AndroidHealthClinic

nieuw schema + kickboks (overtraining?)

glt91

Cool Novice
Waardering
3
Lengte
1m78
Massa
79kg
Vetpercentage
16%
Beste bbers,

Ik heb nu 3 maanden via fullbody en split getraind (3-4 x per week) en ben nu van plan om mijn trainingsschema eens te veranderen en waarschijnlijk terug te kickboksen. (Ben in die 3 maand van 74 naar 79,5kilo gestegen en neem nu 2 weken rust om enige overtraining te voorkomen en ook door tijdsgebrek door examens…)

Eenmaal de examens gedaan zijn ga ik na een jaar waarschijnlijk terug beginnen met kickboks en dit in combinatie met kt en cardio. Waarom warschijnlijk? Omdat ik mijn kt niet in het gedrang wil brengen en bereid ben om dan toch niet terug te kickboksen.

Ik had dit schema hieronder in gedachten en eronder leg ik ook mijn redenering voor dit schema uit, maar ik zit wel nog met een aantal vragen in verband met de haalbaarheid ervan want achteraf gezien ziet dit schema er niet zo gezond uit.

MAANDAG: BORST, BICEPS, ONDERARMEN, CARDIO
DINSDAG: KICKBOKS, CORE STABILITY
WOENSDAG: RUG, TRICEPS, CARDIO
DONDERDAG: KICKBOKS, CORE STABILITY
VRIJDAG: BENEN, SCHOUDERS, CARDIO

Ik heb dus gekozen om bij elke kt cardio te doen omdat ik mijn conditie dringen op peil moet brengen. En na elke kickboks training zou ik graag core stability oefeningen willen doen omdat ik afgelopen jaar last heb gehad van mijn onderrug en heb als diagnose gehad dat ik geen sterke romp heb dus deze oefningen zijn ook essentieel in mijn schema.

Dinsdag en Donderdag zouden eigenlijk als rustdagen moeten functioneren, maar aangezien we in de kickboks training veel oefeningen moeten doen zoals push ups, squats, crunches enz… vroeg ik mij af of dit schema wel haalbaar is? Want veel rust heeft mijn centraal zenuwstelsel in dit schema niet echt…

Hierbij had ik ook graag zo’n 4-tal oefeningen gedaan per spiergroep, maar misschien moet dit minder aangezien de kickboks training? Zaterdag werk ik al van 09u30u ’s ochtends in de vakantie en zondag is de gym gesloten dus zijn dit 2 rustdagen…

Nog iets, ik heb hier ergens gelezen dat een achterlopende spiergroep best 2x in de week wordt aangepakt en in mijn geval is dat mijn borst (meer specifiek: mijn rechterborst) ik vroeg me dus ook af of borst nog ergens in het schema kan geplaatst worden of het dan echt teveel wordt?

Als laatste vraag: is het misschien beter om gewoon een trainingsdag te schrappen vb woensdag en de rug en triceps dan bv voor/na de kickboks op dinsdag of donderdag te trainen? iets zoals dit:

MAANDAG: BORST, BICEPS, ONDERARMEN, CARDIO
DINSDAG: KICKBOKS, RUG, TRICEPS, CORE STABILITY
WOENSDAG: RUST
DONDERDAG: KICKBOKS, CORE STABILITY
VRIJDAG: BENEN, SCHOUDERS, CARDIO

of is dit nutteloos omdat ik na de kicboks waarschijnlijk niet veel fut meer heb om nog die rug en triceps te traine..

Hopelijk kunnen jullie me met alle vragen helpen!
Grtz

Laatst bewerkt:
Allereerst vraag ik me ff af wat nou belangrijker is voor je bb of kb? want ik begrijp dat niet helemaal uit je post.

Ik denk niet dat je overtraind met het eerste schema als je het rustig opbouwt want dan heb je met de tijd werkcapaciteit die hoog genoeg is.

Maar ik denk ook dat mogelijk niet helemaal genoeg rust krijgt om optimaal te groeien, maar dat kun je gewoon uitproberen!

Het 2e schema is denk ik niet handig want (zoals je zelf al zegt) dan leidt je kt eronder.

Mocht je KB belangrijker vinden dan KT dan zou ik het sowieso helemaal anders aanpakken maar ik hou het even ter zaken.

• Topic Starter Topic Starter
Allereerst vraag ik me ff af wat nou belangrijker is voor je bb of kb? want ik begrijp dat niet helemaal uit je post.

Het 2e schema is denk ik niet handig want (zoals je zelf al zegt) dan leidt je kt eronder.

Zoals ik al zei:
glt91 zei:
Eenmaal de examens gedaan zijn ga ik na een jaar waarschijnlijk terug beginnen met kickboks en dit in combinatie met kt en cardio. Waarom warschijnlijk? Omdat ik mijn kt niet in het gedrang wil brengen en bereid ben om dan toch niet terug te kickboksen.
kt is voor mij belangrijker dan kb, maar als ik allebei kan combineren, waarom niet he, maar zoals je zelf zegt denk ik ook dat ik niet genoeg rust zal hebben om goed te groeien...

Zoals ik al zei:

kt is voor mij belangrijker dan kb, maar als ik allebei kan combineren, waarom niet he, maar zoals je zelf zegt denk ik ook dat ik niet genoeg rust zal hebben om goed te groeien...

ja ik dacht dat al te lezen maar ik begreep die zin niet helemaal dus vandaar;)

en tja ik denk dat t opzich nog wel kan hoor, je kan het in ieder geval uitproberen en als je dan het idee hebt dat het niet werkt samen dan kan je altijd nog dingen gaan veranderen.

ik zal het inderdaad eens moeten proberen, maar het probleem is dat je in geval van overtraining het pas merkt wanneer het te laat is..

ik zal het inderdaad eens moeten proberen, maar het probleem is dat je in geval van overtraining het pas merkt wanneer het te laat is..

dat is niet helemaal waar,

er zijn verschillende fases van overtraining met verschillende symptomen, als je er goed op let dan kun je makkelijk op tijd stoppen om echte overtraining te voorkomen!

heeft er iemand een idee hoe ik die 2de maal borst in het trainingsschema zou kunnen verwerken?

zou ik gwn niet doen eigenlijk.

Terug
Naar boven