Fitness Seller

Carb struggle

Nu meer vetten en lagere khd werkt weer goed op mijn energie maar veroorzaakt (naar mijn idee) dus weer hormonale klachten.
Jazeker heeft je dieet invloed op je hormonen.
Insuline is immers ook een hormoon.
Je lichaam heeft ook tijd nodig om zichzelf aan te passen.

Klachten waren trouwens maart-september dit jaar dusdanig erg dat zelfs de optie alles platleggen met een injectie besproken is.
Jemig.. wat heftig! Endometriose heeft wel echt een grote invloed op je leven, en toekomst.
Ik wens je wat dat betreft heel veel sterkte toe.

Heel veel werken, 2 sollicitaties, huis kopen, middenin de verhuizing 3 weken intern moeten voor een opleiding aan de andere kant van het land, nieuwe functie begonnen, 5-6x per week willen blijven trainen
Ik heb ook erg veel gedaan in het verleden, en voor mij geldt dat het een vlucht was voor mijn negatieve zelfbeeld.

Waar moet ik op letten zodat ik weet dat het een goede olijfolie is?
Goeie, aangezien er ook wel mee wordt gesjoemeld.
Het zit vaak in een donkere fles om het te beschermen tegen zonlicht.
Daarnaast is extra vierge (inderdaad) dof van kleur en het prikkelt achterin de keel.

Persoonlijk zou ik alleen naar een sommelier gaan wanneer ik voor de smaak ga.
Er zijn erg lekkere varianten, maar dat zijn alleen wel flesjes van €25,- voor een halve liter.
Het is alsnog veel geld vind ik, maar persoonlijk zou ik eerder voor zoiets gaan om te beginnen:

Ik heb zelf deze:

• Topic Starter Topic Starter
Insuline is immers ook een hormoon.
O dat wist ik dan weer niet, weer iets geleerd haha. Weet wel wat het doet maar niet dat het onder hormonen viel!
Je lichaam heeft ook tijd nodig om zichzelf aan te passen.
Ja is ook zo. Maar weer die klachten, al is het tijdelijk misschien, zie ik echt niet meer zitten. Was al van plan om te bekijken wat de opties zijn ter onderdrukking, tot ik vorige maand dacht: o hey ik heb daar geen last meer van. Maar goed dat was maar 1 maandje. Even gaan bespreken hoe of wat verder, anders sta ik straks weer een paar maanden stil ofzo met alles.
Jemig.. wat heftig! Endometriose heeft wel echt een grote invloed op je leven, en toekomst.
Ik wens je wat dat betreft heel veel sterkte toe.
Nah ik vind het vooral heel irritant en een obstakel in wat ik wil doen hahaha. Ik vind kinderen super leuk, maar ik wil ze zelf niet krijgen dat weet ik wel heel zeker. Dus wat dat betreft heeft het gelukkig niet zoveel invloed op de toekomst. Het is dat in de overgang komen ook weer allemaal klachten met zich meebrengt en ik dan helemaal mijn doelen niet meer kan behalen straks, anders had ik allang gezegd van doe die injectie maar of haal maar onderdelen weg haha.
Ik heb ook erg veel gedaan in het verleden, en voor mij geldt dat het een vlucht was voor mijn negatieve zelfbeeld.
Wat vervelend! Jezelf bezig houden kan inderdaad een ideale vlucht zijn. Gaat dat nu wel beter met jou?
Bij mij was het de afgelopen jaren vooral prioriteit aan een huis kunnen kopen en de baan krijgen die ik wilde. Ook leuke dingen natuurlijk, maar ook praktisch :) Alleen kwam er even teveel ruis tussendoor. Dus nu meer tijd en ruimte om te focussen op wat ik persoonlijk leuk vind om te doen en wat ik daar voor doel in wil behalen. Eerst gezondheid weer helemaal op orde en dan met een coach aan de slag. Dat wil ik het liefst komend jaar doen, maar ga er ook geen druk op zetten omdat ik vind dat ik eerst gezond helemaal stabiel moet zijn. Daarom ook nog geen streefdatum/maand om te willen beginnen.
Goeie, aangezien er ook wel mee wordt gesjoemeld.
Het zit vaak in een donkere fles om het te beschermen tegen zonlicht.
Daarnaast is extra vierge (inderdaad) dof van kleur en het prikkelt achterin de keel.
Thanks voor de tip met de olie! Ik ga eens wat opzoeken!

Wat vervelend! Jezelf bezig houden kan inderdaad een ideale vlucht zijn. Gaat dat nu wel beter met jou?
Fijn dat het bij jou niet het geval is. Wat dat betreft gaat het met mij nu (ook) goed.
Ik kan nog steeds wel wat veel van mezelf vragen, maar er moet ook ruimte voor verbetering blijven:p
Daarnaast kan het met sommige dingen handig zijn, zoals met het sporten..

Fijn dat het bij jou niet het geval is. Wat dat betreft gaat het met mij nu (ook) goed.
Ik kan nog steeds wel wat veel van mezelf vragen, maar er moet ook ruimte voor verbetering blijven:p
Daarnaast kan het met sommige dingen handig zijn, zoals met het sporten..
Gelukkig maar! En ja dan is het inderdaad handig!😊

Ik heb vandaag weer wat geleerd (of meer bevestigd gekregen) & ik dacht ik deel het even voor degenen die het wellicht ook interessant vinden (al zullen de mannen hier zelf niet zoveel aan hebben behalve een leuk weetje haha) 😊

Zoals @BigGuy84 vorige week al een beetje mijn vermoedens bevestigde, heeft voeding veel meer invloed op mijn hormonen als dat ik dacht. Heb de afgelopen 4 maanden al mijn klachten moeten bijhouden voor de arts om te zien of er een bepaald patroon te herkennen is. Maar daarnaast heb ik dus ook wat lopen testen met voeding en dat ook bijgehouden. Dat naast elkaar gelegd en vanmorgen gevraagd hoe het kan dat ik de ene maand amper klachten heb en de andere maand gigantisch veel.

De maanden dat ik hoger in koolhydraten zat en wat lager in vetten, had ik qua buikklachten (pijn, opgezet etc), vocht vasthouden en andere hormonale klachten veel minder tot geen last. Bijna nergens last van eigenlijk behalve dat ik dus wel een uitgeput/extreem vermoeid gevoel kreeg van de hogere carbs.

Daarna dus geswitcht naar hoger in vetten en weer lager in carbs waarbij mijn energie beter werd, maar de buikklachten weer behoorlijk rap toenamen en ook niet weg zijn gegaan. Dat dit contrast invloed heeft op je hormonen zo ver waren we al, en eigenlijk wordt altijd geadviseerd om dus juist voeding zoals vette vis, avocado, noten etc. te eten voor een stabiele hormoonhuishouding. Ik had ook de goede hoop dat het beter zou worden met een week of 2 ofzo😂

Maar nu is mij vandaag door mijn arts uitgelegd dat het hormoon progesteron toeneemt door die vetten uit voeding. Bij sommige vrouwen helpt dat goed (omdat progesteron nodig is voor balans in je hormonen) en ik krijg er juist meer klachten van omdat progesteron van zichzelf bij mij (zeer waarschijnlijk) al meer de overhand heeft tov oestrogeen. Dus nu meer vetten gaan eten heeft het progesteron nog meer doen toenemen, dusdanig dat ik ook ineens een week eerder verrast werd met de maandelijkse feestweek🥳 🙃

Progesteron heeft vervolgens weer veel invloed op je darmen waar ik al last van heb (icm endometriose), wat mijn buikklachten dus weer verergerde. En je darmen hebben weer invloed op serotonine dus naja je ziet het domino effect denk en dan voel je je alsnog 2 weken vrij shitty.

Nou was het advies om weer aan hormoontherapie te beginnen (iets met progesteron toedienen maar omdat die dosering dan weer te heftig is moet er een super hoge dosering oestrogeen tegenover staan wat je dan weer met oestrogeen pleisters moet compenseren) + een lage dosering anti depressiva zodat je darmen het ook nog kunnen handelen al die hormonen🤯

Joejoe, hier begin ik niet aan👋🏼 (mooie uitdaging ook als je droger wil worden met oestrogeen pleisters😂)

Aangezien ik nu gemerkt heb hoeveel invloed voeding wel niet kan hebben ga ik nog even verder experimenteren met voeding en verhoudingen van macro’s voordat ik überhaupt enige vorm van hormonen nemen ga denken (de pil onderdrukte mijn symptomen ook wel enigszins dus dat zou ik nog eerder overwegen als ik hier niet uit kom).

Ik ga nog steeds even broeden op een tactiek om het carb-probleem op te lossen aangezien hoog in vetten weer andere issues geeft. Ik ga vetten niet drastisch omlaag doen omdat drastisch carbs omhoog gooien geen goed idee is, dus maar even heel langzaam van de vetten wat minder en van de carbs ietsje meer en opzoeken waar de grens precies ligt. Eventueel zelfs voeding aanpassen in de eerste 2 weken van de maand vs. de laatste 2 weken van de maand. Wanneer progesteron toeneemt, minder vetten eten en andersom.

Ik snap nu wel waarom mannen ons vrouwen vaak zo gecompliceerd vinden als dit voor onszelf soms al moeilijk is en niemand je dit ooit uitlegt🤣 zou toch fijn zijn als een huisarts je op je 13e uitlegt hoe je lichaam en hormonen werken ipv een pilletje voor te schrijven😱

Maar goed, ook voor de mannen eventueel dus interessant als hun vriendin/vrouw heel veel last heeft van hormonen.. voeding kan dus écht onwijs veel uitmaken en ik denk dat niet veel vrouwen dat echt weten omdat dat niet zo uitgebreid uitgelegd wordt en de algemene adviezen dus ook averechts kunnen werken. Ik wist dat laatste namelijk ook niet.

Hopelijk houdt je je trainingen en voeding ook zo bij. Succes gegarandeerd :thumb:

Deels herkenbaar met de progesteron. Fijn dat je nu wijzer bent en meer specifiek dingen kan gaan aanpassen die je hopelijk helpen!

Maar nu is mij vandaag door mijn arts uitgelegd dat het hormoon progesteron toeneemt door die vetten uit voeding. Bij sommige vrouwen helpt dat goed (omdat progesteron nodig is voor balans in je hormonen) en ik krijg er juist meer klachten van omdat progesteron van zichzelf bij mij (zeer waarschijnlijk) al meer de overhand heeft tov oestrogeen. Dus nu meer vetten gaan eten heeft het progesteron nog meer doen toenemen, dusdanig dat ik ook ineens een week eerder verrast werd met de maandelijkse feestweek🥳 🙃
Fijn dat je deze info deelt, en vervelend dat het zo nadelig voor je werkt.
Dat je progesteron zo hoog wordt vind ik wel bijzonder.
Volgens mij zorgt het eten van vetten normaal gesproken hooguit voor gezonde hormoonspiegels.
Het zou wel mooi zijn als (het cholesterol van) meer eieren eten altijd voor meer testosteron zou zorgen.
Heb je ook nog gekeken naar wat voor verschillen er tussen verschillende soorten vetten kunnen zitten?
Naar ik vermoed heeft kokos nauwelijks invloed op je cholesterol, en daarmee de aanmaak van hormonen bijvoorbeeld.

Nou was het advies om weer aan hormoontherapie te beginnen (iets met progesteron toedienen maar omdat die dosering dan weer te heftig is moet er een super hoge dosering oestrogeen tegenover staan wat je dan weer met oestrogeen pleisters moet compenseren) + een lage dosering anti depressiva zodat je darmen het ook nog kunnen handelen al die hormonen🤯
Nog meer progesteron toedienen terwijl je al problemen krijgt door de verhoging vanwege de vetten?
Het komt wel bijzonder op me over, maar ik ben geen dokter.

Ik was wel nieuwsgierig en heb de zoekmachine even aangezwengeld;
Heb je wel eens gekeken naar dingen als (de effecten van) gefermenteerde sojaproducten?
Fyto-oestrogeen zou ook moeten helpen om progesteron te verlagen/uitbalanceren.
Daarnaast heb ik gelezen dat cafeïne ook een behoorlijke invloed kan hebben.

Dat je progesteron zo hoog wordt vind ik wel bijzonder.
Ja ik ook, ik had juist eerder verwacht dat oestrogeen hoger zou zijn of de overhand zou hebben zeg maar. Maar de klachten die ik omschreef kwamen meer overeen met veel progesteron. Of in elk geval veel voor mijn lichaam, het kan ook zijn dat het niet eens zo gek veel is, maar net teveel waardoor het de endometriose extra aanwakkert en ik dus klachten krijg :dunno:
Volgens mij zorgt het eten van vetten normaal gesproken hooguit voor gezonde hormoonspiegels.
Ja ik vraag me dus af of de waardes niet persé afwijken, maar dat ikzelf gewoon afwijk :emo: Dat ik klachten krijg op normale levels ofzo. Want het rare is dat toen ik zo weinig at en überhaupt geen cyclus had, ik dus ook deze klachten niet had (duh) maar ook beter tegen voedingsmiddelen zoals lactose of gluten kon. Endo gaat vaak gepaard met veel intoleranties. Had toen ook gek genoeg meer energie dan dat ik nu heb, wat ik ook nog steeds heel gek vind. Probeer nu al een jaar de link tussen hormonen, voeding en energie te vinden en heb het idee dat ik warm ben maar nog niet helemaal weet hoe of wat.
Het zou wel mooi zijn als (het cholesterol van) meer eieren eten altijd voor meer testosteron zou zorgen.
Heb je ook nog gekeken naar wat voor verschillen er tussen verschillende soorten vetten kunnen zitten?
Naar ik vermoed heeft kokos nauwelijks invloed op je cholesterol, en daarmee de aanmaak van hormonen bijvoorbeeld.
Dit cholesterol verhaal is voor mij nieuw, ik ga dit ff Googlen!
Nog meer progesteron toedienen terwijl je al problemen krijgt door de verhoging vanwege de vetten?
Het komt wel bijzonder op me over, maar ik ben geen dokter.
Ja ik vond dit sowieso een bijzondere theorie en ga het ook zeker niet doen. Nog meer toedienen zou nodig zijn om beiden in balans te krijgen geloof ik en een andere manier van afgifte dan met de pil of iets in die trant. Ik was haar eigenlijk al een beetje kwijt bij oestrogeen-pleisters en alle bijwerkingen daarvan en van anti-depressiva die dan weer voor je darmen goed zou zijn ofzo. 🤯
Heb je wel eens gekeken naar dingen als (de effecten van) gefermenteerde sojaproducten?
Fyto-oestrogeen zou ook moeten helpen om progesteron te verlagen/uitbalanceren.
Ja soja heb ik geprobeerd maar dat wordt juist afgeraden bij endometriose, reageerde daar ook niet goed op. Had dat eerst als vervanging van kwark en sojaboontjes om een soort sushi bowl mee te maken enzo maar dat maakte de klachten ook erger.
Daarnaast heb ik gelezen dat cafeïne ook een behoorlijke invloed kan hebben.
Ja klopt dat zij de arts ook inderdaad, ik drink dat eigenlijk bijna niet. 1 kopje koffie in de ochtend (1 lungo) en verder niet eigenlijk. Heb ook pre-workout zonder caffeïne gehaald.

Dank weer voor je input! En ik ga even Googlen op de cholesterol enz! Eieren eet ik niet veel (ja in fases haha) dus misschien juist wel goed om te gaan doen.

Ja ik vraag me dus af of de waardes niet persé afwijken, maar dat ikzelf gewoon afwijk :emo:
Goed punt..

Dit cholesterol verhaal is voor mij nieuw, ik ga dit ff Googlen!
Heb je ook naar je verhouding omega 6 en 3 gekeken? Ik heb niet veel voor omega 3 kunnen terugvinden in je dieet, en dit lijkt me juist belangrijk met endometriose. Daarnaast lijkt omega 6 beperken mij handig, maar je leek juist amandelpasta te eten.

Ja soja heb ik geprobeerd maar dat wordt juist afgeraden bij endometriose, reageerde daar ook niet goed op.
Dit advies is niet eenduidig, en uit je verhaal op te maken reageerde je op de vezels. Ik denk dat soja mogelijk juist een positief effect zou kunnen hebben. Even hypothetisch: het fyto-oestrogeen hecht zich aan de oestrogeen receptoren, waardoor het lichaam zou kunnen veronderstellen dat er een hoger lichaamseigen oestrogeenniveau is dan in werkelijkheid het geval is. Dit zou de aanmaak van zowel oestrogeen als progesteron kunnen verlagen.

Eieren eet ik niet veel (ja in fases haha) dus misschien juist wel goed om te gaan doen.
Diezelfde cholesterol kan ook andere hormonen verhogen, waaronder progesteron.

Laatst bewerkt:
Heb je ook naar je verhouding omega 6 en 3 gekeken? Ik heb niet veel voor omega 3 kunnen terugvinden in je dieet, en dit lijkt me juist belangrijk met endometriose. Daarnaast lijkt omega 6 beperken mij handig, maar je leek juist amandelpasta te eten.
Oh god nee daar heb ik niet naar gekeken maar ik heb het dus zitten opzoeken en inderdaad, ik eet elke dag 2x amandelpasta (ik dacht lekker makkelijke kcal en ik heb vetten lol). Dacht noten worden altijd aangeraden dus dan zal dit wel goed zijn maar toen ik opzocht wat de ratio omega 6 - omega 3 was van amandelen dacht ik wel ff okeee FML haha.

Had laatst dus zalm, mager rundergehakt, avocado, walnoten & pecannoten en amandelpasta toegevoegd. Maar ik zie nu dat avocado ook in verhouding meer omega 6 dan omega 3 is en hetzelfde geldt voor het gehakt. Dus ik ditch de amandelpasta bij deze, de rest heb ik niet meer in huis op zalm na dus dat ga ik wel weer toevoegen!
En ik neem elke ochtend omega 3 als supplement.

Walnoten zijn wel goed zover ik lees?
Dit advies is niet eenduidig, en uit je verhaal op te maken reageerde je op de vezels. Ik denk dat soja mogelijk juist een positief effect zou kunnen hebben. Even hypothetisch: het fyto-oestrogeen hecht zich aan de oestrogeen receptoren, waardoor het lichaam zou kunnen veronderstellen dat er een hoger lichaamseigen oestrogeenniveau is dan in werkelijkheid het geval is. Dit zou de aanmaak van zowel oestrogeen als progesteron kunnen verlagen.
Hm ja ik kreeg daar net zoals bij gluten en lactose wel last van, dus ik wacht daar nog even mee af en probeer eerst even de verhouding omega 3 en omega 6 aan te passen en kijken hoe dat gaat! Kan ik eventueel daarna nogmaals wat met soja gaan testen. Ben bang als ik dingen tegelijk ga doen dat ik dan niet weet waar ik precies op reageer dus eerst dit even!
Diezelfde cholesterol kan ook andere hormonen verhogen, waaronder progesteron.
Jij weet echt veel zeg! Dankjewel!! Ik leer veel hier :)

Even los van de rotzooi (afval) die kweekzalm te eten krijgt, en de consument daarmee indirect ook, is de verhouding omega 3/6 in kweekzalm niet ideaal in een dieet. Sardines zijn al een stuk gunstiger, en wilde zalm helemaal.

Maar ik zie nu dat avocado ook in verhouding meer omega 6 dan omega 3 is en hetzelfde geldt voor het gehakt.
Omega 6 is op zichzelf erg gezond, en met name avocado is een goede bron.
Ook noten met omega 6 zijn op zichzelf erg gezond, maar de uitdaging zit in de verhouding omega 3/6.
Hoe gezond de vetzuren van rund zijn hangt af van het eten wat het rund krijgt.
Grasgevoerd vlees is het gezondste, maar wel heel erg duur.
Linksom of rechtsom zou ik het rundergehakt niet (snel) laten vervallen als eiwitbron.

Walnoten zijn wel goed zover ik lees?
Jawel. Verder kan je denken aan hennepzaad, lijnzaad, chiazaad en koolzaad(olie).
In lijnzaad en chiazaad zitten wel vrij veel vezels.
Koop bij voorkeur noten en zaden die niet zijn gebrand.
Dit gebeurt normaliter in (geraffineerde) zonnebloemolie.
De meervoudig onverzadigde vetzuren daarvan (omega 6) oxideren relatief snel bij verhitting.
Koolzaadolie zit in sauzen, maar is vooral geschikt wanneer er koudgeperste olie is gebruikt.
Vergeet tot slot de olijfolie, en de ontstekingsremmende eigenschappen daarvan, niet.

Hm ja ik kreeg daar net zoals bij gluten en lactose wel last van, dus ik wacht daar nog even mee af en probeer eerst even de verhouding omega 3 en omega 6 aan te passen en kijken hoe dat gaat!
Dat lijkt me heel verstandig..

Jij weet echt veel zeg! Dankjewel!!
Thnx. In mijn beleving beheerst ik krap aan basiskennis.
Graag gedaan in ieder geval. Ik hoop dat je er uiteindelijk mee geholpen bent.

Even los van de rotzooi (afval) die kweekzalm te eten krijgt, en de consument daarmee indirect ook, is de verhouding omega 3/6 in kweekzalm niet ideaal in een dieet. Sardines zijn al een stuk gunstiger, en wilde zalm helemaal.
Oke top goed om te weten! En hoe zit het met makreel? Heb dat afgelopen periode ook gegeten, had alleen toen onderschat hoeveel 100g makreel wel niet is en dat dat behooorlijk zwaar viel hahaha. Maar dat zou ik wel in kleinere hoeveelheid erbij kunnen eten? En anders ga ik toch maar gewoon weer de wilde zalm uit de vriezer eten, at this point wil ik me gewoon weer goed voelen en maakt het me niet meer zoveel uit wat ik lekkerder vind om te eten. (Oke op schoenzool linzenpasta na dan lol)
Omega 6 is op zichzelf erg gezond, en met name avocado is een goede bron.
Ook noten met omega 6 zijn op zichzelf erg gezond, maar de uitdaging zit in de verhouding omega 3/6.
Ja precies ik denk dat dat bij mij nogal uit verhouding is. Amandelen zag ik staan verhouding omega 6/3: 1987:1 :emo:
Toen ik dat zag dat ik wel even van ooooh FML hahaha. Denk dat het een goed idee is om die eruit te halen en in plaats daarvan dan wel gewoon 2x per week vette vis te eten en walnoten op de rest van de dagen. Heb namelijk even Gegoogled ook op de symptomen van omega 6 teveel en ik kan er een hele hoop aanvinken.
Hoe gezond de vetzuren van rund zijn hangt af van het eten wat het rund krijgt.
Grasgevoerd vlees is het gezondste, maar wel heel erg duur.
Linksom of rechtsom zou ik het rundergehakt niet (snel) laten vervallen als eiwitbron.
Oké ja ik mis het niet of zo hoor want ik vind het nou niet geweldig lekker of iets, maar misschien toch eens in de zoveel tijd wel blijven eten dan.
Jawel. Verder kan je denken aan hennepzaad, lijnzaad, chiazaad en koolzaad(olie).
In lijnzaad en chiazaad zitten wel vrij veel vezels.
Lijnzaad ga ik ook eens proberen, want ik zit nu wel een beetje aan de lage kant met vezels (27g dus valt op zich mee hoor maar zat meestal rond de 35). Chiazaad deed ik altijd door de havermout dus dat kan ik wel weer gaan doen. Maar hoe gebruik je lijnzaad, gewoon er overheen gooien ofzo?
Koop bij voorkeur noten en zaden die niet zijn gebrand.
Oh ja dat had ik inderdaad, ongebrande walnoten en ongebrande pecannoten. Die walnoten ga ik weer kopen!
Vergeet tot slot de olijfolie, en de ontstekingsremmende eigenschappen daarvan, niet.
Ja die heb ik wel toegevoegd nu! In plaats van de cooking spray gebruik ik nu olijfolie voor de kip!
Thnx. In mijn beleving beheerst ik krap aan basiskennis.
Graag gedaan in ieder geval. Ik hoop dat je er uiteindelijk mee geholpen bent.
Ik denk dat je jezelf echt tekort doet met 'basiskennis' hoor. Ik heb mijn exacte eetschema + klachten van afgelopen maanden voorgelegd aan de huisarts, MDL arts, gynaecoloog en zelfs een diëtist en die geven allemaal alleen maar mee dat onverzadigd vet goed is. Dus dat dacht ik braaf te doen, maar nooit nagedacht over, of stilgestaan bij, de verhouding tussen omega 3/6. En geen enkele arts die daar ooit wat over gerept heeft :emo: Ook niet na alles tot in detail te hebben benoemd aan wat ik eet en wat voor klachten ik heb. Terwijl als je het zo zegt het allemaal heel logisch klinkt en de verhouding omega 3/6 bij mij echt niet goed is als ik het zo zie.

Ik ga er direct mee aan de slag en ik laat het weten of dit gaat schelen!
Zou toch leuk zijn als dit werkt en ik kan meegeven aan de (vrouwelijke) gynaecoloog die me vol wil gooien met mega doseringen hormonen dat ik toch een iets andere oplossing heb gevonden dankzij mannelijke bodybuilders 😎

Hoe dat verder met vis zit weet ik eerlijk gezegd niet. Ik ben niet zo'n vismens. Vissen die laag zwemmen en lang(er) leven, zoals tonijn, bevatten meer zware metalen omdat deze neerslaan op de bodem van de zee. Wat een makreel precies is, doet of eet weet ik alleen niet.

En anders ga ik toch maar gewoon weer de wilde zalm uit de vriezer eten, at this point wil ik me gewoon weer goed voelen en maakt het me niet meer zoveel uit wat ik lekkerder vind om te eten.
@marina1975 had een tip om wilde zalm goed klaar te maken.

Oké ja ik mis het niet of zo hoor want ik vind het nou niet geweldig lekker of iets, maar misschien toch eens in de zoveel tijd wel blijven eten dan.
Dat zou ik sowieso doen. Het is goed om eiwitbronnen te variëren. Te vaak en lang hetzelfde eiwit eten kan tot overgevoeligheid leiden. In de bodybuilding gebeurt dat dus ook vaak bij kip en whey, al hebben mensen de ontstekingswaarden die daardoor ontstaan of de bron van hun problemen doorgaans niet door.

Maar hoe gebruik je lijnzaad, gewoon er overheen gooien ofzo?
Helaas kan ik je ook hierin denk ik niet van advies voorzien.
Ik gooi het gewoon door de kwark, maar lekker vind ik het niet.

Ja die heb ik wel toegevoegd nu! In plaats van de cooking spray gebruik ik nu olijfolie voor de kip!
Goedzo! Zo krijg je in ieder geval wat binnen.

Ik denk dat je jezelf echt tekort doet met 'basiskennis' hoor.
Dank je wel. Ik vind het alleen wel basiskennis. Tenminste.. voor mensen die echt iets met sport willen doen of medisch specialisten dan. Voor die mensen is lichamelijke gezondheid essentieel.

Ik heb mijn exacte eetschema + klachten van afgelopen maanden voorgelegd aan de huisarts, MDL arts, gynaecoloog en zelfs een diëtist en die geven allemaal alleen maar mee dat onverzadigd vet goed is.
Het ontbreekt hun dus aan (het delen van) basiskennis vind ik, en ik heb daar een hele sterke mening over.
Mocht je er eens meer over willen weten, zoek dan eens filmpjes van Eric Serrano op.
Er zijn veel bodybuilders en powerlifters van wereldniveau die hem raadplegen.
Charles Poliquin staat ook goed aangeschreven, maar zijn filmpjes gaan vaak over allerlei onderwerpen.

Nu ik het over hun heb; misschien zijn er nog bloedtesten die je verder zouden kunnen helpen.
Daar kan (verder) uit komen waar je eventueel allergische reacties op hebt, of waar je een tekort aan hebt.

Terwijl als je het zo zegt het allemaal heel logisch klinkt en de verhouding omega 3/6 bij mij echt niet goed is als ik het zo zie.
Of het je direct gaat helpen bij je klachten weet ik niet, maar ik hoop het uiteraard wel.
Het is in ieder geval goed voor je gezondheid.

Laatst bewerkt:
@Alisa @BigGuy84
Even terugkomen op een paar dingen.
Wilde zalm: pas wel op. Je hebt de normale wilde zalm die 17-20% vet bevat en de "wilde zalm" die goedkoper is in de vriezer. Das een zalmforel achtuge en bevat maar 3% vet. Dus pas op dat je daar niet intrapt. Bij de meeste supermarkten ligt wilde zalm (de magere zalm). En dat is gortdroog. Dus even opletten.
Wilde zalm ingevroren in vacuüm kan je gewoon in heet water in de verpakking pocheren. Dan blijft alle smaak bewaard.

Sardines vallen lichter dan makreel. Zwemmen ook minder diep. Als 100 gr makreel niet lekker valt probeer dan gewoon eens een blikje sardines op olijfolie. Dat heeft van beide kanten zeg maar genoeg. De omega 3/6 en ook meteen de voordelen van wat olijfolie. Smaakt ook lekker bij rijst. Mocht je tege. Tomaat kunnen dan sardines in tomatensaus. Zit weinig saus bij maar maakt het net wat smeuïger.

Rundergehakt erin houden ter afwisseling.

Lijnzaad is lastig te verteren. Hele lijnzaad neemt het lichaam niet op. De mens kan de buitenschil niet verteren en het komt er gewoon heel weer uit.... je neemt dus ook de goede vetten bijna niet op.
Dus altijd gebroken lijnzaad nemen of zelf even vijzelen. Je kan ook lijnzaadolie kopen. Maar inderdaad alleen koud gebruiken. @BigGuy84 lijnzaadolie is veel beter te doen in je kwark. 1 a 2 eetlepels proef je niet terug.
Hele lijnzaad stimuleert alleen de darmen en geeft vul volume in de darmen. Daarom wordt dit vaak on cut diëten gebruikt. Vulling zonder de vetten echt eruit te halen.

Noten inderdaad het beste ongebrand of drooggeroosterd. Ik vind walnoten ongebrand wel lekker maar amandelen niet. Maar bij droog roosteren wordt geen zonnebloemolie gebruikt dus dat kan geen kwaad.

Oh ja... bakken in olie. Neem rijstolie of arachideolie. Is veel beter bestand tegen de hogere temperaturen van het wokken/bakken.

Pas wel op met symptomen googlen bij tekorten... je hebt meestal meer dan de helft al als je al een paar intoleranties hebt zoals gluten, lactose, soja, pinda oid.
Altijd blijven proberen of een symptoom echt wel van zo een product is. Of een allergenen test laten doen.

Veel en vaak hetzelfde eten kan ook intoleranties of slechte verdraagzaamheid geven. Dus overal proberen te variëren binnen je eigen grenzen van waar je tegen kan.

Artsen weten vaak een beetje van een beetje. Ze kijken echt alleen naar hun vakgebied terwijl alles in elkaar overlapt. Het echte meekijken naar alle kanten en alle aspecten kunnen er maar weinig. Ze hebben hun basis op hun vakgebied. Maar dat is vaak verre van genoeg kennis om alles bij elkaar te overzien.

Dat is met diëtisten vaak ook zo. Aankomen is meer eten. De slagroomkuren en repen kuren die ik al heb gehad om maar aan te komen. Zelfs met opnames kreeg je in.mijn tijd gewoon een paar mokken slagroom, 1x per week een kroket en een rol droge biscuit en zoete toetjes om aan te komen. Maar meer vlees, groente of kh bestellen mocht niet. Als aanvulling bakjes johma salade maar een eitje niet. Dus ja... in dat opzicht keken en kijken ze niet verder dan aankomen is veel en vetter eten en afvallen minder en mager eten. Maar een echt goede diëtist kijkt verder.

Nou ja... einde van mijn relaas. Ben vast nog wel wat vergeten... maar tot zover vast nu 😊

@Alisa @BigGuy84
Even terugkomen op een paar dingen.
Wilde zalm: pas wel op. Je hebt de normale wilde zalm die 17-20% vet bevat en de "wilde zalm" die goedkoper is in de vriezer. Das een zalmforel achtuge en bevat maar 3% vet. Dus pas op dat je daar niet intrapt. Bij de meeste supermarkten ligt wilde zalm (de magere zalm). En dat is gortdroog. Dus even opletten.
Wilde zalm ingevroren in vacuüm kan je gewoon in heet water in de verpakking pocheren. Dan blijft alle smaak bewaard.
Wilde zalm is nu nergens te vinden.. Heb ernaar gezocht maar helaas. Dus dan maar even wat alternatieven. Heb nu wel tonijn in olijfolie ipv in water, chiazaad door de havermout 2x per dag, walnoten, olijfolie met het maken van de kip etc. Neem ook elke dag omega 3 als supplement. Dus zonder zalm overleef ik ook wel haha. Had nog 2 stukjes in de vriezer dus die gebruik ik gewoon.
Hele lijnzaad stimuleert alleen de darmen en geeft vul volume in de darmen. Daarom wordt dit vaak on cut diëten gebruikt. Vulling zonder de vetten echt eruit te halen.
Volume heb ik niet nodig nu dus dat ga ik maar ff niet doen haha, hou het voor nu ff op de chiazaad.
Altijd blijven proberen of een symptoom echt wel van zo een product is. Of een allergenen test laten doen.
Veel en vaak hetzelfde eten kan ook intoleranties of slechte verdraagzaamheid geven. Dus overal proberen te variëren binnen je eigen grenzen van waar je tegen kan.
Ja heb dat hele eliminatie-dieet met FODMAPS gedaan toen ik bij de MDL arts liep, dus ik weet wel wat wel en niet goed gaat inmiddels. Sommige intoleranties zullen permanent zijn en sommige kunnen verdwijnen als je lichaam daar weer aan kan wennen. Dus ben nu aan het testen welke blijvend zijn en welke mogelijk weer weg kunnen gaan. Gluten, soja en lactose gaat permanent zijn vrees ik want daar had ik al jaren last van. Gister een klein zelfgebakken koekje van mijn kleine zusje gegeten (dat kan je toch niet weigeren, te cute) en ik verga echt van de buikpijn.😩 Dacht dat het na een nachtje slapen wel over zou zijn, maar helaas. Lijk wel weer zwanger van 1 koekje en rode ogen alsof ik ff 3 joints gehad heb ofzo. 🤦‍♀️

Knoflook en ui had ik tot vorig jaar niet/weinig last van dus dat wil ik gaan proberen of dat misschien weer aan te leren valt. Voel me echt net een baby af en toe die opnieuw moet leren eten:roflol: wat een gedoe ook dit. Maar zou een hoop schelen als die 2 weer goed gaan want dat zit echt bijna overal doorheen hahaha.

Gewicht ging ook weer ietsjes omlaag dus kcal ook nog meer ophogen. Maar nog meer kip en rijst zie ik echt niet zitten want ik zit ramvol steeds. Wil nog sowieso tot eind januari in een gaining-fase blijven dus ik ga komende mealprep proberen om toch iets van een sausjes te maken hahaha. Heb plantaardige vervanging gevonden (zowaar ook zonder soja omg) voor crème fraîche en kip tandoori kruiden dus ik ga eens wat proberen. In de kruiden zit dus wel knoflook en ui, dus ga het maar voor 3 dagen maken want heb er inmiddels van geleerd dat ik anders de hele week de sjaak ben als het niet goed valt haha.

Dat zou ik sowieso doen. Het is goed om eiwitbronnen te variëren. Te vaak en lang hetzelfde eiwit eten kan tot overgevoeligheid leiden. In de bodybuilding gebeurt dat dus ook vaak bij kip en whey, al hebben mensen de ontstekingswaarden die daardoor ontstaan of de bron van hun problemen doorgaans niet door.
Als ik intolerant word voor kip is mn leven over hahahahaha ik weiger om nog ergens anders intolerant voor te worden
Het ontbreekt hun dus aan (het delen van) basiskennis vind ik, en ik heb daar een hele sterke mening over.
Mocht je er eens meer over willen weten, zoek dan eens filmpjes van Eric Serrano op.
Er zijn veel bodybuilders en powerlifters van wereldniveau die hem raadplegen.
Charles Poliquin staat ook goed aangeschreven, maar zijn filmpjes gaan vaak over allerlei onderwerpen.
Thanks ik ga ze even opzoeken!
Nu ik het over hun heb; misschien zijn er nog bloedtesten die je verder zouden kunnen helpen.
Daar kan (verder) uit komen waar je eventueel allergische reacties op hebt, of waar je een tekort aan hebt.
Ik heb alle mogelijke bloedtesten bij de HA volgens mij wel gehad inmiddels.. Kan ik dat ergens anders nog laten checken ofzo? Of iemand die wat meer ernaar kijkt icm het sportgedeelte? Ik ben het trial-and-error ook wel echt een beetje zat aan het worden en constant ontstekingen krijgen als ik ergens heftig op reageer is ook best zwaar aan het worden, dus als ik ergens wat meer/beter kan laten kijken dan ga ik dat graag doen..

Wilde zalm is nu nergens te vinden.. Heb ernaar gezocht maar helaas. Dus dan maar even wat alternatieven. Heb nu wel tonijn in olijfolie ipv in water, chiazaad door de havermout 2x per dag, walnoten, olijfolie met het maken van de kip etc. Neem ook elke dag omega 3 als supplement. Dus zonder zalm overleef ik ook wel haha. Had nog 2 stukjes in de vriezer dus die gebruik ik gewoon.

Volume heb ik niet nodig nu dus dat ga ik maar ff niet doen haha, hou het voor nu ff op de chiazaad.

Ja heb dat hele eliminatie-dieet met FODMAPS gedaan toen ik bij de MDL arts liep, dus ik weet wel wat wel en niet goed gaat inmiddels. Sommige intoleranties zullen permanent zijn en sommige kunnen verdwijnen als je lichaam daar weer aan kan wennen. Dus ben nu aan het testen welke blijvend zijn en welke mogelijk weer weg kunnen gaan. Gluten, soja en lactose gaat permanent zijn vrees ik want daar had ik al jaren last van. Gister een klein zelfgebakken koekje van mijn kleine zusje gegeten (dat kan je toch niet weigeren, te cute) en ik verga echt van de buikpijn.😩 Dacht dat het na een nachtje slapen wel over zou zijn, maar helaas. Lijk wel weer zwanger van 1 koekje en rode ogen alsof ik ff 3 joints gehad heb ofzo. 🤦‍♀️

Knoflook en ui had ik tot vorig jaar niet/weinig last van dus dat wil ik gaan proberen of dat misschien weer aan te leren valt. Voel me echt net een baby af en toe die opnieuw moet leren eten:roflol: wat een gedoe ook dit. Maar zou een hoop schelen als die 2 weer goed gaan want dat zit echt bijna overal doorheen hahaha.

Gewicht ging ook weer ietsjes omlaag dus kcal ook nog meer ophogen. Maar nog meer kip en rijst zie ik echt niet zitten want ik zit ramvol steeds. Wil nog sowieso tot eind januari in een gaining-fase blijven dus ik ga komende mealprep proberen om toch iets van een sausjes te maken hahaha. Heb plantaardige vervanging gevonden (zowaar ook zonder soja omg) voor crème fraîche en kip tandoori kruiden dus ik ga eens wat proberen. In de kruiden zit dus wel knoflook en ui, dus ga het maar voor 3 dagen maken want heb er inmiddels van geleerd dat ik anders de hele week de sjaak ben als het niet goed valt haha.

Als ik intolerant word voor kip is mn leven over hahahahaha ik weiger om nog ergens anders intolerant voor te worden

Thanks ik ga ze even opzoeken!

Ik heb alle mogelijke bloedtesten bij de HA volgens mij wel gehad inmiddels.. Kan ik dat ergens anders nog laten checken ofzo? Of iemand die wat meer ernaar kijkt icm het sportgedeelte? Ik ben het trial-and-error ook wel echt een beetje zat aan het worden en constant ontstekingen krijgen als ik ergens heftig op reageer is ook best zwaar aan het worden, dus als ik ergens wat meer/beter kan laten kijken dan ga ik dat graag doen..
Diepvries zalm kan je bij de plus/ah vinden in de diepvrieskast?

Diepvries zalm kan je bij de plus/ah vinden in de diepvrieskast?
Ja klopt die had ik ook, maar die schijnt dus veel minder vetten te hebben dan de verse variant? Of in elk geval minder van de omega3? Ik ga ff op de site van de Appie checken of dat klopt.

Edit: was jij trouwens niet ook bezig met fodmaps's enzo?

Ja klopt die had ik ook, maar die schijnt dus veel minder vetten te hebben dan de verse variant? Of in elk geval minder van de omega3? Ik ga ff op de site van de Appie checken of dat klopt.

Edit: was jij trouwens niet ook bezig met fodmaps's enzo?
Het is wel normaal dat wilde zalm veel minder vet bevat dan de gekweekte variant. De verhoudingen omega 3 en 6 daarentegen zijn in de minder vette variant wel veel beter, in de gekweekte (lees: vetgemeste 'plofzalm') krijg je er ook een hele hoop omega 6 bij, die je nou juist wilt beperken. Het is meestal zelfs zo dat de wilde, magere zalm niet alleen verhoudingsgewijs, maar ook in absolute zin meer omega 3 bevat dan de super-vette kweekzalm.

Alleen hebben we het dan bij voorkeur wel over wilde sockeye zalm uit Alaska, terwijl ik van die goedkopere supermarkt zalm niet zeker weet welke 'wilde zalm' dat precies is. Of die goedkope minder gezond is weet ik niet zeker, in elk geval niet erg lekker.

Terug
Naar boven