MuscleMeat

Ondergewicht!

ImperatorXVI

Novice
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
60kg
Hallo allen!

Ik ben nieuw hier en ik ben met een reden hier: Ik wil van mijn ondergewicht afkomen! Nu kan ik mij natuurlijk volproppen met hamburgers, maar dat acht ik niet als verstandig. Daarom maar de lange weg: in plaats van meer vet meer spieren erbij.

Op dit moment zwem ik 3 maal in de week 1 uur. Echt massa aankomen doe ik al een jaar niet. Ik kan praktisch mijn ribben tellen en in een zwembad is dat nogal duidelijk.

Maar van klagen heb ik niet gehoord en van aanpakken wel (wat meer mensen op deze planeet zouden moeten doen), dus dacht ik: Laat ik naar de sportschool gaan!

Vragen die bij mij opkomen zijn dan natuurlijk: Hoe moet ik dat doen en hoe lang gaat mij dat duren?

Eerst moeten jullie uiteraard wat speceficaties van mij weten:

1,85 m
60 kg
16,5 jaar oud

P.S. Bij het doorlezen van de faq op dit forum moest ik keihard lachen over hoe veel vragen er wel niet instonden over gewicht kwijtraken en 0 over aankomen^^.

gewoon eten, eten en eten en trainen

en begin een logje, ben zelf ook begonnen, zeer motiverend
rippetoe 3x per week, en vreten!
je komt er wel ;)

Rippetoe (Starting Strength) is idd een zeer goed bewezen schema dat in relatief korte tijd je sterk kan maken. Hard trainen (met goede techniek), veel eten, goed rusten (slapen) en je komt er.

• Topic Starter Topic Starter
gewoon eten, eten en eten en trainen

en begin een logje, ben zelf ook begonnen, zeer motiverend
rippetoe 3x per week, en vreten!
je komt er wel ;)

Ja XD, denk zelf wel dat ik er ook wel kom. Maar ja, moet ik gelijk aan keiharde krachttraining beginnen, is dat te combineren met zwemmen et cetera et cetera. Vragen en nog eens vragen. Besef dat ik nog nooit een sportschool ben binnengelopen!

Wat je eerst moet doen is een sportschool zoeken die dit zeker heeft:
*Squatrack of powercage
*Genoeg barbells/dumbbells
*Genoeg schijven voor iedereen (deadlifts nemen op korte tijd 100kg in schijven in beslag, let daar op)
*Genoeg zware dumbbells

Wat je dan moet doen is op youtube "mark rippetoe" intypen en alle video's zodanig veel bekijken dat je de techniek goed kent. Dan pas je ze toe met een gewicht dat je gecontroleerd kan doen, zeker in het begin. Dan bouw je op (en blijf raisen, heb geen schrik omdat al een oefening de vorige keer zwaar ging, zolang de techniek goed blijft kan je raisen en sterker worden)

;)

Wat je eerst moet doen is een sportschool zoeken die dit zeker heeft:
*Squatrack of powercage
*Genoeg barbells/dumbbells
*Genoeg schijven voor iedereen (deadlifts nemen op korte tijd 100kg in schijven in beslag, let daar op)
*Genoeg zware dumbbells

Wat je dan moet doen is op youtube "mark rippetoe" intypen en alle video's zodanig veel bekijken dat je de techniek goed kent. Dan pas je ze toe met een gewicht dat je gecontroleerd kan doen, zeker in het begin. Dan bouw je op (en blijf raisen, heb geen schrik omdat al een oefening de vorige keer zwaar ging, zolang de techniek goed blijft kan je raisen en sterker worden)

;)

Das een leuke, zoeken naar een sportschool, jammer genoeg woon ik in een aftands gat waar er maar één sportschool is en de volgende pas 20 km verderop. Dus is er maar één keuze.

En wat zijn in hemelsnaam een squatrack en een powercage? Of barbells als we toch nog bezig zijn^^.

Laatst bewerkt:
Barbells = lange bar (normaal een olympische 50mm, 220 cm lang, roterende sleeves en knurling: die ruwe dingen als je de barbell vastneemt)

Squatrack = een rack waar er spotters zijn die je bar pakken als je failt bij een squat. Daarom ook squatrack. Je legt je bar op dat rack zodat je eerst niet moet cleanen en dan moet pressen voor je squat ;)

Powercage = niet enkel voor squat maar ook voor bench press, rack pulls, ...

Google het eens bij afbeeldingen ?

opgezocht, maar geen flauw benul hoe ik die apparaten (goed) moet gebruiken, maar daar kom ik de eerste keer wel achter^^. Komt wel goed.

Het zijn geen apparaten hé :p
Je moet werken met free weights: een squatrack, een barbell en hopen schijven: meer heb je niet nodig ;)

Powercage voorbeeld
Je kan dan zo onder de bar staan, hem unracken en als je failt bij een squat vangen die onderste ijzeren buizen de bar op en kan je zo weggaan :)

Goed, het enige praktische wat ik hier uit heb kunnen halen tot nu toe is dat ik de beesies nu bij hun naam ken :). Maar er zijn nog steeds vragen open:

- Is het te combineren met zwemmen?
- Hoevaak in de week zou ik moeten fitnessen?
- Hoe lang duurt het dan voordat ik wat kilo's aan spiermassa erbij heb?
- Gaat al dit trainen me überhaupt wel helpen om kilo's aan te komen?

- Is het te combineren met zwemmen? Ja
- Hoevaak in de week zou ik moeten fitnessen? 3x zegt Rippetoe, als je "Starting Strength Wiki" googled vind je alles ;) En fitness is voor superdudes, noem het krachttraining of zo maar nooit fitness, ik haat dat woord :p
- Hoe lang duurt het dan voordat ik wat kilo's aan spiermassa erbij heb? Maakt toch niks uit? Zolang je je hard blijft inzetten komt het.
- Gaat al dit trainen me überhaupt wel helpen om kilo's aan te komen?
Ik volgde Starting Strength Novice, daarna Advanced Novice (het vervolgschema) en nu ben ik bezig aan Texas Method voor intermediates. Ik begon met 58kg voor 1m71, nu weeg ik 78,5kg voor 1m71 met als top 80,5kg: +22,5kg erbij in 1 jaar.

+ tuurlijk moet je trainen voor spiermassa: een buffe fysiek komt toch niet zomaar aangewaaid ? Beetje rare vraag :p ???
Aub

Laatst bewerkt:
Misschien was het dan een rare vraag, maar ik heb het afgelopen jaar kilometers gezwommen zonder maar een kilo zwaarder te worden.

Zwemmen is cardio, om af te vallen. Jay Cutler zwemt niet 3x per week om zo groot te zijn.

Zwaar squatten tot je kotst, een 1RM deadlift zetten, overhead pressen, failen,...: dit is pakken en pakken zwaarder dan eens zwemmen op je gemak.

Terug
Naar boven