XXL Nutrition

olijfolie vs kokosolie

oke, 1 thing I wanna get straight;
laat kokosolie nou wel, of niet je eten naar kokos smaken? en zoja, hoe erg is dit? alsof je er een hele bounty in gesmolten hebt of maar een kleine hint?

laat kokosolie nou wel, of niet je eten naar kokos smaken? en zoja, hoe erg is dit? alsof je er een hele bounty in gesmolten hebt of maar een kleine hint?

Er zijn sommige die expres ontgeurd zijn. Het ruikt heel erg lekker naar kokos! Maar zodra je het verhit....is het weg :(
Deze bijvoorbeeld is geurloos: http://www.detuinen.nl/royal-green-coconut-cooking-cream-2.html
Deze ruikt LEKKER! naar kokos en heeft een kokos smaakje: http://www.detuinen.nl/holland-barrett-pure-kokosolie.html

ik ervaar geen kokossmaak nee.

---------- Post toegevoegd 25 April 2013 om 14:15 ----------

Zo'n rare hype, ik krijg er tranen in mijn ogen van.

De helft kan niet eens koken ( en zit zijn eten te verbranden ) en dan maken ze zich druk om een rookpunt :o
Roomboter en olijfolie zijn al eeuwen de eerste keus vetbronnen bij bakken en braden. Zal ook niet veranderen.

Rare hype? Nee hoor :-) . wist dit 10 jaar geleden al. maar toen geloofde niemand in mijn omgeving mij.
Vanaf 160 (dacht ik) graden gaat olijfolie oxideren (transvet). En op die temperatuur zit je al snel.
Roomboter, rijstolie, kokosolie.. allemaal goede producten voor hogere temperaturen.

[Link niet meer beschikbaar]

Als iemand weet in welke winkel deze te koop is, hoor ik het graag :)

Kokosolie! Ga alleen niet naar de gezonheidwinkels waar je teveel betaald. Stap eens binnen bij een turks of buitenlands supermarktje. Ik betaal 3,50 voor 500 ml smaakloos

Er zijn sommige die expres ontgeurd zijn. Het ruikt heel erg lekker naar kokos! Maar zodra je het verhit....is het weg :(

Dat is dus omdat je de olie te heet laat worden. En behoudens de slechte troep welk je ermee maakt één van de redenen waarom je eigenlijk niet hoort te bakken in zaken als extra virgin olijfolie, sesam olie, walnootolie, margarine, kokosolie, etc.

Dat zijn oliën welk je gebruikt in koken als smaakmaker, te gebruiken in het bereiden van een sausje, marinade, etc. om lekker op een laag vuurtje warm te laten worden en koken met geduld. Maar zijn gewoon niet bedoeld om op heet vuur te zetten en dat kipfiletje binnen 10 minuten op je bord te kunnen leggen.

Zo'n rare hype, ik krijg er tranen in mijn ogen van.

De helft kan niet eens koken ( en zit zijn eten te verbranden ) en dan maken ze zich druk om een rookpunt :o
Roomboter en olijfolie zijn al eeuwen de eerste keus vetbronnen bij bakken en braden. Zal ook niet veranderen.

Gelukkig kan de andere helft dan nog wel koken ;). En hoewel roomboter en olijfolie de afgelopen binnen West en Zuid Europea producten van eerste keus zijn geweest gedurende de afgelopen eeuwen. Is het gebruik ervan wel verandert.

Roomboter hoor je te gebruiken op een gematigd vuur, olijfolie op een laag vuurtje. Tegenwoordig wordt gewoon de pit vol open gedraaid om het eten zo snel mogelijk op tafel te kunnen hebben. Dan kun je nog steeds hetzelfde product blijven gebruiken als 200 jaar geleden, maar maak je het er door misbruik niet gezonder op.

Kokosolie die ik gebruik van de tuinen ruikt aardig naar bounty :D Zodra je er mee begint te koken verdwijnt de geur / smaak.

• Topic Starter Topic Starter
Maar is het nu slecht om met olijfolie te bakken? Kan je beter met kokosolie koken? Ik krijg de indruk dat het helemaal niks uit maakt.

ik zag laatst allemaal reclames over keramische pannen. Bakken zonder toevoeging van olie/boter/spray.
Lijkt me wel wat moet ik zeggen. Iemand ervaring hiermee ?

Ik gebruik nu al een hele tijd kokosolie en het bevalt me prima.

Ik kan het niet zo mooi navertellen dus hier even een quote.
Voor wie er wat aan heeft:
Voedingskundig gezien valt kokosolie onder de groep verzadigde vetproducten, het bestaat voor 86% uit verzadigde vetzuren. Niettemin heeft kokosolie een vetzuurprofiel dat afwijkt van dat van de meeste andere en vergelijkbare bronnen van verzadigd vet. Ongeveer 68% van het verzadigd vet in kokosolie bestaat uit middellangeketen vetzuren (MKZV; ook wel bekend onder hun engelse afkortingen MCT (Medium Chain Triglycerides) of MCFA (Medium Chain Fatty Acids)). Het overgrote deel hiervan (circa 45-50%) is laurinezuur, dit vetzuur wordt in de darm omgezet in monolaurine, daarnaast nog relatief grote hoeveelheden myristinezuur en palmitinezuur. Verder bevat het nog 7% caprinezuur[1]. Kokosolie levert 8,6 kcal per gram[2].

De meeste andere plantaardige oliën en vetten bestaan uit langeketen vetzuren Van alle plantaardige oliën heeft alleen palmpitolie een vergelijkbaar vetzuurprofiel.

Het schijnt niet zo snel als vet in het lichaam te worden opgeslagen als andere vetten.

Ik haal het gewoon bij een toko of bij een reformzaak.

• Like
Waarderingen: KaLe
is het voor een student ook interessant aangezien ik las dat t wel lang mee gaat maar het wel een slagje duurder is dan olijfolie o.i.d.?

is het voor een student ook interessant aangezien ik las dat t wel lang mee gaat maar het wel een slagje duurder is dan olijfolie o.i.d.?

Een pot kost ongeveer 7 euro en heel veel heb je er niet voor nodig. Denk dat je aan olijfolie meer kwijt bent.

Ik gebruik beide, sinds kort hebben we thuis ook een pot kokosolie staan, daarvoor gebruikte ik alleen olijfolie. Ik zou zeggen, wissel het af voor de variatie. Ze bevatten allebei goede vetten.

verzadigde vetten zijn heel goed voor je.

En zonnebloemolie als de pest vermijden.

iifym

---------- Post toegevoegd 26 April 2013 om 21:22 ----------

lol pak gwn 1 van de twee is toch niet zo moeilijk nou en dat het een euro duurder is-.-

Interessant topic, al vaker gehoord. Heeft er ook iemand wetenschappelijke onderbouwing (artikel) voor?
Als ik zelf even snel google vind ik juist stukken tekst die genoemde temperaturen en stellingen in dit topic onderuit halen, bijv:

- http://www.shape.com/blogs/fit-foodies/olive-oil-safe-cook ;beetje crappy site maar zie het onderzoek van Andrikopolous (bron in plaatje op site) vaker langskomen. Vraag is natuurlijk wie dit onderzoek heeft gefinancierd... (olijfolie industrie?)

Er wordt ook veel geschreven over dat olijfolie ongezond is om mee te koken bij hogere (180+) temperaturen, echter zijn deze nooit onderbouwd door wetenschappelijke artikelen/onderzoek vor zover ik kan zien.

Oh ja en kokosolie; wetenschappelijke onderbouwing? Ik kan alleen een publicatie van de EU vinden waarin staat dat sinds 14 december 2012 het in commerciële context niet langer toegestaan is om uitspraken te doen over kokosolie met een zinspeling op, verwijzing naar of claims omtrent positieve medische- en gezondheidseigenschappen. Dus in Brussel zijn ze nog niet overtuigd, alhoewel dit misschien onterecht is..

Tevens een recent wetsvoorstel binnen de EU om (eindelijk) die transvetten eens aan te pakken. Maar wat staat daar ook in?: Ten slotte wordt afgeraden om transvetzuren te vervangen door palmolie en kokosolie (advies nr. 8666). Deze 2 plantaardige oliën zijn goedkoop maar waarschijnlijk even schadelijk als transvetzuren. De Hoge Gezondheidsraad legt zich binnenkort toe op het uitwerken van een gedetailleerd advies over het groeiende en zorgwekkende gebruik van palmolie in vele voedingsmiddelen.

Wat mij zeer verontrust is dat palmolie en kokosolie net zo schadelijk als transvet genoemd worden!
Voor mij even geen kokosolie en voorzichtig aan met olijfolie (gewoon onder het rookpunt gebruiken).

Interessant topic, al vaker gehoord. Heeft er ook iemand wetenschappelijke onderbouwing (artikel) voor?
Als ik zelf even snel google vind ik juist stukken tekst die genoemde temperaturen en stellingen in dit topic onderuit halen, bijv:

- http://www.shape.com/blogs/fit-foodies/olive-oil-safe-cook ;beetje crappy site maar zie het onderzoek van Andrikopolous (bron in plaatje op site) vaker langskomen. Vraag is natuurlijk wie dit onderzoek heeft gefinancierd... (olijfolie industrie?)

Er wordt ook veel geschreven over dat olijfolie ongezond is om mee te koken bij hogere (180+) temperaturen, echter zijn deze nooit onderbouwd door wetenschappelijke artikelen/onderzoek vor zover ik kan zien.

Oh ja en kokosolie; wetenschappelijke onderbouwing? Ik kan alleen een publicatie van de EU vinden waarin staat dat sinds 14 december 2012 het in commerciële context niet langer toegestaan is om uitspraken te doen over kokosolie met een zinspeling op, verwijzing naar of claims omtrent positieve medische- en gezondheidseigenschappen. Dus in Brussel zijn ze nog niet overtuigd, alhoewel dit misschien onterecht is..

Tevens een recent wetsvoorstel binnen de EU om (eindelijk) die transvetten eens aan te pakken. Maar wat staat daar ook in?: Ten slotte wordt afgeraden om transvetzuren te vervangen door palmolie en kokosolie (advies nr. 8666). Deze 2 plantaardige oliën zijn goedkoop maar waarschijnlijk even schadelijk als transvetzuren. De Hoge Gezondheidsraad legt zich binnenkort toe op het uitwerken van een gedetailleerd advies over het groeiende en zorgwekkende gebruik van palmolie in vele voedingsmiddelen.

Wat mij zeer verontrust is dat palmolie en kokosolie net zo schadelijk als transvet genoemd worden!
Voor mij even geen kokosolie en voorzichtig aan met olijfolie (gewoon onder het rookpunt gebruiken).

Er zijn weinig harde cijfers, er is naar mijn weten namelijk geen onafhankelijk instituut welk het bekijkt. En gezien de variabiliteit aan oliën, ook vrij logisch.

Er zit namelijk aardig wat variatie tussen dezelfde soorten oliën. Daarnaast wat ook nog eens mee speelt is dat het begrip smoke point zeer ruim is. Het is geen simpel te meten punt zoals bijv. het aan of uitzetten van het licht.

Maar je kunt naar eigen wens ervoor kiezen om het behalen van het smoke point te zetten op het ontstaan van een detectie aan minimale hoeveelheid rook tot het blauw staan van de kamer.

Wat verder nog mee telt is hoe lang je het blootstelt aan de temperatuur, hoe vaak je de olie gebruikt, en hoe je de olie hebt bewaard alvorens (en evt. tussen gebruik).

Dit maakt vergelijken van diverse bronnen ook vrij lastig.

Daarbij geven sommige olijfolie fabrikanten een rookpunt op van 230 ~ 240 graden, terwijl andere partijen het afzetten op rond de 180 graden. Gezien er geen standaard test methode is, is het lastig om af te gaan op wat is juist, welke cijfers kloppen?

Zijn getallen als 230 graden enkel binnen het kader van "wij van WC eend adviseren WC eend", of zijn die oliën daadwerkelijk boven gemiddeld? Beide kan. Je kunt ze erop vertrouwen, of je kunt het zekere voor het onzekere nemen.

En wat betreft kokosolie, dit wordt hoogstwaarschijnlijk meegenomen als meldingsplichtig gezien de zeer hoge concentraties aan verzadigde vetten welk kokos- en palmolie bevatten. En het blijft nog steeds een heen- en weer gesteggel of deze verzadigde vetten nu goed of slecht zijn voor de algehele gezondheid.

Hahaa wie frituurt er nu in olijfolie ... Dat smaakt toch ranzig dan .
Kokosolie is top maar m.i. Is er met olijfolie niets mis . Waarom is de levensverwachting in zuiderse landen zo hoog ? Juist ja , olijfolie.

Hahaa wie frituurt er nu in olijfolie ... Dat smaakt toch ranzig dan .

ne ehoor. Zolang je maar geen extra vierghe gebruikt...

De gewone olijfolie is zuiverder en daardoor beter geschikt voor frituren. Omdat deze olijfolie voor het belangrijkste deel bestaat uit geraffineerde olie, verandert de olie niet van kwaliteit en smaak bij verhitting. Deze olijfolie kan beter tegen verhitting dan harde vetten. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/olijfolie.aspx

Kokosolie is top maar m.i. Is er met olijfolie niets mis . Waarom is de levensverwachting in zuiderse landen zo hoog ? Juist ja , olijfolie.

Ik denk dat het iets complexer ligt dan dat. Het toevoegen van olijfolie aan een shitty dieet maakt het niet gezond. Ook Japanners op Okinawa worden stokoud en die eten nooit olijfolie.

---------- Post toegevoegd 1 May 2013 om 15:41 ----------

Harde kokosvet, te verkrijgen bij natuurwinkels bijvoorbeeld de tuinen.

Of simpelweg bij de toko. Potje kost geen drol.

Terug
Naar boven