anyways wat is je beredenering dat dat onderzoek lang niet garandeert dat zoveel extra visolie zinvol is? ik vind de resultaten toch vrij duidelijk wel naar die kant neigen namelijk.
Ik heb hogerop een link naar de studie zelf gegeven, geloof ik.
Heb de studie gisteren doorgenomen, en grotendeels alweer vergeten.
Maar als ik het goed heb, was het aantal proefpersonen erg klein, dat om te beginnen. Lang niet zeker dat bij grotere, of repeat studies hetzelfde resultaat behaald wordt.
Bovendien, maar daar moet je het onderzoek echt maar zelf voor doornemen, geven de onderzoekers zelf al aan dat er een paar onzekerheden in hun onderzoek zitten.
Tot slot, zoals al gezegd, betreft dit fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.
De resultaten van dit onderzoek neigen zeker in een bepaalde richting- dat bestrijd ik niet- ze neigen in een richting die jij graag wil zien. Maar, en dat is een groot "maar" de vraag is hoe dit zich vertaalt naar real-life situaties. Zolang er geen studies zijn die één groep mensen een placebo geven, en de andere groep visolie, en dan verschillen in trainingsresultaat meten, is er geen enkel bewijs dat in real life je beter resultat hebt van het trainen met visolie.
En als er in real-life wel resultaten te meten
zouden zijn... wat zijn die resultaten dan? Ook dat is een grote onbekende: als jij 11 weken moet trainen met een hoge dosis visolie, en een ander iemand er 12 weken over doet om hetzelfde resultaat te bereiken? Is dat dan een erg interessant resultaat?
Er zijn héél veel studies die in een bepaalde richting wijzen, en achteraf valt dat dan vaak enorm tegen.
Zo is dat niet alleen met visolie, maar met heel veel supplementen.
Ik noemde al visolie en afvallen. Waren ook aanwijzingen voor, maar blijkt uiteindelijk dus niet zo te zijn:
http://www.reuters.com/article/2010/12/24/us-fish-oil-idUSTRE6BN2BF20101224
(lol, de mensen in de placebo-groep vielen zelfs een beetje meer af, hoewel niet stat. significant).
Kijk, als je bakken vol met geld hebt, en alles wat in een bepaalde richting wijst wil proberen, dan moet je dat zeker doen.
Tot slot, het is niet mijn intentie om je belachelijk te maken of whatever: ik beredeneer enkel waarom ik het geld er niet aan zou uitgeven.