AndroidHealthClinic

nieuw 4 dagen schema van de bodem af opbouwen.

Gladius

Novice
10 jaar lid
Waardering
5
Graag vraag ik jullie hulp bij het maken van een nieuw schema.
In plaats van dat ik zelf gelijk een heel nieuw schema in elkaar flans zou ik liever willen beginnen met de eerste stappen en deze stuk voor stuk met jullie doornemen.
Daarom heb ik 4 punten waarvan ik graag jullie mening wil hebben om te kijken of ik de juiste uitgangspunten gebruik.

Punt 1)
Ik wil een 4 dagen split schema maken (4 dagen trainen in 7 dagen).
Hierbij wil ik tussen elke trainingsdag 1 dag rust nemen en soms 2 trainingsdagen achter elkaar gevolgd door 1 dag rust.

Punt 2)
Verdeling van spiergroepen per training:

training 1) Benen / Buik.
training 2) Borst / Biceps. (huidige schema is borst/triceps maar ik wil nu naar 4 borstoefeningen ipv 3 en daarom ben ik bang dat dit een overload zou betekenen wanneer ik triceps op dezelfde dag zou trainen).
training 3) Schouders / Kuiten (evt onderarmen).
training 4) Rug / Triceps.

Punt 3)
Graag wil ik de volgende hoeveelheid oefeningen per spiergroep verwerken in mijn schema:

1 oefening: onderarmen.
2 oefeningen: kuiten.
3 oefeningen: biceps, triceps, buik.
4 oefeningen: borst, rug, benen, schouders.

Punt 4)
De volgende oefeningen wil ik zeker in mijn schema hebben (ondanks dat deze ook al in mijn huidige schema zitten):

Bench Press.
Deadlift.
Squat.

Graag hoor ik van jullie of de eerste 4 punten bij het maken van een nieuw schema een goed uitgangspunt zijn zodat ik verder kan gaan werken aan een nieuw schema.

[/FONT]

Borst/triceps en rug/biceps vind ik beter.
Is training 3) met schouders meteen na borst? of zit er een dag tussen?
die 2 mogen niet na elkaar komen, wissel dag 3 en 4 zou ik zeggen

succes

@Likeaboss, borst/biceps en rug/triceps lijken mij in principe beter, al helemaal aangezien er volgens het huidige idee een aantal dagen tussen zit. Met borst belast je de triceps redelijk zwaar (veel pressoefeningen) waardoor je de isolatieoefeningen niet vol kan pakken.

Naar mijn mening doe je iets te veel oefeningen. Persoonlijk zou ik het als volgt doen:

- vier oefeningen voor borst/rug;
- drie oefeningen voor schouders/benen/buik;
- twee oefeningen voor biceps/triceps.

De drie oefeningen voor buik zou ik ook verdelen over drie dagen, dus één oefening per dag. Daarnaast is het belangrijk dat je je core traint, dus pak zoveel multi-joint (of: compound) oefeningen. De belangrijkste zijn naast deadlift, squat en benchpress, de military press en bent-over rows. Voor de overige spiergroepen geldt ook dat multi-joint oefeningen beter zijn. Biceps en kuiten kan je wel single-joint oefeningen doen, maar voor biceps zou ik dan twee oefeningen doen omdat je ze al redelijk zwaar belast met de pull oefeningen die je doet.

Hou ook rekening met synergisten (spieren die meehelpen bij multi-joint oefeningen), zorg dat ze minstens één dag rust krijgen. Voorbeeld: met de bench press pak je de voorste schouderkoppen redelijk mee, zorg dan dat je schouders één dag rust krijgen voordat je ze pakt met single-joint oefeningen. Daarom adviseer ik je ook om borst en triceps gescheiden te houden.

Voorbeeldje van een betere volgorde van trainingsdagen, ervan uitgaande dat je achter elkaar doortraint en rekening houdende met synergisten:

- trainingsdag 1: borst/biceps;
- trainingsdag 2: benen/buik;
- trainingsdag 3: rug/triceps;
- trainingsdag 4: schouders.

Mocht je in je huidige schema tussen de tweede en derde dag een dag rust hebben, maakt het natuurlijk niet uit dat je borst en schouders achter elkaar doet omdat schouders een rustdag ertussen hebben. Op die manier kan je een beetje spelen met je schema. Het zou handig zijn als je in de volgende schema alle dagen van de week benoemt, zodat we kunnen zien waar je je rustdagen neemt.

Hoe zit het met je voeding, hou je daar rekening mee? En hoe lang train je al (oftewel, wat is je trainingsverleden inclusief schema's en voeding)?

Q

• Topic Starter Topic Starter
Het probleem is dat ik in ploegendienst werk (hiernaast zijn er natuurlijk ook wel eens privéafspraken waar je niet onderuit komt en waardoor je een training een dag moet verschuiven).

Ik ben dus op zoek naar een weekcyclus waarin ik 4 dagen train en 3 dagen rust.
Hierbij kan het dus zijn dat er tussen elke training een dag rust zit maar, ook dat ik wel eens 2 dagen achter elkaar train.

Ik probeer dus een verdeling in spiergroepen per training te vinden die een andere trainingsdag niet bijten b.v.,

A
ma) training 1.
di) rust.
wo) training 2.
do) rust.
vr) training 3.
za) rust.
zo) training 4.

B
ma) training 1.
di)
training 2.
wo) rust.
do) training 3.
vr) rust.
za) training 4.
zo) rust.

C
ma) training 1.
di) rust.
wo) training 2.
do)
training 3.
vr) rust.
za) training 4.
zo) rust.

D
ma) training 1.
di) rust.
wo) training 2.
do) rust.
vr) training 3.
za)
training 4.
zo) rust.

In alle mogelijk scenario's (afhankelijk van mijn werk) zou ik dus 2 trainingen achter elkaar moeten plakken.

Voordat we dus nu verder gaan over het aantal oefeningen moet ik eerst een goede verdeling van spiergroepen per training zien te vinden die mogelijk zijn met bovengenoemde 4 scenario's.

Iemand een idee voor de verdeling van spiergroepen die eventueel een dag na elkaar getraind kunnen worden zoals in de 4 bovenstaande weekindelingen?

Naar aanleiding van deze link (scroll naar beneden en zie 4 way split intermediate):
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?threadid=143006&CJAID=10409943&CJPID=4003003

Heb ik er voor gekozen om de volgende volgorde aan te houden:

training 1:benen, onderarmen, buik
training 2:borst, triceps
training 3:rug, biceps
training 4:schouders, kuiten, buik

p.s. mijn huidige schema is een 2 dagen split, alle oefeningen 4x8 (3 tot 4 trainingen p/w).

training A 3x borst, 2x bovenbenen, 1x kuiten, 3x triceps.
training B 3x rug, 3x schouder, 2x biceps.

Na lang puzzelen tot onderstaand schema gekomen:

Dag A
Benen / Onderarmen

Squat 10/8/6/6
Leg Press 10/8/6/6
Leg Extension 10/8/6/6
Leg Curl 10/8/6/6
Wrist Curl 10/10/10/10
Reverse Wrist Curl 10/10/10/10

Dag B
Borst / Triceps

Bench Press 10/8/6/6
Incline Dumbbell Press 10/8/6/6
Decline Dumbbell Press 10/8/6/6
Cable Crossover 10/8/6/6
Close Grip Bench Press 10/8/6/6
Seated Dips 10/10/10/10
Rope Pulldown 10/8/6/6

Dag C
Rug / Biceps

Deadlift 10/8/6/6
BOR 10/8/6/6
Dumbbell Row 10/8/6/6
Lower Back (machine) 10/10/10/10
Preacher Curl 10/8/6/6
Cable Curl 10/8/6/6
Hammer Curl 10/8/6/6

Dag D
Schouders / Kuiten

Militairy Press 10/8/6/6
Dumbbell Side Raise 10/8/6/6
Cable Front Raise 10/8/6/6
Upright Row 10/8/6/6
Seated Calf Push 15/15/15/15
One Legged Calf Raise 10/10/10/10

Buik wordt over deze 4 dagen verdeeld.

ps is er een manier om in de topic titel iets toe te voegen zoals " nu met schema " ?

Laatst bewerkt:
Bij biceps en triceps 1 of 2 oefeningen eraf.
Begin met 2 oefeningen. Merk je dat dit teveel is nog 1 eraf.
Je pak ze al met je rug/borst mee. 3 oefeningen is dan echt teveel.

Lower back machine vind ik ook niet echt wat. Je pakt je onderrug zeker al genoeg met de deadlift. Beter pull ups of chin ups toevoegen.

Bij schouders zou ik dumbbell front raise vervangen door rear laterals aangezien je dan op elke kop van je schouder 1 keer de nadruk legt.

thanks voor je reply.

Terug
Naar boven