XXL Nutrition

Nederland weer iets veiliger, criminaliteit neemt weer af

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
In navolging van een eerdere thread over cijfers uit 2005 :

http://forum.dutchbodybuilding.com/f99/cijfers-liegen-niet-criminaliteit-neemt-verder-88961/
DEN HAAG (ANP) - Over de hele linie gezien was er in 2006 minder criminaliteit dan de jaren daarvoor. In het geval van geweldszaken ziet het Openbaar Ministerie (OM) echter een stijgende lijn, meldde het college van procureurs-generaal donderdag.

De samenleving pikt huiselijk en eergerelateerd geweld niet meer, aldus het OM. Gevolg is dat mensen sneller aangifte doen dan voorheen. Het aantal rechtbankzaken dat om geweld draaide steeg vorig jaar met 2000 vergeleken met 2005. In totaal bracht het OM in 2006 54.700 rechtbankzaken aan die met geweld te maken hadden.

Opmerkelijk genoeg daalde het aantal diefstallen met geweld in de periode tussen 2000 en 2005 met ongeveer 19 procent. Het aantal overvallen op pompstations, restaurants, winkels, tankstations en andere objecten verminderde deze periode zelfs met bijna een kwart. ,,Een spectaculaire daling'', noemde voorzitter Harm Brouwer van het college van PG's dit. De groei van de hoeveelheid geweldszaken zit 'm derhalve vooral in het 'persoonlijke' geweld, zoals bijvoorbeeld huiselijk geweld.
Brouwer benadrukte dat dit niet betekent dat méér geweld in de samenleving voorkomt. Het is alleen zichtbaarder geworden doordat meer mensen er melding van maken.

De afgelopen jaren zijn delicten als woninginbraken, diefstallen en overvallen (vermogenscriminaliteit) minder vaak gepleegd. Uit politiecijfers en slachtofferenquêtes blijkt volgens justitie dat het ,,criminaliteitsniveau door de bank genomen lager is dan in de jaren negentig''.

Ook de jeugdcriminaliteit lijkt zich na jarenlange stijgingen, enigszins te stabiliseren. Brouwer sprak van een ,,voorzichtige conclusie'' op dit gebied. In 2006 zijn ongeveer 35.500 jeugdzaken ingestroomd, vierhonderd meer dan in 2005.

De Stentor

Geweld neemt toe, maar over het algemeen is dat huiselijk geweld. Natuurlijk geen reden tot feest, maar van huiselijk geweld heb je op straat geen last van.

Verder boeit het niemand een reet denk ik deze cijfers, dat hebben eerdere threads al aangetoond. Sensatie scoort, cijfers niet.

Imo zeggen die cijfers niet zoveel gezien alle factoren die bijdragen aan het winnen/verliezen van deze informatie.

• Topic Starter Topic Starter
Imo zeggen die cijfers niet zoveel gezien alle factoren die bijdragen aan het winnen/verliezen van deze informatie.

Dat bedoel ik dus, als de cijfers toenemen was er waarschijnlijk een andere meer heftige reactie gekomen. Nederland naar de klote of zo.

Negatieve berichtgeving weegt inderdaad zwaarder, je zou psycholoog moeten worden.
Alhoewel ik vind de cijfers niet echt positief te noemen, maar dat was het punt ook niet.

• Topic Starter Topic Starter
Ik vind iedere afname positief, ook al is het jammer dat huiselijk geweld toeneemt. Maar zoals gezegd heb je daar op straat geen last van, egoistisch gedacht maar goed dat is ook menselijk.

De cijfers liegen niet over de zaken waarvan aangifte gedaan wordt dat klopt.

Maar hoe zit het dan met zaken zoals agressie waardoor men zich onveiliger gaat voelen? Ik heb geen bron maar ik meen dat het hier laatst ergens gepost is dat de agressie juist wel toegenomen is....

Ik vind iedere afname positief, ook al is het jammer dat huiselijk geweld toeneemt. Maar zoals gezegd heb je daar op straat geen last van, egoistisch gedacht maar goed dat is ook menselijk.

Ik vraag me altijd af hoe zo'n meting gedaan wordt. Ik bedoel als de vermelding van huiselijk geweld is toegenomen, bedoelt men eigenlijk dat er meer mensen aangifte hebben gedaan t.o.v vorig jaar. Dit hoeft niet in te houden dat het daadwerkelijke huishoudelijke geweld is gestegen. Wat ook in het artikel gesuggereerd wordt, we pikken het niet meer, toch anders dan er is meer huishoudelijk geweld. Tevens weten we dan nog niks over de exacte cijfers. Evengoed zou het kunnen dat de straatcriminelen slimmer zijn geworden of de aangiftes zijn gedaald als gevolg van minder vertrouwen/moeite deze aangiftes te doen. Of dat men eerst afrekent met het huishoudelijke gedeelte en geen tijd meer heeft aangifte te doen van wat op straat gebeurd. Wat resulteert in een beeld van meer veiligheid. Aan de andere kant zou het ook zo kunnen zijn dat deze gegeneraliseerde trend dan wel niet de exacte cijfers te pakken heeft maar wel de trend weerspiegeld. Dan zou er daadwerkelijk een daling zijn in criminaliteit en toename in huiselijk geweld, maar dan blijven we nog steeds in het ongewisse over de echte scores. Vind het altijd leuk hier bij stil te staan.

Misdaadverslaggever EricR de Vries is weer bezig........:roflol:

On topic; dat je tegenwoordig meer blauw op straat ziet is een feit :)

Goed nieuws. Kan je nagaan hoe veilig het hier had kúnnen zijn!

Dat bedoel ik dus, als de cijfers toenemen was er waarschijnlijk een andere meer heftige reactie gekomen. Nederland naar de klote of zo.

:roflol: wat zit jij weer manisch depressief te doen zeg :roflol:

maar goed nieuws dat criminaliteit daalt. kan ik eindelijk weer met mn handtas naar buiten zonder overvallen te worden?:)

Hier in de buurt lijkt het minder te worden met oa hangjongeren die voor overlast (en criminaliteit) zorgen. Maar als je dan hoort dat ambulancepersoneel etc. wordt aangevallen, dan denk ik alsnog 'waar gaat het heen'.

Terug
Naar boven