XXL Nutrition

Nieuwe laptop

Kleine bedenking:
Ik zie in de specs dat het win 8 os is en dat je 4gig werkgeheugen hebt: zorg dan wel dat je een 64 bit systeem krijgt als os anders heb je niets aan alles boven de 2gig ram.

De Dell is windows 8 64bit en heeft 8gb geheugen. Ik weet niet over welke specs jij het hebt?

Zou gewoon voor Dell kiezen, i5 is voor normaal gebruik snel zat ook al is het slechts een 2 core versie. Als je wilt gaan gamen of zware toepassingen wilt draaien op de laptop, dan is de i7 misschien toch wel handiger (meer dan 2x zo snel, zie benchmarks), al moet je het voor de beste value gewoon op de pc gamen. De laptop heeft een mSATA aansluiting, dus als je nog geld over mocht hebben, kan je daar een mSATA-SSD kaartje inbouwen voor snellere opstarttijden en functioneren van het systeem en programma's (alleen moet je dan wel dus het besturingssysteem installeren op die SSD). Die 1TB schijf gebruik je dan gewoon voor massaopslag.

Laatst bewerkt:
Een SSD schijf wou ik er inderdaad misschien indoen, schijnt een enorm verschil te zijn tov HDD. Echter las ik op Tweakers dat ze dan de dvd of bluray drive eruit haalden omdat er anders geen ruimte was? Volgens jou past een extra schijf er dus gewoon bij?

Een SSD schijf wou ik er inderdaad misschien indoen, schijnt een enorm verschil te zijn tov HDD. Echter las ik op Tweakers dat ze dan de dvd of bluray drive eruit haalden omdat er anders geen ruimte was? Volgens jou past een extra schijf er dus gewoon bij?

Dat is ook een oplossing natuurlijk. Wat zij bedoelen, is echt zo'n 2,5 inch drive inbouwen in je dvd/blu ray bay van de laptop d.m.v. een speciale bracket (als je de drive zelf verwijderd). Kan je die blu ray drive niet verwijderen uit de samenstelling van de laptop? Beetje zonde anders, want die drive drijft de prijs ook aardig op. mSATA is een aansluiting voor een soort platte printplaat met flashgeheugen erop, die fungeert als SSD. In verhouding wel iets duurder, maar je kan in dat geval dus wel je drive nog gebruiken. In beide gevallen kan je uiteraard nog je 1TB in je laptop laten zitten voor massaopslag.

---------- Post toegevoegd 30 August 2013 om 15:11 ----------

Ik had het over de laptop in de link van de OP.

Bij die laptop uit OP staat gewoon bij dat het wordt geleverd met 64-bit ;)

Ik geloof dat ze dan ook de dvd of bluray drive dan weer in een caddy? ofzo stopten zodat ze hem als het nodig was als externe schijf konden gebruiken ofzo. Zo vaak zal je die drive natuurlijk niet gebruiken. De bluray drive weglaten kan niet nee. Bij de i5 versie zit geen bluray maar een dvd-drive in, maar ik was wel van plan toch voor de i7 quadcore te gaan nu met de gedachte van laten we het maar in 1x goed doen en ik misschien toch wel wat games wil gaan spelen en het dan zonde zou zijn als ik toch de i5 heb gekozen en hij blijkt net niet goed genoeg te zijn.

Maar ik zal eens naar zon mSATA geheugen kijken dan, klinkt wel een stuk makkelijker.

Aha, ja waarschijnlijk hebben ze dan die interne drive ingebouwd in een 2,5 inch externe behuizing, welke weer d.m.v. USB 2.0/3.0 aan kan worden gesloten en gebruikt als externe drive. Dat is ook een oplossing inderdaad, alleen ben je ook dan weer wat extra centjes kwijt natuurlijk.

Ik ben al een paar jaar van laptop weer terug gegaan naar pc, veel goedkoper qua gaming en qua onderdelen, dus ben niet echt thuis in dat wereldje. Voor mijn laatste laptop was ik ongeveer 1100 euro kwijt, maar in huidige standaarden zou dat ding niet eens 50 euro waard zijn :o Misschien dat onze pc expert TheRay nog wat leuks weet, zou hem ff een pb-tje sturen.

Vrij veel gedoe wordt dat dan ook ja. Misschien is het niet eens nodig en is zo'n gewone HDD al snel genoeg voor me. Dan kan ik altijd na een tijd toch nog een SSD erin zetten? Ik zal Ray ook even pmen dan.

In het begin als de HDD nog vrij leeg is, is hij natuurlijk super snel. Maar vooral bij laptops met 5400 rpm disks is het echt huilen als je bijv. torrents/nieuwsgroepen binnen aan het halen bent, en tegelijkertijd in een andere (zware) toepassing zit. Die HDD's worden natuurlijk toegepast om zo min mogelijk stroom te verbruiken. Een SSD verbruikt natuurlijk een stuk minder stroom als een mechanische HDD

Maar die SSD gebruik je dan toch vooral voor je besturingssysteem? Dus dan download je alsnog op je HDD en gaat het alsnog langzaam?

---------- Post toegevoegd 30 August 2013 om 15:43 ----------

Of dan installeer je bv utorrents of je nieuwsgroep programma ook op je SSD, en dan sla je de gedownloade files gewoon op op je HDD? Dan gaat het wel sneller? Ik ben er eigenlijk helemaal niet bekend mee.

Normaal gesproken zet je op je SSD je besturingssysteem en bijvoorbeeld je programma's en games, en op je HDD gewoon je films, muziek, etc. Als je gewoon instelt dat alle downloads meteen op de HDD worden gezet, dan ondervind je daar geen last van. Misschien als je tegelijk een 720p/1080p film kijkt en download dat je HDD daar iets meer moeite mee heeft, maar alsnog sneller als zonder SSD. Er staat bij die Dell helaas niet hoe groot de HDD buffer is.

Bij nieuwsgroepreaders heb je meestal de optie voor een apart map voor cache (tijdelijke bestanden), een map waar de gedownloade bestanden (na decoding) worden geplaatst en de map waar ze in worden uitgepakt. Dat kan je dus zo instellen dat de cpu zware taken dus op de SSD worden uitgevoerd, en uiteindelijk op de HDD worden gezet. Ik hoop dat je het nog een beetje snapt :P

Ja ik snap um, de HDD gewoon puur voor de opslag gebruiken en overige uitvoerende taken door de SSD laten doen.

Ja ik snap um, de HDD gewoon puur voor de opslag gebruiken en overige uitvoerende taken door de SSD laten doen.

Juist ;) Grote bestanden opslaan op een SSD kan wel, maar is zonde van de ruimte. Een HDD kost gemiddeld 0,10 euro per GB, bij een SSD al snel 0,60-0,80 euro per GB

Ik moet mijn huidige bestelling (i5) nu eerst annuleren en wachten tot het geld bij hun is overgeschreven wat pas maandag of dinsdag is. Dan kunnen ze het terugstorten wat ook een week duurt. Dan kan ik pas de nieuwe bestelling plaatsen aangezien ik niet genoeg geld heb om ze beide tegelijk te betalen. Daarnaast had ik hem eigenlijk voor 15 september nodig. Vrij klote dus.

Hmm balen, geld incasseren gaat meestal vrij vlot, maar terugstorten nemen ze (grote ondernemingen in het algemeen) mooi hun tijd voor..

Incasseren duurt ook al tot 4 dagen daar, aangezien het niet via Ideal kan. Ik zal de klantenservice nog wel een keer bellen of ik niet gewoon het verschil kan overmaken.

Dat is een duurdere laptop, met dualcore ipv quadcore, 4gb geheugen ipv 8gb, 500gb HDD ipv 1tb, geen fullhd scherm.

Terug
Naar boven