MuscleMeat

Ongeveer 30.000 ex-asielzoekers mogen blijven

Guest

verwijderd
10.000 berichten
Waardering
3
[foto]http://www.nu.nl/img.db/827503+s(120!x120!)[/foto]DEN HAAG - Naar schatting 25.000 tot 30.000 asielzoekers die al langer dan zes jaar in Nederland zijn, krijgen een verblijfsvergunning. Het kabinet heeft vrijdagavond ingestemd met een pardonregeling voor hen. Staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) wil uitgeprocedeerde asielzoekers die daar niet onder vallen, snel uitzetten.

Het kabinet heeft vrijdagavond ingestemd met een pardonregeling voor hen. Staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) wil uitgeprocedeerde asielzoekers die daar niet onder vallen, snel uitzetten.

Vreemdelingenwet

Het pardon gaat gelden voor asielzoekers die onder de oude Vreemdelingenwet (voor april 2001) een verblijfsvergunning hebben aangevraagd en sindsdien niet meer uit het land zijn vertrokken. Albayrak verwacht dat velen voor het einde van het jaar weten of ze mogen blijven.

Gezinsleden van iemand die onder het pardon valt, kunnen ook een verblijfsvergunning krijgen. Voorwaarde is wel dat ze uiterlijk op 13 december vorig jaar Nederland binnenkwamen. Ook moest de gezinsband er toen al zijn.

Loyaal

De gemeenten zullen loyaal meewerken aan de regeling. Ze hebben beloofd uiterlijk eind 2009 te stoppen met noodopvang aan uitgeprocedeerde asielzoekers, een harde voorwaarde om de pardonregeling te doen slagen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) tekent daar wel bij aan dat haar achterban een zorgplicht heeft voor mensen.

Volgens Albayrak zitten er nu ook ex-asielzoekers in de noodopvang die evident niet onder de pardonregeling vallen en daarom het land uit moeten. Ze zal de uitzetting van deze illegalen "snel ter hand nemen". Hoe groot deze groep is, kon ze nog niet zeggen.

Stil

Het terugkeerproces van uitgeprocedeerde asielzoekers lag de afgelopen tijd vrijwel stil. Dat had te maken met de tijdelijke uitzetstop die half november vorig jaar inging in afwachting van een pardonregeling.

Die maatregel had ook effect op de uitzetting van asielzoekers die onder de nieuwe Vreemdelingenwet (na april 2001) zijn binnengekomen. Ook is er volgens Albayrak veel tegenwerking van gemeenten geweest bij het uitzetbeleid. VNG-voorzitter Wim Deetman betwistte dat vrijdag.

Criminelen

Criminelen, onder wie veelplegers, en oorlogsmisdadigers krijgen geen verblijfsvergunning en worden uitgezet. Datzelfde geldt voor mensen die meer dan eens hebben gelogen over hun identiteit. Wie dat een keer heeft gedaan, kan alsnog de juiste identiteitsgegevens verstrekken door documenten te overleggen.

Als de vreemdeling die papieren niet meer heeft, kan hij schriftelijk een verklaring afleggen. Als later toch blijkt dat de opgegeven identiteit of nationaliteit niet klopt, kan de verblijfsvergunning worden ingetrokken.

Strijd

De gemeenten hebben jarenlang gestreden voor een pardonregeling voor ex-asielzoekers. Zij kregen daarbij veel bijval van maatschappijke organisaties, waaronder VluchtelingenWerk Nederland. "Dit is er niet zomaar gekomen", aldus Albayrak. "We hebben de steun zienderogen zien groeien."

Lange tijd stuitten de pleitbezorgers op tegenstand in politiek Den Haag, maar sinds de Tweede Kamerverkiezingen van november is er een meerderheid voor een pardon. Ondanks hevig verzet van toenmalig minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) werd daarop besloten tot een uitzetstop voor uitgeprocedeerde asielzoekers, in afwachting van de definitieve pardonregeling. Het nieuwe kabinet zegde toe daaraan te zullen werken.

Schijnoplossing

VVD'er Verdonk waarschuwde destijds dat het aantal asielzoekers dat mogelijk aanspraak kan maken op het pardon, kan oplopen tot 225.000. De liberalen vinden de pardonregeling een schijnoplossing.

Voor de asielzoekers die onder de pardonregeling vallen, trekt het kabinet 55 miljoen euro uit. Dat geld is bedoeld voor huisvesting, bijzondere bijstand en integratie. "Dit is de start", blikte Albayrak daar in de nacht van vrijdag op zaterdag op vooruit. "Met een verblijfsvergunning alleen ben je er niet."

De bedoeling is dat betrokkenen voor het einde van 2009 een eigen woning hebben. De gemeenten vinden dat de lat daarmee hoog wordt gelegd. Ze werken hieraan mee, maar dringen ook aan op steun van de rijksoverheid.

Bron

0,19 % meer buitenlanders in 1 klap woohoo:yell: (bij 30.000)
1,41 % meer buitenlanders in 1 klap woohoo:yell: (bij 225.000)

denk dat het aardig moeilijk word met die woningen. in mijn gemeente is het nu al een nijpend probleem

"Met een verblijfsvergunning alleen ben je er niet."
Nee wat dacht je van werken???? Met dat geld kunnen ze zelf wat gaan huren. 55 miljoen alweer weggooien aan mensen die 0.0 toevoegen aan de maatschappij, integendeel geld kosten, goede zet :no:

Weggegooid geld!

Het gaat om een verblijfsvergunning, deze asielzoekers vallen dus ook onder de Wet Inburgering. Daarvoor gelden vrij strenge regels, ook al laat de uitvoering wel te wensen over momenteel. Maar in principe moeten alle asielzoekers binnen 3 jaar het Nederlands machtig zijn op een vastgesteld niveau. Anders volgen sancties.

Calm down tiger, drink een lekker glas chocomel en denk dan nog eens na over wat je allemaal zegt.

het is wel gewoon zo. niet dat ik iets tegen buitenlanders heb, maar zo nu en dan kost het nederland veel geld en volgens mij zitten hier nu toch wel genoeg buitenlanders, want zoals je weet emigreren er steeds meer nederlanders en komen er steeds meer allochtonen hier. VOL IS VOL

het wordt echt steeds gekker hier

Het word super gezellig hier in nederland ik voel het aan mijn water.

denk dat het aardig moeilijk word met die woningen. in mijn gemeente is het nu al een nijpend probleem

Voor de autochtone inwoners (lees: starters) wel waarschijnlijk. Die kunnen nu nog langer op hun huis gaan zitten wachten, omdat onze geliefde asielzoekers natuurlijk voorgaan. Die moetn we vertroetelen en koesteren.
Ik begrijp best, dat daar 55 miljoen euro van onze zuurbetaalde belastingcentjes naartoe moeten gaan hoor. Ze kosten namelijk al 6 jaar bakken met geld en daar kan gerust nog wat bij. Het is ook heel normaal, dat ze al 6 jaar hier zijn, geld krijgen en daar niets mee doen om een basis op te bouwen, zodat we nu nogmaals kunnen schokken.

Wat ook heel normaal is is, dat ze gewoon hier mogen blijven, ook al kunnen ze niet aantonen, dat zij het zijn. Dat komt allemaal later wel, joh. Maak je niet druk!
Moet jij eens zeggen tegen een agent, die je legitimatie wil checken, omdat je stond wild te plassen, bijvoorbeeld. Kijken of je dan ook later met je ID langs mag komen.:rolleyes:

Al met al een geweldige zet dus, waar ik me volledig in kan vinden.;) :D

Heel mooi, goed om te horen
Dit soort positieve nieuwsberichten zie ik hier wel graag verschijnen
Was ook laast op tv zo een gozer die met verdonk in debat ging en als verjaardagskado een enkeltje terug kreeg
Gelukkig dat hij iig nog mag blijven, kan er alleen allah voor danken

Zucht...

30.000 dus...
En hoeveel woningzoekenden kent Nederland in totaal? (meest recente cijfers die ik kan vinden spreken van dik 2 miljoen, kan niet ontdekken hoeveel daarvan zoekt naar woningen in de categorie waarin de mensen met een verblijfsvergunning gehuisvest gaan worden.)
wellicht dat onze CBS-junk EricR er wat meer van weet :D
Verder: hoeveel gezinnen zitten hier tussen?

En mensen die geen verblijfsvergunning hebben, worden NIET BEPAALD vertroeteld.
Sinds 2001 op zo'n godvergeten oord als een asielzoekerscentrum....

Yippie. Ze zouden ons dankbaar moeten zijn.

30.000 dus...
En hoeveel woningzoekenden kent Nederland in totaal? (meest recente cijfers die ik kan vinden spreken van dik 2 miljoen, kan niet ontdekken hoeveel daarvan zoekt naar woningen in de categorie waarin de mensen met een verblijfsvergunning gehuisvest gaan worden.)
wellicht dat onze CBS-junk EricR er wat meer van weet :D
Verder: hoeveel gezinnen zitten hier tussen?

En mensen die geen verblijfsvergunning hebben, worden NIET BEPAALD vertroeteld.
Sinds 2001 op zo'n godvergeten oord als een asielzoekerscentrum....

Yippie. Ze zouden ons dankbaar moeten zijn.

Hier in Nijmegen wonen ze in min of meer studenten woningen.
Ik ken er een aantal want hebben een tijdje bij ons getraind.
Echter momenteel zitten zij al weer vast wegens drugshandel.
Dikke gouden kettingen, dure kleding, nieuwe A3/A4 rijden enz enz.
Hebben ze het slecht? Nee hoor.

Sommige misschien, maar de jonge gasten (15-30) niet!

wat een hoop gezeik weer,,

die gasten komen op een leeftijd waarbij ze zin hebben/de kracht nog hebben om te werken. Een asielzoeker mag NIET werken tot dat hij zijn verblijfsvergunning krijgt. Sommigen zijn hier al 14 jaar zonder enig vorm van beslissing, ze hebben dus na 14 jaar nog steeds geen idee of ze hier kunnen blijven. Hoe wil je dan dat deze mensen nog gaan werken. Ze zijn 14 jaar werkloos geweest, oud geworden, depressief geworden etc etc.

Maar als er binnen 1 jaar een beslissing was genomen, zouden ze zich kunnen richten op integreren, werk zoeken, studeren of naar de land van herkomst terug gestuurd worden . Dit zijn allemaal gevolgen van de schandelijke werkwijze van de IND. En nu maar zeuren dat het geld gaat kosten.

wat verwacht je nou zelf????

ben blij dat er eindelijk zoiets komt voor de asielzoekers die hier al zo lang in twijfel leven..

Hoezo een hoop gezeik, moeten we nog meer geld gaan afdragen voor niks. En zij krijgen alles voor lauw, echt om te kotsen, vraag me onderhand af waarvoor ik nog studeer en werk...

Terug
Naar boven