XXL Nutrition

Omega 3 inname

Leangains, yeah right....gisteren bekeken, is trouwens zo'n "verkoopsite", verhaaltje is gebaseerd op 1 onderzoek waar een flink aantal "mits-en en maar-en" aan vastzit.
En die andere site, bodybuilding.com, verkoopt zelf ook supplementen...niet echt de beste bron.

Nee, 2 gram visolie is normaal genoeg, als je gezond bent.

---------- Post toegevoegd Thu 14 Feb 2013 om 14:50 ----------

http://www.lifesdha.com/dha/diet.aspx

220mg DHA per dag wordt aangeraden.

EPA staat spierherstel in de weg, en is sowieso een beetje gehyped.

Ga toch fietsen gast:D Weer een verkoopsite!

...

Aanbevelingen van experts, niet van een verkoopsite.

Nee, is het geen verkoopsite volgens jou?

Overigens die 220 mg DHA heb ik verder geen moeite mee. Alleen jouw voortdurend negatieve verhaal over EPA wil ik met kracht ontkennen.

Ik denk dat we het daarover eens zijn dat we het oneens zijn....:D

Doe wat je wil. Ik ga voor 3g EPA + DHA en it feels good, man.

Zo negatief ben ik ook weer niet, ik zeg alleen dat het voor bb doeleinden overrated is :D Maar goed die mening heb ik al duidelijk gemaakt

Ik zou zelf zeggen, minstens 300mg DHA en meer zal beter zijn, ik zelf zelf op ruim het dubbele.

Ik kies er daarnaast voor om EPA te beperken maar dat hoeft niet per se. Effect zal met een split schema nihil tot niks zijn, ik doe ub/lb dus heb minder lang de tijd om te herstellen. Zoals gezegd, EPA gaat arachidonzuur tegen en dat vetzuur zal spierherstel/groei versnellen (niet vergroten).
Meer EPA icm hogere frequentie met trainen zal nadeliger zijn dan in een split.

Maar EPA is nog steeds een beetje overrated :p

Zo negatief ben ik ook weer niet, ik zeg alleen dat het voor bb doeleinden overrated is :D Maar goed die mening heb ik al duidelijk gemaakt

Ik zou zelf zeggen, minstens 300mg DHA en meer zal beter zijn, ik zelf zelf op ruim het dubbele.

Ik kies er daarnaast voor om EPA te beperken maar dat hoeft niet per se. Effect zal met een split schema nihil tot niks zijn, ik doe ub/lb dus heb minder lang de tijd om te herstellen. Zoals gezegd, EPA gaat arachidonzuur tegen en dat vetzuur zal spierherstel/groei versnellen (niet vergroten).
Meer EPA icm hogere frequentie met trainen zal nadeliger zijn dan in een split.

Maar EPA is nog steeds een beetje overrated :p

Meer dan 2 gram visolie vind ik sowieso zinloos, en de EPA die in 2 gram zit gaat echt je spierherstel niet merkbaar vertragen.........dan zou je ook geen vis meer moeten eten.....:D

Ah, daar hebben we Bryce weer met zijn uitspraken zonder enige onderbouwing.

Ah, daar hebben we Bryce weer met zijn uitspraken zonder enige onderbouwing.

Zegt degene die niets bijdraagt :)

Unstoppable:

"The U.S. FDA has ruled that intakes up to 3 g/day of long-chain omega-3 fatty acids (EPA and DHA) are Generally Recognized As Safe (GRAS) for inclusion in the diet, and available evidence suggests that intakes less than 3 g/day are unlikely to result in clinically significant bleeding (3). Although the Institute of Medicine did not establish a tolerable upper intake level (UL) for omega-3 fatty acids, caution was advised with the use of supplemental EPA and DHA, especially in those who are at increased risk of excessive bleeding (see Drug and Nutrient Interactions below) (1)."

( http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/othernuts/omega3fa/ )

Jij noemde een dagelijkse dosis van meer dan 3 gram EPA+DHA.
Niet 100% veilig dus.

Leangains, yeah right....gisteren bekeken, is trouwens zo'n "verkoopsite", verhaaltje is gebaseerd op 1 onderzoek waar een flink aantal "mits-en en maar-en" aan vastzit.

Martin Berkhan heeft met zijn site leangains nooit mensen dingen geprobeerd aan te smeren.
Hetgeen wat hij wilde bewerkstelligen is het delen van zijn kennis, maar de mensen maakte het grootser dan het is/was.
De dingen die hij heeft gepubliceerd op zijn website zijn vaak goed doordacht en onderbouwd en berustten niet op onzin.

Zoals je weet echter in de wetenschap zijn er altijd voor en tegens te vinden omtrent wat juist of onjuist is.
Zolang er niet daadwerkelijk aangetoond kan worden dat de gevolgen van hoge doseringen gevaarlijk zijn geniet ik liever van de voordelen!

Zijn laatste post verduidelijkt ook zijn kijk op de site en zijn bedoelingen bij leangains:

http://www.leangains.com/2013/01/consequence-and-clarity.html

Kijk ik ken die gast ook niet persoonlijk, maar iemand vals beschuldigen zonder enige aandacht geschonken te hebben aan zijn daadwerkelijke bedoelingen en alles vind ik gewoon laag en zielig. Je eigen punt moet sterk genoeg zijn om dit niet over de rug van een ander te moeten verduidelijken en/of versterken ;)

Laatst bewerkt:
Zegt degene die niets bijdraagt :)

Unstoppable:

"The U.S. FDA has ruled that intakes up to 3 g/day of long-chain omega-3 fatty acids (EPA and DHA) are Generally Recognized As Safe (GRAS) for inclusion in the diet, and available evidence suggests that intakes less than 3 g/day are unlikely to result in clinically significant bleeding (3). Although the Institute of Medicine did not establish a tolerable upper intake level (UL) for omega-3 fatty acids, caution was advised with the use of supplemental EPA and DHA, especially in those who are at increased risk of excessive bleeding (see Drug and Nutrient Interactions below) (1)."

( http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/othernuts/omega3fa/ )

Jij noemde een dagelijkse dosis van meer dan 3 gram EPA+DHA.
Niet 100% veilig dus.

Eskimo's eten de hele dag door alleen maar vis, en worden ke*ker oud. Niks is 100% veilig. Het gaat mij om het risico dat er daadwerkelijk complicaties optreden relatief laag is. Ik blijf lekker aan mijn 6 caps per dag :)

Martin Berkhan heeft met zijn site leangains nooit mensen dingen geprobeerd aan te smeren.

Zijn site staat VOL met producten om mensen aan te smeren...

De dingen die hij heeft gepubliceerd op zijn website zijn vaak goed doordacht en onderbouwd en berustten niet op onzin.

Nou, dat hele visolie- en eiwitsyntheseverhaal van hem is anders gebaseerd op drijfzand.
Het is gebaseerd op fundamenteel, wetenschappelijk onderzoek, en of visolie in de praktijk echt iets doet voor je spieren wat betreft eiwitsynthese, of je er echt iets van merkt, dat is nog verre van zeker.

Zolang er niet daadwerkelijk aangetoond kan worden dat de gevolgen van hoge doseringen gevaarlijk zijn geniet ik liever van de voordelen!

Meer dan 3 gram EPA+DHA kan bijvoorbeeld al bloedingen veroorzaken.
En wat heb je aan niet-eens-zo-zekere-voordelen van hoge doseringen visolie als misschien over 10-20 jaar blijkt dat je er kanker van krijgt? Waar ben je dan met je voordelen?

Zijn laatste post verduidelijkt ook zijn kijk op de site en zijn bedoelingen bij leangains:

http://www.leangains.com/2013/01/consequence-and-clarity.html

Mooie woorden kan iedereen neerpennen....
Die gast is trouwens arrogant:

"I'm still naive enough to believe that I can explain something very few people might be able to understand."

.

Eskimo's eten de hele dag door alleen maar vis, en worden ke*ker oud. Niks is 100% veilig. Het gaat mij om het risico dat er daadwerkelijk complicaties optreden relatief laag is. Ik blijf lekker aan mijn 6 caps per dag :)

Dat is niet correct: http://www.diseaseproof.com/archives/diet-myths-do-primitive-peoples-really-live-longer.html

Dat Eskimo's zo oud worden klopt dus niet.

"Potential for Excessive Bleeding: The potential for high omega-3 fatty acid intakes, especially EPA and DHA, to prolong bleeding times has been well-studied, and may play a role in the cardioprotective effects of omega-3 fatty acids. Although excessively long bleeding times and increased incidence of hemorrhagic stroke have been observed in Greenland Eskimos with very high intakes of EPA + DHA (6.5 g/day), it is not known whether high intakes of EPA and DHA are the only factor responsible for these observations (1). The U.S. FDA has ruled that intakes up to 3 g/day of long-chain omega-3 fatty acids (EPA and DHA) are Generally Recognized As Safe (GRAS) for inclusion in the diet, and available evidence suggests that intakes less than 3 g/day are unlikely to result in clinically significant bleeding (3). "

(bron: LPI)

En zoals je ziet, tot 3 gram (EPA+DHA) is veilig, daarboven niet.

Voor normale, gezonde mensen, ook bodybuilders, wordt ca 700 mg (EPA en DHA samen)
aangeraden. Méér wordt alleen aangeraden voor mensen die aan hart- en vaatziekten lijden.

Met 6 caps zit ik op 1.8g samen, dus zie t probleem niet :p

Oeh huilie huil, dat zijn de waardes uit dat onderzoek op lwangains die inderdaad voor dat onderzoek optimaal bleken. Net alsof 3g 100% safe is en 3.5g het einde van de wereld. Jezus :roflol:

Laatst bewerkt:
Oeh huilie huil, dat zijn de waardes uit dat onderzoek die inderdaad voor dat onderzoek optimaal bleken. Net alsof 3g 100% safe is en 3.5g het einde van de wereld. Jezus :roflol:

LOL, een onderzoek dat lang niet garandeert dat zoveel extra visolie zinvol is. Bovendien is dat onderzoek ook niet met gewone visolie gedaan, maar met Lovaza: http://en.wikipedia.org/wiki/Lovaza

Alleen daarom kun je al geen zekere conclusies trekken.

Maar soit, ieder trekt zijn eigen conclusies :)

En dat 3 gram 100% safe is en 3,5 gram het einde van de wereld...........heb ik ook niet gezegd:)
Ik blijf er voor de veiligheid liever een flink stuk onder: geen zin in verhoogd risico op (hersen-)bloedingen.

ze hebben lovaza gebruit omdat die het hoogste gehalte EPA/DHA bevat lijkt me? om zo andere factoren zoveel mogelijk buiten spel te houden oid. anyways wat is je beredenering dat dat onderzoek lang niet garandeert dat zoveel extra visolie zinvol is? ik vind de resultaten toch vrij duidelijk wel naar die kant neigen namelijk.

maar goed jij word vast 100 jaar oud omdat jij 2 caps visolie neemt en ik 6 :roflol: ik sterf over 10 jaar aan een hersenbloeding.

Zijn site staat VOL met producten om mensen aan te smeren...

Nou, dat hele visolie- en eiwitsyntheseverhaal van hem is anders gebaseerd op drijfzand.
Het is gebaseerd op fundamenteel, wetenschappelijk onderzoek, en of visolie in de praktijk echt iets doet voor je spieren wat betreft eiwitsynthese, of je er echt iets van merkt, dat is nog verre van zeker.

Meer dan 3 gram EPA+DHA kan bijvoorbeeld al bloedingen veroorzaken.
En wat heb je aan niet-eens-zo-zekere-voordelen van hoge doseringen visolie als misschien over 10-20 jaar blijkt dat je er kanker van krijgt? Waar ben je dan met je voordelen?

http://www.leangains.com/2013/01/con...d-clarity.html

Mooie woorden kan iedereen neerpennen....
Die gast is trouwens arrogant:

"I'm still naive enough to believe that I can explain something very few people might be able to understand."

Enhanced Protein Synthesis
Although carbohydrates and protein are often considered a priority for workout recovery, research suggests that supplementation of fish oil and its unsaturated fats can be helpful as well. A study from Washington University School of Medicine in St. Louis, published in the February 2011 issue of "The American Journal of Clinical Nutrition," found that consuming 4 g of fish oil each day promoted significant improvements in muscle protein synthesis, a process that drives muscle recovery and growth.

Improved Body Composition
Using fish oil may help to significantly improve your body composition. According to an American study from the October 2010 issue of the "Journal of the International Society of Sports Nutrition," consuming 4 g of fish oil each day can promote increases in muscle mass and reductions of body fat, both of which are important for bodybuilding.

ARTHRITIS RELIEF
Because of the repetitive motions of many weightlifting exercises used for bodybuilding, you may find pain from arthritis inhibits your abilities. Although fish oil supplements cannot cure arthritis, they may help you deal with the pain. According to a Brazilian study from the February 2005 issue of "Nutrition," taking 3 g of fish oil each day can help reduce pain associated with arthritis.

References
University of Maryland Medical Center; Omega-3 Fatty Acids; June 2009
"The American Journal of Clinical Nutrition"; Dietary Omega-3 Fatty Acid Supplementation Increases the Rate of Muscle Protein Synthesis in Older Adults: A Randomized Controlled Trial; G.I. Smith, et al.; February 2011
"Nutrition"; Supplementation of Fish Oil and Olive Oil in Patients with Rheumatoid Arthritis; A.A. Berbert, et al.; February 2005
"Journal of the International Society of Sports Nutrition"; Effects of Supplemental Fish Oil on Resting Metabolic Rate, Body Composition, and Salivary Cortisol in Healthy Adults; E.E. Noreen, et al.; October 2010

Zoals ik al zei voor alles zijn voor en tegens te vinden ;)
Alles wat ik ook hier zeg is niet persoonlijk gericht tegen jou, maar wil gewoon aantonen dat het ook z'n goede kanten zeker heeft!

Daarnaast om te zeggen "je krijgt er wellicht kanker van" sorry, maar van alles kun je tegenwoordig wel zeggen dat je er kanker van krijgt...

anyways wat is je beredenering dat dat onderzoek lang niet garandeert dat zoveel extra visolie zinvol is? ik vind de resultaten toch vrij duidelijk wel naar die kant neigen namelijk.

Ik heb hogerop een link naar de studie zelf gegeven, geloof ik.

Heb de studie gisteren doorgenomen, en grotendeels alweer vergeten.
Maar als ik het goed heb, was het aantal proefpersonen erg klein, dat om te beginnen. Lang niet zeker dat bij grotere, of repeat studies hetzelfde resultaat behaald wordt.

Bovendien, maar daar moet je het onderzoek echt maar zelf voor doornemen, geven de onderzoekers zelf al aan dat er een paar onzekerheden in hun onderzoek zitten.

Tot slot, zoals al gezegd, betreft dit fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.
De resultaten van dit onderzoek neigen zeker in een bepaalde richting- dat bestrijd ik niet- ze neigen in een richting die jij graag wil zien. Maar, en dat is een groot "maar" de vraag is hoe dit zich vertaalt naar real-life situaties. Zolang er geen studies zijn die één groep mensen een placebo geven, en de andere groep visolie, en dan verschillen in trainingsresultaat meten, is er geen enkel bewijs dat in real life je beter resultat hebt van het trainen met visolie.

En als er in real-life wel resultaten te meten zouden zijn... wat zijn die resultaten dan? Ook dat is een grote onbekende: als jij 11 weken moet trainen met een hoge dosis visolie, en een ander iemand er 12 weken over doet om hetzelfde resultaat te bereiken? Is dat dan een erg interessant resultaat?

Er zijn héél veel studies die in een bepaalde richting wijzen, en achteraf valt dat dan vaak enorm tegen.
Zo is dat niet alleen met visolie, maar met heel veel supplementen.

Ik noemde al visolie en afvallen. Waren ook aanwijzingen voor, maar blijkt uiteindelijk dus niet zo te zijn:

http://www.reuters.com/article/2010/12/24/us-fish-oil-idUSTRE6BN2BF20101224

(lol, de mensen in de placebo-groep vielen zelfs een beetje meer af, hoewel niet stat. significant).

Kijk, als je bakken vol met geld hebt, en alles wat in een bepaalde richting wijst wil proberen, dan moet je dat zeker doen.

Tot slot, het is niet mijn intentie om je belachelijk te maken of whatever: ik beredeneer enkel waarom ik het geld er niet aan zou uitgeven.

Terug
Naar boven