Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
LOL Bryce, je bent wel heel erg op de Dunning-Kruger tour de laatste paar dagen. Er is helemaal geen overtuigend bewijs dat visolie suppletie het risico op hart- en vaatziekten zou verlagen. Zie o.a. deze meta-analysis/systematic reviews van RCTs:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22493407
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22968891
Het lijkt dat erop dat je totaal niks snapt van de wetenschappelijke methode en i.p.v. de wetenschappelijke literatuur eerst daadwerkelijk door te nemen en daarna een solide mening te vormen, kom je met een hypothese waarna je alleen de (semi-) wetenschappelijk referenties ''cherry-picked'' die je hypothese ''bevestigen''. Slodderwetenschap, en helaas niet eens zo onschuldig wanneer mensen je ook nog serieus nemen.

EPA werkt arachidonzuur tegen. De ratio tussen AA en EPA is hier van belang. Een te hoge ratio zal de ontwikkeling van hart- en vaatziekten versnellen (doordat het inflammation vertraagt. Arachidonzuur versnelt inflammation. Hart- en vaatziekten is een inflammatory disease. Excuus voor het Engels, geen idee hoe ik dat fatsoenlijk moet vertalen).allez, laat me het dan voor je vertalen:
"Future studies will need to carefully
assess the independent effects of EPA andDHA on other
clinical and biochemical measures before decisions can
be made with respect to dietary supplements and the
fortification of foods with either EPA or DHA. To some
extent, however, the effects of EPA and DHA may also
differ depending on the target population"
Toekomstige studies zullen de onafhankelijke effecten van EPA en DHA op andere klinische en biochemische markers zorgvuldig moeten onderzoeken voordat beslissingen gemaakt kunnen worden wat betreft voedingssupplementen en de versterking van voedsel met ofwel EPA ofwel DHA.
Echter, enigermate kunnen de effecten van EPA en DHA ook varieren afhankelijk van de doelpopulatie (dat is, de mensen die het slikken).
Lijkt me toch niet dat hier staat: slik maar DHA, EPA heeft niet zoveel zin.
Ik zelf zorg dagelijks voor EPA inname van 2gram en DHA inname van 1,5gram.
Bij mij komt dit overeen met 6 capsules. In jou geval gezien het van de kruidvat is zal dat eerder overeen komen met 12 / 15 capsules. Reden voor deze inname is vanwege dit artikel:
http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html
Zelf eet ik eigenlijk nooit vis, gezien de prijs dus vandaar dat ik het allemaal uit me sups haalSucces!
Michiel, jij haalt dezelfde crappy meta-analyses aan als die van Area1990. Antwoord heb ik al daarop gegeven.
Nogmaals, uit jouw bron valt niet op te maken dat DHA belangrijker is dan EPA, integendeel, jouw bron zegt zelfs dat het afhankelijk kan zijn van wie je voor je hebt, of EPA of DHA belangrijke is.
Dus: beiden blijven voorlopig belangrijk.
Ik gaf een reactie op de studies die Area1990 aanhaalde.
En mijn bron stelt dat, voor adviezen over supplementie, er concreter onderzoek gedaan moet worden over verschillen tussen EPA en DHA. Ook suggereert het dat er verschillen kunnen zijn voor verschillende doelgroepen.
Als je daar stopt en niet verder denkt is EPA ook belangrijk.
Dan zijn we het eens.
Als je je gezonde verstand gebruikt en logisch nadenkt, kom je misschien tot een andere conclusie.
Maar niet noodzakelijk de juiste. Zo zijn al veel mensen de mist ingegaan![]()
Arachidonzuur heeft essentiele functies.
DHA heeft essentiele functies.
EPA is een veel zwakkere versie van arachidonzuur. Omdat arachidonzuur de ontwikkeling van hart- en vaatziektes en andere inflammatory diseases (ontstekingsziektes volgens wikipedia) versnelt, kan EPA van nut zijn.
Dat betekent niet dat EPA essentieel is en dat het net zo belangrijk als DHA is.
EPA kan zelfs nadelig zijn doordat het arachidonzuur (dat essentieel is dus) tegenwerkt. Gevolg: zie jouw bron over het immuunsysteem als voorbeeld. De ratio tussen arachidonzuur en EPA KAN belangrijk zijn, als je al hart- en vaatziekten aan het ontwikkelen bent. Anders is het weinig relevant, en kun je beter naar minder EPA streven om arachidonzuur niet tegen te werken.
Duidelijker kan ik niet zijn, als je het niet met me eens bent moeten we het maar eens zijn om het oneens te zijn.
Zelfde link had unstoppable al gegeven.
Lijkt niet goed voor je immuunsysteem:
http://ajcn.nutrition.org/content/73/3/539.long
Dus echt way too much wat je gebruikt/adviseert.
---------- Post toegevoegd Wed 13 Feb 2013 om 17:05 ----------
.

Over "slodderwetenschap" gesproken!
De eerste meta-analysis die je geeft, betreft mensen die al een geschiedenis van hart-en vaatziekten hebben. Dat zegt niks over de bescherming tegen hart-en vaatziekten bij gezonde mensen.
En de tweede meta-analysis, daar wordt hier flinke kritiek op gegeven:
http://www.nutraingredients-usa.com/Research/Flawed-omega-3-meta-analysis-harms-public-health-GOED
Eén van de belangrijkste punten van kritiek is dat de meeste studies in de meta-analyse ook hier al mensen met hart- en vaatziekten betrof, die medicijnen slikten die het risico op verdere hart- en vaatziekten al verkleinen. Het is niet vreemd dat je als je al medicijnen gebruikt tegen hart- en vaatziekten, dat extra visolie dan niet niet of weinig effect laat zien.
Jouw meta-analyses zijn duidelijk crap![]()

Lol hoezo zit ik fout? Hij spreekt mij totaal niet tegen.Je zit er echt naast, luister maar eens naar prof. Dyerberg, een expert:
[Link niet meer beschikbaar]
Lol hoezo zit ik fout? Hij spreekt mij totaal niet tegen.
Wat hij zegt is:
EPA is belangrijk voor de aanmaak van prostaglandine E3 en DHA is essentieel voor je hersenen.
De functie van prostaglandine E3 is het tegenwerken van arachidonzuur.
Dat is precies wat ik zeg.
Arachidonzuur is verantwoordelijk voor de aanmaak van prostaglandine E2, en dit is wat inflammatie (dank haaii) verhoogt.
Lol bedankt voor het bevestigen van mijn punt.

Zie toch dat veel mensen bijvoorbeeld MiTrenZ 6 capsules nemen per dag!!
Zit je met 2 capsules per dag op 4,2 gram EPA en 3 gram DHA![]()
![]()
![]()

imo not done!
Lol hoezo zit ik fout? Hij spreekt mij totaal niet tegen.
Wat hij zegt is:
EPA is belangrijk voor de aanmaak van prostaglandine E3 en DHA is essentieel voor je hersenen.
De functie van prostaglandine E3 is het tegenwerken van arachidonzuur.
Dat is precies wat ik zeg.
Zit je met 2 capsules per dag op 4,2 gram EPA en 3 gram DHA![]()
![]()
![]()
Gast, je begrijpt er niks van.Nee, je geeft er je eigen draai aan.
Jij hebt eerder aangegeven dat EPA niet belangrijk is. Prof. Dryer zegt in het filmpje precies wat ik zeg, nl. dat EPA en DHA beiden belangrijk zijn. Punt
I'm out. This is too tiring.