Vergeet niet dat je net bent gestopt met een dieet dat niet goed viel, en begonnen met een nieuw dieet.
Zoiets heeft invloed op je hormonen en nu een test doen kan een vertekend beeld geven.
Je weet hoe het de afgelopen maanden was, maar niet hoe het (vanaf) nu gaat.
Ah ja ik had al een beetje het gevoel dat verandering in dieet misschien invloed heeft op mijn hormonen, maar dacht dat zal je vast niet zo snel kunnen merken. Hoger in khd en lager in vetten gaf mij de minste hormonale klachten maar maakte me dus extreem moe en futloos. Nu meer vetten en lagere khd werkt weer goed op mijn energie maar veroorzaakt (naar mijn idee) dus weer hormonale klachten.
Beetje extra info wat dat betreft trouwens: van november 2023 t/m februari 2024 had ik geen cyclus, dat werkte zeg maar niet meer. Ik was in september gestopt met de pil en merkte dat het vanaf november of december wegbleef. In maart 2024 kwam alles weer op gang (toen ik weer wat meer en normaler ging eten) en toen kreeg ik hormonale klachten die ik nooit eerder had gehad (omdat ik altijd aan de pil heb gezeten). Uiteindelijk bij de gynaecoloog geweest en die stelde endometriose vast. Daarbij groeit het baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder en bij mij dus waarschijnlijk ook in mijn darmen en blaas.
De endometriose-klachten worden onderdrukt door gebruik van de pil dus heb dat nooit eerder zo gemerkt. Afgelopen oktober had ik voor het eerst sinds ik van de pil af was helemaal geen klachten van de endometriose. Toen zat ik dus hoger in khd en lager in vetten. Maar daar werd ik dus echt extreem moe van. Sinds ik nu weer omhoog ben gegaan in vetten nemen die endometriose klachten weer behoorlijk toe. Klachten waren trouwens maart-september dit jaar dusdanig erg dat zelfs de optie alles platleggen met een injectie besproken is. Maar dat wil ik nog niet aangezien je dan in een soort kunstmatige overgang komt. Wilde eigenlijk niet meer aan de hormonen, maar ga toch overwegen om het dan maar weer te onderdrukken met de pil of een spiraal o.i.d. als dit gekloot zo blijft.
Ik zou dus sowieso komende maand mijn hormoonwaardes laten checken bij haar om te zien hoe het nu ontwikkelt. Heb al genoeg gedoe met intoleranties en voeding, als ik dan ook nog weer last van die endometriose krijg ben ik echt het einde zoek. Dan zou de enige oplossing zijn laag in vetten en laag in khd (want toen ik in beiden laag zat had ik van zowel hormonen als extreme vermoeidheid geen last) maar dan zou ik eeuwig in een cut zitten en dat is natuurlijk geen optie. Ik ga dit ook bespreken met haar wat ik heb veranderd in mijn voeding en wat ik toen merkte.
Vlak hiernaast het mogelijke effect van (het onderdrukken van) emoties ook niet uit.
Het lijkt me niet gepast om er hier een gesprek over te beginnen, maar vragen die bij me opkomen zijn;
Heb je de tijd voor jezelf genomen om alles wat er begin dit jaar speelde een plekje te geven?
Of kunnen er dingen zijn die je ineens confronteren met een pijn uit het verleden?
Ik heb om die dingen/situatie een plekje te geven therapie gehad (nog steeds 1x in de maand als een soort controle check-up) dus dat is allemaal wel goed verwerkt en heb ik in principe geen last meer van. Denk dat het vooral een opeenstapeling was toen van heel veel dingen wat niet allemaal traumatische ervaringen o.i.d. waren hoor. Heel veel werken, 2 sollicitaties, huis kopen, middenin de verhuizing 3 weken intern moeten voor een opleiding aan de andere kant van het land, nieuwe functie begonnen, 5-6x per week willen blijven trainen en 3 familieleden die ernstige gezondheidsklachten hadden. Dat werd gewoon even teveel en toen heb ik het stuk voeding weggefilterd en daardoor zoveel afgevallen. Maar geen trauma's om te verwerken gelukkig en de rest is ook allemaal weer onder controle haha. Ben inderdaad een tijdje in de rust gegaan en even op vakantie geweest, dat deed me goed en alles loopt nu weer lekker
Zorg voor goede olijfolie. Geoxideerde vetten zijn erg slecht voor de gezondheid van je mitochondriën.
Waar moet ik op letten zodat ik weet dat het een goede olijfolie is?