Ik heb vandaag weer wat geleerd (of meer bevestigd gekregen) & ik dacht ik deel het even voor degenen die het wellicht ook interessant vinden (al zullen de mannen hier zelf niet zoveel aan hebben behalve een leuk weetje haha) 😊
Zoals
@BigGuy84 vorige week al een beetje mijn vermoedens bevestigde, heeft voeding veel meer invloed op mijn hormonen als dat ik dacht. Heb de afgelopen 4 maanden al mijn klachten moeten bijhouden voor de arts om te zien of er een bepaald patroon te herkennen is. Maar daarnaast heb ik dus ook wat lopen testen met voeding en dat ook bijgehouden. Dat naast elkaar gelegd en vanmorgen gevraagd hoe het kan dat ik de ene maand amper klachten heb en de andere maand gigantisch veel.
De maanden dat ik hoger in koolhydraten zat en wat lager in vetten, had ik qua buikklachten (pijn, opgezet etc), vocht vasthouden en andere hormonale klachten veel minder tot geen last. Bijna nergens last van eigenlijk behalve dat ik dus wel een uitgeput/extreem vermoeid gevoel kreeg van de hogere carbs.
Daarna dus geswitcht naar hoger in vetten en weer lager in carbs waarbij mijn energie beter werd, maar de buikklachten weer behoorlijk rap toenamen en ook niet weg zijn gegaan. Dat dit contrast invloed heeft op je hormonen zo ver waren we al, en eigenlijk wordt altijd geadviseerd om dus juist voeding zoals vette vis, avocado, noten etc. te eten voor een stabiele hormoonhuishouding. Ik had ook de goede hoop dat het beter zou worden met een week of 2 ofzo😂
Maar nu is mij vandaag door mijn arts uitgelegd dat het hormoon progesteron toeneemt door die vetten uit voeding. Bij sommige vrouwen helpt dat goed (omdat progesteron nodig is voor balans in je hormonen) en ik krijg er juist meer klachten van omdat progesteron van zichzelf bij mij (zeer waarschijnlijk) al meer de overhand heeft tov oestrogeen. Dus nu meer vetten gaan eten heeft het progesteron nog meer doen toenemen, dusdanig dat ik ook ineens een week eerder verrast werd met de maandelijkse feestweek🥳 🙃
Progesteron heeft vervolgens weer veel invloed op je darmen waar ik al last van heb (icm endometriose), wat mijn buikklachten dus weer verergerde. En je darmen hebben weer invloed op serotonine dus naja je ziet het domino effect denk en dan voel je je alsnog 2 weken vrij shitty.
Nou was het advies om weer aan hormoontherapie te beginnen (iets met progesteron toedienen maar omdat die dosering dan weer te heftig is moet er een super hoge dosering oestrogeen tegenover staan wat je dan weer met oestrogeen pleisters moet compenseren) + een lage dosering anti depressiva zodat je darmen het ook nog kunnen handelen al die hormonen🤯
Joejoe, hier begin ik niet aan👋🏼 (mooie uitdaging ook als je droger wil worden met oestrogeen pleisters😂)
Aangezien ik nu gemerkt heb hoeveel invloed voeding wel niet kan hebben ga ik nog even verder experimenteren met voeding en verhoudingen van macro’s voordat ik überhaupt enige vorm van hormonen nemen ga denken (de pil onderdrukte mijn symptomen ook wel enigszins dus dat zou ik nog eerder overwegen als ik hier niet uit kom).
Ik ga nog steeds even broeden op een tactiek om het carb-probleem op te lossen aangezien hoog in vetten weer andere issues geeft. Ik ga vetten niet drastisch omlaag doen omdat drastisch carbs omhoog gooien geen goed idee is, dus maar even heel langzaam van de vetten wat minder en van de carbs ietsje meer en opzoeken waar de grens precies ligt. Eventueel zelfs voeding aanpassen in de eerste 2 weken van de maand vs. de laatste 2 weken van de maand. Wanneer progesteron toeneemt, minder vetten eten en andersom.
Ik snap nu wel waarom mannen ons vrouwen vaak zo gecompliceerd vinden als dit voor onszelf soms al moeilijk is en niemand je dit ooit uitlegt🤣 zou toch fijn zijn als een huisarts je op je 13e uitlegt hoe je lichaam en hormonen werken ipv een pilletje voor te schrijven😱
Maar goed, ook voor de mannen eventueel dus interessant als hun vriendin/vrouw heel veel last heeft van hormonen.. voeding kan dus écht onwijs veel uitmaken en ik denk dat niet veel vrouwen dat echt weten omdat dat niet zo uitgebreid uitgelegd wordt en de algemene adviezen dus ook averechts kunnen werken. Ik wist dat laatste namelijk ook niet.