AndroidHealthClinic

Oefeningen en schema hanteren, ook doen als beginner ?

GreenBeauty

Dutch Bodybuilder
Waardering
4
Hallo mensen,
Wil er toch even een topic aan wijden..

Gisteren voor het eerst krachttraining gedaan bij een school in rotterdam..
Was moeilijk om een proefles samen te stellen omdat ik nog nooit een halterstang in mijn handen gehad had..

Ben begonnen met bankdrukken, eerst een kale strang (20kilo)
Techniek kreeg ik vrij snel onder de knie, erna 10 kilo erbij, dus totaal 30 kilo om eerst alles onder de knie te krijgen.
So far so good.
Merk wel dat mensen je gapend aankijken als je met zo weinig gewicht zit te bankdrukken als beginner haha.
Maar goed, iedereen is ergens begonnen!

Daarna schuin bankdrukken gedaan, ging ook goed,
en vervolgens op een bankje dumbell fly's uitgevoerd met 10 kilo..
(vond het nog best zwaar op het uiterste punt richting de vloer, I know.. rookie haha)
Tot slot triceps getraind waar 2 katrols achter hingen op 45 kilo (3 sets)

Squatten en deadlift vond hij nog niet slim om te doen..
Lijkt mij juist dat je zonder gewichten dit ook wel onder de knie moet kunnen krijgen toch?

Wat ik me nu eigenlijk afvraag he, en waar ik graag een antwoord op zou willen hebben.
Aangezien ik vrij mager ben wil ik gaan bulken en 3x per week gaan trainen.
De technieken zijn bij mij nog vrij mager aanwezig..
in hoeverre is nou slim om een krachttraining schema te gaan volgen ?

Dit schema had ik zelf gemaakt laatst:

==========================================
Maandag:
Bench-Press 3x8
Dumbbell Flyes 3x10
Incline Dumbbell 3x10
Shoulder Press 3x10
Upright Row 3x10
Parallel Dips 3x10
Triceps Bench Dips 3x10

Woensdag:
Dead lift 3x5
Pull-Ups 3x8
Lat Pull Down 3x10
Dumbbell Row 3x10
Chin-Ups 3x8
Shrug 3x8
Dumbell Curl 3x10
Hammer Curl 3x10

Vrijdag:
Squat 3x8
Standing Calf Raises 3x12
Delts 3x12
Sit-Ups 3x15
Leg Raises 3x15
Dumbbell Side Bend 3x8

===============================

Heeft het nut om bovenstaande reps / sets te gaan doen als ik dit maar met vrij lichte gewichten in het begin doet en meteen al aan het bulken slaag ?

Of zal ik eerst een maand vrij trainen zonder voedings en trainingschema om zo het e.e.a onder de knie te krijgen?

Waarom als beginner een schema maken ? Er zijn veel goede schema's op het net te vinden die bewezen hebben te werken . Volg een starting strength , bill star of rippetoe .
Het is heel belangrijk van steeds de grote compounds te doen . Dus deadlifts , squats ,pullups , rows , Overhead presses en benches .
Techniek is alles dus hoe sneller je ze leert , hoe sneller je kan beginnen met grotere gewichten en hoe sneller je sterk en groot zal worden .

Haha, ik wilde precies hetzelfde zeggen als Phenochef ;)

Begin inderdaad gewoon met een Starting Strength van Rippetoe of een Total-Body Workout van Waterbury (o.i.d.).

• Topic Starter Topic Starter
Goede tip... zal er een blik op werpen!!
Een beetje goede sportschool die met krachttraining te maken heeft, moet dus bekend zijn met het rippetoe schema ?

Heb je ook nog een antwoord i.c.m mijn voeding? .. ook strak gaan doen volgens bulk-schema ?
Of heeft bulken weinig zin in een Starting Strength van Rippetoe of een Total-Body Workout van Waterbury ?

Laatst bewerkt:
Goede tip... zal er een blik op werpen!!
Een beetje goede sportschool die met krachttraining te maken heeft, moet dus bekend zijn met het rippetoe schema ?

Heb je ook nog een antwoord i.c.m mijn voeding? .. ook strak gaan doen volgens bulk-schema ?
Of heeft bulken weinig zin in een Starting Strength van Rippetoe of een Total-Body Workout van Waterbury ?

Voeding is alles. Als dat niet klopt kan je net zo goed gaan fietsen. Aangezien je zeer waarschijnlijk ondergewicht heb zoals ik het had 1 jaar geleden is het voor jou nog belangrijker.
Voedingsschema maken en 300-500 calorien boven je onderhoud gaan eten.

Ik zal je 2 tips meegeven die ik wou dat ik wist toen ik begon en ook werkelijk zou opvolgen:
  • Let niet op het gewicht. Pak een gewicht dat voor jou zwaar genoeg is. Max 8-12 repetities met GOEIE VORM! gebruik een gewicht waar je de hele beweging gecontroleerd uitvoert en niet een beetje rond zit te zwaaien of andere spieren gebruikt door je slechte vorm. (Doe research naar correcte vorm)
  • Mind muscle connection: Wist al wat dit was vanaf het begin maar ik dacht "zal wel" en niks meegedaan. Onderzoek precies welke spieren je gebruikt tijdens oefeningen en span deze bewust aan tijdens oefeningen. Dit gaat wel een tijdje duren voordat je dit kan met alle spieren, maar helpt zeker om echt de spieren te trainen waarvoor de oefening bedoelt is.

Ik begon overigens met 12 kg dumbells benchen en een tijdje later met de stang + 10kg gewicht. niks om je voor te schamen. Echt niemand boeit het met hoeveel je traint.

Terug
Naar boven