MuscleMeat

Nieuw 4 dagen splitschema [Beginner]

Rigest

Novice
Waardering
1
Dag allen,

ik sport nu al ruim een jaar met een fullbody schema. De laatste tijd heb ik alleen zoveel vrije tijd dat ik steeds meer in de sportschool ga en m'n rust momenten mis. Ik train nu ongeveer 4 dagen per week en daarnaast doe ik ook nog 2 avonden Krav Maga training van een uur (maandag en vrijdag). Mijn doel is om meer massa aan te zetten, ik weeg nu zo'n 71 kg met een bf van rond de 10%. Eigenlijk wil ik m'n bf zo houden en zo'n 5 tot 8 kg aankomen. Ik heb inmiddels redelijk wat ervaring met veel oefeningen maar met lang niet allemaal. Ik had het volgende schema in gedachte:

Maandag

Buikspieren

Reverse Crunch
Pelvic tilt
Crunch
Decline crunch
Twists
Raised-leg twisting sit-ups

Half uur cardio (crosstrainer)

Dinsdag

Benen
Squats
Leg press
Leg extension
Leg curl

Schouders
Front raise
Palms-in presses
Sitting military presses
lateral raises
Shrugs

Vrijdag

Rug
Wide grip chinups
Neck pulldown
Single arm rows
Behind neck press
Rear bench lateral raises
Cable seated low row.

Borst
Bench press
Incline chest press (met dumbbells)
Incline dumbbell fly
Dumbbel pullover

Zondag
Biceps
Incline dumbbell curl
Seated concentration curls
Alternate standing curls
Standing cable curls

Triceps
Zittende triceps extensions (dumbbells)
Triceps pressdown
Lying dumbbell extensions

Wat vinden jullie er van? Ik weet dat biceps en triceps relatief weinig oefeningen zijn maar ik ken er niet veel meer die geschikt zijn voor beginners. Ook twijfelde ik of ik nog extra oefeningen voor m'n kuiten moest toevoegen? Vooral omdat hier geen apparaten voor zijn in mijn sportschool. Feedback en tips in het algemeen zijn meer dan welkom. Ik dacht aan 3 sets met eerst 10 reps, dan 8 reps en dan 6 reps waarbij ik het gewicht steeds wat zwaarder maak.

Weinig oefeningen voor biceps? ik tel er 4 :P

Je pakt voor je buik een hele training? buik is maar klein spiergroepje die je met andere spiergroepen (inmijn ogen) al genoeg pakt. Beter pak je Benen op 1 dag, en gooi je buik nog eens na een training erbij 2 oefeningen ofzo.

Voor triceps:
Close grip benchpress
Skullcrusher

Voor biceps:
Barbell/EZ curl
Hammer curl (ook onderarmen)

Rug:
Deadlift
Barbell/T-bar ROW

+ voor rug kun je wel 3 van die iso oefeningen eruit halen. Neckpress is trouwens voor (achterkant)schouders vooral

Indeling zou ik zoiets doen:

Ma: Armen + zijkant schouders
Di: Benen
Wo: vrij
Do: Borst + voorkant schouders
Vrij: Rug + achterkant schouders

Succes:)

Ik zou rug en borst niet samen op 1 dag pakken. Het kan op zich wel, maar je hebt flink wat oefeningen voor beide spiergroepen op het programma staan dus zo wordt het wel een heel zware training. Je kan beter rug en borst apart doen, dan kun je je echt focussen op 1 spiergroep en heb je niet halverwege te weinig energie om ook nog de andere spiergroep te pakken.

Buik zou ik niet op 1 dag zetten, je kunt beter 2 x per week een buiktraining van ongeveer een kwartier indelen bij een andere spiergroep, bijvoorbeeld 1 x bij benen en 1 x bij rug of borst. De oefeningen voor je buik die je hierboven hebt neergezet zijn trouwens goed!

Voor je kuiten zou je calf raises kunnen toevoegen. Deze kun je prima doen op een legpressmachine. http://vimeo.com/9428875 (zie filmpje voor voorbeeld)
Voor triceps: dippen! Let erop dat je je armen tegen je lichaam aanhoudt, doe je dit niet dan pak je meer je borst ipv je triceps.
Voor rug en/of benen: deadlifts. Je hebt verschillende manieren om een deadlift uit te voeren, bij de 'romanian deadlift' pak je wat meer je benen mee en bij de 'regular deadlift' wat meer je onderrug. Google of youtube even voor een voorbeeldfilmpje.
Voor schouders: upright row

Probeer een beetje te varieren met de oefeningen, je hoeft niet alle oefeningen die je kent in een training te gooien. Houdt aan dat je per spiergroep minstens 4 oefeningen doet. Dit doe je al, dus dat is goed. Om gewenning van je lichaam te voorkomen is het belangrijk af en toe je schema wat aan te passen door te varieren met oefeningen, reps, aantal sets, duur van je rustpauze. Ook kun je varieren doordat je veel oefeningen met dumbbells, barbell of smithmachine kunt uitvoeren. Doe je bijvoorbeeld altijd flat chest press met dumbbells, dan kun je varieren door die ook eens met een barbell uit te voeren.

Succes:)!

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor alle feedback en tips, kan ik zeker wat mee. Heb ze in m'n schema verwerkt en ben op het volgende uitgekomen.

Maandag

Benen
Squats
Leg press
Leg extension
Leg curl
Calf raises on leg press machine

Buik
Regular crunch
Bent leg raises
Twists

Dinsdag

Rug

Wide grip chinups
Behind neck press
Deadlift
Cable seated low row.

Achterkant Schouders
Neck pulldown
Rear bench lateral raises

Vrijdag

Borst
Bench press
Incline chest press (met dumbbells)
Incline dumbbell fly
Dumbbel pullover

Voorkant schouders
Palms-in presses
Sitting military presses
lateral raises
Shrugs

Zondag
Biceps
Seated concentration curls
Alternate standing curls
Standing cable curls

Triceps
Zittende triceps extensions (dumbbells)
Triceps pressdown
Lying dumbbell extensions

Wat is het handigst qua setjes en reps m.b.t. mijn doel? Ik dacht zelf aan setjes van 10-8-6 en dan bij elke het gewicht iets omhoog doen. Moet ik nog letten op hoeveel rust ik hou tussen de setjes?

Terug
Naar boven