XXL Nutrition

Carb struggle

• Topic Starter Topic Starter
appel azijn kan toch ook helpen voor insuline gevoeligheid? Ik vind het alleen zo vies en alles brand
Ja klopt, heeft invloed op de bloedsuikerspiegel die er minder door stijgt en heeft ook invloed op insuline en spijsvertering. Hier staat het een beetje uitgelegd. Is een artikel over appelazijn bij diabetes, maar ook veel mensen zonder diabetes maar met bloedsuiker/spijsverteringsissues helpt het vaak goed voor. Zulke dingen leken me altijd heel onzinnig en echt zo'n 2010-trend maar het hielp me wel echt.

Om katabolisatie tijdens cut tegen te gaan gebruik ik tren, moet om budget denken🤣
Ik dacht ik ga dit begrip eens Googlen om te begrijpen wat dit inhoudt maar laat maar 🤣🤣 toen ik dit zag haakte ik af:

Grote moleculen als polysachariden, lipiden, nucleïnezuren en proteïnen worden daarbij eerst via hydrolyse afgebroken in kleinere moleculen als monosachariden, vetzuren, nucleotiden en aminozuren. De grote moleculen worden polymeren genoemd en de kleinere moleculen monomeren. Sommige monomeren die als gevolg van het uiteenvallen van polymeren (depolymerisatie) ontstaan

Ik dacht ik ga dit begrip eens Googlen om te begrijpen wat dit inhoudt maar laat maar 🤣🤣 toen ik dit zag haakte ik af:

Grote moleculen als polysachariden, lipiden, nucleïnezuren en proteïnen worden daarbij eerst via hydrolyse afgebroken in kleinere moleculen als monosachariden, vetzuren, nucleotiden en aminozuren. De grote moleculen worden polymeren genoemd en de kleinere moleculen monomeren. Sommige monomeren die als gevolg van het uiteenvallen van polymeren (depolymerisatie) ontstaan
Lijkt me goed idee tenzij je delts wil als planeten en een rug vol haar dan🤣

appel azijn kan toch ook helpen voor insuline gevoeligheid? Ik vind het alleen zo vies en alles brand
Dat is dus hoe het helpt met bloedsuikerspiegel regulatie het helpt nier alleen met gevoeligheid maar zou ook de afgifte van insuline moeten verbeteren zowel hoeveelheid als timing ervan.

Gewoon 2 eetlepels in beetje water valt reuze mee

Lijkt me goed idee tenzij je delts wil als planeten en een rug vol haar dan🤣
Die delts wel😍 die rug laat dat maar zitten hahaha. Vind het altijd interessant om dingen te weten🤓 ook als ik er zelf niks aan heb haha

Had ik berberine al voorgesteld? Supplement dat ik neem wanneer ik carbs verhoog omdat het de opname ervan vertraagd. Even googlen

Had ik berberine al voorgesteld? Supplement dat ik neem wanneer ik carbs verhoog omdat het de opname ervan vertraagd. Even googlen
Nee maar ik heb er wel al van gehoord, twijfelde of het echt werkte. Voor jou wel dus?

Nee maar ik heb er wel al van gehoord, twijfelde of het echt werkte. Voor jou wel dus?
Geen wonder middel maar het werkt, waarschijnlijk net als meeste supplementen des te harder je het nodig hebt des te beter het resultaat

Geen wonder middel maar het werkt, waarschijnlijk net als meeste supplementen des te harder je het nodig hebt des te beter het resultaat
Ah oke! Die ga ik even onthouden, thanks! :)

Gister dag 1 weer op 120g carbs, lichaam moet wel even schakelen naar de hoeveelheid vetten ineens. Heb eigenlijk nooit echt boven de 45-50g vetten gezeten dus aardig bloated en de digestive enzymes er weer even bij gepakt voor een paar daagjes. Trainen ging wel lekker ondanks dat ik er totaal geen zin in had 🤣 Had geen dip halverwege de training dus dat was top, maar kan ook placebo zijn idk :dunno:

Wel echt mega kut geslapen, ondanks dat ik om 21:30 eigenlijk al heel moe was en 22:00 in bed lag. Viel pas rond 02:00 in slaap dat heb ik normaal gesproken niet. Misschien toeval, ga het zien vanavond.

Weet iemand hier trouwens in hoeverre minder carbs effect heeft op spier(opbouw/behoud)? Heb de overige 300 kcal die ik tekort kwam redelijk makkelijk kunnen aanvullen door hier en daar wat random nootjes door het eten te doen en iets meer amandelpasta te pakken dan normaal, dus dan zit ik als het goed is weer 100 kcal boven onderhoud.

Laatst bewerkt:
Als je minder insuline aanmaakt kan het cortisol/stressniveau (tijdelijk) stijgen.
Er is geen eenduidig antwoord op in hoeverre carbs effect hebben op spieropbouw.
Als je door het eten van carbs allerlei problemen ervaart schiet je er natuurlijk niets mee op.

Het is uitzoeken hoe ze jou kunnen helpen/belemmeren met je training en herstel.
Gewenning en timing kunnen daarin een belangrijke rol spelen.
In jouw geval zou ik zeggen; probeer je carbs vooral na de training en in de avond te nemen.
Dat helpt je met je herstel en mogelijk met ontspannen voor het slapen gaan.
Rondom de trainingen zou ik het voorlopig laag houden.

Edit: de training kort houden (max 60 min) helpt ook tegen de aanmaak van cortisol. Als je dat niet bent gewend dan zal je krachtuithoudingsvermogen je eerst wel parten spelen, en zul je mogelijk een geestelijke drempel ervaren. Uiteindelijk zullen een actieve trainingshouding en een goed krachtuithoudingsvermogen je helpen in je sportprestaties.

Laatst bewerkt:
Als je minder insuline aanmaakt kan het cortisol/stressniveau (tijdelijk) stijgen.
Ahh dat zou het eventueel kunnen verklaren. Went vast wel weer haha.
Er is geen eenduidig antwoord op in hoeverre carbs effect hebben op spieropbouw.
Als je door het eten van carbs allerlei problemen ervaart schiet je er natuurlijk niets mee op.
Nee exact.. Als minder carbs me helpt met energie en enthousiasme etc. doe ik er op die manier liever 2x zo lang over dan hoe het nu ging. Heb ook eigenlijk altijd zin om te trainen maar sinds ik zoveel last heb van die (vermoedelijke)carbs wordt dat ook steeds meer een opgave en dat is niet de bedoeling!
Het is uitzoeken hoe ze jou kunnen helpen/belemmeren met je training en herstel.
Gewenning en timing kunnen daarin een belangrijke rol spelen.
In jouw geval zou ik zeggen; probeer je carbs vooral na de training en in de avond te nemen.
Dat helpt je met je herstel en mogelijk met ontspannen voor het slapen gaan.
Rondom de trainingen zou ik het voorlopig laag houden.
Oke top, heb nu inderdaad na het trainen (19.00 uur) nog een bak met 60g havermout en whey en amandelpasta enz. Dus dan hou ik die lekker zoals ik dat nu heb.
Edit: de training kort houden (max 60 min) helpt ook tegen de aanmaak van cortisol. Als je dat niet bent gewend dan zal je krachtuithoudingsvermogen je eerst wel parten spelen, en zul je mogelijk een geestelijke drempel ervaren. Uiteindelijk zullen een actieve trainingshouding en een goed krachtuithoudingsvermogen je helpen in je sportprestaties.
Nou wat me dus opvalt, is dat mijn trainingen sinds ik op hogere carbs zat, ook veel langer duurden. Was voorheen altijd zwaar ongeduldig en moest echt zorgen/timen dat ik een minuut rust hield tussen mijn setjes en niet te snel weer door ging haha. En nu heb ik na 1,5-2 min nog steeds niet het gevoel dat ik door kan naar de volgende set. Dus ik denk dat mijn trainingen dan automatisch ook weer wat korter gaan worden als ik wat makkelijker door kan zeg maar.

Thanks voor je input weer!🙌🏼

Appelazijn werkt inderdaad goed bij vertering.
Voor bloedsuiker spiegel dus wat te nivelleren is kaneel dus ook goed.

Optie als je ook wat meer kh en vet eet. Sprenkel wat azijn (ca. 1el) over je eten.
Proef je niet terug maar t helpt wel.

Paar plakjes augurk werkt vaak ook wel bij je eten voor vertering.

Maar hou er rekening mee dat het heel erg persoonsgebonden is als je naar reacties op voeding kijkt.

Zo kan niemand hele maïskorrels goed verteren. Als mens kan je de celvezels niet goed afbreken.
Maar maïsmeel is daarentegen weer heel licht en kan je vaak ook met hele gevoelige darmen tegen.
Als je 100% echte mais tortillas hebt kunnen die mogelijk wel redelijk goed vallen.

Appelazijn werkt inderdaad goed bij vertering.
Voor bloedsuiker spiegel dus wat te nivelleren is kaneel dus ook goed.

Optie als je ook wat meer kh en vet eet. Sprenkel wat azijn (ca. 1el) over je eten.
Proef je niet terug maar t helpt wel.

Paar plakjes augurk werkt vaak ook wel bij je eten voor vertering.

Maar hou er rekening mee dat het heel erg persoonsgebonden is als je naar reacties op voeding kijkt.

Zo kan niemand hele maïskorrels goed verteren. Als mens kan je de celvezels niet goed afbreken.
Maar maïsmeel is daarentegen weer heel licht en kan je vaak ook met hele gevoelige darmen tegen.
Als je 100% echte mais tortillas hebt kunnen die mogelijk wel redelijk goed vallen.
Ik liep wat achter dus net avondeten + havermout achter elkaar gegeten en heb voor het idee maar wat kaneel over de havermout gedaan in de hoop dat het me redt van de dip 🤣
En anders maar heel vroeg bed in vandaag dat kan ook geen kwaad na plafonddienst van vannacht haha

Vandaag 3e dag wat lager in de carbs en ik werd een stuk lekkerder wakker. Ik gooi alles nog ff op toeval tot dit blijvend is maar toch! Eten bevalt goed, de hogere vetten vullen wel enorm dus moet echt zorgen dat ik op tijd eet om alles op tijd weg te werken haha. Wel last van buikpijn en een wat opgezette buik nog maar dat zal wel even wennen zijn of misschien wat met hormonen te maken hebben ofzo. Zo naar de gym voor een legday voor de avonddienst :flexing: Meestal plan ik legdays na ochtenddiensten omdat ik in de ochtend 0,0 energie had laatste tijd maar soms is het niet anders dus let's go :rocknana:

Oke weer even een update na 6 dagen lager in carbs:

- ik werd alle dagen een stuk minder vermoeid en verrot wakker dus dat is heel positief;
- trainen ging eigenlijk net zo lekker, sommige dingen pakte ik ineens ietsjes lichter maar andere juist weer zwaarder dus dat heeft denk ik niet persé met de carbs te maken maar misschien met de tijd van de maand ofzo;
- minder snel vermoeid/leeg tijdens het trainen;
- minder spierpijn of zwaar gevoel de dag na het trainen, ook al pak ik over het algemeen alles even zwaar of hoger in reps als het ietsjes lichter was;

- aardappel geprobeerd ipv witte rijst en daar ga ik niet zo heel goed op. In elk geval niet uit de airfryer, veel buikpijn en opgezette buik weer daarvan dus dat ga ik er weer uit halen en gekookte aardappel proberen;
- zilvervliesrijst zorgde voor een minder heftige dip dan witte rijst, maar kreeg ik weer meer last van in mijn buik. Dus ga deze week zilvervlies & witte rijst door elkaar mengen en kijken hoe dat gaat;
- makeel viel veel te heftig, ook 2 dagen last van gehad maar zalm ging wel goed dus die hou ik er in;
- sla gaat goed, avocado in kleine hoeveelheden ook, nootjes gaan ook goed in kleine hoeveelheden, blauwe bessen lijken toch wat issues te geven dus die hou ik er in maar in kleine portie om te checken.

Ik ga deze week wat meer olijfolie gebruiken en iets minder vetten uit vaste voeding zeg maar en even kijken hoe dat bevalt!

Misschien TMI voor de mannen maar jullie weten vaak ook juist veel over hormonen dus ik zet het het gewoon neer:

Volgende week ook weer een afspraak bij de vrouwendokter🙃 denk toch ook even weer mijn hormonen laten checken want heb zelf het idee dat die toch ook nog steeds wel een grote rol spelen. Is al een tijd geleden voor het laatst gecheckt en heb het gevoel dat die helemaal crazy gaan af en toe. De ene maand heb ik nergens last van en afgelopen maand constant pijn in mijn onderbuik, mijn huid is echt nog nooit zo slecht geweest als nu en soms ineens mega emo om de grootste bullshit (jankend bicep curls doen want ik was iets onnozels vergeten voor mijn vader te doen, ging nergens over😂) Maar dan niet in de laatste 2 weken van de cyclus waarin je dat zou verwachten, maar juist in de eerste 2 weken en de laatste 2 weken voel ik me weer een stuk beter. En als ik mijn ‘monthly situation’ heb waarin de meeste vrouwen zich shit voelen, voel ik me top en zet ik PR’s in de gym🤣

Gewicht is ook mega schommelend en is halverwege de maand ineens exact 1,3kg hoger. Moest 3 maanden lang alle klachten bijhouden en dat viel me echt op. Terwijl mijn gewicht als ik ongesteld ben ook wel wat omhoog gaat maar niet zoveel als in het midden van de maand.

Dus iets klopt er niet helemaal denk ik. Kan door voeding komen misschien, maar ga dit ook even uitzoeken of uitsluiten! Dan weet ik in elk geval in welke hoek ik het zoeken moet.

Paar korte dingetjes.
Aardappel, zilvervliesrijst en blauwe bessen zijn best vezelrijk. Zou het opgeblazen gevoel kunnen geven.

Vezels houden ook vocht vast in je darmen. Kan eventuele gewichtstoename verklaren.

Vaak is het zo dat juist in je pauzeweek je beter/sneller hersteld.
Heb zelf wel eens de tip gehad juist in die week te proberen 1 set meer op oefeningen te doen. Dat zou profijt op kunnen leveren.
Moet even zoelen waar ik die info heb.

Paar korte dingetjes.
Aardappel, zilvervliesrijst en blauwe bessen zijn best vezelrijk. Zou het opgeblazen gevoel kunnen geven.
Ah dat klinkt heel logisch! Dankjewel! :)
Vezels houden ook vocht vast in je darmen. Kan eventuele gewichtstoename verklaren.
Hm ik denk dat die gewichtstoename meer met hormonen te maken heeft aangezien het elke maand dezelfde paar dagen zo is
Vaak is het zo dat juist in je pauzeweek je beter/sneller hersteld.
Pauzeweek? Bedoel je een stopweek met de pil? Want die gebruik ik niet!
Heb zelf wel eens de tip gehad juist in die week te proberen 1 set meer op oefeningen te doen. Dat zou profijt op kunnen leveren.
Moet even zoelen waar ik die info heb.
Ik heb met trainen geen last hoor! Dat gaat eigenlijk altijd wel goed. Enige wat ik aanpas is legday en bovenlichaam een dagje omruilen als ik veel buikpijn heb ofzo en hip thrusts wissel ik dan in voor RDL's o.i.d. als ik last heb van mijn buik.

Laatst bewerkt:
Dus iets klopt er niet helemaal denk ik. Kan door voeding komen misschien, maar ga dit ook even uitzoeken of uitsluiten! Dan weet ik in elk geval in welke hoek ik het zoeken moet.
Vergeet niet dat je net bent gestopt met een dieet dat niet goed viel, en begonnen met een nieuw dieet.
Zoiets heeft invloed op je hormonen en nu een test doen kan een vertekend beeld geven.
Je weet hoe het de afgelopen maanden was, maar niet hoe het (vanaf) nu gaat.

Vlak hiernaast het mogelijke effect van (het onderdrukken van) emoties ook niet uit.
Het lijkt me niet gepast om er hier een gesprek over te beginnen, maar vragen die bij me opkomen zijn;
Heb je de tijd voor jezelf genomen om alles wat er begin dit jaar speelde een plekje te geven?
Of kunnen er dingen zijn die je ineens confronteren met een pijn uit het verleden?

Ik ga deze week wat meer olijfolie gebruiken en iets minder vetten uit vaste voeding zeg maar en even kijken hoe dat bevalt!
Zorg voor goede olijfolie. Geoxideerde vetten zijn erg slecht voor de gezondheid van je mitochondriën.

Vergeet niet dat je net bent gestopt met een dieet dat niet goed viel, en begonnen met een nieuw dieet.
Zoiets heeft invloed op je hormonen en nu een test doen kan een vertekend beeld geven.
Je weet hoe het de afgelopen maanden was, maar niet hoe het (vanaf) nu gaat.
Ah ja ik had al een beetje het gevoel dat verandering in dieet misschien invloed heeft op mijn hormonen, maar dacht dat zal je vast niet zo snel kunnen merken. Hoger in khd en lager in vetten gaf mij de minste hormonale klachten maar maakte me dus extreem moe en futloos. Nu meer vetten en lagere khd werkt weer goed op mijn energie maar veroorzaakt (naar mijn idee) dus weer hormonale klachten.

Beetje extra info wat dat betreft trouwens: van november 2023 t/m februari 2024 had ik geen cyclus, dat werkte zeg maar niet meer. Ik was in september gestopt met de pil en merkte dat het vanaf november of december wegbleef. In maart 2024 kwam alles weer op gang (toen ik weer wat meer en normaler ging eten) en toen kreeg ik hormonale klachten die ik nooit eerder had gehad (omdat ik altijd aan de pil heb gezeten). Uiteindelijk bij de gynaecoloog geweest en die stelde endometriose vast. Daarbij groeit het baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder en bij mij dus waarschijnlijk ook in mijn darmen en blaas.

De endometriose-klachten worden onderdrukt door gebruik van de pil dus heb dat nooit eerder zo gemerkt. Afgelopen oktober had ik voor het eerst sinds ik van de pil af was helemaal geen klachten van de endometriose. Toen zat ik dus hoger in khd en lager in vetten. Maar daar werd ik dus echt extreem moe van. Sinds ik nu weer omhoog ben gegaan in vetten nemen die endometriose klachten weer behoorlijk toe. Klachten waren trouwens maart-september dit jaar dusdanig erg dat zelfs de optie alles platleggen met een injectie besproken is. Maar dat wil ik nog niet aangezien je dan in een soort kunstmatige overgang komt. Wilde eigenlijk niet meer aan de hormonen, maar ga toch overwegen om het dan maar weer te onderdrukken met de pil of een spiraal o.i.d. als dit gekloot zo blijft.

Ik zou dus sowieso komende maand mijn hormoonwaardes laten checken bij haar om te zien hoe het nu ontwikkelt. Heb al genoeg gedoe met intoleranties en voeding, als ik dan ook nog weer last van die endometriose krijg ben ik echt het einde zoek. Dan zou de enige oplossing zijn laag in vetten en laag in khd (want toen ik in beiden laag zat had ik van zowel hormonen als extreme vermoeidheid geen last) maar dan zou ik eeuwig in een cut zitten en dat is natuurlijk geen optie. Ik ga dit ook bespreken met haar wat ik heb veranderd in mijn voeding en wat ik toen merkte.

Vlak hiernaast het mogelijke effect van (het onderdrukken van) emoties ook niet uit.
Het lijkt me niet gepast om er hier een gesprek over te beginnen, maar vragen die bij me opkomen zijn;
Heb je de tijd voor jezelf genomen om alles wat er begin dit jaar speelde een plekje te geven?
Of kunnen er dingen zijn die je ineens confronteren met een pijn uit het verleden?
Ik heb om die dingen/situatie een plekje te geven therapie gehad (nog steeds 1x in de maand als een soort controle check-up) dus dat is allemaal wel goed verwerkt en heb ik in principe geen last meer van. Denk dat het vooral een opeenstapeling was toen van heel veel dingen wat niet allemaal traumatische ervaringen o.i.d. waren hoor. Heel veel werken, 2 sollicitaties, huis kopen, middenin de verhuizing 3 weken intern moeten voor een opleiding aan de andere kant van het land, nieuwe functie begonnen, 5-6x per week willen blijven trainen en 3 familieleden die ernstige gezondheidsklachten hadden. Dat werd gewoon even teveel en toen heb ik het stuk voeding weggefilterd en daardoor zoveel afgevallen. Maar geen trauma's om te verwerken gelukkig en de rest is ook allemaal weer onder controle haha. Ben inderdaad een tijdje in de rust gegaan en even op vakantie geweest, dat deed me goed en alles loopt nu weer lekker :)
Zorg voor goede olijfolie. Geoxideerde vetten zijn erg slecht voor de gezondheid van je mitochondriën.
Waar moet ik op letten zodat ik weet dat het een goede olijfolie is? :)

Laatst bewerkt:
Waar moet ik op letten zodat ik weet dat het een goede olijfolie is? :)

Echt goede kwalitatieve olijfolie heeft een doffe kleur. Meeste wat je in de supermarkt vindt is van lage kwaliteit. Prima om mee te koken, maar niet "the real deal".
Er zijn in de meeste steden wel wat olijfolie sommeliers die je iets goed kunnen verkopen.

Echt goede kwalitatieve olijfolie heeft een doffe kleur. Meeste wat je in de supermarkt vindt is van lage kwaliteit. Prima om mee te koken, maar niet "the real deal".
Er zijn in de meeste steden wel wat olijfolie sommeliers die je iets goed kunnen verkopen.
Top dankjewel! 😁

Terug
Naar boven