XXL Nutrition

Multivitamine met teveel vit. B6!!! :S

de grens is 200 mg per dag.
Dit topic gaat weer helemaal nergens over.

• Topic Starter Topic Starter
Onze packs zijn natuurlijk gericht op fanatieke sporters welke meer nodig hebben dan de doorsnee persoon. Het is dan niet meer dan logisch dat deze packs hoog gedoseerd zijn.

Het is een beetje hetzelfde verhaal als met eiwitten en creatine. De onderzoeken zijn 9/10 keer op huisvrouwen uitgevoerd en geven dus totaal geen realistisch beeld. Verder zijn er controles en richtlijnen van de VWA waar aan gehouden moet worden. :)

-Leon

Sorry maar dit vind ik een grappig antwoord.

Wat heeft eiwitten en creatine met vitamines te maken??!!!

Eiwitten, koolhydraten en calorieën verbrand je maar vitaminen verbrand je toch niet???

En een te hoog van bepaalde vitamines kan schadelijk zijn voor het lichaam!

---------- Post toegevoegd Sat 15 Oct 2011 om 21:19 ----------

de grens is 200 mg per dag.
Dit topic gaat weer helemaal nergens over.

Ik denk dat jij ook één van die sponsors bent die de supplementen-verkoop beschermt? :rolleyes:

Waar in godsnaam staat er ergens dat de grens 200mg per dag is?

Laat maar zien en dan zal ik terug reageren...

---------- Post toegevoegd Sat 15 Oct 2011 om 21:22 ----------

Oja, voor sporters moet je soms 6000% van je ADH binnen krijgen? Dat is toch gewoon overdreven en nergens goed voor. Als ik ernaast zit hoor ik het graag. :)

Ja precies!

We hebben het niet over eiwitten en koolhydraten, noch over de hoeveelheid calorieën die men dagelijks eet!

We hebben het over vitaminen, en teveel van sommige vitaminen kan schadelijk zijn :S

---------- Post toegevoegd Sat 15 Oct 2011 om 21:23 ----------

Alle supplementen en voeding die in Nederland verkocht worden staan onder controle van het VWA (Voedsel en Waren autoriteit). In Nederland mogen supplementen die eventueel schadelijk kunnen zijn dus niet zonder doktersrecept verkocht worden.

Wel zijn veel vitaminen supplementen zwaar overgedoseerd, wat natuurlijk nergens voor nodig is. Daarom raad ik altijd MutliVit van XXL aan, de makers daarvan hebben reële hoeveelheden in hun product gestopt, en geen gigantische overdosis omdat dat 'stoer' op het etiket staat.

Thanks man, deze ziet er al beter uit...

Maar effe serieus nu..

Als het allemaal echt zo slecht zou zijn.... Had B&F dit allang niet meer verkocht.
Dan waren er namelijk allang klachten/aanklachten geweest....
Als iemand in elkaar stort, afgevoerd word naar het ziekenhuis, daar word bloed geprikt en geconstateerd dat de B6 te hoog is door dit product.... Kan B&F zijn spullen inpakken..

Maak liever een topic over de gebruikerservaringen van dit product ipv jezelf helemaal gek te maken door sommige antwoorden hier..

Wat ik al eerder schreef.. volgens wikipedia en vitamins-supplements.org is het veilig tot 200mg per dag:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pyridoxine
http://www.vitamins-supplements.org/vitamin-B6-pyridoxine.php

En volgens het Amerikaanse National Institutes of Health is de zgn Tolerable Upper Intake Level voor 19+ jaar 100 mg: http://ods.od.nih.gov/factsheets/vitaminb6/#h8 (zie tabel 3).

Laatst bewerkt:
Sorry maar dit vind ik een grappig antwoord.

Wat heeft eiwitten en creatine met vitamines te maken??!!!

Eiwitten, koolhydraten en calorieën verbrand je maar vitaminen verbrand je toch niet???

En een te hoog van bepaalde vitamines kan schadelijk zijn voor het lichaam!

---------- Post toegevoegd Sat 15 Oct 2011 om 21:19 ----------

Ik denk dat jij ook één van die sponsors bent die de supplementen-verkoop beschermt? :rolleyes:

---------- Post toegevoegd Sat 15 Oct 2011 om 21:22 ----------

Ja precies!

We hebben het niet over eiwitten en koolhydraten, noch over de hoeveelheid calorieën die men dagelijks eet!

We hebben het over vitaminen, en teveel van sommige vitaminen kan schadelijk zijn :S

---------- Post toegevoegd Sat 15 Oct 2011 om 21:23 ----------

Thanks man, deze ziet er al beter uit...

Wat ik ermee bedoel is dat een te hoog aantal eiwitten, creatine etc. etc. in dit soort onderzoeken ook altijd als ''schadelijk'' eruit komt.

Veel van deze onderzoeken zijn gewoon niet 100% toepasbaar op sporters. :)

-Leon

Oja, voor sporters moet je soms 6000% van je ADH binnen krijgen? Dat is toch gewoon overdreven en nergens goed voor. Als ik ernaast zit hoor ik het graag. :)

Inderdaad. Misschien hebben sporters zelfs minder snel een tekort omdat ze veel meer energie verbruiken en daardoor meer eten en dus meer vitamines en mineralen binnenkrijgen. (Moeten ze natuurlijk niet teveel calorieën uit dextrose en andere geraffineerde voeding halen ;) ).

Als je excessief zweet kan je wel weer behoorlijk wat mineralen kwijtraken. Misschien meer dan je er zo 1-2-3 weer bij eet. Dat zou dan vooral gelden voor het mineraal magnesium. Laat dat nou erg laag gedoseerd zijn in de meeste multi's.

Kris :)

officiële EFSA upper limit

Zie bij deze link de 'upper limits' door dé officiële Europese autoriteit de EFSA. Voor vitamine B6 dus 25 mg:

http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Aanbevolen_dagelijkse_hoeveelheid

Wat ik al eerder schreef, de geleerden zijn het er niet over eens waar de grens precies ligt, meest gangbaar is 100mg. Voor de zekerheid is er door de EFSA gekozen voor 25 mg per dag voor lange termijn.

Nogmaals: dit geldt alléén voor B6 als (goedkope) pyridoxine, het geldt niet voor de (dure) P-5-P variant. Het heeft met de omzetting van de eerste in de tweede te maken. Niet bij iedereen verloopt die altijd even goed en dan zou er dus prydoxine over kunnen blijven wat mogelijk minder gunstig is. Bij langdurig gebruik

Ik gebruik het Bodybuilding Vitamin Pack van B&F en die bevat 100mg pyridoxine, is dat dan wel veilig bij langdurig gebruik?

Ik gebruik het Bodybuilding Vitamin Pack van B&F en die bevat 100mg pyridoxine, is dat dan wel veilig bij langdurig gebruik?

Hangt er van af aan wie je het vraagt:

In 1993 the European Community Scientific Committee on Food defines intakes of 50 mg vitamin B6 per day as harmful and established tolerable upper intake level of 25 mg/day for adults in 2000.
The Expert Group on Vitamins and Minerals of the Food Standard Agency UK (UK EVM) derived a safe upper level (SUL) of 10 mg/day for a 60 kg adult in 2003.

Groenten en fruit

Beste mensen,

ik zou graag de volgende multivitamine willen aanschaffen,
alle vitaminen en ingrediënten die er inzitten spreken mij enorm
aan behalve 1 iets viel mij op!! Namelijk de dosis van vit. B6.

Zie even hieronder over welk multivitamine ik het heb:

http://www.bodyenfitshop.nl/vitamin...ive-once-daily-mens-multi-vitamin-max-potency

Bij de dosis staat er: Vitamin B6 (as pyridoxine HCl) 40 mg

Op de website van Vitamine Informatie Bureau staat er bij teveel
inname van vitamine B6 (namelijk 25 mg per dag = veilige
bovengrens) het volgende op:

"Hoge doseringen vitamine B6 kunnen leiden tot afwijkingen
aan het zenuwstelsel. Daarnaast kan lichtgevoeligheid of een
verslechtering van de geheugen- en denkprocessen
optreden." Zie hieronder:

http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-b6/

Dus bij het innemen van enkel 1 tabletje multivitamine zit ik dan
al meteen 15mg boven de veilige bovengrens!!!:eek:???

Als je daarbij dan nog eens de inname vanuit gewone voeding
erbij telt dan zit je redelijk hoog van de veilige bovengrens.

Mijn vraag is, klopt mijn redenering of niet?

Of kan het niet echt kwaad als ik die multivitamine toch
zou gebruiken?

Ik weet van mezelf wel dat ik de laatste tijd (laatste maanden)
weinig groenten en fruit heb gegeten.

Ik ben dus van plan om een multivitamine aan te schaffen,
deze wat ik hierboven heb vermeld sprak mij enorm aan
maar die dosissen van B6 heeft me in verwarring gebracht:o

Wat denken jullie hiervan???

AND YES I KNOW! Een voedingssupplement kan geen gevarieerde
voeding vervangen. Een evenwichtige voeding en een gezonde
levensstijl vormen de basis van een goede gezondheid.

Dus moest ik een multivitamine gebruiken dan ben ik (was ik)
alsnog van plan om mijn levensstijl ook aan te passen, m.a.w.
ik zal vanaf nu ook meer groenten en fruit eten.

Maar wat denken jullie van die multivitamine die ik heb genoemd
en de dosis van de B6? Is vooral een vraag die voortdurend
in mijn hoofd zit te zweven :S

hallo,
Ik las een interessant artikel over het feit dat het belangrijk is om groenten en fruit te eten en ook een aantal dieet tips worden gegeven. Als u geïnteresseerd bent zet ik de link. Het kan je iets meer vertellen over een aantal dingen :)
[Link niet meer beschikbaar]
Groetjes

Ik heb intussen de Multivit van XXL gekocht. Zeer interessante waarden die een goede aanvulling is op mijn schema...

Heb speciaal voor meneer gegoogeld en las dat je max. 50 mg van vitamine B6 mag hebben en daarna is het schadelijk voor je. Dit staat op de Nederlandse sites.

In Amerika is de 'Tolerable Upper Intake Levels' van vitamine B6 door de FNB gesteld op max. 100 mg per dag, afhankelijk van de leeftijd.
http://ods.od.nih.gov/factsheets/vitaminb6

Heb speciaal voor meneer gegoogeld en las dat je max. 50 mg van vitamine B6 mag hebben en daarna is het schadelijk voor je. Dit staat op de Nederlandse sites.

In Amerika is de 'Tolerable Upper Intake Levels' van vitamine B6 door de FNB gesteld op max. 100 mg per dag, afhankelijk van de leeftijd.
http://ods.od.nih.gov/factsheets/vitaminb6

Dus beter afblijven van die "Alive" multivitamine, toch?

Ik gebruik nu die van XXL, de waarden zijn beter vind ik...

Terug
Naar boven