Waarden eigen aan validiteit
‣Waardengeladenheid van theorieën: de vraag is niet langer of maar hoe waarden in rekening moeten worden gebracht
‣“valid” en “value” afgeleid van zelfde Latijnse stam, “valere” wat betekend sterk zijn, en houden verband met Franse “valoir” wat betekent “waard zijn”
‣De waarden van ideologieën
‧[/FONT]Niet alleen namen en theorieën, maar ook ideologieën geven perspectief en richting
‧[/FONT]Ideologie = een complexe configuratie van gedeelde waarden, affecten en overtuigingen die een interpretatiekader van de wereld bieden
‧[/FONT]Verschillende ideologieën kunnen leiden tot verschillende waardenimplicaties: vb. institutioneel-universalistisch paradigma versus participatorisch-selectivistisch paradigma over het gebruik van gestandaardiseerde testsituaties
[/FONT]Dia 7 .O {color:black; font-size:149%;} .O1 {color:black; font-size:149%;} .O2 {color:black; font-size:149%;} a:link {color:#CCCCFF !important;} a:active {color:#3333CC !important;} a:visited {color:#B2B2B2 !important;}
•Methodologieën voor het identificeren van waarden en waardenvertekeningen
‣Wetenschappelijke beslissingen zijn ondergedetermineerd door zowel de ervaring als door logica: vb. predictieve accuraatheid, interne coherentie, externe consistentie, vruchtbaarheid, eenvoudigheid zijn waarden
‣[/FONT]Hoe subtiele impact van namen, theorieën en ideologieën op het spoor komen: Kantiaanse, Hegeliaanse en Singeriaanse benaderingen, niet consensus maar conflict
‣[/FONT]Ook waardenimplicaties moeten empirisch ondersteund en rationeel onderbouwd worden
[/FONT]Dia 8 .O {color:black; font-size:149%;} .O1 {color:black; font-size:149%;} a:link {color:#CCCCFF !important;} a:active {color:#3333CC !important;} a:visited {color:#B2B2B2 !important;} Dia 15 .O {color:black; font-size:149%;} .O1 {color:black; font-size:149%;} a:link {color:#CCCCFF !important;} a:active {color:#3333CC !important;} a:visited {color:#B2B2B2 !important;} •Anticiperen van neveneffecten en bijproducten van de testing
‣Nadelige effecten het gevolg van constructrelevantie of constructirrelevante testvariantie [/FONT]
‣Meerkeuze prestatietoetsen kunnen leiden tot meer nadruk op geheugen en analytische vaardigheden dan op divergent denken en synthetische vaardigheden [/FONT]
‣Dus niet alleen bedoelde doelstelling, maar geheel van effecten moeten worden in rekening gebracht [/FONT]
•Voorgesteld testgebruik afzetten tegen alternatieven
‣Tegenvoorstellen: gebruik van andere assessmentprocedures [/FONT]
‣Mogelijke sociale consequenties van gebruik versus niet-gebruik
•Implicaties bekijken vanuit verschillende waardenperspectieven, vb. van distributieve rechtvaardigheid
‣[/FONT]Vaardigheden
‣[/FONT]Inzet
‣[/FONT]Realisaties
‣[/FONT]Billijkheid
‣[/FONT]Noden
‣[/FONT]Gelijke mogelijkheden
‣[/FONT]Vraag en aanbod op de markt
‣[/FONT]Principe van reciprociteit
‣[/FONT]Algemeen belang
‣[/FONT]Boven een bepaald minimum
‣[/FONT]Gelijkheid[/FONT]