XXL Nutrition

Nog enkele ideeen voor gezondere/voedzamere pannenkoeken

Bezoekers in dit topic

joep7

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
24 aug 2007
Berichten
1.625
Waardering
24
Idee 1: Pannenkoeken met ham ipv spek. Ipv de stroop kan men nog honing gebruiken (voor de believers).

Idee 2: Pannenkoeken met aardbeien (of iets anders zoals bijv warme kersen) en whey-slagroom (klop zelf je slagroom en roer er aan het einde een schep vanille- of naturelwhey doorheen).

Idee 3: Bestrooi je pannenkoeken met whey-poeder (ipv het mee te bakken, dan is immers de voedingswaarde van de whey grotendeels verloren).

Idee 4: Vervang een deel van het pannenkoekenmeel voor Brinta of vermalen havermout. Maakt ze tevens rijker van smaak.

Idee 5: Voeg wat olijfolie toe aan het beslag en bak de pannenkoeken zonder verder gebruik van margarine of olie in een anti-aanbaklaag pan. De olijfolie raakt zo niet oververhit.


Dit zijn natuurlijk wat standaardideeen die menigeen zelf ook wel kan bedenken, en wellicht al kende. Als er verder nog (betere) ideeen of aanmerkingen zijn post ze hier.

Groeten
 
250 ml Karnemelk
125 gram havermout
eitje (of 2)
theelepel zuiveringszout
50 gram gewelde rozijnen.

klein drupje olie in een anti aanbakpan en op een gematigd laag vuurtje langzaam gaar laten worden. (ik maak er 1 heeele dikke pannekoek van, dus het moet lang en traag garen anders wordt hij zwart aan de buitenkant).

Heerlijke dikke low-fat pannekoek. Dik, maar niet zwaar (luchtig).

(kan ook met magere melk en bakpoeder uiteraard)
 
250 ml Karnemelk
125 gram havermout
eitje (of 2)
theelepel zuiveringszout
50 gram gewelde rozijnen.

klein drupje olie in een anti aanbakpan en op een gematigd laag vuurtje langzaam gaar laten worden. (ik maak er 1 heeele dikke pannekoek van, dus het moet lang en traag garen anders wordt hij zwart aan de buitenkant).

Heerlijke dikke low-fat pannekoek. Dik, maar niet zwaar (luchtig).

(kan ook met magere melk en bakpoeder uiteraard)

Maar het zuur uit de karnemelk levert met het bakpoeder wel extra CO2 en daarmee luchtigheid. Daarom is die pannekoek ook niet zuur want het zure reageert op het natriumbicarbonaat (zuiveringszout/bakpoeder) Karnemelk gaat dus veel beter dan gewone melk.
Bakpoeder - Wikipedia

Dat is een goede tip voor een mooi luchtig beslag.

Maak je dat met hele havervlokken of maak je met bijvoorbeeld de blender eerst meel?
 
Ik moet het nog gaan uitproberen maar ik dacht aan een custrard-vla met vanille whey voor over de pannenkoek. Ik moet het binnenkort eens testen want whey is al zoet heeft vanille smaak en het zal ook wel iets binden. Ik gok op een verhouding zoals dit:
-half liter melk
-20 gram suiker
-40 gram custard
-30 gram whey

Doorkoken tot je een dunne pap hebt dan even laten staan en beetje afkoelen en dan de whey toevoegen tot de gewenste dikte (let op stijft na) (zo laat mogelijk toevoegen laat whey beter intact)
Zelfgemaakte custard vla (Kokende nerd)
 
@ wandelaar

Helaas schijnt die whey dan niets meer van zijn waardevolle voedingseigenschappen te bevatten (indien je het meebakt).
 
Maar het zuur uit de karnemelk levert met het bakpoeder wel extra CO2 en daarmee luchtigheid. Daarom is die pannekoek ook niet zuur want het zure reageert op het natriumbicarbonaat (zuiveringszout/bakpoeder) Karnemelk gaat dus veel beter dan gewone melk.
Bakpoeder - Wikipedia

Dat is een goede tip voor een mooi luchtig beslag.

let wel baking soda (natriumbicarbonaat / zuiveringszout / dubbel koolzure soda) is wat anders dan bakpoeder (dat beide componenten (zuur en base) in zich heeft om zo zelfstandig bubbels te maken onder temperatuur. zuur / soda is een chemisch rijsmiddel.

Maak je dat met hele havervlokken of maak je met bijvoorbeeld de blender eerst meel?

Gewoon havermout in de karnemelk en dan inderdaad blenderen (voordat je de rozijntjes erbij doet). Eventjes een paar minuten laten staan tot het een dikke pap is en dan storten en geduld.
 
nog een tip voor extra luchtige pannekoeken : het eiwit goed stijfkloppen (als laatste toevoegen voor je bakt)

+ een beetje bruiswater (bier kan ook) vlak voor je bakt bij het beslag doen.
 
ook lekker op je pannenkoek is:
- ahornsiroop met banaan en kaneel, dat is echt smullen!
- Ham met appel en rozijnen
- amandelen met honing
- spinazie met zalm
- pindakaas! en combinaties zoals pindakaas en banaan en pindakaas en honing
 
Klinkt misschien raar, maar vervang de melk voor appelsap! Je verwacht een groot verschil in smaak, maar valt reuze mee!



Idee 1: Pannenkoeken met ham ipv spek. Ipv de stroop kan men nog honing gebruiken (voor de believers).

Idee 2: Pannenkoeken met aardbeien (of iets anders zoals bijv warme kersen) en whey-slagroom (klop zelf je slagroom en roer er aan het einde een schep vanille- of naturelwhey doorheen).

Idee 3: Bestrooi je pannenkoeken met whey-poeder (ipv het mee te bakken, dan is immers de voedingswaarde van de whey grotendeels verloren).

Idee 4: Vervang een deel van het pannenkoekenmeel voor Brinta of vermalen havermout. Maakt ze tevens rijker van smaak.

Idee 5: Voeg wat olijfolie toe aan het beslag en bak de pannenkoeken zonder verder gebruik van margarine of olie in een anti-aanbaklaag pan. De olijfolie raakt zo niet oververhit.


Dit zijn natuurlijk wat standaardideeen die menigeen zelf ook wel kan bedenken, en wellicht al kende. Als er verder nog (betere) ideeen of aanmerkingen zijn post ze hier.

Groeten
 
Waarom zou je melk voor appelsap willen vervangen?
Dan krijg je toch alleen veel suikers binnen en minder eiwitten?
 
Meer met het oog op geen vet. En natuurlijke suikers zijn zoals je zelf het beste weet ook goed.

Waarom zou je melk voor appelsap willen vervangen?
Dan krijg je toch alleen veel suikers binnen en minder eiwitten?
 
ook lekker op je pannenkoek is:
- ahornsiroop met banaan en kaneel, dat is echt smullen!
- Ham met appel en rozijnen
- amandelen met honing
- spinazie met zalm
- pindakaas! en combinaties zoals pindakaas en banaan en pindakaas en honing

Dit kan je niet menen!! :kots:
 
Kijk even bij mijn recepten, daar staat een lekkere en voedzame appelpannenkoekenrecept.
 
of gewoon dr op pleuren wat je zelf lkkr vindt? :jk:
en gewoon eten, en niet zo zeuren over 5 kcal meer of minder? ;)
:jk: :jk:
 
Meer met het oog op geen vet. En natuurlijke suikers zijn zoals je zelf het beste weet ook goed.

In magere melk zit toch (bijna) geen vet?
Ik zou er bij die appelsap dan wel op letten dat er geen suiker aan toegevoegd is, want dat is vaak namelijk wel het geval. Deze toegevoegde suikers zijn echt niet beter voor je dan dat beetje extra vet in melk.
 
IK had laats bij iemand pannekoeken gegeten en ik dacht een bordje pannekoeken appel spek banaan en klaar ik kees maar het tegendeel bewees op tafels stond:

geruld gehakt
advocado
sla
kaas
ananas

HEt was een heus feest eerst een paar met gehakt, daarna de advocado..
eentje hawai style

En als toetje een pannekoek met ijs cointreau en slagroom, rozijn en banaan

Zo zie je maar hoe lekker en leuk pannekoeken eten is.

PS fleurtje jij houdt wel van recepten enz. eet jij vaak bilogisch??????
 
Dit kan je niet menen!! :kots:

Valt reuze mee, ik heb nog een recept voor spinazie-zalm soep liggen ergens.

Hee, pannekoeken, wraps, tortilla's, roti, en zelfs pizza... allemaal 1 pot nat :)


@Fleurtje, moet je die troebele appelsap eens proberen (Lidl heeft hem ook liggen, zonder toegevoegde suikers).
 
Back
Naar boven