AndroidHealthClinic

Na training 20 min cardio?

Ben het eens dat 20 min na je krachttraining voldoende is, je schakelt gelijk over op je vetreserves.
De vraag is hoe je cardio doet, als je interval doet is het prima.

Ik doe echt nooit langer dan 20 min op de loopband:
- 5 minuten warmlopen (10 km /uur)
- 5X2= 10 minuten interval. Met tussendoor 1 minuut cooldown
- Iedere interval set bestaat uit: 1 minuut sprint direct gevolgt door 1 minuut "heuveltje op rennen" met een 15% helling. Deze combinatie zorgt ervoor dat je echt leeg ben.

Ga je de wandelclub doen op een loopband dan ben je veel meer tijd kwijt. Maar eerlijk gezegd zie ik bij Kneet's Gym de hardcore bodybuilders nooit intervallen, volens mij stort het gebouw dan gelijk in ;-)
Dus het "gewandel" zal wel werken, maar in mijn ogen f*cking saai om te doen..

je blijft toch altijd glucose en vet verbranden en nooit alleen vet;)

Ik dacht dat als je geen glycogeen vooraad meer hebt (dus ook niet in de lever) dat je lichaam eiwit om gaat zetten naar glucose en zodoende is dat de reden om geen cardio te doen na KT. Maar als je eiwitten zou nemen (durende de training) zou je dit welleens kunnen voorkomen..... Ik weet dit trouwens niet zeker:D

Ga je de wandelclub doen op een loopband dan ben je veel meer tijd kwijt. Maar eerlijk gezegd zie ik bij Kneet's Gym de hardcore bodybuilders nooit intervallen, volens mij stort het gebouw dan gelijk in ;-)
Dus het "gewandel" zal wel werken, maar in mijn ogen f*cking saai om te doen..

Per kilometer zoveel kcals als je weegt. Bv 6 Kmpu, 20 minuten dat is 2 Km, voor een BB'er van 80 Kg is dat 160 kcals. Kan die beter nog een paar setjes squats doen, dan draait-ie de kcals er veel sneller doorheen.

Met 10 Kmpu 20 minuten, dat is 3,3 Km, * 80 = 264 kcals. Da's al beter.

Met een paar intervallen erbij haal je wel 350 tot 400 in 20 minuten. Dat is wel de moeite.

je blijft toch altijd glucose en vet verbranden en nooit alleen vet;)

Ik dacht dat als je geen glycogeen vooraad meer hebt (dus ook niet in de lever) dat je lichaam eiwit om gaat zetten naar glucose en zodoende is dat de reden om geen cardio te doen na KT. Maar als je eiwitten zou nemen (durende de training) zou je dit welleens kunnen voorkomen..... Ik weet dit trouwens niet zeker:D

Het klopt, maar je moet die eiwitten wel vóór de training nemen want het duurt een tijd voor ze als bruikbare aminozuren in je bloed komen. Bovendien, als je eiwit gaat innemen voor de omzetting naar bloedsuiker, is het dan niet handiger om rechtreeks koolhydraten te eten? Die komen namelijk veel sneller en meteen als bloedsuiker beschikbaar, dus dan hoeft daar geen eiwit voor omgezet te worden.

Het klopt, maar je moet die eiwitten wel vóór de training nemen want het duurt een tijd voor ze als bruikbare aminozuren in je bloed komen. Bovendien, als je eiwit gaat innemen voor de omzetting naar bloedsuiker, is het dan niet handiger om rechtreeks koolhydraten te eten? Die komen namelijk veel sneller en meteen als bloedsuiker beschikbaar, dus dan hoeft daar geen eiwit voor omgezet te worden.

Maar dan verbrand je volgens mij weer minder vet.... waarom weet ik ook niet meer:o

efficient vet verbranden doe je pas na een minuut of 20,en ja het klopt dat je met een interval training wat meer vet verbrand....hou gewoon je hartslag in de gaten..een grafiek vind je op bijna ieder cardio apparaat.

efficient vet verbranden doe je pas na een minuut of 20,en ja het klopt dat je met een interval training wat meer vet verbrand....hou gewoon je hartslag in de gaten..een grafiek vind je op bijna ieder cardio apparaat.

idd, als je vanaf nul begint

maar nu heeft de TS al KT erop zitten en zijn zijn Koolhydraten zo goed als allemaal al verbrand

Ikzelf doe het ook zovaak mogelijk, gewoon even 30 minuten op een hartslag van rond de 110-120 beetje interval, zomaar in kleine stapjes qua verschil, zodat je de ene 3 minuten echt wat moeite moet doen, en de komende 2 minuten je een beetje rustiger trapt.

Persoonlijk blijf ik altijd wel rond de 110 omwentelingen op licht niveau, en rond de 125/130 omwentelingen op het wat zwaardere niveau.
Natuurlijk verschilt dit per fiets, maar het hoeft ook niet per se gelijk te zijn aan wat ik zeg, als je er maar lekker mee bezig bent er ervan geniet.
Anders hou je het echt geen 2 weken vol om dagelijks (lees;trainingsdagen) aan een bepaalde tijd cardio te voldoen.

Oh ja, en inderdaad zoals al eerder gezegd werd en geloof me, het is echt zo, doe geen cardio na 'benen-dag'

Ik ren gewoon 4km na men kt, doe er 19-20min over dus niet al te intensief. Ga er nog steeds goed op.

Ik wil meer cardio doen om mijn vet percentage omlaag te krijgen.
Maar ik heb er alleen tijd voor in de gym. Is het verstanding als ik 20 min ga cardio/hardlopen na mijn spieren te hebben getraind? Of niet?

Waarom wel?
Waarom niet?

Ik heb het in de cut altijd zo gedaan en dat ging prima kan ik je zeggen!:D

Daar staan een paar dingen niet helemaal goed in. Dit stukje is van toepassing:

Wanneer kan ik cardio doen?

Hierover zijn de meningen erg verdeeld, de één zal zeggen dat 's morgens het ideale moment is, terwijl de ander beweert dat na de training weer het beste is. Het voordeel van cardio in de ochtend is dat je glycogeenspiegel heel laag is omdat je 's nachts niks hebt gegeten (uiteraard, want je slaapt dan). Wanneer je 's morgens gelijk aan de cardio begint kan dan ook direct de vetten aangesproken worden als energiebron. Anderzijds is het nadeel van cardio in de ochtend dat je een lange tijd geen eten binnen hebt gehad, en je lichaam in catabole (spierafbrekende) fase is. je lichaam zal tijdens de cardio niet enkel koolhydraten en vetten aanspreken als brandstof, maar zal het ook proteïnen, die in de spieren liggen opgeslagen, verbruiken. Het gevolg is dat je minder spiermassa krijgt. Daarnaast is als tweede nadeel dat je verder de gehele dag zo veel mogelijk de koolhydraten in je voeding moet ontzien, om zo het maximale vetverbranding uit je ochtendcardio te kunnen halen, hetgeen toch erg lastig is, omdat mensen zelfs in het laagste schema nog steeds zo'n 30% van hun totale calorie inname aan koolhydraten hebben.

Zelf ben ik meer een voorstander van cardio direct na de krachttraining. Het voordeel hiervan is dat je de eventuele koolhydraten die je vóór je krachttraining hebt gegeten, tijdens de krachttraining zelf bijna allemaal zal verbranden, wat inhoud dat je met een redelijk lage glycogeenspiegel aan de cardio kunt beginnen. Het is wel sterk aanbevolen om na de krachttraining, en vóór de cardio eerst een eiwitshake met water te nemen, om hiermee tegen te gaan dat je tijdens de cardio niet je spieren gaat verbranden. Het nadeel hiervan is dat de meeste mensen de krachttraining 's avonds doen, en er dus na de cardio niet veel tijd meer is om profeit te kunnen trekken van de vetverbranding. Ook vinden sommigen het niet prettig na een zware krachttraining nog de energie op te moeten brengen om een cardiosessie van 45 minuten te moeten doen, met name na de beentraining.

1. Na de KT ben je ook katabool, net als smorgens. Het heeft dus hetzelfde nadeel: afbraak van spiereiwit.

2. Een eiwitshake na de KT geeft pas een hele tijd later bruikbare eiwitten in je bloed. Dat doet dus niets tegen de spierafbraak.

3. De opmerking dat je "de rest van de dag je koolhydraten moet ontzien" begrijp ik niet.

4. Het idee dat het alleen om vetverbranding tijdens de training zou gaan is een fabel. Of je tijdens de training KH of vetzuren verbrandt maakt niets uit, je verbrandt trouwens beide en dat doe je de hele dag door. Op elk moment, als je meer energie aanvoert dan er verbruikt wordt heb je opslag van vet en KH voorraden, en als je minder aanvoert dan je verbruikt wordt het tekort aangevuld uit je voorraden.
Wat telt is de energiebalans over de gehele dag. Vergeet de rechtstreekse vetverbranding. Al verbrand je uitsluitend koolhydraten, dan nog komt het energietekort uit vet, alleen wat later en meer verspreid over de dag.

5. Er is nog iets: ook als je met goede KH voorraden begint, ga je na ca 90 minuten training steeds meer eiwit als brandstof gebruiken.

Jezus Cristus is het nou eens afgelopen om (zelfs) na de uitleg van Adrianne1991 te posten, Ja maar je verbrand pas vet na 20 min.
Schaam je vitaminepaultje!

Ik heb een tijd geleden een artikel gelezen van een inspanningsfysiologe van de Universiteit Maastricht(kan het zo snel niet vinden). Zij vertelde ongeveer hetzelfde.
En ook dat trainen op hartslagfrequentie in deze context een sportschoolmythe is. Het gaat om het aantal caloriën dat je verbrandt.
Als je 45 min kunt intervallen/HIIT verbrandt je meer dan 45 min 60-65% van MaxHf. Alleen een hoop mensen hebben een conditie die daarvoor niet toereikend is. Ja, kijk dan verbrand je natuurlijk meer in 45 min 65% dan 5 min HIIT.

Ik heb een tijd geleden een artikel gelezen van een inspanningsfysiologe van de Universiteit Maastricht(kan het zo snel niet vinden). Zij vertelde ongeveer hetzelfde.

Ik heb 'n tijdje terug nog artikels van de Universiteit van Brussel, waar menig profwielrenner te gast is, gepost dus dat zegt niks.

Terug
Naar boven