MuscleMeat

Muay Thai vraagje

Lorat

Cool Novice
Waardering
0
Ik had een "hevige" discussie in school, over het feit dat ik zou gaan muay thai doen
er was iemand die direct zei dat ik er te breed voor ben en veel te traag ga zijn.
( ik weeg maar 77-79 en ben 177 cm )

Maar dan denk ik bij mezelf er zijn een hele hoop pro's die toch een heel stuk meer als mij wegen en toch nog snel zijn.

Ik accepteer het feit dat ik in het begin mischien niet zo snel zal zijn.
Maar hier komt dus mijn vraag zal ik met de nodige training en toeweiding
toch nog een snelle bokser kunnen worden, zonder al te veel massa te verliezen?

denk dat 78kg bij die lengte niet extreem is,de snelheidsbelemmering zal mee vallen
ik merkte pas echt dat ik trager was geworden toen ik 100kg+ ben geworden

k*t dacht toch echt datk op ''Muay Thai en zn bitches'' drukte :(

Ikzelf ben 81 kg bij 178 cm en ik kan niet echt zeggen dat ik langzamer ben dan de gemiddelde vechters bij ons. Europese vechters zijn uiteraard veel zwaarder dan de Thaise dat moge voor zich spreken en dat betekend uiteraard ook dat je langzamer bent doorgaans, alleen zul je toch nooit tegenover die vechters komen te staan omdat ze niet in jou gewichtsklasse zitten.
Aangezien je toch binnen je eigen gewichtsklasse vecht, sta je tegenover gasten die net zo zwaar zijn als jij zelf.
Maar voor echte muay thai standaarden ben je boven de 80 kg wel echt behoorlijk zwaar, meeste thaise vechters komen niet boven de 70 kg. Maar wat in nederland vaak onder muay thai wedstrijden verstaan wordt, is doorgaans gewoon K-1 waarbij clinchen is toegestaan en daar komen behoorlijk logge lichamen voor :P dus maak je geen zorgen er zullen altijd genoeg vechters in jou gewichtsklasse zijn.

Je hoeft je geen zorgen te maken over je snelheid, dat komt vanzelf. Wel zal je als beginner weinig aan die massa hebben. Verder, laat ze op school maar lekker lullen. Ga naar de gym en je ondervind snel genoeg of je te zwaar bent.
En als je het over de (semi-)professionele jongens hebt, die zijn vaak ook als een plankie begonnen. Zoek maar op hoe Peter Aerts en Ernesto Hoost er begin jaren '90 uitzagen;)
Wanneer je de techniek optimaal beheerst, en je kracht voluit gebruikt ( stoten en trappen vanuit het gehele lichaam, dus dat je de kracht van een rechter stoot ook uit je rechter kuit haalt); dán moet je gaan denken om verder te gainen.

Ikzelf ben 81 kg bij 178 cm en ik kan niet echt zeggen dat ik langzamer ben dan de gemiddelde vechters bij ons. Europese vechters zijn uiteraard veel zwaarder dan de Thaise dat moge voor zich spreken en dat betekend uiteraard ook dat je langzamer bent doorgaans, alleen zul je toch nooit tegenover die vechters komen te staan omdat ze niet in jou gewichtsklasse zitten.
Aangezien je toch binnen je eigen gewichtsklasse vecht, sta je tegenover gasten die net zo zwaar zijn als jij zelf.
Maar voor echte muay thai standaarden ben je boven de 80 kg wel echt behoorlijk zwaar, meeste thaise vechters komen niet boven de 70 kg. Maar wat in nederland vaak onder muay thai wedstrijden verstaan wordt, is doorgaans gewoon K-1 waarbij clinchen is toegestaan en daar komen behoorlijk logge lichamen voor :P dus maak je geen zorgen er zullen altijd genoeg vechters in jou gewichtsklasse zijn.

Onder K-1 regels is clinchen niet toegestaan. Onder Muay Thai regels wel. Verder zijn lang niet alle wedstrijden in Nederland onder K-1 regels.

ga op mma, bulk lekker nog 20kg bij(goede kg natuurlijk), en leg al die smalle muay thai-gasten binnen de minuut in een knoop.

Talk to the armbar, b*ch.

Onder K-1 regels is clinchen niet toegestaan. Onder Muay Thai regels wel. Verder zijn lang niet alle wedstrijden in Nederland onder K-1 regels.

Ik bedoelde hiermee dat er in NL vrijwel nooit onder volwaardige Muay Thai regels wordt gevochten, tenminste ik heb nog nooit wedstrijden gezien waar het gebruik van ellebogen was toegestaan. En dat is nou juist het unieke aan Muay Thai, als je dat weglaat hou je kickboxen over met clinchen ;)

Ik zit nu rond de 90kg en ben bijna 2 meter. Nooit ergens last van gehad, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik niet op pro niveau zit. Als je wat kleiner bent dan ben je waarschijnlijk wel wat sneller.

als je dat weglaat hou je kickboxen over met clinchen
Ja dat is het wel zo'n beetje in Nederland. Niet echt extreem.

Ik bedoelde hiermee dat er in NL vrijwel nooit onder volwaardige Muay Thai regels wordt gevochten, tenminste ik heb nog nooit wedstrijden gezien waar het gebruik van ellebogen was toegestaan. En dat is nou juist het unieke aan Muay Thai, als je dat weglaat hou je kickboxen over met clinchen ;)

Juist.. nu ik het nog een keer lees, begrijp ik waar je het over had;) Maar er zijn in Nederland wel wedstrijden onder full muay thai rules, maar komen, zoals jij af aangaf, weinig voor.
Zelf ben ik van mening, dat het gebruik van ellebogen geen toevoeging heeft voor de sport. Deze techniek wordt zelden gebruikt, is moeilijk uitvoerbaar, en je stelt je kwetsbaar op naar je tegenstander bij het gebruik. Verder kan je je tegenstander ernstig letsel toebrengen. Het blijft wel een sport.
Er zijn trouwens nog wel een paar kleine verschillen tussen K-1 en full muay thai regels. Bijvoorbeeld, in de K-1 mag je nog maar met één knie in komen.

Sorry dat ik deze thread even 'kaap', maar ik wil binnenkort beginnen met thai/kickboxen. Nu zeggen sommige personen dat ik daardoor veel spiermassa zal kwijtspelen. Klopt dit? En hoe kan ik dit tot een minimum beperken?

Meer eten.

Juist.. nu ik het nog een keer lees, begrijp ik waar je het over had;) Maar er zijn in Nederland wel wedstrijden onder full muay thai rules, maar komen, zoals jij af aangaf, weinig voor.
Zelf ben ik van mening, dat het gebruik van ellebogen geen toevoeging heeft voor de sport. Deze techniek wordt zelden gebruikt, is moeilijk uitvoerbaar, en je stelt je kwetsbaar op naar je tegenstander bij het gebruik. Verder kan je je tegenstander ernstig letsel toebrengen. Het blijft wel een sport.
Er zijn trouwens nog wel een paar kleine verschillen tussen K-1 en full muay thai regels. Bijvoorbeeld, in de K-1 mag je nog maar met één knie in komen.

Klopt er zijn idd nog wat meer kleine verschillen.

Persoonlijk vind ik ellebogen ideale wapens in de 'strijd', vooral op korte afstand als je eigenlijk te dicht bij staat om nog een fatsoenlijke stoot te maken. En ze zijn ideaal om in sommige gevallen uit de clinch te komen bijv.
Bovendien scoor je nergens zo makkelijk een KO mee, als met een elleboog. Al zullen dit wel vaak TKO's zijn en daar heb heb je gelijk, dat is niet altijd gewenst, het blijft een sport idd en het moet niet teveel 'bloodsport' worden :P

Sorry dat ik deze thread even 'kaap', maar ik wil binnenkort beginnen met thai/kickboxen. Nu zeggen sommige personen dat ik daardoor veel spiermassa zal kwijtspelen. Klopt dit? En hoe kan ik dit tot een minimum beperken?

Het is een ontzettend zware sport, met name conditioneel gezien. Met andere woorden je doet er een behoorlijk zwaar stukje cardio bij als je deze sport gaat beoefenen. Dus de oplossing is gewoon krachttraining blijven doen (zorgen dat de spiermassa die je hebt voor je lichaam noodzakelijk blijft) voldoende blijven eten en misschien iets minder cardio ernaast (als je dat deed natuurlijk)

Klopt er zijn idd nog wat meer kleine verschillen.

Persoonlijk vind ik ellebogen ideale wapens in de 'strijd', vooral op korte afstand als je eigenlijk te dicht bij staat om nog een fatsoenlijke stoot te maken. En ze zijn ideaal om in sommige gevallen uit de clinch te komen bijv.
Bovendien scoor je nergens zo makkelijk een KO mee, als met een elleboog. Al zullen dit wel vaak TKO's zijn en daar heb heb je gelijk, dat is niet altijd gewenst, het blijft een sport idd en het moet niet teveel 'bloodsport' worden :P

Op de kleine ruimte gebruik ik liever me knieën. Zeker in de clinch, als je je tegenstander al vast hebt; kan je hem naar beneden drukken en je knieën omhoog gooien. Ellebogen, heb ik, tot zover ik me kan herinneren, één keer echt gebruikt. Maar ik vind de flow ook niet lekker lopen, bij combinaties met een elleboog. Tevens is het ook niet toegestaan om met je rug naar de tegenstander te staan (zoals bij MMA wel kan gebeuren, en ook toegestaan is), dus kan je 'em louter gebruiken in een neerwaartse beweging, wanneer je recht naar je tegenstander staat. En dan moet jij jezelf kwetsbaar opstellen, binnen zijn bereik, om tot een goede elleboogstoot te komen.

Zie ook http://forum.dutchbodybuilding.com/f134/lijpste-vechtsport-foto-ooit-gezien-hebt-208082/ ;)

Je kunt ook heel effectief uppercuts maken met je ellebogen hoor! En horizontale stoten uiteraard, neerwaarts ben ik idd ook geen fan van omdat dit idd de snelheid eruit haalt. Het is ook maar net wat je ligt en wat je prettig vindt om te gebruiken, ik vind het zelf heel prettig en effectief en voeg ook altijd ellebogen toe in het schaduwboksen, zo krijg je er ook meer 'feel' voor en gaat het ook soepeler.
Maar het is een haat-liefde verhouding want ik ontvang ze zelf liever niet :P

Ten eerste je bent zeker niet te zwaar, ten tweede als je ook training doet voor het verbeteren van je snelheid moet het al helemaal geen probleem zijn. Succes

je kan groeien en sneller zijn als je gerichter traint op wedstrijden

ja ik ben zelf 162cm en weeg 73 kg en merk echt dat ik veel stroever en langzamer ben dan jaren terug. Ook gaan die k*t handschoenen echt zwaar wegen aan je armen,zwaarder dan toen ik lichter was lol

Terug
Naar boven