XXL Nutrition

Naar aanleiding van zelf pc bouwen: is dit goede samenstelling?

Asrock is niks mis mee, is de budgetline van Asus. Wel in een andere fabriek gemaakt, maar budgetboardjes kunnen ook prima draaien met duurdere processors. Enige wat de duurdere MSI en Asusboards hebben is meer opties, waarvan je de meeste nooit zal gebruiken.

Zal zelf wel de keuze maken voor een MSI of DFI, maar dat meer omdat ik ook wil overklokken. Ook al is op dat gebied een Asrock ook nog steeds een goede keuze, komt vlak achter DFI en MSI aan.

Red devil zei:
Ik had exact hetzelfde gevoel toen ik mijn pc een paar maanden geleden ging samenstellen. Echter laat je niet teveel leiden door de prijs, het bordje wordt gewoon erg goed getest.
Eynstein weet er nog bij te melden dat ze heel weinig uitval hebben met dit soort bordjes. De bordjes van Asrock worden steeds populairder en dat is niet voor niets.

Vind het zelf fantastisch dat ik met een bordje van nog geen 5 tientjes zulke goede ervaringen heb.

Je had eens moeten zien, ik heb bij een computerbedrijf stage gelopen waar ze eerst ASrock mobo's verkochten. Ze hadden achterin een stapel van die rommel liggen... want raar genoeg gaven die allemaal na 2-3 jaar op of begonnen rare dingen te vertonen: IDE apparaten niet of half detecteren.

Leuk dat AsRock in opkomst is met zn goedkope mobo's maar als ik ergens niet op ga besparen, is het het mobo wel. Zowiezo zou ik nooit B-merk troep meer kopen kans op failure en ondersteuningsproblemen zijn al groot genoeg imo.

Ik heb hier ook ergens een pc staan met een cheap ass bordje erin....ding draait perfect en ik zie geen nadelen tegenover de duurdere bordjes...ja eentje...hij heeft geen temp sensors standaard erop zitten. Maar heb je het geld voor een A merk....ach waarom dan niet.

DFI en MSI kent ook genoeg uitval, ligt er misschien aan dat mensen gaan tweaken maar ieder merk heeft zijn voor en tegens. Moederbordje van 60 euro vervang je trouwens zo, als dat na 3 jaar uitvalt zou ik er niet wakker van liggen.

• Topic Starter Topic Starter
Ja de 2 partijen hebben beiden goede argumenten...maakt de keuze er ook niet makkelijker op.

Keuze is alleen nog je MB, als je wat meer zekerheid wil neem je de goedkoopste MSI. Maar dan heb je weer een kans dat die Maxtor-schijf problemen geeft. Denk het niet, maar Nforce4 en Maxtor Diamondmax10 ging tot voor kort mis.

Je hebt garantie op je MB en bij een defect na de garantie periode kost vervanging je ook maar een euro of 60. Eynstein zegt zelf dat ze met Asrock zeer weinig uitval kennen, zie niet in waarom ze daar over gaan liegen. Ze verdienen meer op een duurder MB.

Ben zelf niet zo'n MSI fan. Heb zelf veel gedonder met MSI bordjes gehad, brakke agp poorten en lekkende condensators enz. Zou als je niet wilt overklokken een Asus A8N5X bordje aanschaffen.
En dat Asrock veel uitval heeft is onzin, is wel een budget bordje maar zeker goed.

Red devil zei:
Plz met bewijzen komen die je bewering staven. Je moet niet m.b.v. vooroordelen en emoties een computer in elkaar zetten, dat moet op basis van reviews en harde feiten.
ASRock komt van Asus en is niet voor niks een goedkopere uitvoering. Waarom denk je dat Asus een budgetline ernaast maakt? Bovendien worden de componenten niet uit dezelfde fabrieken gehaald als bij Asus mobo's en verschillen deze dus flink van elkaar. Het is en blijft een B-merk. Ik ga liever voor het zekere en blijf bij de bekende merken die al jaren scoren.

EricR zei:
Keuze is alleen nog je MB, als je wat meer zekerheid wil neem je de goedkoopste MSI. Maar dan heb je weer een kans dat die Maxtor-schijf problemen geeft. Denk het niet, maar Nforce4 en Maxtor Diamondmax10 ging tot voor kort mis.

Je hebt garantie op je MB en bij een defect na de garantie periode kost vervanging je ook maar een euro of 60. Eynstein zegt zelf dat ze met Asrock zeer weinig uitval kennen, zie niet in waarom ze daar over gaan liegen. Ze verdienen meer op een duurder MB.
Heb het ff uitgezocht. Het gaat alleen om oude Maxtor 9 en 10 Versies. De S-ATA versies die gemaakt zijn in januari of half februari vorig jaar. Dit probleem is te fixen met een firmware update. Maar het is niet nodig, want als T nieuwe HD's koopt zijn ze toch wel van een later stadium. Ik heb een MSI NForce4 Platinum met 2 Maxtor schijven in RAID0 en heb geen bootproblemen.

benchMarc zei:
Heb het ff uitgezocht. Het gaat alleen om oude Maxtor 9 en 10 Versies. De S-ATA versies die gemaakt zijn in januari of half februari vorig jaar. Dit probleem is te fixen met een firmware update. Maar het is niet nodig, want als T nieuwe HD's koopt zijn ze toch wel van een later stadium. Ik heb een MSI NForce4 Platinum met 2 Maxtor schijven in RAID0 en heb geen bootproblemen.
Hele geruststelling, zal het voor de zekerheid nog eens vragen bij eynstein. Ik zit nu wel wat boven budget, maar hele vooruitgang denk ik.

Big_T zei:
Hele geruststelling, zal het voor de zekerheid nog eens vragen bij eynstein. Ik zit nu wel wat boven budget, maar hele vooruitgang denk ik.
Vraag het ze maar na idd. 4,5-5 Jaar geleden heb ik daar ook m'n PC gekocht :) Die kerels weten wel waar ze over praten. Ze lezen zelf ook een hele hoop.

Waarom trouwens een diskdrive? Je kan toch booten vanaf cd en hoop firmware upgrades kunnen tegenwoordig via Windows. Ik upgrade bijvoorbeeld mijn DVD-brander altijd gewoon onder Windows.

geen idee dacht zet het er maar op moest ik het ooit nog nodig hebben... maakt de kost toch niet

kan het misschien vervangen met een cardreader oid...

waarom laten? veel zaken doe je vaak 'ff' via de diskette.. dus voor die 5-10 euro zou ik het niet laten..

:)

Moet eerlijk bekennen dat ik het niet meer gebruik sinds ik usb/mem stick camera heb.

Big_T zei:
Moet eerlijk bekennen dat ik het niet meer gebruik sinds ik usb/mem stick camera heb.

Je gaat de diskettestation gebruiken tijdens de WinXP installatie wanneer deze gaat zeuren om een driver voor de SATA schijf. (wel even tijdens opstarten van installatie op F6 drukken)

Red devil zei:
Je gaat de diskettestation gebruiken tijdens de WinXP installatie wanneer deze gaat zeuren om een driver voor de SATA schijf. (wel even tijdens opstarten van installatie op F6 drukken)

Een goede slipstreamed install van XP en je hebt dat probleem niet. Maar goed dan moet je wel de beschikking hebben over een CD of DVD met een slipstreamed install.

Big_T zei:
MB: <strike>Asus A8R-MVP socket 939</strike> --> <strike>MSI K8N Diamond socket 939</strike> --> MSI K8N NEO4-F Socket 939
CPU: <strike>AMD Socket 939 AMD64 3000+ Boxed (Venice E6 core)</strike> --> AMD Socket 939 X2 3800+ Boxed
Geheugen: Dane-Elec 1 GB DIMM PC3200 (D1D400-06428) x 2
Harde schijf: Maxtor 300Gb 7200rpm 16Mb SATA-300
Behuizing: Aerocool Aerocool Bay Dream Zwart
Voeding: Asus A-45GA 450W PSU ATX, Flex ATX
Grafische kaart: <strike>Peak Radeon GF 6600 256Mb</strike> --> Sapphire ATI X800GTO
DVD player/writer NEC ND 3550 16speed DVD-R/-RW/+R Zwart
3.5 disk. <strike>Sony 3 1/2 inch Zwart</strike>
Toestenbord/muis: Logitech LX300

Kom op €1151,12 totaal, budget was ong. 1000 euro.

Ik game nooit op pc, enkel administratie, surfen, en wel vrij uitgebreid met photoshop en andere grafische programma's.
Graag kritiek, info, opmerkingen. Wat kan beter , past alles bij elkaar en zijn er onderdelen die beter, duurder of goedkoper kunnen?

veel te zwaar voor het geen je wilt T
je hebt meer dan genoeg aan een amd sempron 2 à 3ghz (waarom geen laptop ?)
neem aan dat je ook geen leecher bent, dan kun je van 300 -> 120gb gaan
+ sata is bijgod niet rapper dan ata (kunt dus een ata hd kopen)
1gb ram -> 512 (is meer dan genoeg voor photoshop en consoorten)
videokaart heb je meer dan genoeg aan een ati 9800 128mb

je kunt zeker nog 400 € erafschrepen

roxxe zei:
veel te zwaar voor het geen je wilt T
je hebt meer dan genoeg aan een amd sempron 2 à 3ghz (waarom geen laptop ?)
neem aan dat je ook geen leecher bent, dan kun je van 300 -> 120gb gaan
+ sata is bijgod niet rapper dan ata (kunt dus een ata hd kopen)
1gb ram -> 512 (is meer dan genoeg voor photoshop en consoorten)
videokaart heb je meer dan genoeg aan een ati 9800 128mb

je kunt zeker nog 400 € erafschrepen
Dat kan best zijn, maar ik wil zoals gezegd een pc 10 jaar lang gebruiken zonder veel upgrades. Dus dan koop je iets dat zwaar genoeg is om software en internet evolutie te doorstaan. Trouwens wie zegt dat ik een lichte pc wil:) De HD ruimte heb ik sowieso nodig en voor photoshop zware files heb je echt niet genoeg aan 512 mb ram, ik heb dat nu al en werkt voor geen meter. Een laptop kan ik niets mee ik werk juist altijd thuis en met grafische programma's of internet.

Nee ben tevreden over huidige samenstelling en is me ook het geld waard, iedereen bedankt voor de input :)

ee zie dat je voor msi gaat...mijn laatste 2 bordjes zijn ook van msi en is me zeer goed bevallen..
geen nieuwe sound boxset?
ziet er zeer leuk uit...ga voglens jaar ook maar nieuwe kope:)./.

Terug
Naar boven