan doe ik het maar...

Ze zijn te gast in ons land, of ze hier nu hun hele leven wonen, of willen wonen, het blijven gasten. Alhoewel de tolerantie meer van de nederlander af zou moeten komen, hebben de buitenlanders gewoon te respecteren hoe wij leven, en aanpassen aan onze gewoontes, en niet andersom!

• Topic Starter Topic Starter
Amen

Jup, met Centaur eens. Het is aan het omdraaien, Nederland gaat zich aanpassen aan moslims. Ook al zijn het nu kleine dingen, het is een begin van iets wat helemaal niet goed is.

Terug
Naar boven