AndroidHealthClinic

Omega 3 inname

Storkiez

Novice
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
91kg
Vetpercentage
17%
Luitjes,

Ik neem al een tijd Omega 3 softgels van de kruidvat.
Deze neem ik 2 stuks 1 maal daags (sochtends)

Omdat ik 6x train in de week en n meer kip dan vis eet (vis mssn 1x per week) is t dan bevoordelijk als ik mn omega 3 inname verhoog?
Zo ja, welke hoeveelheid en op welke momenten op de dag?

Kan je ons vertellen hoeveel DHA en hoeveel EPA in 1 softgel zit?

• Topic Starter Topic Starter
per capsule 1000mg visolie waarvan EPA 18% en DHA 12%

Belangrijk is dat je voldoende DHA binnenkrijgt, EPA heb je in principe niet nodig (kan handig zijn als je verhoogd risico op hart- en vaatziekten hebt).

Mik op 300mg+ DHA

Belangrijk is ook dat je erop let dat de visolie moleculair gedestilleerd is, anders kunnen er verontreinigingen inzitten, schadelijke stoffen die ook in vis zitten, zoals bivoorbeeld PCB's.
Als de Kruitvat visolie niet moleculair gedestilleerd is, dan is bijv. Omega-3 van Now Foods een goed alternatief.

---------- Post toegevoegd Wed 13 Feb 2013 om 13:15 ----------

Belangrijk is dat je voldoende DHA binnenkrijgt, EPA heb je in principe niet nodig (kan handig zijn als je verhoogd risico op hart- en vaatziekten hebt).

Mik op 300mg+ DHA

De adviezen worden meestal gegeven als EPA+DHA samen;-) Ca 700 mg wordt vaak genoemd. En dan zit DHA meestal vanzelf rond de 300.

2 per dag is eigenlijk genoeg, maar 3 kan ook.

De meeste mensen nemen het bij de warme maaltijd.

---------- Post toegevoegd Wed 13 Feb 2013 om 13:11 ----------

Nee, dat is way too much, verzwakt het immuunsysteem en verhoogt het risico op bloedingen.

Bron? Check Ff mijn link daarin word uitgelegd waarom die waardes wat ik postte optimaal zijn voor betere proteïne synthese.

Belangrijk is ook dat je erop let dat de visolie moleculair gedestilleerd is, anders kunnen er verontreinigingen inzitten, schadelijke stoffen die ook in vis zitten, zoals bivoorbeeld PCB's.
Als de Kruitvat visolie niet moleculair gedestilleerd is, dan is bijv. Omega-3 van Now Foods een goed alternatief.

---------- Post toegevoegd Wed 13 Feb 2013 om 13:15 ----------

De adviezen worden meestal gegeven als EPA+DHA samen;-) Ca 700 mg wordt vaak genoemd. En dan zit DHA meestal vanzelf rond de 300.

EPA werkt de de andere essentiele vetzuur (arachidonzuur, gemaakt van linolzuur) tegen. Arachidonzuur is erg belangrijk, dus (te veel) EPA is niet aan te raden. De reden om EPA te supplementeren is omdat arachidonzuur inflammation erg verhoogt, en daarmee de ontwikkeling van hart- en vaatziekten kan versnellen, al moet deze natuurlijk wel al begonnen zijn. EPA doet dat ook, maar is veeeeel minder sterk daarin. Aangezien het arachidonzuur tegenwerkt, zal daarom de ontwikkeling vertraagt worden. EPA heb je verder eigenlijk niet nodig, DHA daarentegen is essentieel en erg belangrijk, oa voor je hersenen. No shit dat moedermelk rijk aan arachidonzuur en DHA is.

Dus als je EPA wegstreept hou je alleen DHA over. Belangrijk is dus dat je voldoende DHA binnenkrijgt.
Imo kun je beter voor visolie zoeken die meer DHA levert dan EPA.

Bron? Check Ff mijn link daarin word uitgelegd waarom die waardes wat ik postte optimaal zijn voor betere proteïne synthese.

http://ajcn.nutrition.org/content/73/3/539.long

---------- Post toegevoegd Wed 13 Feb 2013 om 15:39 ----------

EPA werkt de de andere essentiele vetzuur (arachidonzuur, gemaakt van linolzuur) tegen. Arachidonzuur is erg belangrijk, dus (te veel) EPA is niet aan te raden. De reden om EPA te supplementeren is omdat arachidonzuur inflammation erg verhoogt, en daarmee de ontwikkeling van hart- en vaatziekten kan versnellen, al moet deze natuurlijk wel al begonnen zijn. EPA doet dat ook, maar is veeeeel minder sterk daarin. Aangezien het arachidonzuur tegenwerkt, zal daarom de ontwikkeling vertraagt worden. EPA heb je verder eigenlijk niet nodig, DHA daarentegen is essentieel en erg belangrijk, oa voor je hersenen. No shit dat moedermelk rijk aan arachidonzuur en DHA is.

Dus als je EPA wegstreept hou je alleen DHA over. Belangrijk is dus dat je voldoende DHA binnenkrijgt.
Imo kun je beter voor visolie zoeken die meer DHA levert dan EPA.

Je zet EPA veel te makkelijk aan de kant Michiel:

"Studies of ALA metabolism in healthy young men indicate that approximately 8% of dietary ALA is converted to EPA and 0-4% is converted to DHA (7). In healthy young women, approximately 21% of dietary ALA is converted to EPA and 9% is converted to DHA.

Bron: LPI

Het lichaam zelf maakt meer EPA aan dan DHA, zal niet voor niks zijn....toch?
Bovendien is de beschermende werking van EPA tegen hart-en vaatziekten belangrijk. Jij zet dat feit aan de kant alsof het er niet zo toe doet.
Nee, de normale verhoudingen EPA/DHA in visolie, zoals bijv. in die van Omega-3 van Now Foods (en vele andere merken, is prima.

Laatst bewerkt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eicosano%C3%AFde

Eicosanoïden worden gevormd uit meervoudig onverzadigde essentiële vetzuren, zoals arachidonzuur of eicosapentaeenzuur (EPA)

Eicosanoïden spelen een belangrijke rol bij ontstekingsprocessen en in het immuunsysteem.

EPA vult de taken van arachidonzuur in maar is daarin veel minder krachtig.

Ziedaar een mogelijke uitleg voor je bron, Bryce. :)

---------- Post toegevoegd Wed 13 Feb 2013 om 15:43 ----------

Je zet EPA veel te makkelijk aan de kant Michiel:

"Studies of ALA metabolism in healthy young men indicate that approximately 8% of dietary ALA is converted to EPA and 0-4% is converted to DHA (7). In healthy young women, approximately 21% of dietary ALA is converted to EPA and 9% is converted to DHA.

Bron: LPI

Het lichaam zelf maakt meer EPA aan dan DHA, zal niet voor niks zijn....toch?
Bovendien is de beschermende werking van EPA tegen hart-en vaatziekten belangrijk. Jij zet dat feit aan de kant alsof het er niet zo toe doet.
Nee, de normale verhoudingen EPA/DHA in visolie, zoals bijv. in die van Omega-3 van Now Foods (en vele andere merken, is prima.

EPA kan alleen tegen hart- en vaatziekten vertragen als de ontwikkeling daarvan al begonnen is. Als je gewoon voor je lichaam zorgt en op je voeding let, zoals wij natuurlijk allemaal doen, heb je niets aan EPA.
Het beschermt je niet tegen deze ziekten.

Daarnaast is arachidonzuur belangrijk voor spierherstel, en dat tegenwerken door veel EPA in te nemen lijkt me niet ideaal he

Laatst bewerkt:
EPA kan alleen tegen hart- en vaatziekten vertragen als de ontwikkeling daarvan al begonnen is. Als je gewoon voor je lichaam zorgt en op je voeding let, zoals wij natuurlijk allemaal doen, heb je niets aan EPA.
Het beschermt je niet tegen deze ziekten.

Jij gaat hier wel heel kort door de bocht.

Ik citeer:

"Evidence is accumulating that increasing intakes of long-chain omega-3 fatty acids (EPA and DHA) can decrease the risk of cardiovascular disease by 1) preventing arrhythmias that can lead to sudden cardiac death, 2) decreasing the risk of thrombosis (a clot) that can lead to myocardial infarction (MI) or stroke, 3) decreasing serum triglyceride levels, 4) slowing the growth of atherosclerotic plaque, 5) improving vascular endothelial function, 6) lowering blood pressure slightly, and 7) decreasing inflammation (87). A recent systematic review of randomized controlled trials found that consumption of EPA and DHA from fish or fish oil supplements was associated with reductions in all-cause mortality, cardiac death, and sudden death "

bron:

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/othernuts/omega3fa/index.html#disease_prevention

Dus de bewering dat EPA hart-en vaatziekten alleen maar vertraagt en niet voorkomt, klopt niet.

Bovendien is gezond leven en eten nog lang geen garantie dat je geen hart- en vaatziekten krijgt. Dat is een illusie. 1) Omdat niemand nog precies kan zeggen wat exact het juiste dieet is om hart-en vaatziekten te voorkomen en 2) een en ander ook genetisch bepaald is.

Die bron gaat uit van EPA en DHA samen.

Echter is het vooral DHA dat verantwoordelijk is voor alle effecten.

"The data to date strongly suggest that EPA and DHA
have differing haemodynamic and anti-atherogenic properties.
Both are equally effective in reducing serum
triglycerides, but DHA and not EPA increased HDL
cholesterol and, in particular, the HDL2 cholesterol
sub-fraction. Additionally, DHA increased LDL particle
size, potentially an antiatherogenic effect. Neither EPA
nor DHA affects total cholesterol concentrations. DHA is
more effective in reducing blood pressure than EPA and
these blood pressure-lowering effects correlate with
improvements in endothelial relaxation and attenuated
vascular constriction. DHA but not EPA also significantly
decreased heart rate, suggesting that this fatty acid may
be more important than EPA regarding the anti-arrhythmic
effects of v3 fatty acids. Platelet aggregatory
responses ex vivo and platelet-derived thromboxane B2
were reduced by DHA and not EPA, although some
reports have shown improvements following EPA.
Neither fatty acid alters fibrinolysis, in keeping with
findings following fish oil supplementation. Although
low doses of EPA or DHA are unlikely to affect blood
glucose and insulin concentrations, higher doses, particularly
in individuals with type 2 diabetes, may lead to a
mild impairment in glycaemic control. The most likely
explanation for this effect appears to be an increase in
hepatic glucose output since both insulin sensitivity and
insulin secretion are unchanged. In-vitro data demonstrating
DHA was more potent than EPA in inhibiting
expression of cellular/endothelial adhesion molecules
have not been reproduced in human trials. Both EPA
and DHA attenuated oxidative stress and cytokine production
following cell stimulation."

Bron: [Link niet meer beschikbaar]

Daarnaast is dieet en levensstijl wel degelijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten.
Krachttraining, suikerinname, vitamine en mineralen inname, roken, het eten van bewerkte voeding, allemaal factoren die bijdragen. Als je sport, niet rookt en gezond eet (dus alle micro's ook binnenkrijgt), ga je echt geen hart- en vaatziekten ontwikkelen.

Als je sport, niet rookt en gezond eet (dus alle micro's ook binnenkrijgt), ga je echt geen hart- en vaatziekten ontwikkelen.

De kans wordt dan kleiner, maar "geen hart- en vaatziekten ontwikkelen", dat is pertinent onwaar.
1) Genetische aanleg bepaalt ook je risico op hart- en vaatziekten 2)"gezond eten" wat dat is, daar zijn zelfs wetenschappers het onderling nog niet over eens, dus bijgevolg kun je ook niet stellen dat er een dieet bestaat dat hart-en vaatziekten ten alle tijde voorkomt.

Maar nu val ik in herhaling.

---------- Post toegevoegd Wed 13 Feb 2013 om 16:07 ----------

Echter is het vooral DHA dat verantwoordelijk is voor alle effecten.

Bron: [Link niet meer beschikbaar]

je mpoet wel de hele studie lezen he:

"Future studies will need to carefully
assess the independent effects of EPA andDHA on other
clinical and biochemical measures before decisions can
be made with respect to dietary supplements and the
fortification of foods with either EPA or DHA. To some
extent, however, the effects of EPA and DHA may also
differ depending on the target population."

De kans wordt dan kleiner, maar "geen hart- en vaatziekten ontwikkelen", dat is pertinent onwaar.
1) Genetische aanleg bepaalt ook je risico op hart- en vaatziekten 2)"gezond eten" wat dat is, daar zijn zelfs wetenschappers het onderling nog niet over eens, dus bijgevolg kun je ook niet stellen dat er een dieet bestaat dat hart-en vaatziekten ten alle tijde voorkomt.

Maar nu val ik in herhaling.

Hart- en vaatziekten beginnen met beschadigingen aan bloedvaten
Dat kan komen door
- roken / inademen van chemicalien
- mogelijk genetische aanleg, die bloedvaten zwakker/slapper/vatbaarder voor beschadigingen maakt
- hoog bloedsuiker (te veel kh, te veel suikers, veel pieken en hoge GI kh).
KT verbrandt bloedsuiker en houdt deze onder controle.
Logisch dat diabeten met hun ongecontroleerde bloedsuiker sneller slachtoffer van hart- en vaatziekten zijn
- te weinig vitamines en mineralen (vitamine c is bijvoorbeeld erg belangrijk voor bloedvaten, zorgt voor het behouden van elasticiteit)
- te veel zout en te weinig kalium --> verhoogt bloeddruk --> beschadigt bloedvaten, zeker als ze niet elastisch en sterk genoeg zijn dankzij vitamine tekorten enzo
- mogelijk verhitting van plantaardige olie waarbij vrije radicalen vrijkomen, en geoxideerd cholesterol

Zoals je merkt zijn activiteit en voeding de redenen. De factoren die hier los van staan dragen bij maar zijn niet als hoofd-zaak aan te merken.

je mpoet wel de hele studie lezen he:

differ depending on the target population."
Ja dus? Spreekt dat tegen dat DHA vooral verantwoordelijk is?

Laatst bewerkt:
LOL Bryce, je bent wel heel erg op de Dunning-Kruger tour de laatste paar dagen. Er is helemaal geen overtuigend bewijs dat visolie suppletie het risico op hart- en vaatziekten zou verlagen. Zie o.a. deze meta-analysis/systematic reviews van RCTs:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22493407
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22968891

Het lijkt dat erop dat je totaal niks snapt van de wetenschappelijke methode en i.p.v. de wetenschappelijke literatuur eerst daadwerkelijk door te nemen en daarna een solide mening te vormen, kom je met een hypothese waarna je alleen de (semi-) wetenschappelijk referenties ''cherry-picked'' die je hypothese ''bevestigen''. Slodderwetenschap, en helaas niet eens zo onschuldig wanneer mensen je ook nog serieus nemen.

Ik vind de resultaten anders vrij logisch en duidelijk

allez, laat me het dan voor je vertalen:

differ depending on the target population"

Toekomstige studies zullen de onafhankelijke effecten van EPA en DHA op andere klinische en biochemische markers zorgvuldig moeten onderzoeken voordat beslissingen gemaakt kunnen worden wat betreft voedingssupplementen en de versterking van voedsel met ofwel EPA ofwel DHA.
Echter, enigermate kunnen de effecten van EPA en DHA ook varieren afhankelijk van de doelpopulatie (dat is, de mensen die het slikken).

Lijkt me toch niet dat hier staat: slik maar DHA, EPA heeft niet zoveel zin.

Luitjes,

Ik neem al een tijd Omega 3 softgels van de kruidvat.
Deze neem ik 2 stuks 1 maal daags (sochtends)

Omdat ik 6x train in de week en n meer kip dan vis eet (vis mssn 1x per week) is t dan bevoordelijk als ik mn omega 3 inname verhoog?
Zo ja, welke hoeveelheid en op welke momenten op de dag?

Ik zelf zorg dagelijks voor EPA inname van 2gram en DHA inname van 1,5gram.
Bij mij komt dit overeen met 6 capsules. In jou geval gezien het van de kruidvat is zal dat eerder overeen komen met 12 / 15 capsules. Reden voor deze inname is vanwege dit artikel:

http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

Zelf eet ik eigenlijk nooit vis, gezien de prijs dus vandaar dat ik het allemaal uit me sups haal ;) Succes!

Terug
Naar boven