Fitness Seller

Onregelmatig eetpatroon!

MmS

Advanced Bodybuilder
Waardering
0
Lengte
1m73
Ik zat net ff te denken over wat Soulreaver tegen iemand zei in een andere thread;
Allereerst wanneer je geen voedingspatroon hebt met duidelijke tijden met bepaalde voedingsmiddelen dan is dat het eerste wat je moet doen

Het probleem is nu dat ik op onregelmatige tijden eet, slaap, train en naar school ga. Tot nu toe ben ik goed vooruitgegaan dus ik maak me geen zorgen of in die richting maar ik ben er wel benieuwd naar!

Mijn vraag is dan ook; Is het nodig om op duidelijke tijden te eten?

Ja dat is nodig, waarom ?

Als je lichaam weet dat het iedere dag op dezelfde tijdstippen voeding krijgt dan gaat je lichaam zich daar op instellen en dan heb je het volgende voordeel:

Je voedingstoffen zullen maximaal benut worden omdat je lichaam dan weet dat het na 2,5/3 uur toch weer een nieuwe voorraad krijgt.

Als je onregelmatig eet weet het lichaam niet wanneer het weer de juiste voedingsstoffen krijgt dus zal het lichaam geneigd en genoodzaakt zijn om de voedingsstoffen in de reserver te gooien.

Maar iemand die onregelmatig leeft kan nog steeds om de 2 a 3 uur eten. Maar wanneer je steeds op andere tijden opstaat en gaat slapen, start en eindig je steeds op andere tijdstippen met eten.

Maar het idee blijft toch hetzelfde voor je lichaam? Hij krijgt voeding zodra je wakker wordt en blijft om de paar uur nieuwe voeding binnen krijgen tot je gaat slapen.

Jimbo zei:
Ja dat is nodig, waarom ?

Als je lichaam weet dat het iedere dag op dezelfde tijdstippen voeding krijgt dan gaat je lichaam zich daar op instellen en dan heb je het volgende voordeel:

Je voedingstoffen zullen maximaal benut worden omdat je lichaam dan weet dat het na 2,5/3 uur toch weer een nieuwe voorraad krijgt.

Als je onregelmatig eet weet het lichaam niet wanneer het weer de juiste voedingsstoffen krijgt dus zal het lichaam geneigd en genoodzaakt zijn om de voedingsstoffen in de reserver te gooien.

En als je nou de ene dag om 4 uur een bak kwark eet en de andere dag KH?
maakt dat nog wat uit?

Ik eet ook onregelmatig, dat kan gewoon zo'n beetje niet anders voor mij. Op schooldagen gaat het redelijk regelmatig nog. Ik eet wel om de 1/2(/3) uur altijd.

@ tokkel: Maakt opzich niet uit, wat toch eigenlijk wel 1 van de belangrijkere dingen is voor ons BBers zijn de eiwitten. Zorg gewoon dat je iig per maaltijd altijd voldoende eiwitten binnenkrijgt.

@ ehv_brambo: Niet helemaal waar, heb je weleens van de biologische klok gehoord? De biologische klok houd in: Als je lichaam weet dat het elke dag om bijvoorbeeld 12.00 uur zijn voedingstoffen krijgt ookal sta je dan later of vroeger op je lichaam wilt dan gewoon precies om 12 uur die voedingsstoffen binnenkrijgen.

Je kan het goed bij dieren zien, neem bijvoorbeeld vissen (aquarium vissen): Als die vissen normaal gesproken altijd om 18.00 vissenvoer krijgen dan zie je ze al om 17.55 naar boven zwemmen. Geef je de vissen een half uur later hun voer dan kan je al constateren dat de vissen een stuk onrustiger in het water zwemmen.

Zorg gewoon dat er niet te lange tijd tussen je maaltijden inzit en dat je genoeg calorieen, eiwit, koolhydraten en vet(efa's) binnenkrijgt op het einde van de dag. Soulraver heeft het vast niet zo bedoeld dat je op exacte tijden moet eten. Je moet alleen wel een basisschema hebben en niet zomaar wat aan eten.

burn zei:
Zorg gewoon dat er niet te lange tijd tussen je maaltijden inzit en dat je genoeg calorieen, eiwit, koolhydraten en vet(efa's) binnenkrijgt op het einde van de dag. Soulraver heeft het vast niet zo bedoeld dat je op exacte tijden moet eten. Je moet alleen wel een basisschema hebben en niet zomaar wat aan eten.

Exacte tijdstippen is iets te overdreven ja, maar ik ben toch wel van mening dat je niet een uur moet afwijken per keer dat je eet (voor een optimale wisselwerking tussen voedingstoffen en lichaam tijdens cutten). In de bulk maakt het misschien iets minder veel uit.

Jimbo zei:
Exacte tijdstippen is iets te overdreven ja, maar ik ben toch wel van mening dat je niet een uur moet afwijken per keer dat je eet (voor een optimale wisselwerking tussen voedingstoffen en lichaam tijdens cutten). In de bulk maakt het misschien iets minder veel uit.

Ik heb je post wel gelezen, alleen ik zie niet in waarom het lichaam zo zou werken. Wanneer jij om de twee uur eet dan raak je daaraan gewend. Wacht je langer dan kan het zo zijn dat je trek krijgt. Dat zijn gewoontes, maar heeft niks met de stofwisseling te maken.
De manier waarop jij het verteld lijkt het alsof je elke dag op ongeveer dezelfde tijd dezelfde maaltijd moet eten. Wat zou daar het voordeel van zijn dan? De voedingsstoffen worden altijd opgenomen en je gaat echt geen minder vet opslaan of meer vet verbranden. Doordat je steeds op verschillende tijdstippen eet kom je ook niet opeens in een katabole stand. Het is misschien wel belangrijk dat je de maaltijden redelijk spreidt, zodat je constant voedingsstoffen ter beschikking hebt en niet te katabool wordt. Maar op ongeveer exacte tijdstippen eten heeft geen voordeel. Na een maaltijd van bijvoorbeeld 1.000 kcal. kun je langer wachten tot de volgende maaltijden dan na een maaltijd van 200 kcal. Heeft het lichaam geen kcal. meer beschikbaar uit het dieet dan gaat het (hopelijk voornamelijk) de vetreserves aanspreken(katabool).
Je kunt gewoon de ene dag 5 maaltijden en de andere dag 6 maaltijden eten. Zolang de cal. en de inhoudt gelijk zijn dan maakt het geen verschil, niet voor het cutten en niet voor het bulken.

ben t eens met Burn. je lichaam kan echt geen klok kijken van: oh, t is nu 1400, als ik nu mn eten niet krijg dan zal ik eens wat spieren laten slinken.

als je gewoon om de 2 a 3 uur vold eet, en vold eiwit dus.
is idd gewenning in je hoofd ja, dat jij om die tijd moet eten maar geen enkel effect op hoe je lichaam met je voedingsstoffen om zal gaan.
ik eet zelf ook erg onregelmatig qua tijd maar wel om de 2, 3 uur eten.

zoals jij t zegt zou je in t weekend ook om (jnmijn geval) 5 30 opmoeten staan om te eten. in weekend eet ik minder maaltijden maar elk mt meer cal. zolang je per dag maar aan je benodigde cals komt en dan wel dmv regelmaat qua 2,3 uur

ik heb een vast schema en aan het einde van mijn dag heb ik alle calorieen binnen. Alleen verschilt het enorm veel. De ene dag moet ik om 8 uur opstaan en de andere dag kom ik pas om 12 uur uit mijn bed. Voor een wat kortere dag eet ik alles elke 2 uur en wanneer ik langer per dag wakker ben (door vroeg opstaan), eet ik elke 3 uur. De tijd is bij mij NOOIT hetzelfde. Ik denk net als Burn --> zorg dat je alles binnen hebt aan het einde van de dag.

dandyman zei:
ben t eens met Burn. je lichaam kan echt geen klok kijken van: oh, t is nu 14007

100 % niet mee eens , je lichaam bestaat zelfs uit meer dan 1 klok , zo beschikken we onder andere over een soort interval timer (maakt gebruik van de cerebrale cortex) en de welbekende circadiaanse klok.

Een van de belangrijkste ontdekkingen voor bb-ers werd gedaan door Menaker. Deze toonde aan dat bepaalde voedingschema's de fase van de circadiaanse klok van de lever kunnen verschuiven , waarbij ze het licht-donkerritme , gevolgd door de SCN , onderdrukken. Wanneer laboratoriumratten die doorgaans aten wanneer ze dat zelf wilden , bv maar een keer per dag werden gevoerd , verschoof de piek van een klokgen in de lever met 12 uur , terwijl hetzelfde klokgen in de SCN synchroon bleef met lichtschema's.Maw de dagelijkse voedingsrituelen beïnvloeden de lever en dus ook de drang naar eten (aangezien de lever een grote rol speelt in de vertering van voedsel.) Dus als jij iedere dag om 10 u , 13 u , 16 u etc eet
zal je na een bepaalde periode idd honger krijgen rond die bepaalde uren en niet doordat je 'het denkt'.

Nota ook dat deze soort klok ook werkt wanneer je onregelmatig gaat slapen / wakker word. Want deze werk onafhankelijk van de klok mbt de lichtschema's

sem_ zei:
100 % niet mee eens , je lichaam bestaat zelfs uit meer dan 1 klok , zo beschikken we onder andere over een soort interval timer (maakt gebruik van de cerebrale cortex) en de welbekende circadiaanse klok.

Een van de belangrijkste ontdekkingen voor bb-ers werd gedaan door Menaker. Deze toonde aan dat bepaalde voedingschema's de fase van de circadiaanse klok van de lever kunnen verschuiven , waarbij ze het licht-donkerritme , gevolgd door de SCN , onderdrukken. Wanneer laboratoriumratten die doorgaans aten wanneer ze dat zelf wilden , bv maar een keer per dag werden gevoerd , verschoof de piek van een klokgen in de lever met 12 uur , terwijl hetzelfde klokgen in de SCN synchroon bleef met lichtschema's.Maw de dagelijkse voedingsrituelen beïnvloeden de lever en dus ook de drang naar eten (aangezien de lever een grote rol speelt in de vertering van voedsel.) Dus als jij iedere dag om 10 u , 13 u , 16 u etc eet
zal je na een bepaalde periode idd honger krijgen rond die bepaalde uren en niet doordat je 'het denkt'.

Nota ook dat deze soort klok ook werkt wanneer je onregelmatig gaat slapen / wakker word. Want deze werk onafhankelijk van de klok mbt de lichtschema's

Inderdaad, alleen de drang naar eten staat los van het feit of je de voedingsstoffen daadwerkelijk nodig hebt. Niet eten terwijl je honger hebt, betekent niet automatisch dat je catabool bent.
Het heeft met gewoontes te maken. Gewoontes kunnen ook worden aangestuurd door het lichaam zelf. Het lichaam past zich pas echt aan wanneer je iets langdurig volhoudt(gewoontes). Wanneer jij elke dag op andere tijdstippen eet, dan zal deze aanpassing dus ook minder snel gebeuren. Mocht je daarom een onregelmatig eetpatroon hebben, dan gaat je lichaam ook niet 'vragen' naar een regelmatig eetpatroon.

Een goed voorbeeld is ook wel dat veel mensen hier nu ook moeite hebben met drie maaltijden per dag, terwijl zij dit vroeger geen probleem vonden. Goede post.

interessant en goede post,
maar desondankst staat dat los van de hoofdvraag
Mijn vraag is dan ook; Is het nodig om op duidelijke tijden te eten?

t draait dan toch om gewenning en dat heeft dan te maken hoe je dat zelf indeelt. zo ben ik ook begonnen met m de zoveel uur te eten terwijl ik daarvoor gewoon onregelmatig at. nu heb ik dus oook na een aantal uren weer trek..zelf aangeleerd om t zo maar te stellen

edit:burn is me weer voor:thumb:

Denk dat daar ook wel de verwarring uit ontstaat. Je lichaam vraagt mentaal en fysiek naar de behoefte maar heeft het indirect niet persé op dat moment nodig. Ik denk dat we beiden posts goed moeten doorlezen en daaruit de gehele waarheid moeten halen. Dat is dus in het kort samen gevat:

Als je op vaste bepaalde tijden eet crëeert het lichaam een zowel fysieke als geestelijke behoefte om te willen eten. (drang naar eten). Dit betekend niet automatisch dat je catabool bent (wat eigenlijk wel logisch zou lijken aangezien je lichaam een behoefte heeft).

Mocht je daarom een onregelmatig eetpatroon hebben, dan gaat je lichaam ook niet 'vragen' naar een regelmatig eetpatroon.

Wel is het voordeel van regelmatig op ongeveer vaste tijdstippen eten dat je dus een behoefte crëeert waardoor je dus sneller de behoefte hebt om te gaan eten. Dat is dus ook 1 van de redenen waarom ik persoonlijk op vaste tijdstippen eet.

@ burn en sem_ : Goed verwoord, had het zelf niet beter kunnen doen :thumb:

Jimbo zei:
Denk dat daar ook wel de verwarring uit ontstaat. Je lichaam vraagt mentaal en fysiek naar de behoefte maar heeft het indirect niet persé op dat moment nodig. Ik denk dat we beiden posts goed moeten doorlezen en daaruit de gehele waarheid moeten halen. Dat is dus in het kort samen gevat:

Als je op vaste bepaalde tijden eet crëeert het lichaam een zowel fysieke als geestelijke behoefte om te willen eten. (drang naar eten). Dit betekend niet automatisch dat je catabool bent (wat eigenlijk wel logisch zou lijken aangezien je lichaam een behoefte heeft).

Verschillende hormonen spelen mee in de behoefte naar eten. Effectief op gevoel eten bestaat eigenlijk niet. Anders zou niemand calorieen meer hoeven tellen. Kijk maar eens naar mensen met overgewicht. Deze mensen hebben bijna de gehele dag honger, maar zijn alles behalve catabool.
Catabool wil gewoon zeggen dat je minder calorieen binnenkrijgt dan je verbrandt. Om dit tekort op te lossen, moet je lichaam wel zijn eigen energie voorraden aanspreken(catabool).

Jimbo zei:
Mocht je daarom een onregelmatig eetpatroon hebben, dan gaat je lichaam ook niet 'vragen' naar een regelmatig eetpatroon.

Wel is het voordeel van regelmatig op ongeveer vaste tijdstippen eten dat je dus een behoefte crëeert waardoor je dus sneller de behoefte hebt om te gaan eten. Dat is dus ook 1 van de redenen waarom ik persoonlijk op vaste tijdstippen eet.

Inderdaad, het grootste voordeel van een vast eetschema zal zijn dat je de beheofte creeert. Zeker voor personen die moeite hebben om veel te eten, kan dit van groot belang zijn. Door op vaste tijden telkens te eten kunnen zij hieraan gewend raken, waardoor het makkelijker wordt om aan de calorieen behoefte te kunnen voldoen.

Laatst bewerkt:
Het enige wat ik heb willen aangeven is dat wanneer je je gaat verdiepen in voeding, je voeding op de rails gaat zetten als je eerder niet volgens een schema at, dat het het meest makkelijk en meest prettig is op regelmatige tijden dezelfde dingen te eten. Zodat je na een paar dagen exact weet wat je eet, hoe laat, enz. Om jezelf in een ritme te krijgen waarbij je bewust met je voeding bezig bent is dat handig. Meer heb ik niet gezegd. Ik raad elke beginner die met ze voeding aan de gang gaat in eerste instantie ritme en regelmaat aan. Helemaal wanneet men cut, honger wil niet zeggen catabool, honger betekend wel voor velen het graaien in de snoeppot of de zak chips. Eet je een regelmatig schema dan is het makkelijker. Als je door omstandigheden onregelmatig leeft en eet, dan is dat zo, dan eet zo regelmatig als dat voor jou mogelijk is, als je dan maar zorgt dat je je schema op een dag op hebt en het zo ideaal mogelijk verdeelt :)

Ik had toch ooit gehoord dat je groei hormonen omhoog gingen als je zeg maar op een nuchtere maag at. Dus je kan heus wel eens een uur of 4-4,5 een keer niet eten, als je maar voldoende binnen krijgt en dan voornamelijk t eiwit moet voldoende zijn.
Maar dat is mijn mening

Terug
Naar boven